Kallethekid Svart 30.November.2023 Link til dette innlegget Svart 30.November.2023 Noen som har kunskap om levetiden på Arnesen drev? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2023 Arneson tåler mye moment, men man må ofte ha 2 trinn gearkasse og da blir prisen hinsides høy. Ikke alle båter passer overflatedrev. De små konrad drevene tåler vel ca 1200Nm, betydelig høyere enn hva VP drev hånterer og er derved mere robust, men ingenting varer evig. Kost for evt repeasjon blir også deretter. Brukt drev er alltid et sjangsespill, en idiot kan kjøre i stykker hva som helst. Familien hadde drevbåter fra 1980-2005 ( mindre & lette båter) kun et drevhavari i det tidsrommet, antar kobinasjonen forebyggende vedlikehold og "korrekt" bruk hjalp her. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2023 hanto1 skrev for 3 timer siden: Arneson tåler mye moment, men man må ofte ha 2 trinn gearkasse og da blir prisen hinsides høy. Ikke alle båter passer overflatedrev. De små konrad drevene tåler vel ca 1200Nm, betydelig høyere enn hva VP drev hånterer og er derved mere robust, men ingenting varer evig. Kost for evt repeasjon blir også deretter. Brukt drev er alltid et sjangsespill, en idiot kan kjøre i stykker hva som helst. Familien hadde drevbåter fra 1980-2005 ( mindre & lette båter) kun et drevhavari i det tidsrommet, antar kobinasjonen forebyggende vedlikehold og "korrekt" bruk hjalp her. Noe sier meg at i den tiden D6/370 var største drevmotor alternativ og man da måtte oppgradere DPH-drevet ytterligere for å kunne ta i bruk den nye D6/400 (som var en nedtrimmet D6/435) som største drevmotor alternativ opererer disse drevene helt på tålegrensen av hva de klarer på disse motorene. Og montert på "feil" båttype (tung flybridge) etc. så går dette galt relativt raskt. Mens drevet kan få en kurant levetid med godt ettersyn og pent bruk på en lettplanende båt. Dog er sikkert 1500-2000 timer i den høyere delen av forventningsskalaen... Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 4.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2023 -morten- skrev On 30.11.2023 at 8.03: Skjelden man hører om havari på gearhus til påhengere, med mindre man har vært på grunn! Undervannshuset mitt er bygget for å gå begge veger også. Var noen fiskere i USA med twin DF300 som hadde kjørt 7500timer. kun bytte av O2 sensor utenfor normal service En påhenger har alltid kjøling der giret og 90 graders kraftoverføringen sitter. Det kritiske på drev er vel i øvre del. Jeg syns fortsatt det er veldig rart ikke Volvo har utviklet bedre kjøling av øvre del når nytt DPI drev utvikles. Kan da umulig være så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2023 9 minutes ago, Scand 360 dc said: Jeg syns fortsatt det er veldig rart ikke Volvo har utviklet bedre kjøling av øvre del når nytt DPI drev utvikles. Kan da umulig være så vanskelig. Når man tenker på hvor mange ekstra DPH drev (og snart DPI) som VP selger hvert år til 130-200k til de med havarerte drev, så kan det jo tenkes at det er motivasjon. VP kunne selvfølgelighet laget ting bedre, feks med drevkjøling av øvre hus, men da hadde de tjent mindre penger. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gabi Svart 4.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2023 Drevkjølere til mine 2 dph-drev som har gått 1200timer ble kjøpt inn nå. Monteres til våren ved utsett. "Ingen" kan garantere at det virker men "alle" går god for at det umulig kan gå galt å installere drevkjøler. Logisk sett, om "alle" mener at øvre hus potensielt har en innebygd svakhet mht potensiell varmegang er det "stor sjanse" for at drevkjøler vil være med å redusere den potensielle sjansen. For de med tunge båter, men som samtidig aldri kjører lange strekk i plan er det nok sannsynlig mindre problemer. For da rekker ikke olja/øvre del å bli faretruende varm. De med tunge båter, som gir raskt på opp I plan og som kjører lenge i plan om gangen tror jeg potensielt at kan få utfordringer. Så må man selvsagt utføre skifte av olje og annet iht vanlig service for disse og skifte simringer etc ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2023 2 hours