HiWard Startet 15.November.2023 Del på Facebook Startet 15.November.2023 Drevet er et Volvo Penta DP-SM, men problemstillingen kan kanskje favne andre merker og typer. Jeg har problem med at det lekker drevolje ved tappeskruen. Drevet er et duoprop hvor tappeskruen sitter foran fremste propell og den ser slik ut Skrue og pakning er original VP og jeg trekker til med ca 10Nm ihht instruksjonsboka. Likevel siper det ut olje, sakte men sikkert. Har prøvd ny skrue og pakning, samme problem. Er det noen som har noen god forklaring på hvorfor dette skjer og hva jeg kan gjøre for å få det tett? Og hvorfor er sporet til o-ringen så mye større enn o-ringen? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 16.November.2023 Del på Facebook Svart 16.November.2023 Sikker på at du har riktig o-ring? Du får o-ringer med samme ID, men forskjellig OD. Men det vet du sikkert. Så kanskje verdt å prøve med en o-ring med større OD. OD på o-ringen du har ser liten ut, i forhold til sporet den ligger i. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 16.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2023 Jannmar skrev 36 minutter siden: Sikker på at du har riktig o-ring? Du får o-ringer med samme ID, men forskjellig OD. Men det vet du sikkert. Så kanskje verdt å prøve med en o-ring med større OD. OD på o-ringen du har ser liten ut, i forhold til sporet den ligger i. Ja, jeg kan være enig i den observasjonen. Men o-ringen skal være den rette. Jeg bestilte o-ring og skrue direkte fra VP ut fra tegninger og delenummer. Jeg brukte samme type o-ring da jeg byttet olje på drevet i fjor og det holdt tett. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 16.November.2023 Del på Facebook Svart 16.November.2023 Ok. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 16.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2023 Hvor kan jeg skaffe en o-ring med samme ID og større OD? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Roger jo Svart 16.November.2023 Del på Facebook Svart 16.November.2023 Det forekommer at en får feil Tess eller så sender de deg til rette plassen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 16.November.2023 Del på Facebook Svart 16.November.2023 HiWard skrev for 18 timer siden: Skrue og pakning er original VP og jeg trekker til med ca 10Nm ihht instruksjonsboka. Likevel siper det ut olje, sakte men sikkert. Har prøvd ny skrue og pakning, samme problem. Er det noen som har noen god forklaring på hvorfor dette skjer og hva jeg kan gjøre for å få det tett? Dette er en radiell tetning, da er tiltrekningsmomentet irrelevant. Dersom O-ringen har riktig dimensjon og den ikke er skadet, er årsaken mest sannsynlig riper eller smuss innvendig i hullet der O-ringen skal tette. HiWard skrev for 18 timer siden: Og hvorfor er sporet til o-ringen så mye større enn o-ringen? Et O-ringspor skal være breiere enn det O-ringen er tykk. Det er fordi at når O-ringen klemmes sammen ved montering, vil den presses sammen radielt og tyte ut aksielt. Hvis det ikke er plass i sporet til at O-ringen kan deformere seg vil den bli ødelagt. Når det er sagt ser det sporet veldig breit ut i forhold til O-ringen. Det finnes tabeller på hvordan slike spor skal utformes avhengig av om det er statiske eller dynamiske tetninger. For å få hjelp må du oppgi litt flere opplysninger. Du må måle innvendig diameter på det hullet der O-ringen skal tette, og du må måle diameteren på skruen i det neddreide sporet der O-ringen ligger. Målene må gjøres med skyvelære og oppgis med 1/10 mm presisjon. Da kan vi fortelle deg om O-ringen er riktig eller feil. Prøver du å montere en O-ring som er for tykk vil den mest sannsynlig skades når du monterer da det ikke vil være plass til den. Vanligvis blir da toppen av ringen klipt av. Lagt til: Du bør også prøve å få lagt ut et bilde av hullet der O-ringen skal tette. Det kan jo være litt vanskelig, men med godt lys og hvis du zoomer deg inn kan det gå. Dersom det er skader i hullet kan det kanskje slipes eller brotsjes opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 16.November.2023 Del på Facebook Svart 16.November.2023 HiWard skrev for 18 timer siden: Er det noen som har noen god forklaring på hvorfor dette skjer Uten smøremiddel på hull og O-ring kan det fort skje at en river O-ringen, vaselin er bra. PS. et hydraulikkverksted burde gi deg rett O-ring, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
