MajorAndy Startet 17.November.2023 Link til dette innlegget Startet 17.November.2023 Vi fik en melding om unormalt meget remstøv på den ene motor på redningsbåden. Da jeg tog ned for at tjekke, så jeg at det ene remhjul havde skrabet imod svinghjulet så maling og rem var slidt af (se foto) Hvad kan årsagen til det være? Og er det bare at sætte en skive eller to ind, så der igen er clearing mellem remhjul og svinghjul? Link to post
Trawler 42 Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Kan det være så enkelt at beltet har blitt montert en "rille i svinghjulet" feil ? Altså et hakk inn i mot motor ! 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
MajorAndy Svart 17.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Det er da muligt og kunne godt se sådan ud på billedet. Men det forklarer ikke hvorfor det relativt pludseligt har udviklet sig. Med mindre den har kunnet flytte sig af sig selv pga slid eller andet. Link to post
Gullfisk Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Det må vel ha skjedd noe med lager på hjulet som gjør at det har kommet nærmere svinghjulet? Spørs om ikke det må byttes. Link to post
Hulda Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Det ser for meg ut som strammehjul med mekanisme trenger en gjennomgang. Link to post
Brigg Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 For meg ser det ut som om det er reima som er for nært svinghjulet. Sjekk om reima ligger i riktig spor på reimhjulet som allerede forselått. Men jeg synes også at strammehjulet er veldig nært reimhjulet. Med riktig montert og riktig strammet reim skal avstanden være større. Sjekk at reima er riktig montert og sjekk at reima har rett lengde. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Normalt skal vel reimas beliggenhet på strammehjulet styres av rillene på reimskivene. Det forutsetter at strammehjulet ikke ligger skeivt, f.eks. pga. lagerslittasje. Jeg ville startet der, som også Hulda foreslår. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/Y Grakatt Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Hei Demonter / klipp reim . Kjenn på ,spesielt , strammehjul og de andre ,påhengte ,komponenter som er drevne av reimen . Så finner dere sikkert slakk . Strammehjul lager blir slitt og må byttes , helt normalt . Mvh M/ Y Grakatt Link to post
pipe Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Strammeautomaten er defekt så den må byttes og det må reima også. Bytt også løpehjulet i samme slengen. Ser ingen annen plausibel forklaring. Link to post
MajorAndy Svart 17.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Tak for svar! Ja, det virker som om der er noget med lejet i strammehjulet. Der er (forhåbentlig) kun to måneder til de gamle D6-ere skal ud og erstattes af to nye D4 med nye drev, så det er spørgsmålet om vi kan humpe igennem indtil da. ? Så mange assistancer er der ikke mellem jul og nytår, jo… Link to post
Hulda Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Tenk om Hulda tok seg en tur til Kjøben... :-) Link to post
Tom Rør Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Jeg måtte bytte begge strammehjul i Lemvig i fjor. Har du lyd fra reimen? Jeg hørte forskjell på styrbord og babord motor, da den ene var mer slitt enn den andre. Jeg fikk også gummistøv i motorrommet. Link to post
-Luna- Svart 18.November.2023 Link til dette innlegget Svart 18.November.2023 Som et minimum ville jeg sjekket at reimen ligger riktig og er strammet med korrekt moment. Tar ikke lange tiden. Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Tom Rør Svart 18.November.2023 Link til dette innlegget Svart 18.November.2023 MajorAndy skrev for 14 timer siden: Tak for svar! Ja, det virker som om der er noget med lejet i strammehjulet. Der er (forhåbentlig) kun to måneder til de gamle D6-ere skal ud og erstattes af to nye D4 med nye drev, så det er spørgsmålet om vi kan humpe igennem indtil da. ? Så mange assistancer er der ikke mellem jul og nytår, jo… Vet du hvor mange timer disse har gått? Link to post
Fantino Svart 18.November.2023 Link til dette innlegget Svart 18.November.2023 Hadde brudd i V-reim på D6. Hørte det på endret motorlyd pga manglende kjølevann i eksos. Ingen andre alarmer før jeg hadde koplet i fri og åpnet luka til et kalas av damp og gummibiter. Da kom temp alarm. Jeg ville byttet strammer og løpehjul med slark. Link to post
MajorAndy Svart 18.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2023 8 hours ago, Tom Rør said: Vet du hvor mange timer disse har gått? De er nok originale, så omkring 3600 timer ? Link to post
Hulda Svart 18.November.2023 Link til dette innlegget Svart 18.November.2023 Med noe spenstig turtall, vil jeg anta at stramme- og løpehjul har kommet til veis ende. Hadde jeg hatt slik motor, ville nok de vært skiftet på rundt 1800 timer. Uten at jeg kjenner serviceintervallene. Link to post
Tom Rør Svart 18.November.2023 Link til dette innlegget Svart 18.November.2023 Hulda skrev 58 minutter siden: Med noe spenstig turtall, vil jeg anta at stramme- og løpehjul har kommet til veis ende. Hadde jeg hatt slik motor, ville nok de vært skiftet på rundt 1800 timer. Uten at jeg kjenner serviceintervallene. Hos meg er det timetallet ganske så spot on Link to post
Hulda Svart 19.November.2023 Link til dette innlegget Svart 19.November.2023 Tom Rør skrev for 7 timer siden: Hos meg er det timetallet ganske så spot on Det er en sånn følelse som avdanka mekanikere har i ryggmargen. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn