Jump to content

Tilte motor opp eller ned når det er frost?


Quicksilver boat

Recommended Posts

Det er et spørsmål som stadig kommer opp her. Jeg gjorde en del undersøkelser for noen få år siden, for jeg har alltid av gammel vane tiltet motor opp. Nå lar jeg den stå nede.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det nokså mange ganger. Har jobbet hos Yamaha. Gjaldt alle fabrikater, ikke bare Yamaha. Men det er det samme for meg, jeg har ikke påhenger. Annet enn to som er lagret, og har hatt service før lagring.

 

Den gangen jeg jobbet med det, hadde vi vel rundt 100 kundemotorer til vinterlagring. Alle motorene fikk service med bytte av girolje før lagring. Da fikk vi luket ut de motorene som hadde vann i giroljen.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 5 timer siden:

Ned. Da fryser ikke impeller fast og den er klar til start også i kulde.  

 

Jeg har ikke båt på vannet nå i vinter, men har grublet på dette mange ganger. Har endt opp med å ha motoren nedtiltet når det er fare for kuldegrader.

 

Har også forsøkt å tilte motoren opp, og kjørt den på tomgang mens jeg tiltet opp for å få ut vannet i motoren. Men det renner nok litt tilbake og legger seg rundt impelleren, for den fryser selv om man har kjørt ut den skvetten.

 

Det jeg har slitt med er at det ikke kommer kontrollstråle når jeg starter opp i kuldegrader. Har drøftet dette med noen som jobber med påhengere, og de har ment at motoren får kjøling, men at det ligger vann i slangen til kontrollstrålen som fryser. Løsningen skal være å la motoren gå noen minutter på tomgang, og deretter stoppe den og la den stå slik at det tiner i slangene. Har gjort det, men liker ikke å la motoren gå når jeg ikke har kontrollstråle. Andre med erfaringer på akkurat det?

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Komodo said:

Har gjort det, men liker ikke å la motoren gå når jeg ikke har kontrollstråle. Andre med erfaringer på akkurat det?

 

Min Honda 20HK har alltid kontrollstråle, selv om det er minusgrader, det ikke "vannlås" på slangen, så alt vann renner tilbake og drenes ut. 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 3 minutter siden:

, det ikke "vannlås" på slangen, så alt vann renner tilbake og drenes ut. 

Akkurat det med vannlås var en ting vi diskuterte med min motor. Lurer på om jeg kanskje kunne klart å "lure" den ved å legge slangen slik at det ikke ligger en vannlås der. Men veldig interessant å høre at du har kontrollstråle uansett temperatur :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Komodo said:

Akkurat det med vannlås var en ting vi diskuterte med min motor. Lurer på om jeg kanskje kunne klart å "lure" den ved å legge slangen slik at det ikke ligger en vannlås der. Men veldig interessant å høre at du har kontrollstråle uansett temperatur :thumbsup:

Lykke til! Det burde la seg gjøre å få fall på slangen den ene eller andre veien 😀 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 20 minutter siden:

Ett problem er også at regnvann samles i eksosen/undervanns-huset når det regner, når motoren står tilta opp. Å til dere som mener det dreneres ut, så gjør det ikke det. 

Jeg har sjekket akkurat det på min Yamaha 25 , og der renner ihvertfall mesteparten av vannet ut. Men det er klart at snøslaps kan fryse nedi der, så jeg har sørget for at det ikke kan snø rett ned i propellen.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 32 minutter siden:

Jeg har sjekket akkurat det på min Yamaha 25 , og der renner ihvertfall mesteparten av vannet ut. Men det er klart at snøslaps kan fryse nedi der, så jeg har sørget for at det ikke kan snø rett ned i propellen.

Sant at mesteparten av vannet renner ut etter kjøring når en tilter opp, men ikke alt, er nå min erfaring på de motorene jeg avr hatt. 

 

Men hvs du prøver en dag du har båten på land, tilt ned, la alt vann rene ut, tilt så motoren opp, så heller du vann inn i propellen/eksosen så ser du at den svelger unna en god del vann før det renner over. 

 

På min Mercury Verado, så svelger den unna en drøy halv liter før det renner over. Antar det ikke er så gunstig hvis det fryser. 

 

 Det er jo valgfritt å gjøre det en ønsker, men jeg ville fulgt motorprodusentens anbefaling. 

Link to post
Share on other sites

Har alltid hatt mine oppe med unntak av 1 år. Da var det mye anodetæring og skjit, men ingen direkte skade.

Lar motor stå nede et par minutter for å drenere før den tiltes opp.

Lar den stå nede et par minutter før oppstart for å tine evt vannperler rundt impeller.

Aldri hatt problemer her oppe i kalde nord med å gjøre det slik og det var en erfaren melaniker som sa det beskrevene.

95% av motorene her står oppe.

Evt is i gearhus har jo plass til å ekspandere utover hvis saltvannet blir utvasket over tid.

Har man mistanke om vann i oljen, så bør båten opp.

I brakkvann med is er det nok greit å ha den nede.

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, hanto1 said:

Forrige eier av min Merc.25 fikk undervannshuset sprengt i kulda med oppheiset motor. Kostet over  20K for  nytt.

Da det kan lønne seg å lære av andres feil står motoren nede nå selv om det bare er  3 blå ute og ingen is i havna. Billigere å bytte sink litt ofte.

Billigere å vedlikeholde motor, skifte olje og pakninger hvert år!.. tror ikke et undervannshus sprekker om det ikke er vann i oljen!  Uansett står båtene mine på land om vinteren. Askeladden står i frostfri hall! Er for værhardt å ha den ute om vinteren hos oss desverre

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev for 19 timer siden:

Noen som har egen erfaring med motor som har frosset istykker fordi den var vippet opp?
Hva skjedde?

 

Hvordan kan det skje?

Grunnen til det kan sprekke er at hele eksoskanalen i undervanns-huset blir stående full av vann når motoren er tiltet opp.

 

Jeg observerte dette første gang når jeg bytta en propell når båten lå på vannet. Når jeg tiltet tilter opp og tok av propellen, så så jeg eksosporten var helt full av vann. Det samme skjer hvis du står på land, og kanskje har tiltet ned, og alt vann er rent ut, står den så tiltet opp så kan regnvann fylle opp eksoskanalen. 

 

Som noen hevder så kan vannet trenge utover, ut av eksosporten, men som nevnt så er det ikke alle som er like heldige. 

 

Hvis du gjør et søk på "feozen lower unit outboard" så får du en del treff. 

Link to post
Share on other sites

Ok, men jeg etterlyste tilbakemelding fra noen som har egen erfaring med at uv-huset har blitt frostprengt.

Dersom eksosporten ikke skulle bli drenert betyr ikke det at huset fryser istykker. Skal svært mye til at noe av metall fryser istykker så lenge isen har mulighet for å ekspandere.

 

Det er synd å se alle motorene som står nede pga rykter på nettet. Det fører til korrosjon og det kan bli umulig å f.eks. bytte impeller og simmerringer etter noen år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...