Jump to content

Hva vil løse opp en våtserviett?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

NilsPils skrev 47 minutter siden:

Og vannet i skåla renner tilbake til sjøen etter hvert. Noen som har samme problemet har doskåla lavere i forhold til sjøen, og da renner den full av vann etter hvert. Det er et vanlig TMC-problem . . . .

Jeg er så "heldig" å ha luksusutgaven, der alt er innebygget og skjult under doskåla. Da må hele dassen demonteres for å kommet il kverna. Derfor utsetter jeg det stadig å få skiftet den tetningen . .

Det er ikke noe vanlig TMC-problem. Feilen er at du mangler svanehals med vakuumventil på toppen av svanehalsen. Noe man absolutt bør ha om dassen er under vannlinjen. Samme forholdet på Hulda. Jeg har billigutgaven av vakuumventil, drillet et 1 mm dia hull på toppen av slange til vann inn. Det løste problemet. 

Ellers er dassen min så kronglete montert at jeg må skru av hele skålen for å komme til. Du har det nok enda verre i så måte.

Karlsenkystfiske skrev On 22.11.2023 at 18.47:

Kanskje det finnes noen kjemikalier som kan fremskynde prosessen litt?

Mener at saltsyre tar knekken på servietten,,, MEN så spørs det hva du får av følgeskader.

Og da må du skru  enda mer,  så bland  litt klorinvann  i skåla så blir den ren, så går skruingen som en lek.

@Lars H

Tror du er for knipen på Edikken etter bilde å dømme,  har ikke hatt mer enn 1mm  belegg  i  toalettene i  båtens båtens 46 års lange historie.  

image.png.fc8e57b0dcd9c4355400c15b47563756.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Jeg har nye og brukte deler (kvernhus, skovel og kniver) til TMC liggende i garasjen, men gidder ikke nå klokken 2300 å ta turen bort for å ta bilde. Jeg kan gjøre det imorgen om noen ønsker det.

Slik så forresten skovel og kniver ut i sommer da jeg måtte åpne og rense for urinstein.

tmc_urinstein.jpg.c9272193451836bfb2b1cecdf6860c2f.jpg

Ligg greiene i vasken på badet eller i byssa?

Hulda skrev for 12 timer siden:

Tøv. Et rep.sett til Jabsco koster langt på vei like mye som en komplett TMC. Og vi har overhalt vår TMC to ganger på 20 år. Og ved den første overhalingen var ikke rep.settet komplett. Hadde det vært komplett, ville det vært en overhaling på 20 år. Vi har den originale elektromotoren.

Så jeg vet ikke hva som er elendig med TMC, bortsett fra støyen.

No har ikkje eg nemnt Jabsco i mitt innlegg. Om TMC funkar om bord i Hulda betyr ikkje at det er eit kvalitetetsprodukt.

Ask skrev 1 minutt siden:

No har ikkje eg nemnt Jabsco i mitt innlegg. Om TMC funkar om bord i Hulda betyr ikkje at det er eit kvalitetetsprodukt.

Nei, det har du ikke. Jeg har evnen til å trekke egne paralleller. For å sette ting i perspektiv. Jeg har heller ikke hevdet at TMC er top notch. Men produktet er godt nok.

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Jeg har nye og brukte deler (kvernhus, skovel og kniver) til TMC liggende i garasjen, men gidder ikke nå klokken 2300 å ta turen bort for å ta bilde. Jeg kan gjøre det imorgen om noen ønsker det.

Slik så forresten skovel og kniver ut i sommer da jeg måtte åpne og rense for urinstein.

tmc_urinstein.jpg.c9272193451836bfb2b1cecdf6860c2f.jpg

Det der har jeg aldri gjort før... I vasken altså :giggle:

At vannet renner ut kan også være fordi flap ventilen ikke holder tett. Da i kombinasjon med at det mangler svanehals med lufting på toppen.

Saltsyre ødelegger plast, så det må nok unngå til dette bruket.

Hadde absolutt vært interessant å gjort et eksperiment med diverse remedier. Men det får eventuelt vente til jeg er hjemme og båten ikke skal på sjøen hver dag ;)

For  svare direkte på spørsmålet i tittelen; varm, konsentrert svovelsyre i store mengder vil nok ta knekken på den våtservietten. Men det drar med seg et par utfordringer. For det første vil hele septiksystemet ditt gå ad undas, for det andre skal du slite med å få tak i store mengder av det stoffet i konsentrert tilstand. 

Derfor bør du gå for alternativet til @Lars H.. Skru opp dritten, og benytt anledningen til å gjøre rent for urinstein samtidig. 

Hvis du ikke har anledning til å åpne opp med det samme ville jeg i alle fall droppet zalo og heller prøvd maskinoppvaskmiddel. Klorin vil også løse opp servietten, men det vil ta tid. Legger du en klut i klorin så løser den opp stoffet til slutt. 

Edit:

Det siste der betinger at du har plasttank, ikke tank av stål eller i alle fall i ikke alu. 

Hulda skrev for 6 timer siden:

Ellers er dassen min så kronglete montert at jeg må skru av hele skålen for å komme til. Du har det nok enda verre i så måte.

Toalettrommet i Trudelutt er ikke særlig stort, så hele dassen må skrues ut om jeg skal gjøre noe med pumpe og kvern. Men det er greit nok.

dasslokk.jpg.89517d0eb61b0dffc49fa15c7629f347.jpg

Jeg lovte bilde av delene i kvernen for min TMC dass, og her er det. Innsatsen med riller, kniv og skovel (som vel ikke kan kalles impeller) er fra repset.