HiWard Svart 16.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2023 Komodo skrev 16 minutter siden: Dette er en radiell tetning, da er tiltrekningsmomentet irrelevant. Dersom O-ringen har riktig dimensjon og den ikke er skadet, er årsaken mest sannsynlig riper eller smuss innvendig i hullet der O-ringen skal tette. Et O-ringspor skal være breiere enn det O-ringen er tykk. Det er fordi at når O-ringen klemmes sammen ved montering, vil den presses sammen radielt og tyte ut aksielt. Hvis det ikke er plass i sporet til at O-ringen kan deformere seg vil den bli ødelagt. Når det er sagt ser det sporet veldig breit ut i forhold til O-ringen. Det finnes tabeller på hvordan slike spor skal utformes avhengig av om det er statiske eller dynamiske tetninger. For å få hjelp må du oppgi litt flere opplysninger. Du må måle innvendig diameter på det hullet der O-ringen skal tette, og du må måle diameteren på skruen i det neddreide sporet der O-ringen ligger. Målene må gjøres med skyvelære og oppgis med 1/10 mm presisjon. Da kan vi fortelle deg om O-ringen er riktig eller feil. Prøver du å montere en O-ring som er for tykk vil den mest sannsynlig skades når du monterer da det ikke vil være plass til den. Vanligvis blir da toppen av ringen klipt av. Lagt til: Du bør også prøve å få lagt ut et bilde av hullet der O-ringen skal tette. Det kan jo være litt vanskelig, men med godt lys og hvis du zoomer deg inn kan det gå. Dersom det er skader i hullet kan det kanskje slipes eller brotsjes opp. Takk for utfyllende svar. Jeg skal måle litt senere i dag. Drevet står nå med olje i, så det må jeg eventuelt tappe før jeg tar bilder av hullet. Fort mulig jeg havner der uansett (at det må tappes igjen altså) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 16.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2023 Roger jo skrev 48 minutter siden: Uten smøremiddel på hull og O-ring kan det fort skje at en river O-ringen, vaselin er bra. PS. et hydraulikkverksted burde gi deg rett O-ring, O-ringen var tilsynelatende inntakt da jeg skrudde ut tappeskruen. Da jeg skrudde inn ny tappeskrue med ny o-ring var det plenty med girolje i hullet. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 16.November.2023 Del på Facebook Svart 16.November.2023 Komodo skrev 1 time siden: Dette er en radiell tetning, da er tiltrekningsmomentet irrelevant. Dersom O-ringen har riktig dimensjon og den ikke er skadet, er årsaken mest sannsynlig riper eller smuss innvendig i hullet der O-ringen skal tette. Ser på utenlandske nettsider at mange mener at det som Komodo sier kan være problemet/løsningen. Noen har også begynt å legge elektrotape rundt gjengene før de trer på o-ringen, da de mener o-ringen ellers blir revet når de trer den over gjengene (tar selvfølgelig av tapen når o-ringen er på plass). Finner ikke tilbake til disse nettsidene, så kan ikke oppgi noen link. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 16.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2023 Jannmar skrev 11 minutter siden: Noen har også begynt å legge elektrotape rundt gjengene før de trer på o-ringen, da de mener o-ringen ellers blir revet når de trer den over gjengene (tar selvfølgelig av tapen når o-ringen er på plass). Akkurat dette plukket jeg også opp, så keg hadde elektrikertape over gjengene. Ser også at noen foreslår teflontape på gjengene for å få det tett, men er kanskje fyfy? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 16.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2023 Komodo skrev for 4 timer siden: For å få hjelp må du oppgi litt flere opplysninger. Du må måle innvendig diameter på det hullet der O-ringen skal tette, og du må måle diameteren på skruen i det neddreide sporet der O-ringen ligger. Målene må gjøres med skyvelære og oppgis med 1/10 mm presisjon. Da kan vi fortelle deg om O-ringen er riktig eller feil. Prøver du å montere en O-ring som er for tykk vil den mest sannsynlig skades når du monterer da det ikke vil være plass til den. Vanligvis blir da toppen av ringen klipt av. Diameteren i det neddreide sporet er 8.11mm O-ringen er 7.10mm ID og 10.17mm OD. Tykkelsen er 1.60mm. Denne er ny, ikke en som jeg har tatt av skruen. Ikke så lett å måle på gummi med skyvelær, så litt feilmargin må nok medregnes. Om jeg måler ytre diameter på o-ring når den sitter i sporet sitt måler jeg 10.70mm. Diameter på tappehullet får jeg ikke målt nå, men med disse målene går det kanskje an å si noe om hvilken størrelsesorden det burde ligge i? