Jump to content

Energi-innehåll i olika typer av Diesel


ebonita

Recommended Posts

Ett kärt ämne bland båtägare är ju hur mycket effekt man får av olika sorters diesel.

Snubblade över den här undersökningen som visserligen omfattar ett antal prov från den svenska marknaden, men den verkar seriöst gjord och det skall bli intressant att få se resultatet om några dagar.

 

Idag visas del 2 där den specifika vikten på olika dieseloljor undersöks med hypotesen att mer vikt skulle kunna ge mer värmevärde.

 

 

Jag vet inte tidtabellen men det verkar som att det skall presenteras en parameter per dag.

Man kan prenumerera men om jag ser fler avsnitt så skall jag lägga in dom här.

Link to post

Grønn anleggsdiesel er vel det som etterhvert har blitt vanligst i marinaene i Norge. Men det selges fremdeles MGO mange steder. Etter at det ble mer fokus på dieselkvalitet for noen år tilbake har jeg inntrykk at det er bedre merking av pumpene nå slik at det er enklere å se hva man egentlig kjøper. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

En kamerat av meg kjøpte en båt som var marginalt motorisert med full ferielast.  

Med vinterdiesel på tankene (usikker på parafingehalt i denne?) så var det ikke snakk om å komme i plan, mens med sommerdiesel så var det no problem.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
3 hours ago, ivar said:

En kamerat av meg kjøpte en båt som var marginalt motorisert med full ferielast.  

Med vinterdiesel på tankene (usikker på parafingehalt i denne?) så var det ikke snakk om å komme i plan, mens med sommerdiesel så var det no problem.

 

Husker f34 som vi brukte i forsvaret. Inneholder mye paraffin. Mindre effekt, men mer lagringsstabilt og tåler kulde bedre. 

Link to post
5nacks skrev On 9.12.2023 at 20.39:

Husker f34 som vi brukte i forsvaret. Inneholder mye paraffin. Mindre effekt, men mer lagringsstabilt og tåler kulde bedre

Før ble det ofte tilsatt parafin til dieselen, men dette er ikke lenger mulig på grunn av parafinens høye svovelinnhold

Vinterdiesel. Det er ikke lenger slik at vinterdiesel er en blanding av parafin, diesel og totaktsolje. Det er mer avansert enn som så. Det handler om kjemiske tilsetninger som bedrer egenskapene til dieselen og gjør det anvendelig i kulda.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...