Jump to content

Servostyring VP D4-260 - Trenger hjelp (med teskje) på hvordan dette fungerer.


Torsen67

Recommended Posts

Hei

Kjøpte i høst en Windy 8000. Den trenger litt kjærlighet for å fungere optimalt. Det er etter montert en D4-260 fra 2006.

Fint hvis noen kan gi meg et bilde på hvordan dette fungerer.

 

Det lekker i den hydrauliske styringa, og jeg mistenker at servopumpa skriker litt. (er vel servopumpe som sitter over sjøvannspumpa?) Er det todelt styring på denne? Altså, det går slanger fra rattpumpa til motor, så er det vel en egen krets derifra og ned til drevet om jeg forstår det rett? Den ene styresylinderen på drevet ser jeg lekker litt, og den skal jeg renoveres med et repkit. Hvis jeg da også mister olje i rattpumpa, så har jeg vel to lekkasjer? Slangene fra rattpumpe til motor er alt for lange og ligger i kveil, så de tenker jeg å få kappet og skjøtet hos TESS.

Men, er servopumpa koblet til den siste kretsen mot drevet? Slik at den opererer på signal fra når jeg vrir på rattet? Jeg er usikker på hvor det blir av olja fra rattpumpe da jeg ikke ser noen lekkasje fra rattet og frem til der slangene forsvinner mellom motor og transom. Det er vel da mulig at lekkasjen sitter i koblingen inn mot motor? Vanskelig å se etter lekkasje siden tiltslange er lekk i samme område. Og hvordan får jeg sjekke den siste styrekretsen. Når motor er ute, så er det vel ikke stort annet man for gjort enn å inspisere visuelt? Og siste styrekrets har vel også eget påfyllingsreservoar? Denne har jeg heller ikke lokalisert.

 

Til orientering: Da båt ble kjørt til vinteropplag, så er den veldig lett på styringa. Nesten for lett etter min smak, men den nøkker litt pga lite olje. Når jeg skrur av motor så vrir ikke drevet seg i det hele tatt, noe den faktisk skal gjøre hvis alt er på stell slik jeg har forstått det.

 

Når motor er ute (gjøres av mekaniker) så er tanken å

- korte inn slangene fra rattpumpe til motor.

- montere nye slanger fra tiltpumpe til transom. 

- montere ny type eksosrør med zink.

- lage et oppheng så servo og tiltslanger slik at de ikke blir liggende i klem mellom motor og transom.

 

Er det noe annet jeg bør sjekke mens motor er ute, så tips meg gjerne:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vet du hvilket drev du har? På min båt (VP bensin med DP-SM drev) er det en hydraulisk arm som svinger drevet fra side til side. Denne mates med olje fra en pumpe og reservoar som sitter på motoren og drives av samme reima som til dynamo og sirkulasjonspumpe for kjølevæske. Sitter vel en oljekjøler på returen så vidt jeg har forstått. Styrearmen aktiveres med en mekanisk wire fra styreposisjon. Denne fungerer som en aktuator for den hydrauliske styrearmen. Mulig noen kan presisere dette, eventuelt rette på meg om jeg har misforstått. Tar et lite forbehold her.

 

Forskjellen på din er at styringa fra styreposisjon også er hydraulisk, men dette er et to-trinns system med egne reservoar og pumpe. Rattpumper bruker vel som regel en gulaktig olje, mens pumpa på motoren bruker rød olje, så mulig det kan gi deg noen hint om hvor det lekker. Jeg har den samme, røde olja på trimflaps og på trimsylindrene.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev On 6.12.2023 at 15.13:

Hei

Kjøpte i høst en Windy 8000. Den trenger litt kjærlighet for å fungere optimalt. Det er etter montert en D4-260 fra 2006.

Fint hvis noen kan gi meg et bilde på hvordan dette fungerer.

