Jump to content

Hva slags utstyr har du i Victron systemet ditt?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

free skrev for 1 time siden:

Har sett litt på noe av det samme. Er det sånn at du trenger en konverter til hver giver eller takler den flere inputs? har du satt det opp og tatt det i bruk?

Disse på Ali tar ganske mange givere på hver.

Bare å søke på nmea2000 konverter på Aliexpress

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg vinner!

 

Har 4 stk dcdc lader fra Victron. ( 48v-12v)

Quattro 48 v lader/ inverter

Victron 12/3000-120

Victron Cerbo

Victron GX panel touch

Victron MosFet/ ArgoFet 

Victron Skilletrafo 115/ 230

Victron colour control

Victron charge control panel

Victron Lynx distributor

 

Og jaggu  lurer jeg på om jeg ikke har en Batterimonitor fra Victron også

 

når det kommer til virkemåte og oppsett, kommer jeg tilbake til det i tråden min om elektrisk fremdrift av 20 tonn seilbåt. Ble en del ombygging når blybatteribanken røyk ut.

Link to post

Litt utenfor, men det er jo ett tankekors. Etter Lihium, ville jeg ha så stor bank, ar jeg slapp å følge med på volt og forbruk hele tia( f.eks. i uthavn ) 

 

Etter 10 år, via Balmar 210A dynamo, 1000AH lithiumbank, Victron ladere og invertere, Cerbo, osv, samt overgang til elektrisk fremdrift, er vel volt, ampere og watt det jeg skal bruke mest tid på fremover. Jeg har rett og slett funnet meg en ny altoppslukende hobby. 

Link to post
On 12/2/2023 at 7:58 AM, BØstrøm said:

..Jeg har rett og slett funnet meg en ny altoppslukende hobby. 


Det gjorde vi vel strengt tatt alle når vi kjøpte oss båt... :wink:

Mitt foreløpige oppsett:

  • Victron BMV-712 Smart Batterimonitor
  • Victron Venus GX
  • Victron Multiplus 12/1200/50 
  • Victron Digital Multi Control for styring av MultiPlus
  • Victron Orion TR Smart DC-DC lader 12V/30A,  lader lithumbank når motoren går.
  • Victron Galvanisk isolator VDI-16

 



 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
BØstrøm skrev for 6 timer siden:

Tror jeg bestiller time der, og tatuerer A= watt: volt på overarmen. Bør vel få Balmar og Victron til å sponse den, alternativt med en liten reklametag under.

:lol:
Si ifra når det blir aktuell, da sender jeg forespørsel.
Bare at Balmar har ny eier nå, da blir tatoen litt større.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 1 måned senere...

Etter at jeg stilte Cerboen til å reboote seg selv dersom den mistet kontakt med WiFi, så oppførte den seg eksemplarisk i noen uker. Den var alltid online og 100% til å stole på når jeg sjekket tilstanden hjemmefra.

 

Så tok de sikringen til alle der jeg har opplag, og min lille mobile ruter gikk tom for strøm. Har vært offline et par uker på det kaldeste, og det har sikkert vært kaldere enn -10C i båten. Fikk strøm igjen igår, med da ville ikke ruteren lade - sikkert pga kulden. Tok den med hjem og fikk den varm igjen. Da fyrte den opp igjen som vanlig. Har ikke tuklet med noen innstillinger på den.

 

I båten idag, så kom jeg ombord med ruteren i lomma. Sjekket om NetAtmo værstasjonen hadde koplet seg opp igjen, og det hadde den. Men Cerboen ville ikke online. Jeg tok strømmen på den og ventet en stund, plugget i, og tenkte den ville kople seg opp selv. Det ville den ikke til tross for at det blinket grønt og blått, noe som da skal signalisere aktivt WIFI.

 

Gikk inn via bluetooth, settings og nettverk: Kom en liste over nettverk i havna, men den ville ikke finne nettverket til ruteren min, selv etter utallige forsøk. Noen som vet hva jeg evt kunne ha forsøkt? Kanskje en resett og sette opp på nytt? For ruteren fungerer jo siden netatmo koplet seg opp, bilen på utsiden gjorde det, og også telefonen.

 

Koplet til en ethernet kabel, og da gikk den selvsagt online via appen min. Men jeg skulle gjerne hatt den online via WIFI.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Mitt oppsett så langt:

Cerbo GX med Touch 50 koblet opp på wifi til en ruter på 12v.

Multiplus 2 12/800-35 koblet til Cerbo GX

Smartshunt koblet til Cerbo GX

2 stk Ruuvi tag temp/luftfuktighet

3 stk tankmålere koblet opp til CerboX

Cerbo GX koblet på Nmea2k for visning på plotter. 

Victron VRM på telefon og pc. 

Smart solar 75/15 koblet til 2x100w panel og til Cerbo GX

Blue Smart 12/30 til lading av startbatteriene

 

Alt koblet opp sammen med alt nytt av elektrisk i 40 fot seilbåt. 

Link to post
  • 1 år senere...

