Jump to content

Solceller på rekkewire - seilbåt


Kappa

Recommended Posts

Jeg har god erfaring med fleksible solcellepanel på rekka. Har et 160watt på hver side. Spleiset inn tynt dynema tau i hjørnene som jeg fester det i rekkestøttene med. Tar de inn om vinteren, ellers er de på alltid gjennom de 3 sesongene jeg har hatt dem

 

Gir godt med strøm uten at jeg trenger å gjøre noe :cool:

 

Fant i farten ikke noe bilde av dem fra utsiden, men her ser du dem fra cockpit under seilas helt til venstre i bildet.

20230610_153108.jpg.c6c584ecf943bee961e9514bf8e43aed.jpg

Link to post
Share on other sites

Kappa skrev for 1 time siden:

Vinkelen på rekkestøttene akter gjør at panelene vil stå ugunstig i forhold til sola. Noen ideer om hvordan panelene kan monteres på rekkewirene og samtidig stå mere vinkelrett på solstrålene?

Jeg hadde planer om å vinkle ut panelene når vi lå stille for å få bedre vinkel, og hadde de derfor knyttet i starten, for å kunne justere.
Men jeg ser i praksis at det lader nok bare av at det er dagslys.  Mitt 100w Lader jevnt 2-3 amp minst uansett vær (overskyet/regn), og at man kan får de opp i 5-6 amp ved å vinkle de rett mot sol noen minutter/timer innimellom utgjør ikke så stor forskjell. De er oppe i de verdiene av og til uansett, så sååå mange minutter med ekstra ampere tror jeg ikke det blir.

På jæren har vi ett utrykk : Det e Jebnå så dræge. 

Og det stemmer godt for lading også. Det eksta arbeidet for de få ekstra amperene i løpet av døgnet er ikke verd det. Kjøp heller panel med litt flere watt hvis du trenger mer strøm. Og la det henge i fred. Så er de ikke i veien og blir skadet heller.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har et 80w panel festet med fenderklips på rekkewiren når jeg er på tur. Ved oppankring vinkler jeg dem med en vinklingsmekanisme (pinne).  Pinnen er festet til en malje på panelet og til den nederste rekkewiren med fenderklips. Mine paneler er "semistive" og kan orienteres helt flatt med riktig tilpasset pinne.  Siden panelene henger forenom masta har jeg latt dem være løse i nedkant slik at de ikke blir revet av om det kommer sjø over dekk på kryssen. Har fungert fint for meg. Når båten ligger i havn stuer jeg panelet under benken i salongen. Har et lite panel på hyttetaket som tar seg av topplading når jeg ikke bruker båten. 

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev 1 time siden:

Fine de festene der! Men Noa vet å ta betalt, heldigvis har våre venner i Biltema laget en kopi: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solcellepanelholder-universal-2-pk-2000050895

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev 1 time siden:

Litt nyssgjerrig hvordan dere løser det med stømkabel fra solcellepanelet til batterierne? Hvilken vei er best og dra de inn? Mine batteri sitter ved motoren

 

Jeg har ført kabel fra batterikassen under salongbenken, bak innerlineren og ut på dekk gjennom svanehals ved mastefoten. Kabelen er terminert i MC4-plugger. Når jeg ikke bruker solcellene på rekka beskytter jeg kontaktene med blindplugger. Har holdt seg godt i flere år. 

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 3 timer siden:

Hei,

Litt nyssgjerrig hvordan dere løser det med stømkabel fra solcellepanelet til batterierne? Hvilken vei er best og dra de inn? Mine batteri sitter ved motoren

Jeg har solcellene på rekka bak, ved Cockpit, og batteriene rett på innsiden, men valgte å ta kabelen langs rekka og ned bak og kabelgjennomføring høyt oppe på hekken.

Husk å vurdere kabel tykkelse i forhold til avstand så det ikke blir svinn. Jeg har regulatoren nær batteriene, tror det blir minst svinn sånn, istedet for å regulere det ned først, og så transportere det langt etterpå.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 7 timer siden:

Hei,

Litt nyssgjerrig hvordan dere løser det med stømkabel fra solcellepanelet til batterierne? Hvilken vei er best og dra de inn? Mine batteri sitter ved motoren

Jeg har boret gjennom akterspeilet på hver side langt oppe, og fulgt "kabelgatene" fram til batteriene. Best å ha regulatoren der, mindre tap på grunn av høyere spenning.