 

Det lekker i den hydrauliske styringa, og jeg mistenker at servopumpa skriker litt. (er vel servopumpe som sitter over sjøvannspumpa?) Er det todelt styring på denne? Altså, det går slanger fra rattpumpa til motor, så er det vel en egen krets derifra og ned til drevet om jeg forstår det rett? Den ene styresylinderen på drevet ser jeg lekker litt, og den skal jeg renoveres med et repkit. Hvis jeg da også mister olje i rattpumpa, så har jeg vel to lekkasjer? Slangene fra rattpumpe til motor er alt for lange og ligger i kveil, så de tenker jeg å få kappet og skjøtet hos TESS.

Men, er servopumpa koblet til den siste kretsen mot drevet? Slik at den opererer på signal fra når jeg vrir på rattet? Jeg er usikker på hvor det blir av olja fra rattpumpe da jeg ikke ser noen lekkasje fra rattet og frem til der slangene forsvinner mellom motor og transom. Det er vel da mulig at lekkasjen sitter i koblingen inn mot motor? Vanskelig å se etter lekkasje siden tiltslange er lekk i samme område. Og hvordan får jeg sjekke den siste styrekretsen. Når motor er ute, så er det vel ikke stort annet man for gjort enn å inspisere visuelt? Og siste styrekrets har vel også eget påfyllingsreservoar? Denne har jeg heller ikke lokalisert.

 

Til orientering: Da båt ble kjørt til vinteropplag, så er den veldig lett på styringa. Nesten for lett etter min smak, men den nøkker litt pga lite olje. Når jeg skrur av motor så vrir ikke drevet seg i det hele tatt, noe den faktisk skal gjøre hvis alt er på stell slik jeg har forstått det.

 

Når motor er ute (gjøres av mekaniker) så er tanken å

- korte inn slangene fra rattpumpe til motor.

- montere nye slanger fra tiltpumpe til transom. 

- montere ny type eksosrør med zink.

- lage et oppheng så servo og tiltslanger slik at de ikke blir liggende i klem mellom motor og transom.

 

Er det noe annet jeg bør sjekke mens motor er ute, så tips meg gjerne:thumbsup:


Litt usikker på hva spørsmålet er, men såvidt meg bekjent er olja i rattpumpa di den samme som lekker ut av den utvendige styresylinderen på et DPH drev. Og pakkboksene på de styresylindrene varer absolutt ikke evig. Siden dette er et tidlig DPH-drev mangler det muligens også gummimansjetter som beskytter stempelstengene på styreylinder. Disse kan ettermonteres og det er et godt råd. Du har vel også et reservoar med servoolje i motorrom. Sjekk at olja der er klar og fin siden du har lekkasje (dvs at ikke sjøvann har entret systemet) og flush slanger/rør ut til sylindre godt ifm utbedring av pakkboks. Hadde vurdert å ordnet begge sider samtidig når jeg først var i gang. 

Link to post
Share on other sites

On 12/6/2023 at 3:13 PM, Torsen67 said:

Det lekker i den hydrauliske styringa, og jeg mistenker at servopumpa skriker litt. (er vel servopumpe som sitter over sjøvannspumpa?) Er det todelt styring på denne? Altså, det går slanger fra rattpumpa til motor, så er det vel en egen krets derifra og ned til drevet om jeg forstår det rett? Den ene styresylinderen på drevet ser jeg lekker litt, og den skal jeg renoveres med et repkit. Hvis jeg da også mister olje i rattpumpa, så har jeg vel to lekkasjer?

 

Som Fantino skriver, det er en krets.  Nå skal du jo overhale sylindrene og kappe slanger så da får du flashet ut evt vann og grums og erstattet med ny olje.

On 12/6/2023 at 3:13 PM, Torsen67 said:

Jeg er usikker på hvor det blir av olja fra rattpumpe

 

Den ender i vannet :) Når det lekker og man har belg utenpå sylindre så ser man det lett ved silleligge da vannet innenfor belgen er full av olje.

 

On 12/6/2023 at 3:13 PM, Torsen67 said:

Til orientering: Da båt ble kjørt til vinteropplag, så er den veldig lett på styringa. Nesten for lett etter min smak, men den nøkker litt pga lite olje. Når jeg skrur av motor så vrir ikke drevet seg i det hele tatt, noe den faktisk skal gjøre hvis alt er på stell slik jeg har forstått det.

