Jump to content

Hva slags utstyr har du i Victron systemet ditt?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

free skrev for 1 time siden:

Har sett litt på noe av det samme. Er det sånn at du trenger en konverter til hver giver eller takler den flere inputs? har du satt det opp og tatt det i bruk?

Disse på Ali tar ganske mange givere på hver.

Bare å søke på nmea2000 konverter på Aliexpress

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

free skrev 13 minutter siden:

 Oppfølgingsspørsmål, kan et instrument dele "signal/verdier" med NMEA konverter eller er det enten eller? eksempel rorindikator

Ikke sikker på det. Her må andre svare. Kanskje @abbor vet

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vinner!

 

Har 4 stk dcdc lader fra Victron. ( 48v-12v)

Quattro 48 v lader/ inverter

Victron 12/3000-120

Victron Cerbo

Victron GX panel touch

Victron MosFet/ ArgoFet 

Victron Skilletrafo 115/ 230

Victron colour control

Victron charge control panel

Victron Lynx distributor

 

Og jaggu  lurer jeg på om jeg ikke har en Batterimonitor fra Victron også

 

når det kommer til virkemåte og oppsett, kommer jeg tilbake til det i tråden min om elektrisk fremdrift av 20 tonn seilbåt. Ble en del ombygging når blybatteribanken røyk ut.

Link to post
Share on other sites

Litt utenfor, men det er jo ett tankekors. Etter Lihium, ville jeg ha så stor bank, ar jeg slapp å følge med på volt og forbruk hele tia( f.eks. i uthavn ) 

 

Etter 10 år, via Balmar 210A dynamo, 1000AH lithiumbank, Victron ladere og invertere, Cerbo, osv, samt overgang til elektrisk fremdrift, er vel volt, ampere og watt det jeg skal bruke mest tid på fremover. Jeg har rett og slett funnet meg en ny altoppslukende hobby. 

Link to post
Share on other sites

On 12/2/2023 at 7:58 AM, BØstrøm said:

..Jeg har rett og slett funnet meg en ny altoppslukende hobby. 


Det gjorde vi vel strengt tatt alle når vi kjøpte oss båt... :wink:

Mitt foreløpige oppsett:

  • Victron BMV-712 Smart Batterimonitor
  • Victron Venus GX
  • Victron Multiplus 12/1200/50 
  • Victron Digital Multi Control for styring av MultiPlus
  • Victron Orion TR Smart DC-DC lader 12V/30A,  lader lithumbank når motoren går.
  • Victron Galvanisk isolator VDI-16

 



 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 6 timer siden:

Tror jeg bestiller time der, og tatuerer A= watt: volt på overarmen. Bør vel få Balmar og Victron til å sponse den, alternativt med en liten reklametag under.

:lol:
Si ifra når det blir aktuell, da sender jeg forespørsel.
Bare at Balmar har ny eier nå, da blir tatoen litt større.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter at jeg stilte Cerboen til å reboote seg selv dersom den mistet kontakt med WiFi, så oppførte den seg eksemplarisk i noen uker. Den var alltid online og 100% til å stole på når jeg sjekket tilstanden hjemmefra.

 

Så tok de sikringen til alle der jeg har opplag, og min lille mobile ruter gikk tom for strøm. Har vært offline et par uker på det kaldeste, og det har sikkert vært kaldere enn -10C i båten. Fikk strøm igjen igår, med da ville ikke ruteren lade - sikkert pga kulden. Tok den med hjem og fikk den varm igjen. Da fyrte den opp igjen som vanlig. Har ikke tuklet med noen innstillinger på den.

 

I båten idag, så kom jeg ombord med ruteren i lomma. Sjekket om NetAtmo værstasjonen hadde koplet seg opp igjen, og det hadde den. Men Cerboen ville ikke online. Jeg tok strømmen på den og ventet en stund, plugget i, og tenkte den ville kople seg opp selv. Det ville den ikke til tross for at det blinket grønt og blått, noe som da skal signalisere aktivt WIFI.

 

Gikk inn via bluetooth, settings og nettverk: Kom en liste over nettverk i havna, men den ville ikke finne nettverket til ruteren min, selv etter utallige forsøk. Noen som vet hva jeg evt kunne ha forsøkt? Kanskje en resett og sette opp på nytt? For ruteren fungerer jo siden netatmo koplet seg opp, bilen på utsiden gjorde det, og også telefonen.

 

Koplet til en ethernet kabel, og da gikk den selvsagt online via appen min. Men jeg skulle gjerne hatt den online via WIFI.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Mitt oppsett så langt:

Cerbo GX med Touch 50 koblet opp på wifi til en ruter på 12v.

Multiplus 2 12/800-35 koblet til Cerbo GX

Smartshunt koblet til Cerbo GX

2 stk Ruuvi tag temp/luftfuktighet

3 stk tankmålere koblet opp til CerboX

Cerbo GX koblet på Nmea2k for visning på plotter. 

Victron VRM på telefon og pc. 

Smart solar 75/15 koblet til 2x100w panel og til Cerbo GX

Blue Smart 12/30 til lading av startbatteriene

 

Alt koblet opp sammen med alt nytt av elektrisk i 40 fot seilbåt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...