 

Har brukt slike ved gjennomføringene, og fylt opp med sika...

https://skanbatt.no/product/1515049/kabelgjennomforing-til-bat-rustfritt-stal

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 8 timer siden:

Jeg hadde planer om å vinkle ut panelene når vi lå stille for å få bedre vinkel, og hadde de derfor knyttet i starten, for å kunne justere.
Men jeg ser i praksis at det lader nok bare av at det er dagslys.  Mitt 100w Lader jevnt 2-3 amp minst uansett vær (overskyet/regn), og at man kan får de opp i 5-6 amp ved å vinkle de rett mot sol noen minutter/timer innimellom utgjør ikke så stor forskjell. De er oppe i de verdiene av og til uansett, så sååå mange minutter med ekstra ampere tror jeg ikke det blir.

På jæren har vi ett utrykk : Det e Jebnå så dræge. 

Og det stemmer godt for lading også. Det eksta arbeidet for de få ekstra amperene i løpet av døgnet er ikke verd det. Kjøp heller panel med litt flere watt hvis du trenger mer strøm. Og la det henge i fred. Så er de ikke i veien og blir skadet heller.

Kan ikke si meg helt enig i det du skriver her, når jeg vinkler mine mot sola så øker effekten mye. Sikkert 2-3ggr så mye Watt i riktig vinkel.

Er jo gjort på sekunder å vippe de opp, kan ikke skjønne at det ikke er verdt den innsatsen. (Mulig jeg har dårlige paneler, 2 stk Sunwind av denne type https://www.seasea.se/solpanel-120w-sw120-1345x520)

 

Kunne godt tenkt meg å sett et bilde som viser 3 amp lading på en grå regnværsdag fra et 100W panel, stemmer det så bytter jeg ut mine umiddelbart.

Hvilken type panel er det?

Link to post
Share on other sites

Panelene som blir plassert på rekka akter er av et annet fabrikat enn panelene jeg allerede har på dekk. Alle vil være koblet i parallell mot samme MPPT regulator.
 

Ingen av dem vil ha samme vinkel mot sola, og minst ett av panelene vil alltid ha skygge. Dermed tror jeg samtlige paneler til enhver vil levere ulik spenning til regulatoren. 

 

Vil regulatoren klare å betjene alle panelene samtidig?

Link to post
Share on other sites

Jeg har (hadde) faste rammepaneler langs rekken, vinklet litt oppover vha en fender som var festet vannrett på panelets nedre side.  Har også prøvd ut et sammenleggbart panel, men fant ut at jeg måtte lage en ramme til den, og da fant jeg videre ut at det er liksågreit med et ferdig rammepanel.

 

Jeg ønsket i utgangspunktet en ordning hvor jeg lett kan flytte panelene rundt slik at de er på den siden av båten hvor sola skinner.  Jeg har til dags dato ikke fått til noen elegant løsning på dette.  Nå seiler jeg imidlertid i sydligere strøk, og med sol som er høyt på himmelen fant jeg ut at det ikke gav så mye mening å ha paneler langs rekka - nå har jeg bare ett igjen, det er fastet på styrbord side både fordi jeg er på vei østover (slik at panelet stort sett vender sørover under seiling) og fordi jeg stort sett legger til med babord side mot brygga.

 

Det er også én av ulempene - panelene blir fort i veien når man legger til i en havn.

 

Den andre ulempen er sjøgang.  På min båt har panelene enn så lenge vist seg å være trygge dersom jeg fester de tilstrekkelig langt bak på båten.  Lengre frem i baugen så fungerer det fint mens jeg ligger for anker, men på tur risikerer jeg å miste paneler pga bråttsjø.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Kappa said:

Panelene som blir plassert på rekka akter er av et annet fabrikat enn panelene jeg allerede har på dekk. Alle vil være koblet i parallell mot samme MPPT regulator.
 

Dersom du skal pallellkoble alle panelene, bør de levere samme spenning, elers får du redusert ytelse på oppsettet ditt. Sjekk databladene for panelene dine, se etter Vmp, denne verdien bør være noenlunde den samme for alle panelene.

 

3 hours ago, Kappa said:

Ingen av dem vil ha samme vinkel mot sola, og minst ett av panelene vil alltid ha skygge. Dermed tror jeg samtlige paneler til enhver vil levere ulik spenning til regulatoren. 

 

Siden panelene er sammenkoblet, vil de levere samme spenning til regulatoren. Regulatoren klarer fint å betjene alle panelene samtidig. Bare sjekk at den har nok kapasitet til at du får utnyttet panelene. Minimum verdi for "Max Output Current" bør være større eller lik (Totalt antall watt panelene kan levere)/12

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at seriekobling av litt ulike paneler (hvorav noen skyggelagte) medførte at hele panelbanken i praksis ble blokkert av det panelet som gav minst strøm.