ago, Gabi said: Ingen" kan garantere at det virker men "alle" går god for at det umulig kan gå galt å installere drevkjøler. Logisk sett, om "alle" mener at øvre hus potensielt har en innebygd svakhet mht potensiell varmegang er det "stor sjanse" for at drevkjøler vil være med å redusere den potensielle sjansen. Sant, men det man vet og ser på de som havarerer før tiden i kombinasjon med tung båt er at lakken er brent rundt øvre girhus på innsiden av plastkappen og olja er ofte svidd. Det må ha vært betydelig temperatur inni bildet for at lakken viser tegn til varmgang. Sånn sett er jo løsningen med drevkjøler som fyller dette området innenfor kappen rundt øvre girhus med vann. Eneste jeg potensielt kan tenke meg er at det kan resultere i for lav temp utenfor sommersesong og ved lav belastning/ korte strekk i plan. Men vet ikke hva som er for lav temp. Eksos går jo gjennom drevet fra midten og ned, og vil tro det hjelper litt når det er kaldt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bonus Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 sap_2000 skrev for 16 timer siden: ... Sånn sett er jo løsningen med drevkjøler som fyller dette området innenfor kappen rundt øvre girhus med vann. Eneste jeg potensielt kan tenke meg er at det kan resultere i for lav temp utenfor sommersesong og ved lav belastning/ korte strekk i plan. Termostatstyrt kjøling i øvre drevhuset? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 12 hours ago, Bonus said: Termostatstyrt kjøling i øvre drevhuset? Med forbehold om det ikke er funnet på noe med DPI, så er jeg ikke kjent med noen termostat. Oljen sirkulerer bare ved hjelp av tannhjulene. En modifikasjon på DPH D (eller var det E) når D6 400 ble lansert var blant annet forbedret sirkulasjon av olje (og dermed kjøling) til øvre girhus. Hvis man monterer drevkjøling av den typen som fyller tomrommet innenfor kappen kan man jo vurdere å sette på en kran eller annen måte stenge kjølingen om man bruker båten vinterstid. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bonus Svart 5.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2023 sap_2000 skrev 1 time siden: ... så er jeg ikke kjent med noen termostat... Jeg tenkte termostat på egenmontert sjøvannskjøling av øvre drevhus. Slik at det ikke blir vannkjølt når det er kaldt og/eller du kjører i vinteromgivelser. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Dersom det er slik at DPI-drevet har hydraulisk betjente clutcher må det være oljetrykk til stede. Og er det oljetrykk må det være en oljepumpe. Denne oljepumpa kan suge olje nederst i giret og slippe den ut øverst, og på denne måte skape oljesirkulasjon som kan bidra til kjøling av øvre del. Men jeg kjenner ikke disse drevene og vet ikke hvordan VP har konstruert dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 sap_2000 skrev for 13 timer siden: En modifikasjon på DPH D (eller var det E) når D6 400 ble lansert var blant annet forbedret sirkulasjon av olje (og dermed kjøling) til øvre girhus. I likhet til @Brigg kjenner ikke jeg disse konstruksjonene. Men hvis det er slik du sier, altså at olja kjøler øvre del, så er min første tanke at dette systemet burde kunne utvides. Ved å øke oljemengden som sirkulerer og helst legge inn en varmeveksler (oljekjøler) burde dette kunne kjøles fra innsiden, uten denne spylingen av sjøvann. Dette med oljemengde, kjøling og hviletid for olja er et grunnleggende prinsipp i dimensjoneringen av et hydraulikkaggregat. Blir mye det samme her. Jeg ser jo selvsagt utfordringen med at et drev skal være så kompakt og lett som mulig, men her høres det jo ut som om marginene er hårfine i forhold til driftsikkerhet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 14 hours ago, Bonus said: Jeg tenkte termostat på egenmontert sjøvannskjøling av øvre drevhus. Slik at det ikke blir vannkjølt når det er kaldt og/eller du kjører i vinteromgivelser. Smart tenkt :) Ser nen utfordinger med å finne termostart som feks lukker under 10 grader. Ideelt sett skulle den vært styrt av oljetemp. 