 

Meget lavt nivå på styresnekka og dro nok inn og blandet inn nok luftbobler til at styringen akkurat fungerte med motor igang. Når du skrudde av motor stiger luften i systemet og nivået i snekka synker og dermed skjer det null når du vrir på rattet.

 

Om du ikke hadde belger på styresylinderene, så få det på etter renoveringen. Sparer simmerringene endel for rur.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Servo pumpen levere hogtrykk olje til en shuttle ventil som sitte på transom skjold bak motoreren. Den er styrt av trykk fra de to slanger som kommer ned fra ratt pumpen, når du sveiver på rattet så flyte du ventilen så at hogtrykk olje gå til en styresylinder, olje fra sylinder gå bak til beholderen i motor rommet. Hvis nivået på rattpumpe senke så er det lekasje på en eller begge styre sylinder eller utvendig slanger og vi altid bytt som et par.  ( har byttet veldig manger på D4/6) 

Sjekk fargen på olje i beholderen, den skulle var mørk rødt og klar, hvis det er rose så har du fått inn sjøvann i systemet fra en sylinder. Da må du rense hele systemet ellers den shuttle ventil kan ruste fast og er ikke lett til å kommer til.

Håper du forstår min dårlig skriving på Norske.

Hvis du bytte noe deler der er viktig å fylke opp systemet første beholderen og så fra ratt pumpen og luft ut med motor i gang med å gå bord til bord med rattet inntil det kommer ikke noe mer luft opp til ratt pumpen.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 12.12.2023 at 13.15:

Vet du hvilket drev du har? På min båt (VP bensin med DP-SM drev) er det en hydraulisk arm som svinger drevet fra side til side. Denne mates med olje fra en pumpe og reservoar som sitter på motoren og drives av samme reima som til dynamo og sirkulasjonspumpe for kjølevæske. Sitter vel en oljekjøler på returen så vidt jeg har forstått. Styrearmen aktiveres med en mekanisk wire fra styreposisjon. Denne fungerer som en aktuator for den hydrauliske styrearmen. Mulig noen kan presisere dette, eventuelt rette på meg om jeg har misforstått. Tar et lite forbehold her.

 

Forskjellen på din er at styringa fra styreposisjon også er hydraulisk, men dette er et to-trinns system med egne reservoar og pumpe. Rattpumper bruker vel som regel en gulaktig olje, mens pumpa på motoren bruker rød olje, så mulig det kan gi deg noen hint om hvor det lekker. Jeg har den samme, røde olja på trimflaps og på trimsylindrene.

 

Ja, klønete at jeg glemte det. DPH-A. Jeg mener det skal være Dextron III på styrepumpa , da den også er merket Volvo Penta. Tidligere hydraulisk styring jeg har vært borti, har som du sier den gulaktige oljen.

Link to post
Share on other sites

Spannerman skrev On 17.12.2023 at 14.12:

Servo pumpen levere hogtrykk olje til en shuttle ventil som sitte på transom skjold bak motoreren. Den er styrt av trykk fra de to slanger som kommer ned fra ratt pumpen, når du sveiver på rattet så flyte du ventilen så at hogtrykk olje gå til en styresylinder, olje fra sylinder gå bak til beholderen i motor rommet. Hvis nivået på rattpumpe senke så er det lekasje på en eller begge styre sylinder eller utvendig slanger og vi altid bytt som et par.  ( har byttet veldig manger på D4/6) 

Sjekk fargen på olje i beholderen, den skulle var mørk rødt og klar, hvis det er rose så har du fått inn sjøvann i systemet fra en sylinder. Da må du rense hele systemet ellers den shuttle ventil kan ruste fast og er ikke lett til å kommer til.

Håper du forstår min dårlig skriving på Norske.

Hvis du bytte noe deler der er viktig å fylke opp systemet første beholderen og så fra ratt pumpen og luft ut med motor i gang med å gå bord til bord med rattet inntil det kommer ikke noe mer luft opp til ratt pumpen.