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Komodo Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 HiWard skrev for 6 timer siden: Diameter på tappehullet får jeg ikke målt nå, men med disse målene går det kanskje an å si noe om hvilken størrelsesorden det burde ligge i? Nei, dessverre. O-ringen skal ha et visst press, men ikke for mye. Da må vi vite diameteren på hullet også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 Jannmar skrev for 10 timer siden: Noen har også begynt å legge elektrotape rundt gjengene før de trer på o-ringen, da de mener o-ringen ellers blir revet når de trer den over gjengene Ja, det er en god praksis. Det er egentlig en forutsetning at man gjør slike tiltak når man skal montere tetninger som må rulles eller trekkes over skarpe kanter. HiWard skrev for 10 timer siden: Ser også at noen foreslår teflontape på gjengene for å få det tett, men er kanskje fyfy? Det ville jeg ikke gjort nei. Du får det jo tett, den delen er grei. Men når du skrur ut skruen igjen vil det som regel ligge igjen rester av gjengetape i de innvendige gjengene. Neste gang du skrur inn skruen dytter du disse restene inn i drevet. Og slik blir det for hvert oljeskift... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 17.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2023 Komodo skrev for 12 timer siden: Nei, dessverre. O-ringen skal ha et visst press, men ikke for mye. Da må vi vite diameteren på hullet også. Skal prøve å få målt dette på det tidspunkt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
jerognal Svart 19.November.2023 Del på Facebook Svart 19.November.2023 Er det ikke mulig med en pakning under hodet på skruen? Om det hodet har anleggsflate i hullet burde en tetning der funke.... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 19.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2023 jerognal skrev 2 minutter siden: Er det ikke mulig med en pakning under hodet på skruen? Om det hodet har anleggsflate i hullet burde en tetning der funke.... Det er vel den vanligste varianten på utenbordsmotorer så vidt jeg vet. Anleggsflaten er ikke større en skruehodet, men det kan jo funke. Skal se nærmere på det. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 23.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2023 Bare for å konkludere i denne tråden så har jeg kommet frem til at det trolig ikke er en lekkasje likevel, men min egen drevtralle som har spilt meg et puss. Det er kortversjonen. Her er den lengre: Drevet sto på en drevtralle da jeg skiftet girolje. Denne er designet med heving/senking og har derfor ingen støtte i forkant, noe som resulterer i at den siger litt i forkant og drevet får en liten tilt forover. Når jeg tappet ut girolja har nok en del av denne rent inn i eksoskanalen i undervannshuset. Så har det skvalpet litt rundt der når jeg har flyttet på tralla og gitt illusjonen av en oljelekkasje. Jeg la merke til dette da jeg skulle ta en siste inspeksjon før jeg tappet oljen og måle diameter på hullet til pluggen. Så da en del olje lenger inn i undervannshuset. Jeg tørket dette opp og støttet drevet med noe plank i forkant slik at det står mer i vater. Slik har det stått i tre dager nå med peilepluggen åpen (for å slippe inn luft slik at ikke vakuum holder oljen igjen og da burde det lekke mer/lettere). Som man kan se på bildet er det ikke lenger noe olje å se rundt tappeskruen. Så da har jeg tydeligvis vært på spøkelsejakt over flere dager. Håper andre kan lære av mine erfaringer, det har hvertfall jeg! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Komodo Svart 23.November.2023 Del på Facebook Svart 23.November.2023 Se der ja! Da var det jo godt at du ikke begynte å prøve deg fram med diverse tykkere O-ring dimensjoner uten å vite sikkert hva den skal være. Det kunne jo faktisk ført til at du virkelig fikk en lekkasje! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 24.November.2023 Del på Facebook Svart 24.November.2023 Supert, takk for oppdateringen av løsningen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.