Jump to content

Hvordan sjekke cutlesslager for slitasje


TerjeFjern

Recommended Posts

Har en Princess Riviera 36 med TAMD 61A motorer. På vei til opplag i høst fikk jeg en vibrasjon i babord motor (tror jeg) når turtallet steg. Økte jeg rpm saktere ble viberasjonen nesten borte.  Trodde jeghadde noe i propellen el men var ingenting der når båten ble løftet opp.  Jeg tenker kanskje cutless lager som ble byttet i 2000 og som har gått ca 1200 timer siden da. For å oppklare evt misforståelser så er det lageret nær propellen jeg tenker på og ikke der akslingen kommer ut av skroget.

 

Hvordan sjekker jeg disse lagrene for å se om de må byttes . Tenker det er greit å se på disse først da båten står på land nå.

Link to post
TerjeFjern skrev 50 minutter siden:

Hvordan sjekker jeg disse lagrene for å se om de må byttes .

Monter et måleur på undersiden av lagerbraketten. Braketten er sikkert i støpt bronse eller messing, så du kan feste to stålprofiler i vinkel med tvinger i braketten. La nåla på måleuret peke rett opp i akselen kl. 6. Sørg for at akselen er rengjort. Så løfter du i propellen slik at du løfter akselen opp i øvre del av lageret (kl 12) samtidig som du leser av måleuret. Gjør deg kjent med hvordan måleuret fungerer hvis du ikke er vant med å bruke slikt. Hvis det er for tungt å løfte dette for hånd, setter du bare en tofire (2"4") i bakken rett under propellen, og bruker en annen som spett for å bikke den opp. Kan være greit å få med en kompis på dette slik at en løfter opp glappen, og en leser av måleuret. Det er også smart å gjøre dette rett etter landsetting, tilfelle gummien er av en kvalitet som absorberer noe vann, da vil den ekspandere i vann, og  krympe noe når den tørker. Noen cutlesslager har også en foring av plast utenpå gummien, den vil også suge vann og ekspandere. Andre cutlesslager har messingforing, den er stabil og uavhengig av fuktighet. 

Link to post

Du kan løfte akslingen som Komodo beskriver. Med vått lager bør utslaget på måleren være under 1 mm. Etter over 20 år har Hulda ikke målbar slakk. La oss si etter 2500 timer rotasjon. Ikke tatt i betraktning antall snurr. Vær obs på når du eventuelt begynner å komprimere gummien i lageret. Det er lett å få feil avlesning. Når Huldas lager er knusktørt, har jeg borti 1 mm slakk. Her har du litt om vibrasjon og den slags.  

Link to post

Takker. Måleur er kjent teknologi så bruker det. Jeg får desverre ikke sjekket rett etter landsetting da den har vært oppe noen uker, litt treg der.

 

Jeg har logg på alt vedlikehold båten har hatt siden 1999 og ser at cutless lager er byttet etter ca 832 timer i år 2000. Vibrasjons delen studeres straks. Takker

Link to post
Roger jo skrev 22 minutter siden:

Løft for hand.  Med brekkstang så  er det lett å bli lurt.

Det er sikkert smart. Det med brekkstang var jo hvis det er for tungt å løfte den for hånd. Men det kan jo også løses med kort arm.

 

Ellers må jeg si at jeg like gjerne holder en knapp på slitt/defekt motorfeste(r) som slitt cutlesslager. Men et sted må man jo begynne. 

Link to post

 

6 hours ago, TerjeFjern said:

På vei til opplag i høst fikk jeg en vibrasjon i babord motor (tror jeg) når turtallet steg. Økte jeg rpm saktere ble viberasjonen nesten borte.  Trodde jeghadde noe i propellen el men var ingenting der når båten ble løftet opp.  Jeg tenker kanskje cutless lager som ble byttet i 2000 og som har gått ca 1200 timer siden da. For å oppklare evt misforståelser så er det lageret nær propellen jeg tenker på og ikke der akslingen kommer ut av skroget.

 

 

 

I de tilfellene jeg har vært borti så kjenner man lett om det er slakk i aktre lager ved å ta tak i propellen og løfte opp/ ned, samt sideveis. Man ser det også om aksling beveger seg når man ser inn på lavere mens man løfter/ bikker.

Er det slark bak kan man regne med at de foran ikke bedre. For å sjekke de, må man skru flensene bak giret fra hverandre og løfte/ bikke på akslingen.

 

Det du beskriver kan like så godt være dårlig oppretting, slitte motorlabber (som har sunket) eller en kombinasjon av det tre.

Men begynn i riktig ende. Sjekk bakre cutless først. Tar 10 sek for å få en god pekepinn. Er de tight, så skru flensene fra hverandre, sjekk fremre lager samt oppretting. Når aksling er løs, kan man bikke litt på motor og se over labbene i samme slengen.

Mvh. SAP

Link to post
TerjeFjern skrev for 3 timer siden:

Jeg får desverre ikke sjekket rett etter landsetting da den har vært oppe noen uker, litt treg der.

 

Jeg tror noen uker fra eller til spiller liten rolle her. Spesielt på denne årstiden. Tror du også vil få en god indikasjon uten måleur. Dersom du kommert til, er bladsøker også en mulighet. Men måleur er nok best.
 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
TerjeFjern skrev for 6 timer siden:

På vei til opplag i høst fikk jeg en vibrasjon i babord motor (tror jeg) når turtallet steg. Økte jeg rpm saktere ble viberasjonen nesten borte.


Dette kan også skyldes motoren. Feks om det har vært litt luft til stede i dieselsystemet, om en dyse begynner å trøble og sikkert mange andre ting også som gjør at motoren går ujevnt. Jeg tror det kan være lurt å tenke litt større enn kun propellaksling og oppretting av motor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
NilsPils skrev for 6 timer siden:

Tror du også vil få en god indikasjon uten måleur. Dersom du kommert til, er bladsøker også en mulighet. Men måleur er nok best.

Enig i det Nils. Grunnen til at jeg skrev måleur er at det er den beste måten å få fram en kvantitativ verdi som kan vurderes av "panelet". "Litt" slakk kan være veldig individuelt. 

Link to post
NilsPils skrev for 15 timer siden:

Dersom du kommert til, er bladsøker også en mulighet. Men måleur er nok best.

Det går veldig fint med enden på et skyvelære også men kjekt med to da.

Mål fra enden av stevnelagret til akslingen les av sett skyveløret tilbake og løft akslingen så er det bare å trekke i fra så har en slakken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 1 måned senere...
TerjeFjern skrev for 1 time siden:

oppdaget tydelig slakk i lageret bare ved å løfte litt på propellen på babord aksel. Samme side som ulyden kom fra.

 

Da er det bare å skifte cutlesslager  Sentrere akslingen i hylserøret med (klesklyper) og rette opp motor.

Gummi og pakkboks bør vurderes

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 16 timer siden:

 

Da er det bare å skifte cutlesslager  Sentrere akslingen i hylserøret med (klesklyper) og rette opp motor.

Gummi og pakkboks bør vurderes

Har kontaktet firma for å få det gjort. Har ikke tid eller ork nå :-)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...