Jeg la også med en defekt skovel på bildet. "Patenten" med skrue er sløyfet på den nye. På den gamle skrudde jeg nok for hardt til forrige gang jeg hadde dassen åpen.

tmc_deler.jpg.87c49fd4e78134745ba0cfd0272dc578.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

18 minutes ago, Lars H. said:

og skovel (som vel ikke kan kalles impeller)

På engelsk fungerer det i allefall med "impeller".  Jeg greide å ødelegge min og måtte i all hast bestille en ny.  Delen heter Impeller både på Jabsco sine nettsider og fra tredjepartsleverandører, som f.eks.  https://flutech-marine.com/en/jabsco/jabsco-37006-0000/

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Da har jeg lært noe nytt.

Jeg trodde at en impeller var en sak av gummi med "vinger" som det somm sitter i feks. sjøvannspumpen på min Yanmar motor. Nå har jeg forstått at en slik skovel som sitter i sentrifugalpumper som sjøvannspumpen på min Yanmar også kalles impeller.

ferskvannspumpe_yanmar.jpg.c1881031ca52581272f107fab23ebd50.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg googlet litt for å finne forskjellen på "skovel" og "impeller", og konkluderer med at dette trolig er synonymer (hvor "skovel" er et godt norsk ord for "impeller").

https://snl.no/skovl er særlig interessant, der avbildes en gummiimpeller, av den typen man typisk finner i sjøvannspumpen på en motor.

Men "skovl" forbinder jeg mest av alt med skovlhjul på store, gamle båter.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå skal ikke jeg belære herrene over verken om MOSFET eller dioder, det har jeg ikke peiling på :-)

Impellere kan ha mange forskjellige utforminger, felles er at de har en eller annen form for 'vinger' i et eller annet materiale. Enten de pumper væsker eller gasser. Med unntak av vinger i 'gummi', suger de fleste impellere inn i midten, og spytter ut i ytterkant. Den vanligste impelleren de fleste av oss eier, pumper kjølevæske rundt i forbrenningsmotoren. Og den ser ut som impelleren som @Lars H.avbilder, bare at disse pumpene har flere vinger og noe har buede vinger, som gir høyere flow og mer trykk. Det var dagens om pumper.

Fantino skrev for 9 timer siden:

Kom til å tenke på: Har også hatt god suksess med god gammeldags ‘sugekopp’ når noe har klogget seg rundt knivene.

Godt forslag. Jeg har hatt suksess med den flere ganger. 

Skrotnisse skrev for 5 timer siden:

Kan pumpen reverseres ?

Her kom det andre jeg hadde tenkt til å foreslå. Jeg har prøvd der samme med tømmepumpa.

Dette er ikke egentlig svar på spørsmålet men kan være nyttig allikevel.

Og da kaster jeg meg på blant flisespikkerne:

tobixen skrev for 18 timer siden:

(hvor "skovel" er et godt norsk ord for "impeller")

En skovel er aldri det samme som en impeller. Derimot består ofte (ikke alltid) en impeller av en eller flere skovler. Skovlhjul er et annet ord for impeller eller pumpehjul. Turbinhjul har også skovler.

Hulda skrev for 18 timer siden:

bare at disse pumpene har flere vinger og noe har buede vinger, som gir høyere flow og mer trykk. Det var dagens om pumper.

Bakoverbøyde "vinger" gir helst MINDRE flow og høyere trykk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Siden vi er på gang

Leonardo da Vinci var blant de første som foreslo bruken av sentrifugalkrefter 
for å flytte på væsker, men de første sentrifugalpumpene ble ikke bygget før på
 begynnelsen av 1700-tallet av Denis Papin. Dog var disse første sentrifugalpumpene 
rene kuriositeter, uten praktisk nytteverdi.

Den første virkelig fungerende pumpen ble bygget i USA i 1818, og ble kalt
 The Massachusetts Pump. I 1830 ble det bygget en pumpe med brukbar effektivitet i New York,  og i 1846 ble det startet opp produksjon av sentrifugalpumper i England. 
De første sentrifugalpumpene hadde rette blader i impelleren, men den første engelske
 produsenten av pumpene introduserte kurvede blader i 1849.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kjøpte en relativt ny leilighet for 3 år siden. Min smbo klagde umiddelbart på oppvaskmaskinen. Den vasket ikke optimalt, og jeg er enig , men fant ikke noe feil på maskinen. Så for noen dager siden trodde vi maskinen sa takk for seg for det var mye mer surklelyder i den en vi hadde hørt før. Men for en overaskelse da vi skulle ta ut av maskinen . Ting var gullende rent?  Da måtte selvfølgelig sump og det ssom kunne løsnes ut enda en gang. Og gjett hva som åpenbarte seg , rester av en VÅTSERVIETT. Konklusjon OPPVASKTABLETTER loser ikke opp våtservietter. Ha en fin kveld alle sammen

Takker for den erfaringen JRK. Da kan vi kanskje slå fast at våtservietter ikke hører hjemme i oppvaskmaskinen heller.

Hva angår min serviett, så fylte jeg oppi godt med sterk eddikk to netter på rad, og jammen ble det ikke "utpumpingen" nesten som før :)

Må uansett opp med alt så snart rep settet kommer, da det lekker inn såpass vann fra pumpehus og inn i skål at det flommer over fra tid til annen...

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Må uansett opp med alt så snart rep settet kommer, da det lekker inn såpass vann fra pumpehus og inn i skål at det flommer over fra tid til annen...

Sjekk at repsettet innehoder akseltetningen mellom kvern og impeller. Kjenner flere som har hatt overflom når den svikter. Når toilettskåla er lavere enn vannstanden utenfor, hjelper det ikke med svanehals på vanninntaket.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Karlsenkystfiske skrev for 7 timer siden:

Hei

Dette er ei av årsakene til at eg meiner at TMC er eit elendig produkt.

Hulda er neppe einig.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...