Karlsenkystfiske Startet 3.Desember.2023 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2023 Opplever at det fremre lageret på pakkboksen liksom drar til seg fett fra slangen mellom den og fettkoppen. Fettet kommer ut i forkant, og lager et sabla gris under dørken. Hvis jeg drar etter for å holde fett i hele slangen tømmer jeg fettkoppen på en par-tre dager. Er det noe jeg kan gjøre uten å trekke akslingen? Luftlommer i slangen Fettkoppen Pakkboksen Griseri Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2023 Karlsenkystfiske skrev for 10 timer siden: . Er det noe jeg kan gjøre uten å trekke akslingen Der er det trangt. Du må nok på land. Spørsmålet er om du får akslingen langt nok tilbake uten å ta av roret, for å få av klemflensen. Med den fettkoppen er mindre enn 1/4 tørn i mnd nok fett, det er stor sannsynlighet for at du har vrengt simmeringen med for mye fett. Hvordan får du sjekket at akslingen er i senter på hylserøret for oppretting av motor.? Et bilde av hylserørert hadde hvert artig. PS. Ville kortet inn på gummislangen for å få simmerringene i nytt leie og bedre plass. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 4.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2023 Det er klar du skal få se røret mitt ;) Det litt snodige er at jeg har egentlig ikke "presset inn" fett, har bare prøvd å eliminiere disse luftboblene i slangen. Men det har vel blitt for mye likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2023 Karlsenkystfiske skrev for 17 timer siden: Fettet kommer ut i forkant, og lager et sabla gris under dørken. Det ser jo ikke ut som om fettet spruter ut ved pakkboksen. Det ser ut som om det slynges lenger fram, omtrent i flenskoblingen. Er du sikker på at det er fettet fra pakkboksen som kommer ut? Karlsenkystfiske skrev 38 minutter siden: Det litt snodige er at jeg har egentlig ikke "presset inn" fett, har bare prøvd å eliminiere disse luftboblene i slangen. Luftboblene i slangen trenger du ikke bekymre deg for. Det er mengden fett i pakkboksen som er poenget. Ellers tror jeg at jeg ville gjort som @Roger jo foreslår, altså å kappe slangen til pakkboksen noen centimeter. Tror kanskje jeg ville saget av noen centimeter av hylserøret også for å få litt mer å gå på nedi der. Karlsenkystfiske skrev 42 minutter siden: Det er klar du skal få se røret mitt ;) Grisegutt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2023 Enten får du kappe en bit av røret ditt, eller flytte motoren fremover. For meg ser det også ut som at fettet vandrer inn i klemkoplingen og blir slynget ut ved motorflensen. Og som Roger hevder, det er 'umulig' å rettet motor til aksling. Er det noen fordel med sååå langt rør? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2023 Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden: Det er klar du skal få se røret mitt ;) Her hadde jeg som foreslått, kuttet begge deler. Greier du og tre hele slangen inn på hylserøret kommer du til med 1/2 klesklyper for å sentrere akslen i hylserøret. så du får sjekket opprettning. Ps. sjekk akslingen nøye. ekstra nøye der du beregner at pakkboksen havner. Det er en variant til ta av klemflen pakkboks og slangen, Monter på klemflens sentrer aksling i hylserøret rett opp motor. ta av klemmflens tre på slange og pakkboks og monter sammen . Sjekk oppretning av motor når du kommer på vannet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 10.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 Nei du har nok rett i at griseriet på bildet kommer fra klemflensen! Kanskje jeg bare hadde for mye fett inni der sist :) Men pakkboksen er uansett umettelig. Blir aldri noe motstand inni der, og fettet renner ut og ned i kjølen. Så det kjennes som at noe pakning må være gått. Mener dere at jeg ved å gjøre slangen kortere kan greie å fikse pakningen uten å ta den på land? For å korte inn røret, må den nå ihvertfall på land ;) Noe spesielt jeg vil oppnå med å korte det inn? Hylserøret på bildet er sannsynligvis gjenget på enden og skrudd inn i cutlesslageret? Har en del vibrasjon mellom 1100 og 1400 omdreininger, så mistenker at cutlesslageret kan være slitent. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2023 Du må på land for å få gjort noe fornuftig. Ved å korte inn røret, vil det bli mulig å rette opp motoren. Vibrasjon kan like gjerne ha sitt opphav i dårlig oppretting av motor til propellaksling. Dårlig oppretting vil ødelegge stevnlageret (og prop.akslingen). Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 2.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 Er det særlig sannsynlig at opprettingen blir dårligere over tid når motor står på stålfundament i en plastbåt? Ser for meg at det ikke er så mye som "slår seg". Her har dessuten vibreringen vært tiltagende. Var mye mindre for et år siden. Skal begynne å forhøre meg om verkstedplass så snart sesongen her er over. Har en liten liste med ting jeg gjerne skulle hatt kyndige folk til å sett på. På land, -og helst under tak! :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 Motoren står jo på gummilabber og desse "setter" seg over tid. Så oppretting er nødvendig en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2024 Hva er det som tllsier dårlig oppretting . . ? Kontroll av opprettingen venter en gjerne med til passende anledning dersom en ikke har mistanke om at noe er feil. Dersom det ikke kommer vann inn gjennom pakkboksen vil jeg anta at problemet er fett under trykk. Det skal ikke være nødvendig. Uansett ville jeg sluttet å presse inn fett og tatt det med ro til neste anledning nå båten uansett skal på land. At pakkboksen tilsynelatende "trekker til seg fett" kan muligens skyldes at luften i fettslangen står under trykk. Kanskje en ide å koble fra slangen for å avlaste trykket.? I stedet for å kutte slangen går det vel an å bare skyve den bare LITT lenger inn på hylserøret . .? Gummislangen bør ellers ikke være for kort. Den skal bidra med nok elastisitet til at pakkboksen kan stille seg inn etter akselen. Å kutte hylserøret LITT for å få bedre plass burde ikke være skadelig. Karlsenkystfiske skrev On 10.12.2023 at 16.07: Nei du har nok rett i at griseriet på bildet kommer fra klemflensen! Kanskje jeg bare hadde for mye fett inni der sist :) Det går an med litt fett i klemflensen hvis den har kilespor, men hvis den skal overføre dreiemomentet ved friksjon bli det feil med fett. Men hvorfor mye fett uansett . . ? Det blr bare griseri . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Karlsenkystfiske Svart 11.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 NilsPils skrev On 4.1.2024 at 5.51: At pakkboksen tilsynelatende "trekker til seg fett" kan muligens skyldes at luften i fettslangen står under trykk. Kanskje en ide å koble fra slangen for å avlaste trykket.? Hvis det var tilfellet så ville jo trykket blitt avlastet hver gang jeg fylte i smørekoppen, så er nok ikke trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.