Quicksilver boat Startet 12.Desember.2023 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2023 Hei 😊 Jeg har en 2011 Mercury 100 hk. Bør jeg ha motoren tiltet opp eller ned i sjøen når det er minusgrader? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2023 Ha den nede du Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2023 Det spørs jo litt hva sjøtemeperatur og saltgehalt er. Hvis det tidvis ligger fast is på sjøen rundt båten, så pleier jeg å tilte motoren opp. Men jeg pleier å tape igjen eksosåpningen i propellen, for å unngå at den fylles med fuktig snø, som kan fryse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2023 Ned. Vår lokale fisker kjørte 25 hk Yamaha (80-tallet). Vi var ned mot 30 kalde, og motorene hans fikk aldri problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Ned. Da fryser ikke impeller fast og den er klar til start også i kulde. Blir det tykk is og den ikke brukes bør den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 For da sprekker undervannshuset hvis det er en skvett vann i olja. Jeg har ikke sett at 15- til 20 cm is har skadet en påhenger noen gang. De greier seg helt fint i isen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Det er et spørsmål som stadig kommer opp her. Jeg gjorde en del undersøkelser for noen få år siden, for jeg har alltid av gammel vane tiltet motor opp. Nå lar jeg den stå nede. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
J-Å Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Hulda skrev for 3 timer siden: For da sprekker undervannshuset hvis det er en skvett vann i olja... Det gjelder vel også motorer som lagres på land da? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Tror det må være mye vann og veldig kaldt om gearhuset skal sprekke! Har noen opplevd dette eller er det bare noe noen har hørt noen si? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Har opplevd det nokså mange ganger. Har jobbet hos Yamaha. Gjaldt alle fabrikater, ikke bare Yamaha. Men det er det samme for meg, jeg har ikke påhenger. Annet enn to som er lagret, og har hatt service før lagring. Den gangen jeg jobbet med det, hadde vi vel rundt 100 kundemotorer til vinterlagring. Alle motorene fikk service med bytte av girolje før lagring. Da fikk vi luket ut de motorene som hadde vann i giroljen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Ok, har aldri sett eller hørt om det, men er vanlig å ta opp båtene om vinteren her jeg bor Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Lazyjack skrev for 5 timer siden: Ned. Da fryser ikke impeller fast og den er klar til start også i kulde. Jeg har ikke båt på vannet nå i vinter, men har grublet på dette mange ganger. Har endt opp med å ha motoren nedtiltet når det er fare for kuldegrader. Har også forsøkt å tilte motoren opp, og kjørt den på tomgang mens jeg tiltet opp for å få ut vannet i motoren. Men det renner nok litt tilbake og legger seg rundt impelleren, for den fryser selv om man har kjørt ut den skvetten. Det jeg har slitt med er at det ikke kommer kontrollstråle når jeg starter opp i kuldegrader. Har drøftet dette med noen som jobber med påhengere, og de har ment at motoren får kjøling, men at det ligger vann i slangen til kontrollstrålen som fryser. Løsningen skal være å la motoren gå noen minutter på tomgang, og deretter stoppe den og la den stå slik at det tiner i slangene. Har gjort det, men liker ikke å la motoren gå når jeg ikke har kontrollstråle. Andre med erfaringer på akkurat det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
5nacks Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 30 minutes ago, Komodo said: Har gjort det, men liker ikke å la motoren gå når jeg ikke har kontrollstråle. Andre med erfaringer på akkurat det? Min Honda 20HK har alltid kontrollstråle, selv om det er minusgrader, det ikke "vannlås" på slangen, så alt vann renner tilbake og drenes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 5nacks skrev 3 minutter siden: , det ikke "vannlås" på slangen, så alt vann renner tilbake og drenes ut. Akkurat det med vannlås var en ting vi diskuterte med min motor. Lurer på om jeg kanskje kunne klart å "lure" den ved å legge slangen slik at det ikke ligger en vannlås der. Men veldig interessant å høre at du har kontrollstråle uansett temperatur Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
