Jump to content

Utslitt pakning på pakkboks?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Opplever at det fremre lageret på pakkboksen liksom drar til seg fett fra slangen mellom den og fettkoppen. Fettet kommer ut i forkant, og lager et sabla gris under dørken. Hvis jeg drar etter for å holde fett i hele slangen tømmer jeg fettkoppen på en par-tre dager. Er det noe jeg kan gjøre uten å trekke akslingen?

 

Luftlommer i slangen

IMG_1060.jpeg.17840c73924f94e78856e00dfba209d1.jpeg

Fettkoppen
IMG_1061.jpeg.a65f8f88d9725363e0862f00270641f0.jpeg

 

Pakkboksen

IMG_1064.jpeg.0dae416fda72d62bef7ead27c62e25fc.jpeg

 

Griseri
IMG_1062.jpeg.756fa0f2d29b709c61bf971565c7809b.jpegIMG_1063.jpeg.211c7e0a64c982dc9faa7fe416912b7b.jpeg

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 10 timer siden:

. Er det noe jeg kan gjøre uten å trekke akslingen

Der er det trangt.

Du må nok på land. 

Spørsmålet er om du får akslingen langt  nok tilbake uten å ta av roret, for å få av klemflensen.

Med den fettkoppen er mindre enn  1/4 tørn i mnd nok fett, det er stor sannsynlighet  for  at  du  har vrengt simmeringen med for mye fett.

Hvordan får du sjekket at akslingen er i senter på hylserøret for oppretting av motor.? 

Et bilde av hylserørert hadde hvert artig.

 

PS. Ville kortet inn på gummislangen  for å få simmerringene i nytt leie og bedre plass.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 17 timer siden:

Fettet kommer ut i forkant, og lager et sabla gris under dørken.

Det ser jo ikke ut som om fettet spruter ut ved pakkboksen. Det ser ut som om det slynges lenger fram, omtrent i flenskoblingen. Er du sikker på at det er fettet fra pakkboksen som kommer ut?

 

Karlsenkystfiske skrev 38 minutter siden:

Det litt snodige er at jeg har egentlig ikke "presset inn" fett, har bare prøvd å eliminiere disse luftboblene i slangen.

Luftboblene i slangen trenger du ikke bekymre deg for. Det er mengden fett i pakkboksen som er poenget. 

 

Ellers tror jeg at jeg ville gjort som @Roger jo foreslår, altså å kappe slangen til pakkboksen noen centimeter. Tror kanskje jeg ville saget av noen centimeter av hylserøret også for å få litt mer å gå på nedi der. 

 

 

Karlsenkystfiske skrev 42 minutter siden:

Det er klar du skal få se røret mitt ;)

Grisegutt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden:

Det er klar du skal få se røret mitt ;)

Her  hadde jeg som foreslått, kuttet begge deler.

Greier du  og tre hele slangen inn på hylserøret kommer du til med 1/2 klesklyper 

for å sentrere akslen i  hylserøret. så du får sjekket opprettning.

Ps. sjekk akslingen nøye. ekstra nøye der du beregner at pakkboksen havner.

 

Det er en variant til ta av klemflen pakkboks og slangen,

Monter på klemflens sentrer aksling i hylserøret rett opp motor.

ta av klemmflens tre på slange og pakkboks og monter sammen .

Sjekk oppretning av motor når du kommer på vannet. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nei du har nok rett i at griseriet på bildet kommer fra klemflensen! Kanskje jeg bare hadde for mye fett inni der sist :)

Men pakkboksen er uansett umettelig. Blir aldri noe motstand inni der, og fettet renner ut og ned i kjølen. Så det kjennes som at noe pakning må være gått.

 

Mener dere at jeg ved å gjøre slangen kortere kan greie å fikse pakningen uten å ta den på land?

For å korte inn røret, må den nå ihvertfall på land ;) Noe spesielt jeg vil oppnå med å korte det inn?

 

Hylserøret på bildet er sannsynligvis gjenget på enden og skrudd inn i cutlesslageret? Har en del vibrasjon mellom 1100 og 1400 omdreininger, så mistenker at cutlesslageret kan være slitent.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er det særlig sannsynlig at opprettingen blir dårligere over tid når motor står på stålfundament i en plastbåt? Ser for meg at det ikke er så mye som "slår seg". Her har dessuten vibreringen vært tiltagende. Var mye mindre for et år siden. 

Skal begynne å forhøre meg om verkstedplass så snart sesongen her er over. Har en liten liste med ting jeg gjerne skulle hatt kyndige folk til å sett på. På land, -og helst under tak! :)

Link to post
Share on other sites

Hva er det som tllsier dårlig oppretting . . ? Kontroll av opprettingen venter en gjerne med til passende anledning dersom en ikke har mistanke om at noe er feil.

 

Dersom det ikke kommer vann inn gjennom pakkboksen vil jeg anta at problemet er fett under trykk. Det skal ikke være nødvendig. Uansett ville jeg sluttet å presse inn fett og tatt det med ro til neste anledning nå båten uansett skal på land. At pakkboksen tilsynelatende "trekker til seg fett" kan muligens skyldes at luften i fettslangen står under trykk. Kanskje en ide å koble fra slangen for å avlaste trykket.?

 

I stedet for å kutte slangen går det vel an å bare skyve den bare LITT lenger inn på hylserøret . .?

Gummislangen bør ellers ikke være for kort. Den skal bidra med nok elastisitet til at pakkboksen kan stille seg inn etter akselen. Å kutte hylserøret LITT for å få bedre plass burde ikke være skadelig.

 

Karlsenkystfiske skrev On 10.12.2023 at 16.07:

Nei du har nok rett i at griseriet på bildet kommer fra klemflensen! Kanskje jeg bare hadde for mye fett inni der sist :)

Det går an med litt fett i klemflensen hvis den har kilespor, men hvis den skal overføre dreiemomentet ved friksjon bli det feil med fett. Men hvorfor mye fett uansett . . ? Det blr bare griseri . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 4.1.2024 at 5.51:

At pakkboksen tilsynelatende "trekker til seg fett" kan muligens skyldes at luften i fettslangen står under trykk. Kanskje en ide å koble fra slangen for å avlaste trykket.?

 


Hvis det var tilfellet så ville jo trykket blitt avlastet hver gang jeg fylte i smørekoppen, så er nok ikke trykk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...