Jump to content

Merking av lagerskåler rådelager CMD 4.2 300L


Leading Edge

Recommended Posts

Skal bytte rådelager på en Mercruiser 2005 modell CMD 4.2 300 L motor. Har bestillt originale quicksilver lagerskåler med standardimensjon. Disse kommer i par med to skåler til hvert lager. So far so good men når jeg skal montere ser jeg at de er merket med en blå og en rød på siden av lagerskålen. Det er ingen målbar forskjell på tykkelsen og lageret er oppgitt som standard. Mulig det er en liten fargeforskjell lys/mørk i lageroverflaten men de er like når de blir vætet i olje. Nå er jeg redd for å montere de feil og så oppdage det i ettertid. Ikke særlig fristende. Har gjennomsøkt nettet og det står heller ingenting i servicemanualen om dette. Har snakket med ravns garage og folk som driver med Mercruiser men ingen kan svare på om det er forskjell og evt hvilken som skal monteres øverst og nederst. 

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

Ja det er jo forsåvidt en cummins mercruiser men det er jo en VM motori fabrikat produsert i Italia. Sitter vel en lillebror til den bl.a. i noen jeep ettersom jeg har skjønt. Da som 2.8l firesylinddret. Noen som har tips til noen med god peiling på jeep eller VM motori ? 

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Honduras skrev 38 minutter siden:

Lagerskålene blir vel linjeboret før de deles, så jeg vil tro at to og to halvdeler som hører sammen er merket på samme måte/farge

De kommer som par. Altså et sett med to skåler til en råde. Alle sett er imidlertid merket med en skål rød og en skål blå. Vet at det f.eks på BMW motorer også er merket slik hvor den røde skal være på overfallsiden (nedre) og den blå på rådesiden (øvre) men finner ikke noe om dette for disse lagrene. 

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Leading Edge skrev 13 minutter siden:

Vet at det f.eks på BMW motorer også er merket slik hvor den røde skal være på overfallsiden (nedre) og den blå på rådesiden (øvre) men finner ikke noe om dette for disse lagrene. 

 

Da ville jeg ha fulgt BMW metoden. De bruker jo samme grunnmotor (VM Motori).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Disse bør jo ha peiling på dette https://www.vmdieselspecialist.com/

 

Ser på noen forum at emnet har vært diskutert for div. bilmotorer iallefall.

Noen entydig konklusjon synes ikke helt klar.

Fant vedr. VM 2,8 CRD bilmotor at rød skulle være øverst, og at man kan kjøpe røde eller blå lagerskåler separat.

En teori var at den røde eller blå var laget av sterkere materiale, en annen teori var at det var ørsmå toleranseforskjeller mellom rød og blå for finjustering. Og at standard oppsett var rød+blå.

Så mest sannsynlig spiller det ingen rolle.

 

Det er vel disse lagerskålene det er snakk om? Jeg har også på lager :smiley: Har en 1998-modell 4,2L 250 hk.

Mine gamle lagerskåler har nr. 66655GP (de øvre har slitasje som vanlig), dessuten merket 00 Fm-1E 91H. Antagelig Federal Mogul.

Men jeg kan inni råden se speilvendt avtrykk av Clevite (CL logo) lagerskåler fra tidligere. Så har nok vært byttet før ja. De nye er merket MT, så det er vel Mahle produsent. De heter nå gjerne Mahle Clevite.

Vær ellers oppmerksom på oppdaterte tiltrekningsmoment for rådeboltene som ble publisert i en Mercury bulletin fra 2014.

 

rdelager3.jpg.8bc9a97b8b8a0e63bad877d7f816d41c.jpg

 

rdelager1.jpg.4c8619b7d38e1e02f544d180945d9892.jpg

 

rdelager2.jpg.0242ae8d6ceb1bcbe30ec863ae4c1996.jpg

 

rdelager4.jpg.c40b01cf8a7272c09a11ead98e682afb.jpg

 

rdbl.jpg.0ec26c879251573ec01ae043bcadf9e3.jpg

 

rdbl2.jpg.471d0d8d105e02ea1b566a2499989573.jpg

 

rde.jpg.251149705e8282c22c98b01f674bf68a.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
subwoofer skrev for 22 timer siden:

Er ikke den en Cummins-motor? Da burde jo noen i Cummins-systemet vite?

Nei, der er det nok bare Cumins i navnet. 

 

Honduras skrev for 21 timer siden:

Lagerskålene blir vel linjeboret før de deles, så jeg vil tro at to og to halvdeler som hører sammen er merket på samme måte/farge

Nei, meg bekjent blir disse kun smidd ut i ei presse i stor hastighet. Boret blir de nok ikke. 

 

Teerex skrev for 6 timer siden:

man kan kjøpe røde eller blå lagerskåler separat.

En teori var at den røde eller blå var laget av sterkere materiale, en annen teori var at det var ørsmå toleranseforskjeller mellom rød og blå for finjustering.

At det er sterkere materiale i den ene lagerskåla enn den andre har jeg liten tro på. En liten tykkelsesforskjell derimot høres ikke usannsynlig ut, men det bør være lett å finne ut. Selv om lagerskålene er kromme, så burde man kunne ta et micrometer og måle i endene av lagrene. 

 

Teerex skrev for 6 timer siden:

Så mest sannsynlig spiller det ingen rolle.

