Jump to content

Gummimontert fleksibelt innvendig stevnlager


Lazyjack

Recommended Posts

I min Grinde seilbåt er det montert et oljesmurt fleksibelt innvendig stevnlager i bronse som vist på bildene. Det er festet til akslingsrøret via en kraftig slangebit med slangeklemmer. Utvendig er akslingen opplaget med cutless lager i en P-brakett og har ingen lagring i selve hylserøret. Det er behov for å fornye lageret og jeg lurer på om noen vet om noen som selger slikt. Vil sjekke det før jeg eventuelt får et verksted til å lage et nytt. Jeg trenger også nye tetninger/simmeringer. 

Alternativt, kan hele lagerenheten erstattes av en Volvo kondom? Da blir det vel i så fall kun en opp lagring av akslingen som er cutless lageret i P-braketten utvendig. 

 

IMG_20231129_160517.jpg

IMG_20231129_160205.jpg

Link to post
Lazyjack skrev for 3 timer siden:

I min Grinde seilbåt er det montert et oljesmurt fleksibelt innvendig stevnlager i bronse som vist på bildene. Det er festet til akslingsrøret via en kraftig slangebit med slangeklemmer.

 

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Det er behov for å fornye lageret og jeg lurer på om noen vet om noen som selger slikt.

 

Hvis jeg forstår dette rett så er ikke dette et lager, det er en pakkboks. Huset i pakkboksen er dreid i bronse eller messing (ikke alltid så lett å si), og tetningsringene er montert i denne. Det eneste du trenger å gjøre er å bytte tetningsringer, evt. også gummislangen dersom den begynner å bli morken. Men den ser helt fin ut fra her jeg sitter. 

 

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Da blir det vel i så fall kun en opp lagring av akslingen som er cutless lageret i P-braketten utvendig. 

Det er ikke slik, akselen har to opplagringer. Den ene er cutlesslagret bak, den andre er i gearkassa via flenskoblingen. 

Link to post
Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Da blir det vel i så fall kun en opp lagring av akslingen som er cutless

ta med pakkboksen til TESS så skifter de simmerringer i pakkboksen, bare pas på at det er rustfri fjær på simmerringen på sjøvanssiden.

Hvis cutless lageret ikke er slitt  trer du inn akslingen  ny gummihylse (TESS) pakkboksen og monterer klemflensen.

har du hulsag sett  lager du en foring akseldia meter og innvendig hylserør dia. deler den i to, så du får akslingen i senter i Hylserøret. kan og bruke fire  1/2 kleskkyper aom du dyer inn i hylserøret for å få akslingen i senter. der pilen viaer 

Så retter du opp motoren etter klemflensen|.

Sjekk akalingen at det ikke er noe som kan lage sår i Simmerringene. når pakkgokseh tres på.litt vaselin på akslingen skader ikke.

image.png.215bb7bb37dee81749ae9bd5f550370f.png

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Alternativt, kan hele lagerenheten erstattes av en Volvo kondom? 

 

Det vil jeg tro er en grei løsning også,  Men hvis du monterer det rett på hylserøret, så vil antagelig tetningen komme et sted hvor akslingen har vært utsatt for sjøvann, så den må sjekkes nøye. Volvo-kondomene har en egen hylse som beskytter tetningsringene under montering. 

Link to post
Lazyjack skrev 13 minutter siden:

Veldig oppklarende at denne bronseforingen ikke har noen opplagringsfunsjon ...

Den er nok mest sannsynlig ikke i bronse heller, men i messing. Uten at det betyr noe i denne saken. Mer om messing og bronse kan du lese i denne tråden, der har jeg skrevet litt om de ulike legeringene, og flere av dem er testet metallurgisk. 

 

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg endte opp med å bestille en slik (se bilde) som erstatning for den oljesmurt pakkboksen beskrevet over. Den fremre skruen skal løses et par ganger i året og fylles med silikonfett. Den bakre slangestussen skal egentlig koples til en skroggjennomføring for kontinuerlig tilførsel av sjøvann som smøring. Om den ikke benyttes for tilførsel av sjøvann skal den blendes men åpnes for å slippe ut luft ved sjøsetting. Jeg tenker i stedet å kople den til en slangestuss som jeg klamrer fast i båten så åpningen ligger over vannlinje. På den måten vil sjøvann komme til for å smøre via hylsa samtidig som innestengt luft vil evakuere ut gjennom denne slangen. 

Noen motforestillinger mot denne måten å gjøre det på? 

https://www.westsystem.no/produkt/vannsmurt-gummipakkboks-evo/

Screenshot_20231208_215555_com.android.chrome.jpg

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Den er grei. Men jeg ville i tillegg lest bruksanvisningen.

Ikke rare bruksanvisningen, kun det som står på siden som jeg har linket til 🙄

Men så fant jeg likevel info hos SVB24 og der er det beskrevet akkurat den løsningen med slange opp over vannlinja:
 

Stuffy Box EVOLUTION - further development of the well-established rubber Stuffy Box
 
On the vulcanized hose connection (3/8"), a tube is inserted and fixed with a clamp. The hose is passed over the water line and simply left open to the top. Existing air in shaft seal can easily escape and thus a permanent cooling / lubrication of the shaft seal is ensured. Via the second connection (comes as a standard with a dummy screw), optionally parts of the cooling water can be injected into the shaft seal. This is recommended for operation in tidal waters and "silt ports". The additional water provides additional rinsing and a significant increase in service time can thus be achieved.
 
The Stuffy Box Evolution shaft seal should be lubricated annually at least once with the included special grease.
 
Note: We recommend LOCTITE thread sealing for sealing the tube tulle. The blind stopper for regreasing the gland should be equipped with a washer/o-ring (not included).
Link to post
Okkaby skrev 31 minutter siden:

Å disse fungere fint i 25-30knop.

Det er langt fra en absolutt sannhet. Om undertrykket på sjøsiden blir stort nok, blir tetningen sugd tom for vann. Og da er det et tidsspørsmål hvor lenge det går før tetningen havarerer. Den laveste hastigheten jeg har observert var en halvplaner med max hastighet rundt 15- til 18 knop. 

Link to post
Hulda skrev 43 minutter siden:

Det er langt fra en absolutt sannhet. Om undertrykket på sjøsiden blir stort nok, blir tetningen sugd tom for vann. Og da er det et tidsspørsmål hvor lenge det går før tetningen havarerer. Den laveste hastigheten jeg har observert var en halvplaner med max hastighet rundt 15- til 18 knop. 

Har fungert fint på flere båter rundt meg med 25+ men har muligens med design av båt under å gjøre.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
J-Å skrev for 4 timer siden:

Ulempen med en slik slange som går opp over vannlinjen er risiko for lekkasje. Jeg tror jeg hadde montert en stengeventil nede ved tetningen. Mulig det kan være et forsikringskrav. 

Et godt poeng. Dette blir jo på linje med en skroggjennomføring selv om dimensjonen jo er svært beskjeden. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...