 

Takk, du gjorde deg forstått:wink: Men hvor finner jeg reservoaret for olja til servopumpa? Må jeg av med det store svarte dekslet på toppen av motoren motoren?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 15.12.2023 at 20.33:


Litt usikker på hva spørsmålet er, men såvidt meg bekjent er olja i rattpumpa di den samme som lekker ut av den utvendige styresylinderen på et DPH drev. Og pakkboksene på de styresylindrene varer absolutt ikke evig. Siden dette er et tidlig DPH-drev mangler det muligens også gummimansjetter som beskytter stempelstengene på styreylinder. Disse kan ettermonteres og det er et godt råd. Du har vel også et reservoar med servoolje i motorrom. Sjekk at olja der er klar og fin siden du har lekkasje (dvs at ikke sjøvann har entret systemet) og flush slanger/rør ut til sylindre godt ifm utbedring av pakkboks. Hadde vurdert å ordnet begge sider samtidig når jeg først var i gang. 

 

Hmm, jeg tenker at det muligens er et todelt system, slik som Spannermann forklarer? I.o.m at jeg har servostyring fra rattet og ikke kabelstyring? Ja, jeg kommer til å overhale begge sylindrene, samt sette på mansjetter. Jeg har også lyst til å strekke syrefaste wire fra ytterste feste på sylindrene til zinkanoden som ligger over kavitasjonsplata helt bakerst på drevet. Penta sier at det ikke går an å oppgradere dette på DPH-A uten at jeg skjønner hvorfor da men.. 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 15.12.2023 at 21.05:

 

Som Fantino skriver, det er en krets.  Nå skal du jo overhale sylindrene og kappe slanger så da får du flashet ut evt vann og grums og erstattet med ny olje.

 

Den ender i vannet :) Når det lekker og man har belg utenpå sylindre så ser man det lett ved silleligge da vannet innenfor belgen er full av olje.

 

 

Meget lavt nivå på styresnekka og dro nok inn og blandet inn nok luftbobler til at styringen akkurat fungerte med motor igang. Når du skrudde av motor stiger luften i systemet og nivået i snekka synker og dermed skjer det null når du vrir på rattet.

 

Om du ikke hadde belger på styresylinderene, så få det på etter renoveringen. Sparer simmerringene endel for rur.

 

Som Fantino skriver, det er en krets.  Nå skal du jo overhale sylindrene og kappe slanger så da får du flashet ut evt vann og grums og erstattet med ny olje. 

Ok, så det er kun to kretser hvis man har kabelstyring fra rattet? Men det er vel en slags "overgangsventil" der servopumpa spiller inn?

 

Den ender i vannet :) Når det lekker og man har belg utenpå sylindre så ser man det lett ved silleligge da vannet innenfor belgen er full av olje.

Ok, enda en god grunn til å ha belg:thumbsup:

 

Meget lavt nivå på styresnekka og dro nok inn og blandet inn nok luftbobler til at styringen akkurat fungerte med motor igang. Når du skrudde av motor stiger luften i systemet og nivået i snekka synker og dermed skjer det null når du vrir på rattet. 

Dette gir mening. Bra!

 

Dette vil vel da si at jeg ikke vil finne eget reservoar for styrehydraulikk bakpå motoren? Lufting og påfylling skal kun gjøres fra rattet? 

Link to post
Share on other sites

Olje beholderen pleier er montert på transom eller side vegg i motorommet, hvis du følge den slangen fra servo pumpe så finner du beholderen. Den er en 2 i 1 kretz med ratt pumpe, lav trykk som styre høytrykk, kabel styring er bare en kretz.

Med lufting første fyll opp beholderen i motor rommet og så fyll og luft ved ratt pumpe som er det høgest punkt i systemet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Spannerman skrev On 19.12.2023 at 17.51:

Olje beholderen pleier er montert på transom eller side vegg i motorommet, hvis du følge den slangen fra servo pumpe så finner du beholderen. Den er en 2 i 1 kretz med ratt pumpe, lav trykk som styre høytrykk, kabel styring er bare en kretz.

Med lufting første fyll opp beholderen i motor rommet og så fyll og luft ved ratt pumpe som er det høgest punkt i systemet.

 

Flott. Skal få tatt av motordekslet når det blir varmere i været og tatt en titt:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...