Jump to content

Hva slags utstyr har du i Victron systemet ditt?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Swingswong skrev for 8 timer siden:

Du kan enkelt sette den ladestømmen på MP

Kan også settes i 0A om du ønsker. 

Har aldri brukt DVCC før (Distributet Voltage and Current Control).  Takk for tips om det.  Mange henger seg opp i SOC, men det handler egentlig om spenninger. SOC er bare en måte å måle hvor mye  energi som er tilgjengelig. Når man anbefaler lagring ved +/-50% SOC, så kan man gå inn på DVCC og begrense spenningen slik at man får  ønsket SOC. Spenningen på våre Lifepo4 var 13,14V/66% SOC.  Ved å sette ned til 13,1V skjedde det ingen/lite endring, mest sannsynlig pga. avrunding.  Prøver nå 13,0V for å se hvor SOC og spenning stabiliserer seg.  Ideelt sett så skulle jeg hatt 13,1V, så vi får se hvor dette stabiliserer seg.  Min erfaring med batterier som har blåtann er at SOC ikke registrerer små strømmer slik BMV-712 gjør, og SOC vil derfor bli unøyaktig om man ikke regelmessig kalibrerer ved å topplade. Ved å ikke styre etter SOC men spenning når ett batteri lagres mens det er tilkoblet, så har man bedre kontroll. Det er min erfaring. Ved å bruke DVCC så får jeg muligheten til å sette normale sommerverdier på multipluss, og ta begrensningene i DVCC. Det var ett veldig godt tips å bruke DVCC.

Ser også når jeg leser om victron  Distribution Current and Voltage Control, DVCC at det vil sendes ut kommandoer til andre enheter enn victron enheter. I mitt tilfelle så skal jeg da kunne styre strøm og spenning på dynamoen ved å legge inn verdier i DVCC.  Det er da den eksterne spenningsregulatoren wakespeed ws-500 som tar imot kommandoer fra victron om feks. lavere spenning eller strøm.  Det kan jo brukes til å dempe ladingen om man skal hjem etter en helgetur.  På wakespeed regulatoren kan man velge om den skal følge DVCC kommandoer.  De grunnleggende verdiene i regulatoren vil alltid bli fulgt, mens man kan begrense den ytterligere ved å legge inn verdier i DVCC.  Dette må testes ut når vårsola begynner å varme igjen.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...