 

De aller fleste panelene har relativt lik spenningskarakteristikk, med maks ("open circuit") spenning på rundt 20V.  Det skal svært lite lys til før "open circuit"-spenningen synker signifikant under 20V - dermed kan man helt fint parallellkoble paneler selv om noen av de er skyggelagte (eller har ulik størrelse, etc).

Link to post
Share on other sites

Litt matematikk ... med forbehold om at jeg regner riktig og benytter meg av rett teori:

 

Man har én MPPT-regulator som er idéell (dvs, ingen varmetap i regulatoren - i virkeligheten vil det alltid være noe tap i regulatoren).  Man har to paneler, begge er i stand til å levere maks effekt når spenningen over panelet er på ca 18V, ett på hver side av båten, og sola kommer inn fra siden.  Det skyggelagte panelet vil kanskje ideelt sett være i stand til å produsere 5W ved 17.8V spenning og 0.425A, mens panelet i sola ideelt sett vil være i stand til å produsere 40W ved 18.0V spenning og 2.222A strøm.

 

Kobler man panelene i parallell så vil antageligvis MPPT-regulatoren holde panelspenningen på rundt 18V, man får da levert noe mindre strøm fra panelet i skyggen, kanskje man får ut 44W i stedet for 45W.

 

Kobler man panelene i serie, så vil det gå likt med strøm gjennom panelene.  Ideelt skulle det da gått 2.222A gjennom begge, og vært 18.0V over det belyste panelet og 2.25V over panelet i skyggen.  Slik fungerer ikke solcellepanelene, jeg antar at i praksis får man ca 18V over begge, og 0.425A gjennom kretsen.  Jeg gjorde ikke så mye research på mitt oppsett den gang da jeg forsøkte å seriekoble panelene, bare konkluderte veldig raskt med "dette fungerer ikke optimalt" og endret oppsettet til parallellkobling :-)

Link to post
Share on other sites

On 11/6/2023 at 6:58 PM, Lars Hansen said:

Så bra, litt av en besparelse :-)

Ser jo ut som de originale også...

 

Hentet to par hos biltema i dag. Ser identiske ut. Eneste forskjellen jeg kan se er strammeskruen til selve rørfeste. Her synes jeg biltema sin variant faktisk er bedre fordi man får et bedre grep.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med de som hevder vinkel er viktig. Jo lavere sol, jo viktigere. Dette bilder er tatt ca 10.15 i dag, 14. november. Panelet heller et par grader forover når det ligger nedpå. Før jeg løftet det var det så vidt liv - 0,2 ca. Strålene omtrent parallelt med panelet.

Da bildet ble tatt målte det 22A.

PXL_20231114_092423474.jpg

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev On 6.11.2023 at 8.37:

Jeg har god erfaring med fleksible solcellepanel på rekka. Har et 160watt på hver side. Spleiset inn tynt dynema tau i hjørnene som jeg fester det i rekkestøttene med. Tar de inn om vinteren, ellers er de på alltid gjennom de 3 sesongene jeg har hatt dem

 

Gir godt med strøm uten at jeg trenger å gjøre noe :cool:

 

Fant i farten ikke noe bilde av dem fra utsiden, men her ser du dem fra cockpit under seilas helt til venstre i bildet.

20230610_153108.jpg.c6c584ecf943bee961e9514bf8e43aed.jpg


Hadde noe tilsvarende hengende på rekka, men de holdt kun en sesong. Sannsynligvis på grunn av all bevegelsen, selv om de er fleksible er de visstnok ikke så motstandsdyktige mot bevegelsene de utsettes for, f.eks. når de henger sånn, og ikke er festet på et stabilt underlag (det ble ihvertfall konklusjonen i en tråd her på forumet). 

Grunnen til at jeg kjøpte fleksible var at planen opprinnelig var å montere dem på dekk eller hyttetak (de skal tåle å tråkkes på når de er riktig montert på fast underlag), men jeg feiga ut pga. skruehull og diverse andre inngrep. Dermed ble det rekka isteden. Kommer nok til å prøve meg igjen, men da ikke med fleksible.

Har også et "utbrettbart"/portabelt panel, som virker mer solid, og som har holdt i flere sesonger. Hvis man først skal ha noe som ikke er helt fastmontert er det like greit. Fort gjort å slenge det opp ved behov, lettere å få optimal vinkel, ute av syne og ikke i veien når behovet ikke er der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...