Jump to content

Hva slags utstyr har du i Victron systemet ditt?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Her har du muligheten til å skryte litt av hva du har rigget til! :)

 

Selv har jeg egentlig bare en gammel phoenix multiplus, og en smartshunt. Samt en mac mini som bruker VRM appen til overvåkning. Har bestilt et par ruuvi tags, og blir vel i fremtiden å få tankmålerne koblet til den. Det jeg liker best med hele greia er at det er så enkelt å sjekke status på strømmen ombord, og at jeg får varsling på håndleddet hvis landstrømmen faller ut!

Link to post
Share on other sites

Har Cerbo GX, multiplus 12/1600/70-16, Batterimonitor BMW-712, Solcelle MPPT 75/15 og 100/20, energimåler ET112, 4 stk tankmålere fra biltema koblet inn på cerbo, og 2 stk ruuvi temperaturmålere. Så har jeg koblet opp diesel vannvarmeren til digital utgang på Cerbo for å kunne fjernstarte den fra VRM portalen. Jeg har også prøvd å koble inn diesel luftvarmeren til Cerboen for å kunne fjernstarte den, men så langt har jeg ikke fått dette til å fungere. Videre plan er å kjøpe inn Ruuvi nivåmåler for å se om jeg kan bruke denne på septik tanken. Leker også med planer om å kjøpe inn utgangsmodul som jeg kan styre fra Cerboen. Ligger noen fine too doo inlegg på victron sitt forum om det.

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev 27 minutter siden:

Har Cerbo GX, multiplus 12/1600/70-16, Batterimonitor BMW-712, Solcelle MPPT 75/15 og 100/20, energimåler ET112, 4 stk tankmålere fra biltema koblet inn på cerbo, og 2 stk ruuvi temperaturmålere. Så har jeg koblet opp diesel vannvarmeren til digital utgang på Cerbo for å kunne fjernstarte den fra VRM portalen. Jeg har også prøvd å koble inn diesel luftvarmeren til Cerboen for å kunne fjernstarte den, men så langt har jeg ikke fått dette til å fungere. Videre plan er å kjøpe inn Ruuvi nivåmåler for å se om jeg kan bruke denne på septik tanken. Leker også med planer om å kjøpe inn utgangsmodul som jeg kan styre fra Cerboen. Ligger noen fine too doo inlegg på victron sitt forum om det.

Ruuvi nivåmåler?? Hvor finner du den? kan ikke se noe sådan på siden til Ruuvi.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev for 2 timer siden:

Oki. Ser den bruker batteri å må ut for bytte samt monteres under tank. Så da er den ikke aktuell.

Blir nok heller kjøpe nye n2k sensorer eller koble de gamle opp mot konverter å inn på n2k nettverket å plotter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • Blue Power 25A landstrømlader
  • MPPT 75/15 solcelleregulator (+ bluetooth dongle)
  • BMV 700 battmeter med 500A shunt (+ bluetooth dongle)

Svært godt fornøyd med alt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Oki. Ser den bruker batteri å må ut for bytte jævlig samt monteres under tank. Så da er den ikke aktuell.

Blir nok heller kjøpe nye n2k sensorer eller koble de gamle opp mot konverter å inn på n2k nettverket å plotter.

Om jeg skulle kjøpt ferdig løsning hadde jeg gått for Gobius C 3.0. Den snakker n2k og er radarbasert, og bør være temmelig immun mot feilkilder. Klistres på topp av plasttank eller monteres i hullet til eksisterende måler dersom du har metalltank. For diesel/vanntank er det gjerne overkill men for septik må det være gull skulle en tro. Koster dog litt gull også. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 8 minutter siden:

Om jeg skulle kjøpt ferdig løsning hadde jeg gått for Gobius C 3.0. Den snakker n2k og er radarbasert, og bør være temmelig immun mot feilkilder. Klistres på topp av plasttank eller monteres i hullet til eksisterende måler dersom du har metalltank. For diesel/vanntank er det gjerne overkill men for septik må det være gull skulle en tro. Koster dog litt gull også. 

Ja Gobius er jo ikke billigste.

Men ender nok med å koble begge diesel og vanntanker mot n2k med en kina konverter i førsteomgang.

 

Greit å få opp gjennværende distanse bassert på tank innhold på plotter. 

 

Har ikke noe behov for å følge Victron landstrøm og dcdc lader hjemme ifra. Har jo smartboat som forteller meg status ombord 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Victron batterimonitor BMV-712 Smart med Dolphin 80A lader. To stk Sønnak 180 ah startbatterier som viser kun volt på batterimonitoren. Og 3 stk Varta 190Ah som forbruk.

har ett innvendig kamera fra Nedis som er rettet mot en lampe som viser at landstrømmen står på. Har ikke varsling om strømbrudd så må gå inn på nedisappen og sjekke kamera.