5 hours ago, Brigg said: Dersom det er slik at DPI-drevet har hydraulisk betjente clutcher må det være oljetrykk til stede. Og er det oljetrykk må det være en oljepumpe. Denne oljepumpa kan suge olje nederst i giret og slippe den ut øverst, og på denne måte skape oljesirkulasjon som kan bidra til kjøling av øvre del. DPI er lik som DPH men med ny overdel, så tviler på at den suger olje fra bunn- Tror oljepumpa stort sett gir trykk til kløtsjene og selve sirkulasjonen er noenlunde lik som med DPH. Mye troing her 2 hours ago, Komodo said: I likhet til @Brigg kjenner ikke jeg disse konstruksjonene. Men hvis det er slik du sier, altså at olja kjøler øvre del, så er min første tanke at dette systemet burde kunne utvides. Ved å øke oljemengden som sirkulerer og helst legge inn en varmeveksler (oljekjøler) burde dette kunne kjøles fra innsiden, uten denne spylingen av sjøvann. Det er slik det burde ha vært, men mekanisk sett er dette steinalder og så enkelt det kan få blitt. Drevene sørger primært for sirkulasjonen. Fant noen skisser på DPI så vi kan se litt på hvordan det er bygget opp. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 sap_2000 skrev 2 minutter siden: Smart tenkt :) Ser nen utfordinger med å finne termostart som feks lukker under 10 grader. Ideelt sett skulle den vært styrt av oljetemp. Men det trenger jo ikke styres med termostat. Man kan sette inn en elektrisk forstyrt ventil som styres av oljetemperaturen. sap_2000 skrev 5 minutter siden: Det er slik det burde ha vært, men mekanisk sett er dette steinalder og så enkelt det kan få blitt. Drevene sørger primært for sirkulasjonen. Ja, ideelt sett burde det nok vært slik, men det krever en redesign av drevet. En løsning kan være en ekstern oljebeholder i båten (for å få plass til mer olje). En annen løsning kan være at de lager den øvre delen av drevet noe større, og legger inn en kappe hvor olja kan sirkulere. Det vil gjøre drevet litt større, men da blir alt integrert, og kjøleløsningen ligger i økt oljevolum som sirkulerer mot overflaten som er i alu. Tror vi får overlate dette til ingeniørene hos Volvo Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 6.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2023 Økt oljevolum🥹🥹😭😭 Når jeg tenker på hvordan folk klager over prisene på denne drevoljen hver gang de må bytte🤣😂 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Larss1 Svart 30.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 Det ble bestilt ny motorpakke så er man på den sikre siden, 2 x D6-440 DPI. Med fornuftig bruk (driftstemperatur før pådrag og rolig opp i plan), oppfølging av service og dobbellinstallasjon i 9 tonn båt så forventer jeg levetid over 2000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 31.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2023 sap_2000 skrev On 26.11.2023 at 12.38: Mange DPH ble veldig fort slitt ved overdreven joystikkbruk. Endel båteiere greier å få til 200+ giringer på en tillegging med joystick mens andre greier seg med 5, kanskje 10 med litt erfaring og bruk av spakene. DPI tåler joystick-misbruk vesentlig bedre. Rart det skal være nødvendig med så mange giringer for å legge til. Selv har jeg påhengsmotor og normalen er at jeg kommer kjørende inn i båsen på tomgang forover, så girer jeg til revers (fortsatt tomgang) for å bremse og så setter jeg motoren i fri når båten står i ro, og da kan jeg stoppe motoren og er ferdig med mine 2 giringer for å legge til (mulig det telles som 3 giringer siden man er innom N på vei fra F til R). Har ikke noe joystick i båtene mine, men har jo feks klart å få båten til å gå ganske pent sideveis mot babord ved å la påhengsmotorene gå i hver sin retning og peke til ulik side og finustere gasspådraget og sving så ikke båten snurrer noen vei, men bare går rett til siden. Er vel sånt joystick er ment for å automatisere for folk som ønsker å styre båten feks rett til siden (eller snu den rundt på en femøre), men uten å skjønne logikken i hvordan man får summen av kraftvektorer til å lede kraften i riktig retning og samtidig skjønne at det er et punkt et stykke foran motorene som kreftene må konsentreres til for at båten ikke skal snurre rundt (funker dårlig å dytte sideveis bak på motorene for å få båten