Jump to content

Tilpasning av baugspyd med ankerrulle.

Steihy

Recommended Posts

Min Scanmar 35 kom med en litt hjemmelaget ankerrulle. Ankerspillet sitter i kassa. Spadeankeret hang i fin posisjon og det funket fint til ankring, men det var veldig sårbart for dunk i kaien.Screenshot_20231106-132248_Photos.jpg.b80a45e491be1796fa42a3321f04dba1.jpg Siste dunk ødela rulla. Jeg vil gjerne ha baugspyd med integrert rulle.

Har sett et par standard løsninger (Båtsystem?) på like båter, men jeg synes de er unødvendig lange, både estetisk og praktisk.  Skulle gjerne hatt ankeret nærmere båten sånn som før, bildet over. 

20210613_144153.jpg.0368388382a7271f771344c46d7782ef.jpgPXL_20230924_131520391_MP.jpg.8865af6cfe24f23b3e5b338564c78bba.jpg

Det ser ut som at det kan tilpasses ved å kappe rør og teakstaver, men støttestaget vil få dårligere vinkel...

Noen som har gjort lignende?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Mare Nostrum skrev 1 time siden:

Sikler på denne løsningen....

Kombinert ankerrulle/codebom/vedder. Google siste. 

Det er vel skreddersøm, eller? Ser veldig bra ut. Vil ikke bytte anker med hen, men fin løsning. Mye bedre skrogbeslag enn på de jeg har sett. Ikke støttestag, men stiv etter samme prinsipp som J-Å beskriver, sånn som jeg forstår han.

For egen del ser jeg på plattformen delvis som en støtfanger, og vil helst ikke ha noe utenfor bøylen. Den jeg har sett på har 42 mm rør, det står ingenting om godstykkelse. En god del stivhet i fastboltet teak og tverrjern, men jeg synes skrogfestene ser pinglete ut.

https://ahoy.no/innredning/eksterior/baugspyd/baugspyd-for-seilbat_1

Jeg tror jeg gjør det enkelt og går for den likevel. Om det viser seg at den er ofte i veien, får jeg modifisere a la det J-Å foreslår.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 15 minutter siden:

En god del stivhet i fastboltet teak og tverrjern, men jeg synes skrogfestene ser pinglete ut.

https://ahoy.no/innredning/eksterior/baugspyd/baugspyd-for-seilbat_1

Jeg liker heller ikke den typen innfestning i skroget. Av ulike årsaker lagde jeg baugspyd selv til vår båt, og ville ikke ha slike fester. Men hvis du går for dette baugspydet så er det jo fullt mulig å modifisere festene før du monterer det.

Se gjerne hvordan jeg gjorde det på vårt, det ligger en tråd her inne om det. Tror det var en av de første trådene jeg startet. Google "baatplassen konodo Viksund baugspyd" så dukker den opp.

Steihy skrev for 5 timer siden:

En god del stivhet i fastboltet teak og tverrjern, men jeg synes skrogfestene ser pinglete ut.

Jeg har den løsningen som er vist på Scanmar. Og jeg mener skroginnfestingen er solid nok. Båten kan sannsynligvis løftes etter to M10 bolter (spørs litt hva som er på innsiden).  Svakheten med denne konstruksjonen er skråstaget. Hvis man treffer en kaikant som har akkurat "feil" høyde, og går under ankeret, så kan det nok lett bøyes. Da er det egentlig en fordel at skroginnfestingen på sidene er "leddet", med bare en bolt gjennom skroget. Det vil gi minimale skrogskader i et slikt tilfelle. 

Jeg hadde den fra Båtsystem på en Comfortina 32, en ganske tilsvarende båt. Jeg syntes det så flott ut, var veldig praktisk og ville kjøpt det samme igjen. Det er veldig bra at det er så god plass til å stå der. 

Dersom vaterstaget blir bøyd om man treffer brygga så er det enkelt å bytte ut. 

Eneste svakheten jeg fant var at det var litt vinglete å stå på der, så jeg strammet det opp med wire’e fra undersiden av plattingen til nedre vaterstagsfestet i baugen. 

Løp og kjøp!

(Ja, dyrt, men med mindre du klarer å sveise det selv så blir det neppe billigere?)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

20221208_161453.jpg.ade07d6bd6b39fc278c72561ad54923d.jpg

Huldametoden. Peke bøyd til av vanlig gjengerør. Eneste ulempen er at leggen på ankeret smekker til rullen til genoaen når ankeret kommer inn. Kunne hatt større radie på bøyen. Må være litt forsiktig der. Fordelen hos meg er naturligvis at alt er sveiset fast. Meget fornøyd med at bøylen dekker ankeret. Kan sette baugen mot en kai og gå langsomt forover.

Hulda skrev 1 time siden:

Meget fornøyd med at bøylen dekker ankeret. Kan sette baugen mot en kai og gå langsomt forover.

Med Rocna anker ligger bøylen på det hos meg foran baugsprydet. Men det synes jeg er helt OK.  Noen steder kan jeg sette ankeret mot fjellet, og slå på autopilot. Så er det bare å spasere på land og ordne med feste for landtau. Er det lavere terreng kan jeg slippe ankeret litt ut og bruke ankerbøylen som stigtrinn.  Jeg burde gjerne isolert kontaktpunktene mellom galvanisert og syrefast.

B-R.jpg

J-Å skrev for 2 timer siden:

Jeg burde gjerne isolert kontaktpunktene mellom galvanisert og syrefast.

Akkurat der har jeg splittet en gummislange og limt den fast med Biltema Multibond:

20220402_151248.jpg.52bb08108364df00df023c6712dee59a.jpg

Hvis du følger kjettingen så ligger den over en gummislange på rekka. Skulle jeg hatt slik bøyle, hvilket jeg gjerne skulle hatt, kommer den i konflikt med lyset fra SB/BB lanterne. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...