Link to post
Share on other sites

Mitt Victron øko-system:

 

- Victron Venus (fra 2018; forgjenger til Cerbo)  

- REC ABMS: BMS for prismatisk LFP-bank (Winston 600 Ah), måler strøm og temperatur på banken, spenning på cellene og kommuniserer (VE.Can) med Venus. Styrer kontaktorer for banken.

- Batterimonitor BMV 712; måler strøm og spenning på LFP-bank og spenning på thrusterbank (AGM) (VE.Direct)

- SmartSolar MPPT 75/15 regulerer solcellepanel (VE.Direct)

- Victron Multiplus 12/3000/16 (VE.Bus) Vekselretter/lader

- Victron Digital Multcontrol; styrer Multiplus (VE.Bus; Inverter/Lader/av) og max landstrømbelastning  

- Victron Orion DC-DC 12V/18A; lader thrusterbank; ikke kontakt med andre Victron-enheter

 

Venus styrer Multiplus (VE.Bus) og SmartSolar (VE.Direct) basert på gitte parametre eller input fra REC BMS eller BMV 712  

 

Funker bra. Kunne også hatt Wakespeed dynamoregulator for integrasjon med REC og Venus, men ikke sett behovet for det (Balmar MC 614 gjør jobben greit nok).  

Link to post
Share on other sites

Har 2 separate banker lurer på om BlueSolar er rett innstilt   da den banken viser 

12,6 V  og den andre banken  13,2V

Victron  BlueSolar MPPT 75/10    Sunwind max power 100 W  1 år
SE1853 SØNNAK STRONGPRO HVR 185Ah   2 stk  bank  12,6V

 

Steca 12 V,  PR1515 15A Solar Charge Controlle

100 W panel Sparelys 14år   
SE1853 SØNNAK STRONGPRO HVR 185Ah   2 stk   bank 13,2V

 

PS:panelene står langs bommen for best mulig vinkling mot sola.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 20.11.2023 at 13.12:
  • Blue Power 25A landstrømlader
  • MPPT 75/15 solcelleregulator (+ bluetooth dongle)
  • BMV 700 battmeter med 500A shunt (+ bluetooth dongle)

Svært godt fornøyd med alt.

BT dongles for at dem skal nå og kommunisere med cerbo? Noen spesifikk modell?
 

MYVIVERA skrev for 10 timer siden:

Victron batterimonitor BMV-712 Smart med Dolphin 80A lader. To stk Sønnak 180 ah startbatterier som viser kun volt på batterimonitoren. Og 3 stk Varta 190Ah som forbruk.

har ett innvendig kamera fra Nedis som er rettet mot en lampe som viser at landstrømmen står på. Har ikke varsling om strømbrudd så må gå inn på nedisappen og sjekke kamera.

Hvis du ikke har varsling om strømbrudd, så har du vel heller ikke... cerbo?

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 11 minutter siden:

Har 2 separate banker lurer på om BlueSolar er rett innstilt   da den banken viser 

12,6 V  og den andre banken  13,2V

Victron  BlueSolar MPPT 75/10    Sunwind max power 100 W  1 år
SE1853 SØNNAK STRONGPRO HVR 185Ah   2 stk  bank  12,6V

 

Steca 12 V, 24 V 10A Solar Charge Controlle

100 W panel Sparelys 10år   
SE1853 SØNNAK STRONGPRO HVR 185Ah   2 stk   bank 13,2V

 

PS:panelene står langs bommen for best mulig vinkling mot sola.

 

2 100W panel altså. Blir det noe futt med det?

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 38 minutter siden:

2 100W panel altså. Blir det noe futt med det?

 

Har ikke fått testet det  siste panelet ordentlig enda,

 

Men dette panelet.

Steca 12 V,  PR1515 15A Solar Charge Controlle

100 W panel Sparelys 14år   
SE1853 SØNNAK STRONGPRO HVR 185Ah   2 stk   

har holdt Kjøleskapet Isoterm ASU 85l   i drift fra april til  oktober  i alle år fra 2009

Test fra 2009.

På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876AH ut av batteriet eller 29,2 A på 24 timer. i snitt 1,2166A/t

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden:
Lars H. skrev On 20.11.2023 at 13.12:
  • Blue Power 25A landstrømlader
  • MPPT 75/15 solcelleregulator (+ bluetooth dongle)
  • BMV 700 battmeter med 500A shunt (+ bluetooth dongle)

Svært godt fornøyd med alt.

BT dongles for at dem skal nå og kommunisere med cerbo? Noen spesifikk modell?
 