Skal inn med Cerbo GX. Finner ikke info om jeg kan hente inn spenning fra flere batteribanker. Har smartshunt på forbruk, denne kan jo også ta inn spenning fra en ekstra bank, sendes dette til Cerbo ?

Har to andre banker som jeg også skulle hatt spenningsinfo fra. Noen som har fått til noe lurium for å vise flere banker?

 

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Blouberg skrev for 3 timer siden:

Noen som har fått til noe lurium for å vise flere banker?

Har BMV712, som kan måle spenning på ekstra bank (kalles AUX) i tillegg til hovedbank. Jeg måler da både forbruk og start med denne, og begge deler sendes automatisk videre til Cerbo.

Link to post
Blouberg skrev On 16.1.2025 at 14.38:

Takk, kan man koble flere shunt inn i Cerbo? Har i alt 5 batterier med 4 spenninger. ?


Lurer også litt på denne. 
Har nylig installert; 
Smartshunt
Cerbo GX 
Smartsolar MPPT
Multiplus 1200/50/16
Victron skilletrafo; 2kw. 
Ny 230v fordeling med  kurser for forbruk og VVB.
__


Har i dag startbatteriet koblet til AUX utgangen på Smartshunt.
Forbruksbanken er koblet til smartshunt. 

Multiplus og smartshunt overvåker sammen tilstand på forbruksbatterier. 

 

Startbatteri lades av sekundærutgangen på multiplus (1A)

Forbruksbatteri lades av 50A utgangen på Multiplus
Har dermed god kontroll på forbruksbank og får opp batterispenning på startbatteri.


Det jeg mangler er batterispenningen på thrusterbatteriet i baug.
Forbindelsen mellom thrusterbatteri og startbatteri brytes med hovedstrømbryter motor. 
Jeg ønsker derfor separat monitorering av batterispenning på thrusterbatteri slik at lading kan startes ved behov.

Kan en slik Victron battery-sense brukes til dette, eller bør det monteres en smartshunt mellom thruster og thrusterbatteri? 
Mulig bluetoothrekkevidde blir et problem med battery-sense og at man dermed bør gå for en ekstra smartshunt og kabel mellom den og Cerbo?


Ekstraspørsmål;
Multiplus 1200/50/16 gir  1200W fra inverter og 16A fra  landstrøm. 
Men ser at landstrøm bare slipper gjennom dersom Multiplus står i status; ON (Inverter og lader), inv, eller chg.
Dersom Multiplus står i OFF er 230V i båt frakoblet.

Kunne tenkt meg 230V til varmeovner vinterstid, uten batterilading eller muliget for at inverter tapper batteriene. 
Finnes det noen konfig mulighet for å aktivere "bypass" med multiplus i status "OFF"? 

Eller er jeg da nødt legge opp egne 230V kurser koblet inn forran multiplus? 
(Mister isåfall oversikt over forbruk og må inn med victron energy meter i 230v fordeling for å ha kontroll på belastning av trafo)

Link to post

Victron systemet vårt har tilgang på strøm fra tre shunt’er. 

 

BMV-712 tilkoblet lithium forbruksbank 

BMV-712 tilkoblet start batteriet, med thruster som batteri nummer to.

Dynamo via Can-bus

 

Dynamo og lithium ser man på bildet i VRM.  Start batteriet blir som i videoen over kun tilgjengelig for informasjon i en undermeny. 

Link to post

Her ser man hvordan victron ser ut når dynamo og lithium bank har shunt.  Dynamo produserer mer enn lithiumbanken tar til seg, og det stemmer omtrent med det kalkulerte DC og AC forbruket, pluss tapet i inverteren.  Bildet i VRM handler om multipluss kombi inverteren med tilhørende batteribank. At jeg har to ulike BMV-712 hjelper lite, jeg må velge hvem av dem som tilhører inverteren.  Har også en helt annen installasjon på VRM siden, og man kan bytte mellom disse to ulike installasjonene.  Hver av installasjonene trenger en egen inverter med shunt og batteri.  Nå er de to installasjonene jeg har på VRM plassert på helt ulike steder, men man kunne i prinsippet hatt begge to i samme båten om man hadde to multipluss enheter og forbruksbanker.  Det kunne feks. vært aktuelt om man driftet en båt med både 12V og 48V.  

IMG_4214.jpeg

Link to post

Tror du også kan sette opp måling på multiplussen via innstillingene slik at du får data på inverteren/charger. Da ser du spenning og forbruk på denne også. Jeg har det på MDF, men har ikke testet det på gui-v2 enda. 

Link to post
Skyttern skrev On 21.1.2025 at 20.35:

Kunne tenkt meg 230V til varmeovner vinterstid, uten batterilading eller muliget for at inverter tapper batteriene. 
Finnes det noen konfig mulighet for å aktivere "bypass" med multiplus i status "OFF"? 

 

Jeg setter bare ned ladespenningen. Har i øyeblikket 13,15V, og det gir 66% SOC.  Har tenkt å sette spenningen ned til 13,1V for å forhåpentligvis havne på 50-60% SOC. Multiplus leverer da det som trengs av energi når jeg er i båten for å se til den, samtidig som den passer på at batteriene ikke tømmes.  

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...