5nacks Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 1 minute ago, Komodo said: Akkurat det med vannlås var en ting vi diskuterte med min motor. Lurer på om jeg kanskje kunne klart å "lure" den ved å legge slangen slik at det ikke ligger en vannlås der. Men veldig interessant å høre at du har kontrollstråle uansett temperatur Lykke til! Det burde la seg gjøre å få fall på slangen den ene eller andre veien 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Ett problem er også at regnvann samles i eksosen/undervanns-huset når det regner, når motoren står tilta opp. Å til dere som mener det dreneres ut, så gjør det ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Sørlandet2 skrev 20 minutter siden: Ett problem er også at regnvann samles i eksosen/undervanns-huset når det regner, når motoren står tilta opp. Å til dere som mener det dreneres ut, så gjør det ikke det. Jeg har sjekket akkurat det på min Yamaha 25 , og der renner ihvertfall mesteparten av vannet ut. Men det er klart at snøslaps kan fryse nedi der, så jeg har sørget for at det ikke kan snø rett ned i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 J-Å skrev 32 minutter siden: Jeg har sjekket akkurat det på min Yamaha 25 , og der renner ihvertfall mesteparten av vannet ut. Men det er klart at snøslaps kan fryse nedi der, så jeg har sørget for at det ikke kan snø rett ned i propellen. Sant at mesteparten av vannet renner ut etter kjøring når en tilter opp, men ikke alt, er nå min erfaring på de motorene jeg avr hatt. Men hvs du prøver en dag du har båten på land, tilt ned, la alt vann rene ut, tilt så motoren opp, så heller du vann inn i propellen/eksosen så ser du at den svelger unna en god del vann før det renner over. På min Mercury Verado, så svelger den unna en drøy halv liter før det renner over. Antar det ikke er så gunstig hvis det fryser. Det er jo valgfritt å gjøre det en ønsker, men jeg ville fulgt motorprodusentens anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Har alltid hatt mine oppe med unntak av 1 år. Da var det mye anodetæring og skjit, men ingen direkte skade. Lar motor stå nede et par minutter for å drenere før den tiltes opp. Lar den stå nede et par minutter før oppstart for å tine evt vannperler rundt impeller. Aldri hatt problemer her oppe i kalde nord med å gjøre det slik og det var en erfaren melaniker som sa det beskrevene. 95% av motorene her står oppe. Evt is i gearhus har jo plass til å ekspandere utover hvis saltvannet blir utvasket over tid. Har man mistanke om vann i oljen, så bør båten opp. I brakkvann med is er det nok greit å ha den nede. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 Forrige eier av min Merc.25 fikk undervannshuset sprengt i kulda med oppheiset motor. Kostet over 20K for nytt. Da det kan lønne seg å lære av andres feil står motoren nede nå selv om det bare er 3 blå ute og ingen is i havna. Billigere å bytte sink litt ofte. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 34 minutes ago, hanto1 said: Forrige eier av min Merc.25 fikk undervannshuset sprengt i kulda med oppheiset motor. Kostet over 20K for nytt. Da det kan lønne seg å lære av andres feil står motoren nede nå selv om det bare er 3 blå ute og ingen is i havna. Billigere å bytte sink litt ofte. Billigere å vedlikeholde motor, skifte olje og pakninger hvert år!.. tror ikke et undervannshus sprekker om det ikke er vann i oljen! Uansett står båtene mine på land om vinteren. Askeladden står i frostfri hall! Er for værhardt å ha den ute om vinteren hos oss desverre Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 14.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 Undervannshuset sprekker selv uten vann i olja, det fikk forrige eier erfare. Man kan ikke vedlikeholde seg ut av dette problemet og instruksjonsboka sier at motoren skal være nedtiltet i kaldt vær om båten er på sjøen eller i utendørs opplag. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Noen som har egen erfaring med motor som har frosset istykker fordi den var vippet opp? Hva skjedde? hanto1 skrev On 14.12.2023 at 9.35: Undervannshuset sprekker selv uten vann i olja Hvordan kan det skje? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Stormwatch skrev for 19 timer siden: Noen som har egen erfaring med motor som har frosset istykker fordi den var vippet opp? Hva skjedde? Hvordan kan det skje? Grunnen til det kan sprekke er at hele eksoskanalen i undervanns-huset blir stående full av vann når motoren er tiltet opp. Jeg observerte dette første gang når jeg bytta en propell når båten lå på vannet. Når jeg tiltet tilter opp og tok av propellen, så så jeg eksosporten var helt full av vann. Det samme skjer hvis du står på land, og kanskje har tiltet ned, og alt vann er rent ut, står den så tiltet opp så kan regnvann fylle opp eksoskanalen. Som noen hevder så kan vannet trenge utover, ut av eksosporten, men som nevnt så er det ikke alle som er like heldige. Hvis du gjør et søk på "feozen lower unit outboard" så får du en del treff. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Ok, men jeg etterlyste tilbakemelding fra noen som har egen erfaring med at uv-huset har blitt frostprengt. Dersom eksosporten ikke skulle bli drenert betyr ikke det at huset fryser istykker. Skal svært mye til at noe av metall fryser istykker så lenge isen har mulighet for å ekspandere. Det er synd å se alle motorene som står nede pga rykter på nettet. Det fører til korrosjon og det kan bli umulig å f.eks. bytte impeller og simmerringer etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.