til å gå sideveis, det må kompenseres med ulikt girvalg og gis noe mer gasspådrag bakover enn forover fordi propellene har dårligere virkningsgrad i revers, særlig med eksosen som dras inn i propellen. Men skjønner man alt dette så kan man jo fint klare det samme uten joystick så lenge man kan styre de to motorene uavhengig av hverandre (inkludert separate ratt). Minusene for min del er litt svak sving på minste motoren, så jeg bør slakke av på gassen for å svinge for å ikke overbelaste hjemme-mekk-styringa. Også er det jo en viss effekt-forskjell på de to motorene mine på 100 og 6 hk, hvor da den største nok yter opptil flere hk allerede på tomgang og sørger for at den minste må jobbe desto hardere for riktig motkraft (og det gjør at det fungerer dårlig å la minste motoren jobbe i revers samtidig som største jobber forover). Er jo også litt kjekt når man skal snu på trange steder å bare la begge motorene peke rett frem og sette ene forover og andre i revers og snu på en femøre. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 31.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2023 Chiefengineer skrev On 29.11.2023 at 8.07: Når det er sagt, jeg tror ikke det ville krevd fryktelig mye engineering å konstruere et robust vinkelgear koplet direkte på akseluttaket til et konvensjonelt HS85 gear montert bak en D6 (som f.eks. brukt på D6/435) og ned i et pod-basert undervannshus der man hadde beholdt all hydraulikk i gearet i båten og kun det dreibare undervannshuset som framdriftsenhet gjennom skroget. På en langt mer robust måte enn gjennom metodene VP konstruerer drevene side på. Et problem med denne løsningen med å svinge en pod om en loddrett drivaksel er at dreiemomentent fra denne drivakselen drar styringa mot ene siden. Dette slipper man ved å ha kardangledd på en aksel som peker rett bakover og dermed ikke overfører noe moment til styringa. Man mister også muligheten for trim og tilt med denne pod-løsningen. Det betyr at man ikke kan heve eller senke baugen for å få optimal fart og stabilitet (kan nok korrigeres ved trimflaps). Det betyr også at ved kjøring på grunt vann så kan ikke drevet heves og det må gå til full dybde med større fare for skader. Får man noe i propellen så er den langt nede under vann på en pod, mens et drev kan heves så man kan løsne tau osv bak båten i vannflata. Og så skal båten opp på båthenger, da er det jo greit at den kan trille inn på rullene og få løftet opp drevet så man fint kan passere kjøre hjem uten "grunnstøting" på fartshumpene. Når det gjelder oppgaven med å holde båten tett så sjøvannet holder seg ute er det nok også enklere med en drevbelg som bøyes litt enn en pod hvor man må ha en litt stor tetningsflate som skal holde tett (vanskelig å bruke belg når det ikke er snakk om bøy, men rotasjon og dene attpåtil skal utsettes for voldsomt press fra det passerende vannet (og kanskje noe flytende skrot), i motsetning til drevbelgen som løftes opp av vannet når båten går opp i plan slik at drevbelgen ikke utsettes for vannpress og flytende skrot. Styreegenskapen blir nok også normalt noe redusert når man flytter propellen fremover innunder båten. Men denne plasseringen kan faktisk ha en fordel akkurat for styrepresisjonen ved igangkjøring av tunge slep, for når båten kommer litt skakt og man ikke har oppnådd styrefart vil en retningsfeil ofte forsterkes når propellen er et stykke bak taufestet. Da kan det være kjekt å slippe å bakke for å rette opp båten, med fare for å få slepetauet i propellen. Om man har et standard skrog som skal være mest mulig felles for påhengsmotor og drev på en planenede båt så fungerer det fint for drev da begge passer fint med V-bunn og en flat bakende. Mens hvis man skal ha kombinasjonen av påhengsmotor eller innenbords med pod så vil sistnevnte kreve et flatt parti under båten og man må ha to ulike skrogformer for å få til begge varianter. Husk også at drev fungerer nok som regle fint i garantiperioden, og hva som skjer etter det er som regel ikke båtprodsentens problem, selv om det jo ville vært et stort pluss for salgstallene om man kunne fått til noe som varer evig og sørger for at man sikrer seg markedsandeler basert på at kjøperne kan forvente lang levetid ved å velge det merket som lager løsninger som ikke havarerer. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 31.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2023 -morten- skrev On 30.11.2023 at 8.03: Skjelden man hører om havari på gearhus til påhengere, med mindre man har vært på grunn! Undervannshuset mitt er bygget for å gå begge veger også. Var noen fiskere i USA med twin DF300 som hadde kjørt 7500timer. kun bytte av O2 sensor utenfor normal service Ikke akkurat havari på girhus, men Yamaha-en jeg kjøpte ny ifjor mister ca halvparten av girolja mellom oljeskiftene (100 timer). Byttet girolje 2 ganger i 2022 uten at det var noe merkbart forbruk eller lekkasje. Ved påsketider i år merket jeg at det kom litt olje ut av et slags dreneringshull og fant ut at det var blitt mindre olje i girhuset, så etterfylte det. Byttet olje i sommer og fant ut at ca halvparten var forsvunnet. Så nå skal den til verksted og får forhåpentligvis en reparasjon på garantien. Antar synderen er der girstaget går inn i girhuset siden olja kommer ut av det jeg tror er drenering av stammen. Hadde det vært utgåene aksel burde olja kommet ut der. og hadde det vært inngående aksel så ville vel olja havnet i impelleren og kommet ut med kjølevannet. Da er det jo bare girstaget som er siste tetningsflate med bevegelse der såvidt jeg kan skjønne. Dette er en 6-hester lang stamme fra 2022, som har gått ca 300 timer. En ting jeg tidlig reagerte på er at girolja er veldig svart, det har den vært ved alle 3 oljeskiftene jeg har tatt (og antar den er svart nå som det er klart for 4. giroljeskift også). Har alltid fylt på Yamalube på denne motoren. Har to andre påhengsmotorer, som bare får giroljeskift en gang i året og har aldri opplevd at den girolja er svart. men der har jeg brukt Biltema girolje for påhengsmotorer da disse motorene er langt unna garanti uansett og det derfor ikke stilles krav til hvilken olje jeg skal bruke. Disse motorene er også tidvis brukt meye mellom giroljeskiftene, har vært oppe i 1500 liters bensinforbruk mellom de årlige giroljeskiftene på ene motoren. På den andre er det vel ikke mer enn ca 400 liter på det meste. Mens på motoren hvor girolja går fra lys til svart så er det bare ca 100 liters bensinforbruk mellom giroljeskiftene (motoroljeskift samtidig). Jeg antar at det egentlig bare trengs en bitteliten skvett olje i bunn av girhuset for at det skal smøre da det vil komme på drevet på propellakselen og deretter dras videre opp på det andre tannhjulet og smøre dette, pluss at det vil plaske rundt og smøre rundt omkring, så det vil nok gå bra selv om det er lite olje, men jeg ønsker jo likevel at oljenivået skal holde seg på riktig nivå, som betyr at disse tannhjulene ligger godt badet i girolje hele tiden. Og jeg tenker at det er greiere å få fikset en lekkasje nå på garantien enn å la den utvikle seg videre og måtte bekoste det selv. Motoren har aldri vært kjørt på grunn eller utsatt for andre ting den ikke skal utsettes for. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2023 Larss1 skrev for 13 timer siden: Det ble bestilt ny motorpakke så er man på den sikre siden, 2 x D6-440 DPI Ehh, endte du opp med å bytte ut både motorer og drev?? Hørtes omfattende og dyrt ut, men du fikk kanskje en grei deal med innbytte av de gamle motorene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 31.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2023 sap_2000 skrev On 4.12.2023 at 11.56: Når man tenker på hvor mange ekstra DPH drev (og snart DPI) som VP selger hvert år til 130-200k til de med havarerte drev, så kan det jo tenkes at det er motivasjon. VP kunne selvfølgelighet laget ting bedre, feks med drevkjøling av øvre hus, men da hadde de tjent mindre penger. Spot on. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 31.