Lazyjack Startet 29.November.2023 Del på Facebook Startet 29.November.2023 I min Grinde seilbåt er det montert et oljesmurt fleksibelt innvendig stevnlager i bronse som vist på bildene. Det er festet til akslingsrøret via en kraftig slangebit med slangeklemmer. Utvendig er akslingen opplaget med cutless lager i en P-brakett og har ingen lagring i selve hylserøret. Det er behov for å fornye lageret og jeg lurer på om noen vet om noen som selger slikt. Vil sjekke det før jeg eventuelt får et verksted til å lage et nytt. Jeg trenger også nye tetninger/simmeringer. Alternativt, kan hele lagerenheten erstattes av en Volvo kondom? Da blir det vel i så fall kun en opp lagring av akslingen som er cutless lageret i P-braketten utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.November.2023 Del på Facebook Svart 29.November.2023 Lazyjack skrev for 3 timer siden: I min Grinde seilbåt er det montert et oljesmurt fleksibelt innvendig stevnlager i bronse som vist på bildene. Det er festet til akslingsrøret via en kraftig slangebit med slangeklemmer. Lazyjack skrev for 3 timer siden: Det er behov for å fornye lageret og jeg lurer på om noen vet om noen som selger slikt. Hvis jeg forstår dette rett så er ikke dette et lager, det er en pakkboks. Huset i pakkboksen er dreid i bronse eller messing (ikke alltid så lett å si), og tetningsringene er montert i denne. Det eneste du trenger å gjøre er å bytte tetningsringer, evt. også gummislangen dersom den begynner å bli morken. Men den ser helt fin ut fra her jeg sitter. Lazyjack skrev for 3 timer siden: Da blir det vel i så fall kun en opp lagring av akslingen som er cutless lageret i P-braketten utvendig. Det er ikke slik, akselen har to opplagringer. Den ene er cutlesslagret bak, den andre er i gearkassa via flenskoblingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 29.November.2023 Del på Facebook Svart 29.November.2023 Lazyjack skrev for 3 timer siden: Da blir det vel i så fall kun en opp lagring av akslingen som er cutless ta med pakkboksen til TESS så skifter de simmerringer i pakkboksen, bare pas på at det er rustfri fjær på simmerringen på sjøvanssiden. Hvis cutless lageret ikke er slitt trer du inn akslingen ny gummihylse (TESS) pakkboksen og monterer klemflensen. har du hulsag sett lager du en foring akseldia meter og innvendig hylserør dia. deler den i to, så du får akslingen i senter i Hylserøret. kan og bruke fire 1/2 kleskkyper aom du dyer inn i hylserøret for å få akslingen i senter. der pilen viaer Så retter du opp motoren etter klemflensen|. Sjekk akalingen at det ikke er noe som kan lage sår i Simmerringene. når pakkgokseh tres på.litt vaselin på akslingen skader ikke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 29.November.2023 Del på Facebook Svart 29.November.2023 Lazyjack skrev for 4 timer siden: Alternativt, kan hele lagerenheten erstattes av en Volvo kondom? Det vil jeg tro er en grei løsning også, Men hvis du monterer det rett på hylserøret, så vil antagelig tetningen komme et sted hvor akslingen har vært utsatt for sjøvann, så den må sjekkes nøye. Volvo-kondomene har en egen hylse som beskytter tetningsringene under montering. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2023 Takk for svar folkens. Veldig oppklarende at denne bronseforingen ikke har noen opplagringsfunsjon slik jeg trodde og at den da, såvidt jeg skjønner, kan erstattes med en Volvokondom. Takk også for tipset med kleskypene som hjelp ved oppretting Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.November.2023 Del på Facebook Svart 29.November.2023 Lazyjack skrev 13 minutter siden: Veldig oppklarende at denne bronseforingen ikke har noen opplagringsfunsjon ... Den er nok mest sannsynlig ikke i bronse heller, men i messing. Uten at det betyr noe i denne saken. Mer om messing og bronse kan du lese i denne tråden, der har jeg skrevet litt om de ulike legeringene, og flere av dem er testet metallurgisk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 8.