free Svart 24.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Dette er en veldig verdifull diskusjon for meg som ikke er kjent med de lokale forholdene. Jeg takker for alle innlegg og gode råd, jeg kommer til å spørre mer.. Turen i helgen er dessverre utsatt, egentlig er det heldigvis, en fin diskusjon med selger i forbindelse med kontraktens ordlyd har ført frem til enighet om å få gjort et periodisk vedlikehold. Registerreim skulle vert byttet (for et år siden) og jeg er ikke komfortabel med å gå fra kai selv om den kjennes myk å fin ut. Reimsettet bestilles i dag men kommer til Bergen tidligst tirsdag. Det hadde vert veldig hyggelig å møte Poseidon på turen, Jeg håper dere får en fin og lærerik tur. Så da leter jeg etter neste mulighetsvidu.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 free skrev 2 minutter siden: Turen i helgen er dessverre utsatt, egentlig er det heldigvis, en fin diskusjon med selger i forbindelse med kontraktens ordlyd har ført frem til enighet om å få gjort et periodisk vedlikehold. Da har du jo en åpning for å reise bort og montere autopilot i forkant av henteturen. Kan være verd en ekstra tur slik at du får testet den ut før du legger i vei. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Poseidon skrev 1 time siden: På søndag går vi sørover, men kommer da trolig til å velge en annen rute, nemlig Bekkjarvik, Brandasund, Goddosen, Kulleseidkanalen, Børøyfjorden, Bømlafjorden, Slettå, Karmsundet, Ognasund, osv. Rutevalget styres delvis av været, men mest av at det skal ha navigasjonsmessige utfordringer Fin rute det også, både på den du angir på innsiden (krossleia) og den på utsiden av Goddo. Men Bismarsundet på utsiden blir litt trangt for deg @Poseidon kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 free skrev for 3 timer siden: .... Det hadde vert veldig hyggelig å møte Poseidon på turen, Jeg håper dere får en fin og lærerik tur. .... Ja, vi regner med å gå samme turen neste helg også, med en ny gruppe blivende D5L- og D6-skippere, så det kan godt være at vi møtes allikevel ;-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 J-Å skrev for 3 timer siden: Fin rute det også, både på den du angir på innsiden (krossleia) og den på utsiden av Goddo. Men Bismarsundet på utsiden blir litt trangt for deg @Poseidon kanskje? Fra Bekkjarvik går vi over Selbjørnsfjorden, inn Kyrkjesundet og rett vestover til Brandasund. Derfra dreier vi sør Vikøysundet og fortsetter sørover i Goddosen til Steinkorsleiå, via Fleskøy og ut ved Sæverudsøy. Da får vi et åpent strekk på utsiden før vi svinger inn igjen ved Søre Svinøy og krongler oss frem til Kulleseidkanalen og ut i Børøyfjorden. Fin rute, med massevis av utfordringer for de som er ute for å lære - og jeg har ikke tall på alle de som har sagt: "Her skal jeg komme tilbake med min egen båt"! ;-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Okkaby Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Poseidon skrev 2 minutter siden: Fra Bekkjarvik går vi over Selbjørnsfjorden, inn Kyrkjesundet og rett vestover til Brandasund. Derfra dreier vi sør Vikøysundet og fortsetter sørover i Goddosen til Steinkorsleiå, via Fleskøy og ut ved Sæverudsøy. Da får vi et åpent strekk på utsiden før vi svinger inn igjen ved Søre Svinøy og krongler oss frem til Kulleseidkanalen og ut i Børøyfjorden. Fin rute, med massevis av utfordringer for de som er ute for å lære - og jeg har ikke tall på alle de som har sagt: "Her skal jeg komme tilbake med min egen båt"! ;-) Fantastisk flott der oppe med Kulleseidkanalen ja. Vi hadde turen rundt der oppe samt Hardanger i sommer. Tok da også Røyksund kanalen. Men den blir vel litt vel trang for dere tenker jeg. Junior var noe skeptisk når han så hvor trangt det var, å lurte på om gamlingen hadde mista kontrollen når han ville igjennom der hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Poseidon Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Okkaby skrev 2 minutter siden: ..... Tok da også Røyksund kanalen. Men den blir vel litt vel trang for dere tenker jeg. Junior var noe skeptisk når han så hvor trangt det var, å lurte på om gamlingen hadde mista kontrollen når han ville igjennom der hehe Ja, Røyksundkanalen ville ha stoppet helt av seg selv. POSEIDON II stikker ca 3 meter, er gode 6 meter bred og 22.2 m (72 fot) lang. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
free Svart 24.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Det er en god ide å ta turen å gjøre noen forberedelser, klart fristende å ta båten hjemmover når en likevel har tatt turen over fjellet men det det er ikke gitt at det "står på menyen". Det er ikke problematisk å få til en helg i båten, hvis jeg skal få gjort noe nyttig ift autopilot så må nok dette skje i en hverdag når et slangeverksted er åpent, det finnes et utall dimensjoner og gjenger og forholde seg til hvor ingen eller få er kurrante hverken hos tess eller hydroscand, begge råder til å ta med slangene til verkstedet så gjenbruker de koblingene mot styresylinder og styrepumpe og lager nye slanger med kurrante koblinger mot autopiloten, erfaringsmessig så innebærer enhver inngripen minst 11 forskjellige turer til maskinverksted, maritim, biltema osv og dette ligger litt utenfor allfarvei så jeg tenker en bør ha to hverdager tilgjengelig for å ha en rimelig sikkerhet for at styrehydraulikken er luftet, testet og klar til bruk. Stor fordel å ha dette gjort, og masse annet selvsagt, som står på planen. Jeg vil gjerne bytte VHF så jeg kan dra nytte av distress og DSC. Dersom Poseidon går til Ålesund neste helg så sees vi der, men uken etter kan det være en mulighet. kvart på ti Sitér dette innlegget Link to post
ttalhaug Svart 25.November.2023 Link til dette innlegget Svart 25.November.2023 Poseidon skrev for 19 timer siden: Ja, Røyksundkanalen ville ha stoppet helt av seg selv. POSEIDON II stikker ca 3 meter, er gode 6 meter bred og 22.2 m (72 fot) lang. Kun for å spore av bittelitt her, er dette samme Poseidon som var mobil hybel for en student i Bergensområdet for 10-15 år siden? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.November.2023 Link til dette innlegget Svart 25.November.2023 ttalhaug skrev for 1 time siden: Kun for å spore av bittelitt her, er dette samme Poseidon som var mobil hybel for en student i Bergensområdet for 10-15 år siden? Nei, det var min forrige POSEIDON. Her er den avbildet hos dagens eier, ved Kragerø: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.