Jeg har ikke svaret, men jeg holder en knapp på denne. Blir uansett spennende å høre om noen kommer opp med fasiten :thumbsup:

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Ja, så sant det ikke er en dimple i begge lagerleiene. Noe jeg mistenker at det er... Men du har kanskje disse delene demontert @Teerex?

 

En stor fordel med å ha motor demontert og delelager i fleng, er at det blir enklere å delta i slike diskusjoner :giggle:

 

Joda begge lagerskåler har sånn dolly dimple :smiley:

Delenummeret står imidlertid i hver sin ende på hhv. rød og blåmerket skål.

 

Jeg får finne fram det jeg har av mikrometer, både analoge og digitale og se om jeg klarer å måle noen forskjell i tykkelsen på de nye fargerike.

 

rde02.jpg.68baf8cf603c3eb14c5c7863a0117204.jpg

 

rde01.jpg.782c5da455e920663f120b2b223c3886.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det er akkurat samme lager som du har der som jeg har og vrir hjernen rundt for tiden :-)  Det er riktig som du sier at skålene er like men nummeret er stemplet motsatt i de to skålene i forhold til dolly dimpeln. Jeg la merke til at de gamle lagrene var montert slik at dersom jeg skulle montere de nye likt i forhold til stemplingen og dimpeln så vil det resultere i at den røde skålen havner på øvre (stempelsiden) kan du verifisere det dersom du ser hvordan dine gamle skåler var montert?

 

Når det gjelder det oppdaterte momentet så har jeg den service bulletengen som sier 30Nm 0 40 grader både ved nye og gamle bolter. Jeg tok ingen sjanser og kjøpte nye bolter. Det litt rare er at du etter å ha trekt til med 30nm + 40 grader skal verifisere tiltrekkingen med å sjekke at du har minst 88Nm på alle boltene. Det hadde jeg ikke så jeg måtte trekke de fleste (alle tror jeg) en del grader til (kanskje fra 10 til 40 grader ekstra for å oppnå 88Nm) Brukte nylig kalibrert proffverktøy så det vet jeg er riktig men synes det med verifisering til slutt var en merkelig måte å oppgi moment på. Men turte ikke å la være å trekke de opp til 88Nm selv om jeg hadde gjort det riktig med 30+40gr. først. 

Noen som har vært borti lignende tiltrekking før?

 

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

Fikk forresten opplyst av en som driver verksted og har hatt mye med mercruiser at det var noen motorer som hadde lyse og mørke lagerskåler. Det var altså en tydelig fargeforskjell på dem. Da skulle den lyse være oppe og den mørke nede. Når jeg hørte det så ble jeg litt i stuss på om de skålene hadde en viss fargeforskjell at den ene var lysere enn den andre men da hadde jeg satt de inn med olje og da tror jeg de endrert seg og ble ganske så like så det var vanskelig å vite sikkert.  

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

Da må jeg nok først ta ut lagrene i alle rådene og se hvilken vei de står. Har ikke kommet så langt ennå.

Disse på bildene står ikke slik at øvre lager har nummeret mot dimpel, men den har jo ikke samme stemplingen som de nye lagrene (ikke noe VM nummer).

 

Skal finne det jeg har av stoff vedr. momenter, har jo også VM sin egen servicemanual. Ikke alt er helt likt alltid.

Det med 88 Nm er vel for å være sikker på at ingen har under 88 Nm. men de kan jo ha mere etter grademomentet.

 

lager2.jpg.3630c2aee254da0218abcb6e87324973.jpg

 

lager3.jpg.010047507da2bcb984de68e9e4ea0bc6.jpg

 

lager1.jpg.e0cb06ea3ade4e401de723fdeab7e75f.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her er momentangivelser fra VM Motori sin egen servicemanual fra 2006 og revidert manual datert 2015, som jeg fant på nett for lenge siden.

I motsetning til Mercury sin manual/bulletin der det også beskrives moment for helt nye bolter (gjelder muligens kun for måling av klaring), samt for brukte.

 

Det beskrives for standard råde, slik som mine med "tenner" i skjøten.

Samt for "frakturert" råde, de er vel rett og slett knekt og får en brudoverflate i skjøten.

Fant ikke ut på sparket når de begynte å bruke disse knekte rådene.

 

 

rde_MD700_2015.jpg.a86094cf31ec21417727e45148f56a69.jpg

 

rdefraktur_MD700_2015.jpg.01bbd010ba8c94e631841c6112518080.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Noen utdrag fra div. Mercury manualer og bulletins vedr. rådeboltene osv..

 

Fra 2002 manual:

 

rde_Mercury022002_1.jpg.1877090c52e38e449c18ae6933663258.jpg

 

Fra 2002 Supplement manual:

 

rde_Mercury092002_1.jpg.90ac19f21dcb427aca2086e8ce2b8527.jpg

 

Fra 2002 supplement manual:

 

rde_Mercury092002_2.jpg.6b7556ae612d5ad129fbea550a278822.jpg

 

Fra 2002 supplement manual:

 

rde_Mercury092002_3.jpg.3665373a6b879912c41135fdbb1efa4c.jpg

 

Fra 2014 service bulletin:

 

rde_Mercury2014.jpg.56f9babe43a2835219392653aeb6ae4d.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...