free Svart 29.November.2023 Link til dette innlegget Svart 29.November.2023 Okkaby skrev 59 minutter siden: Kjøpe en sådan analog til NMEA2000 konverter Har sett litt på noe av det samme. Er det sånn at du trenger en konverter til hver giver eller takler den flere inputs? har du satt det opp og tatt det i bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.November.2023 Link til dette innlegget Svart 29.November.2023 free skrev for 1 time siden: Har sett litt på noe av det samme. Er det sånn at du trenger en konverter til hver giver eller takler den flere inputs? har du satt det opp og tatt det i bruk? Disse på Ali tar ganske mange givere på hver. Bare å søke på nmea2000 konverter på Aliexpress Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
free Svart 30.November.2023 Link til dette innlegget Svart 30.November.2023 Okkaby skrev for 23 timer siden: Disse på Ali Oppfølgingsspørsmål, kan et instrument dele "signal/verdier" med NMEA konverter eller er det enten eller? eksempel rorindikator Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.November.2023 Link til dette innlegget Svart 30.November.2023 free skrev 13 minutter siden: Oppfølgingsspørsmål, kan et instrument dele "signal/verdier" med NMEA konverter eller er det enten eller? eksempel rorindikator Ikke sikker på det. Her må andre svare. Kanskje @abbor vet Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
BØstrøm Svart 1.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2023 Jeg vinner! Har 4 stk dcdc lader fra Victron. ( 48v-12v) Quattro 48 v lader/ inverter Victron 12/3000-120 Victron Cerbo Victron GX panel touch Victron MosFet/ ArgoFet Victron Skilletrafo 115/ 230 Victron colour control Victron charge control panel Victron Lynx distributor Og jaggu lurer jeg på om jeg ikke har en Batterimonitor fra Victron også når det kommer til virkemåte og oppsett, kommer jeg tilbake til det i tråden min om elektrisk fremdrift av 20 tonn seilbåt. Ble en del ombygging når blybatteribanken røyk ut. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 2.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2023 Litt utenfor, men det er jo ett tankekors. Etter Lihium, ville jeg ha så stor bank, ar jeg slapp å følge med på volt og forbruk hele tia( f.eks. i uthavn ) Etter 10 år, via Balmar 210A dynamo, 1000AH lithiumbank, Victron ladere og invertere, Cerbo, osv, samt overgang til elektrisk fremdrift, er vel volt, ampere og watt det jeg skal bruke mest tid på fremover. Jeg har rett og slett funnet meg en ny altoppslukende hobby. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 On 12/2/2023 at 7:58 AM, BØstrøm said: ..Jeg har rett og slett funnet meg en ny altoppslukende hobby. Det gjorde vi vel strengt tatt alle når vi kjøpte oss båt... Mitt foreløpige oppsett: Victron BMV-712 Smart Batterimonitor Victron Venus GX Victron Multiplus 12/1200/50 Victron Digital Multi Control for styring av MultiPlus Victron Orion TR Smart DC-DC lader 12V/30A, lader lithumbank når motoren går. Victron Galvanisk isolator VDI-16 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
BØstrøm Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 Har en tatueringssjappe rett over gata. Tror jeg bestiller time der, og tatuerer A= watt: volt på overarmen. Bør vel få Balmar og Victron til å sponse den, alternativt med en liten reklametag under. Jeg har dessuten ingen tatueringer fra før.... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 BØstrøm skrev for 6 timer siden: Tror jeg bestiller time der, og tatuerer A= watt: volt på overarmen. Bør vel få Balmar og Victron til å sponse den, alternativt med en liten reklametag under. Si ifra når det blir aktuell, da sender jeg forespørsel. Bare at Balmar har ny eier nå, da blir tatoen litt større. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dennrick Svart 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Etter at jeg stilte Cerboen til å reboote seg selv dersom den mistet kontakt med WiFi, så oppførte den seg eksemplarisk i noen uker. Den var alltid online og 100% til å stole på når jeg sjekket tilstanden hjemmefra. Så tok de sikringen til alle der jeg har opplag, og min lille mobile ruter gikk tom for strøm. Har vært offline et par uker på det kaldeste, og det har sikkert vært kaldere enn -10C i båten. Fikk strøm igjen igår, med da ville ikke ruteren lade - sikkert pga kulden. Tok den med hjem og fikk den varm igjen. Da fyrte den opp igjen som vanlig. Har ikke tuklet med noen innstillinger på den. I båten idag, så kom jeg ombord med ruteren i lomma. Sjekket om NetAtmo værstasjonen hadde koplet seg opp igjen, og det hadde den. Men Cerboen ville ikke online. Jeg tok strømmen på den og ventet en stund, plugget i, og tenkte den ville kople seg opp selv. Det ville den ikke til tross for at det blinket grønt og blått, noe som da skal signalisere aktivt WIFI. Gikk inn via bluetooth, settings og nettverk: Kom en liste over nettverk i havna, men den ville ikke finne nettverket til ruteren min, selv etter utallige forsøk. Noen som vet hva jeg evt kunne ha forsøkt? Kanskje en resett og sette opp på nytt? For ruteren fungerer jo siden netatmo koplet seg opp, bilen på utsiden gjorde det, og også telefonen. Koplet til en ethernet kabel, og da gikk den selvsagt online via appen min. Men jeg skulle gjerne hatt den online via WIFI. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
