Jump to content

Forventet levetid Volvo Penta DPI drev?


Larss1

Recommended Posts

Hei :smiley:

Noen som har noe formening om levetid på Volvo Pentas DPI drev?

Snakket med verksted som sier de tar kvelden på rundt 2000 timer, de får inn defekte DPI drev fra ca. 1700 - 2200 timer.

 

Vurderer selv å kjøpe brukt men de er gått ca. 1800 timer, stemmer denne levetiden må jeg kjøpe ett nytt drev å ha liggende på lager tenker jeg. I dette tilfellet er det en dobbeltinstallasjon D6-400 som har stått i en meget lett båt og uten joystick og DP, så er kanskje ikke så ille mtp slitasje :saint: 

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

Hva er defekt på dette timetallet? Hele gearet/devet helt utslitt og "beyond repair"?

Spurte ikke spesifikt, men beyond repair ja. Kan jo tenkes en del av disse er i kommersiell drift, jeg tenker om de benyttes mye på DP i næring (som dykkebåt ol.) så sliter det mer på drevene (?). 

Link to post
Scand 360 dc skrev for 3 timer siden:

Når Volvo har utviklet et nytt drev etter DPH, syns jeg det er veldig svakt at disse ikke klarer mer en dette. Har disse gått med drevkjøler tro?

Helt enig. Om disse nye drevene kun skal klare 2000 timer blir det jo dyre driftstimer. Drevene er vel svindyre i innkjøp, da de og har hydraulisk opererte clutcher og en del senorer bygget inn. 

Link to post
On 11/23/2023 at 8:20 PM, Larss1 said:

Noen som har noe formening om levetid på Volvo Pentas DPI drev?

Snakket med verksted som sier de tar kvelden på rundt 2000 timer, de får inn defekte DPI drev fra ca. 1700 - 2200 timer.

 

Jeg har hørt og sett noen tilfeller på mellom 2 og 3000 timer i yrkesbruk før de er beyond repair. 

De virker  å tåle mer giring og manøvrering enn DPH men ser ut til å være like utsatt for moment og varmgang. 

Føreren virker å avgjøre mye gitt likt vedlikehold. Tung båt, flate hendler opp i plan og lange strekk på høy belastning er alle faktorer som drar mot grava...

 

On 11/24/2023 at 5:27 PM, Scand 360 dc said:

Når Volvo har utviklet et nytt drev etter DPH, syns jeg det er veldig svakt at disse ikke klarer mer en dette. Har disse gått med drevkjøler tro?

 

Det er så og si samme drevet, men med ny/ modifisert overdel med hydraulisk giring.

Har kjørt endel DPI. Den har jo tempmåler på olje. Som regel holder den seg mellom 50-70 grader, men har sett tilfeller hvor den øker mot 100 og over og virker  å stige. Dette ofte ved endel groe og følgelig hard belastning. Løsningen da er ned av plan og kjøre sakte (8-900 rpm). Tar en god stund før tempen synker og den den stiger fort igjen om man går opp på 85-90% load.

 

DPI har et utvendig oljefilter under kappa. Drevkjøling av type slange/ rør som fyller kappa ville vært effektivt. 

Det gode med DPI er at man kan følge med på tempen og få en alarm. Bør jo ikke gå for kaldt heller.

 

On 11/24/2023 at 9:01 PM, Martin_ said:

Helt enig. Om disse nye drevene kun skal klare 2000 timer blir det jo dyre driftstimer.

 

De klarer nok langt mer under ideel bruk og forhold (lett installasjon)og ved riktig serving og ingen uhell underveis. Havari er nesten alltid som følge av summen av flere faktorer. DPH kunne godt ryke på 10-1400 timer i tung installasjon for noen. Ofte var det litt historie på dårlig vedlikehold og litt uhell underveis som grunnstøtinger/ vann i olja og hard belastning (kjørt mye fort og hardt).

Andre med samme installasjon og båt klarte fint over 2000 timer og still going strong....

 

On 11/24/2023 at 10:45 PM, Gabi said:

Mener å ha fått med meg at DPI drev skal ha innebygd kjøling av toppen.

 

Tror det i form av bedre sirkulasjon av olje samt utvendig montert spin-on oljefilter under kappa som er omgitt ved vann ved saktekjøring. 

 

On 11/25/2023 at 9:54 AM, Chiefengineer said:

Det er iallefall en del elektronikk som sitter under havflata bak lokket med o-ringen. Men sånt er jo ikke spesielt vanskelig å få til å holde tett bare man er litt nøye under monteringa.