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2023 Jeg endte opp med å bestille en slik (se bilde) som erstatning for den oljesmurt pakkboksen beskrevet over. Den fremre skruen skal løses et par ganger i året og fylles med silikonfett. Den bakre slangestussen skal egentlig koples til en skroggjennomføring for kontinuerlig tilførsel av sjøvann som smøring. Om den ikke benyttes for tilførsel av sjøvann skal den blendes men åpnes for å slippe ut luft ved sjøsetting. Jeg tenker i stedet å kople den til en slangestuss som jeg klamrer fast i båten så åpningen ligger over vannlinje. På den måten vil sjøvann komme til for å smøre via hylsa samtidig som innestengt luft vil evakuere ut gjennom denne slangen. Noen motforestillinger mot denne måten å gjøre det på? https://www.westsystem.no/produkt/vannsmurt-gummipakkboks-evo/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2023 Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 Den er grei. Men jeg ville i tillegg lest bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 Hulda skrev 1 time siden: Den er grei. Men jeg ville i tillegg lest bruksanvisningen. Ikke rare bruksanvisningen, kun det som står på siden som jeg har linket til 🙄 Men så fant jeg likevel info hos SVB24 og der er det beskrevet akkurat den løsningen med slange opp over vannlinja: Stuffy Box EVOLUTION - further development of the well-established rubber Stuffy Box On the vulcanized hose connection (3/8"), a tube is inserted and fixed with a clamp. The hose is passed over the water line and simply left open to the top. Existing air in shaft seal can easily escape and thus a permanent cooling / lubrication of the shaft seal is ensured. Via the second connection (comes as a standard with a dummy screw), optionally parts of the cooling water can be injected into the shaft seal. This is recommended for operation in tidal waters and "silt ports". The additional water provides additional rinsing and a significant increase in service time can thus be achieved. The Stuffy Box Evolution shaft seal should be lubricated annually at least once with the included special grease. Note: We recommend LOCTITE thread sealing for sealing the tube tulle. The blind stopper for regreasing the gland should be equipped with a washer/o-ring (not included). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2023 Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 Det å injisere sjøvannskretsen inn i tetningen er også nødvendig ved høyere hastigheter. Grinde går ikke så fort, ikke Hulda heller. Jeg har aldri byttet tetning, den ble montert i juli 2000. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.Desember.2023 Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 Å Volvo sine har ingen av disse studser. Der er all kjøling via aksel. Lufting etter sjøsetting ved å trykke på kondomet til det kommet ut vann. Å disse fungere fint i 25-30knop. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2023 Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 Okkaby skrev 31 minutter siden: Å disse fungere fint i 25-30knop. Det er langt fra en absolutt sannhet. Om undertrykket på sjøsiden blir stort nok, blir tetningen sugd tom for vann. Og da er det et tidsspørsmål hvor lenge det går før tetningen havarerer. Den laveste hastigheten jeg har observert var en halvplaner med max hastighet rundt 15- til 18 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.Desember.2023 Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 Hulda skrev 43 minutter siden: Det er langt fra en absolutt sannhet. Om undertrykket på sjøsiden blir stort nok, blir tetningen sugd tom for vann. Og da er det et tidsspørsmål hvor lenge det går før tetningen havarerer. Den laveste hastigheten jeg har observert var en halvplaner med max hastighet rundt 15- til 18 knop. Har fungert fint på flere båter rundt meg med 25+ men har muligens med design av båt under å gjøre. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2023 Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 Helt sikkert. Derfor ikke universell anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Desember.2023 Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 Ulempen med en slik slange som går opp over vannlinjen er risiko for lekkasje. Jeg tror jeg hadde montert en stengeventil nede ved tetningen. Mulig det kan være et forsikringskrav. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 J-Å skrev for 4 timer siden: Ulempen med en slik slange som går opp over vannlinjen er risiko for lekkasje. Jeg tror jeg hadde montert en stengeventil nede ved tetningen. Mulig det kan være et forsikringskrav. Et godt poeng. Dette blir jo på linje med en skroggjennomføring selv om dimensjonen jo er svært beskjeden. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Desember.2023 Del på Facebook Svart 9.Desember.2023 "Via the second connection (comes as a standard with a dummy screw), optionally parts of the cooling water can be injected into the shaft seal. This is recommended for operation in tidal waters and "silt ports" Blir det riktig å sette på kjølevann inn på "second connection", som er beregnet til å fylle på grease? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.