SV-Bav34 Svart 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Mitt oppsett så langt: Cerbo GX med Touch 50 koblet opp på wifi til en ruter på 12v. Multiplus 2 12/800-35 koblet til Cerbo GX Smartshunt koblet til Cerbo GX 2 stk Ruuvi tag temp/luftfuktighet 3 stk tankmålere koblet opp til CerboX Cerbo GX koblet på Nmea2k for visning på plotter. Victron VRM på telefon og pc. Smart solar 75/15 koblet til 2x100w panel og til Cerbo GX Blue Smart 12/30 til lading av startbatteriene Alt koblet opp sammen med alt nytt av elektrisk i 40 fot seilbåt. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Blouberg Svart 16.Januar Link til dette innlegget Svart 16.Januar Skal inn med Cerbo GX. Finner ikke info om jeg kan hente inn spenning fra flere batteribanker. Har smartshunt på forbruk, denne kan jo også ta inn spenning fra en ekstra bank, sendes dette til Cerbo ? Har to andre banker som jeg også skulle hatt spenningsinfo fra. Noen som har fått til noe lurium for å vise flere banker? Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Maika Svart Torsdag 13:35 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:35 Blouberg skrev for 3 timer siden: Noen som har fått til noe lurium for å vise flere banker? Har BMV712, som kan måle spenning på ekstra bank (kalles AUX) i tillegg til hovedbank. Jeg måler da både forbruk og start med denne, og begge deler sendes automatisk videre til Cerbo. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart Torsdag 13:38 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:38 Takk, kan man koble flere shunt inn i Cerbo? Har i alt 5 batterier med 4 spenninger. 😎 Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Maika Svart Torsdag 13:40 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:40 dennrick skrev On 14.1.2024 at 20.03: Koplet til en ethernet kabel, og da gikk den selvsagt online via appen min. Men jeg skulle gjerne hatt den online via WIFI. Jeg ga opp wifi og la fast kabel pga samme problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart Fredag 16:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:03 Foreløpig i Jandia er det følgende fra Victron: Multipluss 24/5000/120-100 Cerbo gx Gx touch 70 Bmv-712 Mppt 100/30 Mppt 75/15 Ein haug dc dc convertera Blue power charger 12/30 Internettet er koblet til med eit 12v modem av typen teltonika rut901. Og alt er koblet opp på nmea 2000 saman med raynet og ein del annet fra quark-elec Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
btt Svart Lørdag 17:55 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:55 Sitér dette innlegget Link to post
Skyttern Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Blouberg skrev On 16.1.2025 at 14.38: Takk, kan man koble flere shunt inn i Cerbo? Har i alt 5 batterier med 4 spenninger. 😎 Lurer også litt på denne. Har nylig installert; Smartshunt Cerbo GX Smartsolar MPPT Multiplus 1200/50/16 Victron skilletrafo; 2kw. Ny 230v fordeling med kurser for forbruk og VVB. __ Har i dag startbatteriet koblet til AUX utgangen på Smartshunt. Forbruksbanken er koblet til smartshunt. Multiplus og smartshunt overvåker sammen tilstand på forbruksbatterier. Startbatteri lades av sekundærutgangen på multiplus (1A) Forbruksbatteri lades av 50A utgangen på Multiplus Har dermed god kontroll på forbruksbank og får opp batterispenning på startbatteri. Det jeg mangler er batterispenningen på thrusterbatteriet i baug. Forbindelsen mellom thrusterbatteri og startbatteri brytes med hovedstrømbryter motor. Jeg ønsker derfor separat monitorering av batterispenning på thrusterbatteri slik at lading kan startes ved behov. Kan en slik Victron battery-sense brukes til dette, eller bør det monteres en smartshunt mellom thruster og thrusterbatteri? Mulig bluetoothrekkevidde blir et problem med battery-sense og at man dermed bør gå for en ekstra smartshunt og kabel mellom den og Cerbo? Ekstraspørsmål; Multiplus 1200/50/16 gir 1200W fra inverter og 16A fra landstrøm. Men ser at landstrøm bare slipper gjennom dersom Multiplus står i status; ON (Inverter og lader), inv, eller chg. Dersom Multiplus står i OFF er 230V i båt frakoblet. Kunne tenkt meg 230V til varmeovner vinterstid, uten batterilading eller muliget for at inverter tapper batteriene. Finnes det noen konfig mulighet for å aktivere "bypass" med multiplus i status "OFF"? Eller er jeg da nødt legge opp egne 230V kurser koblet inn forran multiplus? (Mister isåfall oversikt over forbruk og må inn med victron energy meter i 230v fordeling for å ha kontroll på belastning av trafo) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Blouberg skrev On 16.1.2025 at 14.38: kan man koble flere shunt inn i Cerbo? Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Takk @Maika, ikke helt ideelt men kanskje lov å håpe på en sw oppdatering som gjør det mer visuelt med flere shunt/batterier Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.