 

Hverken solcelleregulatoren eller battmeteret har blåtann, de er fra før smart-versjonene, så donglene er for at jeg kan kommunisere med disse og app på telefonen. Battmeteret er riktignok med instrument jeg har på instrumentpanelet, men app på mobil er mer utfyllende.

 

"Cerbo" vet jeg ikke hva er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en batterimonitor, BMV-702 og en MPPT 100/30 til et 200W panel. I tillegg en Cerbo GX for å følge med på batteribanken via telefonen.

 

Jeg plages av at Cerboen går offline og ikke kopler seg på WiFi ruteren igjen. Idag rebootet jeg den - igjen - ved å dra ut strømledningen. Ikveld har jeg funnet en innstilling i VRM portalen som jeg håper funker slik at den vil reboote seg selv når den mister kontakt med WiFi. Hvis jeg forsto det riktig da.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hei, 

 

har lest en del om Victron sine produkter. Sett haugevis med YouTube videoer hvor folk installerer forskjellig på sine hjemmebryggede camper van osv. 

 

jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er veldig dyrt om en skal ha alt mulig? 
 

jeg skal legge opp nytt strøm opplegg i en Halco 29. 

 

Det jeg har forsket litt på er å prøve å samle tanknivåer/temperaturer og strøm informasjon til en skjerm. 
 

er det noen som har prøvd dette opplegget med cerbo og bruker for eksempler garmin plotter som skjerm ? 
 

eller bør en ha victron sin gx 50/70 touch skjerm i kombinasjon med cerbo for å vise nettop temperatur/ tankmengde ? 
 

jeg har vært på tanken å få tak i noen som er dreven på arduiono-programmering som kunne hjulpe meg og samle alt til en skjerm med alt fra å vise motor data til å betjene lys styring osv via touch skjermen. 
Men her igjen snakker vi nok mye penger for å få ekstern hjelp og til materialet som en må ha for dette. 

 

Litt av problemet litt er at båten har ufattelig mange målere for temp/nivåer og strømovervåking. Derfor hadde jeg litt lyst å samle alt til en skjerm. 🤓
 

 

IMG_3520.jpeg.285c4d1b0f9bfba44dcbcae8247d3d76.jpeg

Link to post
Share on other sites

Du verden ja, der var det litt av hvert å følge med på. Jeg la spesielt merke til, og fikk litt glede av teddyforet :wink:.  Jeg lurer på om vi etterhvert kommer dit hvor vi ønsker å filtrere bort mest mulig irrelevant informasjon, jeg tror i hvert fall at jeg vil det og da spørs det om det er verdt bryderiet med å lære seg litt om arduino eller om en skal se på mulighetene i NMEA2K eller 0183.  Underveis er jeg i grunn mest interessert i å bli raskt oppmerksom på motortemperatur, oljetrykk og ladelampa og drivstoff. nivå på septik og  det meste annet kan jeg tenke meg å se ett annet sted.  vanntank osv er mer relevant når jeg ikke er i fart men jeg er ikke sikker på om jeg ønsker å ha plotter på for å se om jeg må tømme eller fylle noe. Arduino gir uante muligheter, men har litt terskel, i alle fall for meg.  

Link to post
Share on other sites

free skrev for 19 timer siden:

Du verden ja, der var det litt av hvert å følge med på. Jeg la spesielt merke til, og fikk litt glede av teddyforet :wink:.  Jeg lurer på om vi etterhvert kommer dit hvor vi ønsker å filtrere bort mest mulig irrelevant informasjon, jeg tror i hvert fall at jeg vil det og da spørs det om det er verdt bryderiet med å lære seg litt om arduino eller om en skal se på mulighetene i NMEA2K eller 0183.  Underveis er jeg i grunn mest interessert i å bli raskt oppmerksom på motortemperatur, oljetrykk og ladelampa og drivstoff. nivå på septik og  det meste annet kan jeg tenke meg å se ett annet sted.  vanntank osv er mer relevant når jeg ikke er i fart men jeg er ikke sikker på om jeg ønsker å ha plotter på for å se om jeg må tømme eller fylle noe. Arduino gir uante muligheter, men har litt terskel, i alle fall for meg.  


ja her snakka vi det glade 80-tall med hjemmebygget båt 😆 takk for svar! Ja gode synspunkter det! 
her er mye som kan skippes vekk, men selvfølgelig kjekt å kunne se/følge med på. 

 

Det skal bygges ny innredning og dasj, så jeg må nesten bli enig med meg selv hvor mange målere og slikt jeg skal ha før en sager masse nye hull. 

 

Jeg kan kjøre det enkelt med at har har målere for de kritiske tingene om Du nevner, og heller samle resten inn på gx eller arduiono seinere evt integrere inn i plotter med nmea2k 😎

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...