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2023 sap_2000 skrev On 4.12.2023 at 11.56: Scand 360 dc skrev On 4.12.2023 at 11.42: Jeg syns fortsatt det er veldig rart ikke Volvo har utviklet bedre kjøling av øvre del når nytt DPI drev utvikles. Kan da umulig være så vanskelig. Når man tenker på hvor mange ekstra DPH drev (og snart DPI) som VP selger hvert år til 130-200k til de med havarerte drev, så kan det jo tenkes at det er motivasjon. VP kunne selvfølgelighet laget ting bedre, feks med drevkjøling av øvre hus, men da hadde de tjent mindre penger. Selv omdet nok er endel fortjeneste i å selge et drev til 200.000 kr så ligger det nok også endel byggekostnader der. Så skulle man også tro at det hadde lønt seg å tenke litt langsiktig på kundenes inntrykk av produktet. La oss si at det er to konkurrenter som har to nesten like drev på markedet. Ene koster 200.000 kr og ryker stort sett etter 2000 timer pga manglende kjøling. Den andre har fått inn kjølesystem som ksoter 1000 kr å bygge og man legger på prisen med 5000 kr og drevet varer 4000 timer. Hvilket av de to merkene ville du valgt n¨år de har vært på markedet en stund og man ser et klart mønster på levetid og at eierne av ene merket stadig får en ekstrautgift på 200.000 kr, mens de med kjøling slipper det? Jeg tror det merket som lager gode løsninger med lang levetid (uten særlig ekstra byggekostnad) vil få en voldsomt stor markedsandel og tjene mest penger. Husk at fornøyde kunder er den beste reklamen. Mitsubishi (biler) valgte motsatt strategi. Har helt ville priser på deler som må byttes ut og på service og lager ting som går istykker og koster enorme summer. Fikk nok inn endel ekstra på kort sikt, men så ble det slutt når kundene ser hva dette faktisk koster sammenlignet med konkurrentene som heller satser på å lage ting som holder og har forhandlere som er serviceinnstilte istedenfor pengegriske. Jeg påpekte en gang en ting som var laget ekstremt klønete (uten at man sparer noen produksjonskostnader på det), nemlig at man daglig må stille inn om varmen skal starte morgen eller ettermiddag selv om man har faste tider man kjører til og fra jobb. Og svaret var at sånn er det på den 3 år gamle bilen jeg har, men du kan jo kjøpe siste modellen hvor man har løst dette problemet. Man legger altså inn en mangel i en bilmodell for å senere kunne selge nste modell med en forbedring som salgsargument. Etterhvert oppdaterte de forøvrig vilens datasystem så jeg måtte legge inn ny versjon av appen til varmestyringa (da jeg ikke lenger fikk kontakt med bilen), men denne nye versjonen kunne ikke kommunisere med mobiltelefonen min (som jeg hadde brukt ti ldette i flere år), så siste året som Mitsubishi-eier ble slik at jeg måtte ut i bilen, sette på tenninga, vente litt og trykke i menyer for å få startet varmeren hvis jeg skulle ut en tur som ikke var planlagt. De fikk ikke noe salg av ny bil når denne bilen ble byttet ut, og de gikk fra å være et stort bilmerke til å omtrent forsvinne helt, hvertfall her i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 1.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2024 Komodo skrev On 31.12.2023 at 12.58: Ehh, endte du opp med å bytte ut både motorer og drev?? Hørtes omfattende og dyrt ut, men du fikk kanskje en grei deal med innbytte av de gamle motorene? Ja, bytter fra 2 x D4-300 DPH. Med nesten alt av utstyr som 3 x joystick, DPS, joystick driving, docking, autopilot, Glass cockpit +++ så kostet det mer enn båten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2024 Larss1 skrev On 30.12.2023 at 23.45: Det ble bestilt ny motorpakke så er man på den sikre siden, 2 x D6-440 DPI. Larss1 skrev 19 minutter siden: bytter fra 2 x D4-300 DPH. Larss1 skrev 20 minutter siden: 3 x joystick, DPS, joystick driving, docking, autopilot, Glass cockpit +++ Såpass ja! Da har du jammen gjort litt av en oppgradering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Larss1 Svart 1.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2024 Komodo skrev for 2 timer siden: Såpass ja! Da har du jammen gjort litt av en oppgradering. Blir som ny skute, i tillegg nytt aggregat (whisper piccolo), 700 Ah Winston & komplett Victron batteri/strømpakke fra Farco, alt av navigssjonsinstrumenter nytt fra Garmin. Går en flott sessong i møte, første tur blir til Svolvær på VM i skreifiske i midten av mars Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.