Jump to content

Fugemasse/lim som kan brukes ved minusgrader og som kan brukes under vann?

Lazyjack

Recommended Posts

Lazyjack skrev 4 minutter siden:

Tenker jeg går for Tec 7 X-Tack

Tror ikke jeg ville valgt den. Den har veldig høy viskositet, og er nok udregelig å jobbe med når det er kaldt. Jeg ville gått for vanlig tec7, eller aller helst en som har enda lavere viskositet, f.eks. Bostik Maxibond.

Men uansett fugemasse så ville jeg satt på en vifteovn noen timer først slik at det ikke er kuldegrader i skroget. Limet og braketten kan du jo ta inn i varmen. 

Nemlig. :thumbsup:
...jeg får nesten kramper hver gang når jeg hører om liming og tetning når det er kald.

De fleste fugemasser og "lim" som tåler minus vil ikke skades når det er kald, 
men herder så enten ikke eller bare veldig sakte, og herder så ferdig når temperaturene øker.

Men selve kvaliteten av en liming krever jo at limen overhodet kan bite i overflatene,
da i så mye overflatestruktur som det bare er mulig.
Og det krever både at limen får rene overflater (dvs verken støv, fett, eller
frossen kondens, mv) og ikke minst at den kan sige inn i overflatestrukturen rask.
(prøv å lime tygges på noe om vinteren, og gjør det samme når det er varm).

Også den beste limen kan ikke gjøre jobben ordentlig når den ikke engang kan feste seg til mer enn bare noen % av en tiltenkt overflate. Derfor også pekefingeren at en bør glemme falske reklamer som "limer også under vann" siden det ikke sier noe som helst om hvordan resultatene blir.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...