 

Det er det som er endel av achilleshelen på drev. Mye leamikk og bevegelige deler under vann og alt er 1 o-ring unna katastrofe. Positive med DPI er mykere giringer og bedre muligheter for overvåkning av temp og trykk.

Mange DPH ble veldig fort slitt ved overdreven joystikkbruk. Endel båteiere greier å få til 200+ giringer på en tillegging med joystick mens andre greier seg med 5, kanskje 10 med litt erfaring og bruk av spakene. DPI tåler joystick-misbruk vesentlig bedre.

 

Mvh. SAP

Link to post
flipflap skrev for 20 timer siden:

Det er ingen elektronikk under vann, det er vann i belg sensor (dette har dph og). Dpi har 2 solenoider (r+f), samt olje sensor (trykk og temperatur).

 

Kanskje du kunne fått de inspisert?

Det er ingen vann i belg sensor på DPH. DPI bruker samme hus der sensor sitter som DPH-E men på DPH-E er dette hullet plugget. Meg fortalt. Har ingen slik sensor på mitt DPH-drev.

 

For DPI sitter det elektrokomponenter inne i undervannshuset bak lokket med o-ringen ja.

Link to post

@sap_2000 Du oppsummerer godt her, jeg er enige i dine synspunkter og tanker rundt dette. Angående temp- sensor på oljen i DPI- drevet, lar det seg gjøre å hente ut historikk med vodia? Kan man f.eks. sjekke om drevene har hatt over 90 grader?

 

Den aktuelle motorpakka består av 2 x D6-400 DPI, 2020 modell, men har nesten 1800 timer på telleren. Har stått i en relativt lett båt (totalvekt 7-8t), og har ikke hatt hverken joystick eller DP.  

Link to post
7 hours ago, Larss1 said:

Angående temp- sensor på oljen i DPI- drevet, lar det seg gjøre å hente ut historikk med vodia? Kan man f.eks. sjekke om drevene har hatt over 90 grader?

 

Usikker, men tviler på at den lagrer verdier. Muligens alarmer, men vet ikke hvor grensen for alarm på drevtemp går (over 90 hvertfall).

 

Tror DPI har forutsetninger for å leve lengre enn DPH på fritidsbåter forutsatt forsiktig bruk og ikke for tung installasjon (og ørten timer i strekk på >90% belastning) og med skikkelig vedlikehold og at intervaller på olje etc ikke slurves med. 

 

De dreven som havarer for tidlig er det som regel en en eller flere grunner til.

 

Vet du noe mer om type bruk og bruksmønster som har vært på den båten? 

Hva slags båt vurderer du å sette dette inn i?

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev On 27.11.2023 at 0.44:

Tror DPI har forutsetninger for å leve lengre enn DPH på fritidsbåter forutsatt forsiktig bruk og ikke for tung installasjon (og ørten timer i strekk på >90% belastning) og med skikkelig vedlikehold og at intervaller på olje etc ikke slurves med.

 

Jeg kjører mange lange strekk men båt og motor/drev er dimmensjonerte i forhold til hverandre. Ved marsjfart på 27-28 knop er motorbelastningen 73-74% og jeg ville bli svært bekymret om drevet ikke var designet for å tåle dette over lang tid med fin oppkjøring og oppvarming i forkant av hver tur før oppkjøring til planfart.

Tror nok relativt mange drev blir ødelagte som følge av feil bruk/oppkjøring og manglende ettersyn/kontroll av olje, belger, tetninger osv. snarere enn fra feilproduksjon fra leverandør.

 

Når det er sagt, jeg tror ikke det ville krevd fryktelig mye engineering å konstruere et robust vinkelgear koplet direkte på akseluttaket til et konvensjonelt HS85 gear montert bak en D6 (som f.eks. brukt på D6/435) og ned i et pod-basert undervannshus der man hadde beholdt all hydraulikk i gearet i båten og kun det dreibare undervannshuset som framdriftsenhet gjennom skroget.

 

På en langt mer robust måte enn gjennom metodene VP konstruerer drevene side på.

 

Link to post
Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

Når det er sagt, jeg tror ikke det ville krevd fryktelig mye engineering å konstruere et robust vinkelgear koplet direkte på akseluttaket til et konvensjonelt HS85 gear montert bak en D6 (som f.eks. brukt på D6/435) og ned i et pod-basert undervannshus der man hadde beholdt all hydraulikk i gearet i båten og kun det dreibare undervannshuset som framdriftsenhet gjennom skroget.

 

På en langt mer robust måte enn gjennom metodene VP konstruerer drevene side på.

Jeg har også mange ganger lurt på hvorfor ingen kommer opp med et mer robust drev. Det er jo i prinsippet et spørsmål om dimensjonering. 

 

Men som @Bitteliten sier, det du beskriver her høres jo veldig ut som IPS.

Link to post
26 minutes ago, Komodo said:

Jeg har også mange ganger lurt på hvorfor ingen kommer opp med et mer robust drev. Det er jo i prinsippet et spørsmål om dimensjonering. 

 

Men som @Bitteliten sier, det du beskriver her høres jo veldig ut som IPS.

https://www.konradmarine.com/

Finnes drev for yrkesbruk ja!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
5 minutes ago, hanto1 said:

Konrad  koster jo ørlite mere enn VP drev..

Jo men skal man ha noe som holder og er tilpasset 350-500 hk holder det ikke med de Volvo drevene som er videreutviklinger siden 80 tallet!  Det må være korrekte legeringer, korrekt temperaturnivå samt dimensjonert for å tåle kreftene på en større motor!  Skal det skje må det nødvendigvis bli dyrere! :smiley:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 31 minutter siden:

https://www.konradmarine.com/

Finnes drev for yrkesbruk ja!

Ja, stemmer, tenkte ikke på Konrad i farta. Har aldri  hatt noen befatning med dem. Har ikke vært noe større tema her på BP heller. Går nok ikke så mange av disse på fritidsbåter. 

Link to post
1 minute ago, Komodo said:

Ja, stemmer, tenkte ikke på Konrad i farta. Har aldri  hatt noen befatning med dem. Har ikke vært noe større tema her på BP heller. Går nok ikke så mange av disse på fritidsbåter. 

Nei er nok ikke mange her på berget nei, men om man virkelig vil ha kvalitet så finnes det!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ja man har jo IPS men tenker mer i retning av en enhet som er mulig å beholde som enkeltinstallasjon med motor, etterfølgende gear og akselgjennomføring i transom direkte inn i 2 x vinkelgear før propell og f.eks. dreibar 180 grader. Slik at man kan benytte samme skrog som på en drevbåt med enkel eller dobbel installasjon.

 

Synes de tingene som er på markedet i dag synes unøvendig komplisert, har relativt høy feilfrekvens og krever høye vedlikeholdskostnader sammenliknet med f.eks. drivlinja på en påhengsmotor. På de riktig store påhengerne står vel nå motorhuset i ro mens kun undervannshuset dreier. Et pumpe/sirkulasjonssystem med filter og innvendig oljetank over vannlinja hadde også vært å foretrukke.

Link to post

Jeg hentet råd fra velrenomert lokal VP forhandler/verksted i samme tema, fikk samme informasjon der. Tenk deg godt om, på det timetallet havarerer drevene og prisen blir ca 150.000 pr stk.  Jeg synes dette var litt unyansert, installasjon, bruk og belastning bør og vurderes.

Boe i Ålesund kunne fortelle at den installasjonen i den aktuelle båten er uproblematisk, ferdig overhalte drev kan leveres til under halve prisen av nytt, men aller best er det å legge drevet på en pall å sende til dem, så bytter de bare det som trengs, skimser og justerer etter alle kunstens regler og da har du mer en halvert utgiften enda en gang. Det koster å holde drev vedlike men det er og noen som svartmaler litt vel mye.

Link to post
16 hours ago, Chiefengineer said:

Ja man har jo IPS men tenker mer i retning av en enhet som er mulig å beholde som enkeltinstallasjon med motor, etterfølgende gear og akselgjennomføring i transom direkte inn i 2 x vinkelgear før propell og f.eks. dreibar 180 grader. Slik at man kan benytte samme skrog som på en drevbåt med enkel eller dobbel installasjon.

 

Synes de tingene som er på markedet i dag synes unøvendig komplisert, har relativt høy feilfrekvens og krever høye vedlikeholdskostnader sammenliknet med f.eks. drivlinja på en påhengsmotor. På de riktig store påhengerne står vel nå motorhuset i ro mens kun undervannshuset dreier. Et pumpe/sirkulasjonssystem med filter og innvendig oljetank over vannlinja hadde også vært å foretrukke.

Skjelden man hører om havari på gearhus til påhengere, med mindre man har vært på grunn! Undervannshuset mitt er bygget for å gå begge veger også. Var noen fiskere i USA med twin DF300 som hadde kjørt 7500timer. kun bytte av O2 sensor utenfor normal service

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...