-morten- Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 20 minutes ago, trixie2 said: Uansett, jeg synes at diesel tilførsel kommer nært eksos. Ting (plast gummi) som utsettes for varme over tid vil gjerne bli sprø og svekkes. Jeg innfører inspeksjon årlig ombord hos meg, hvertfall. Sier Eber noe om jevnlig inspeksjon? (Sover ikke med varmeren igang heller ) Uansett hva som står eller ikke, må man ha inspeksjon gjerne flere ganger årlig av enheter som har eksos drivstoff og varme involvert! Her er det ganske små marginer! Og nei, sove med noe som forbrenner er ikke innafor nei.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: .må være kjølingen fra diesel som har hindret den fra å brenne hull tidligere... Rett det, det kritiske er når varmeren stopper og starter på nedkjølingen, da står dieselen stille og kjøler ikke ned plasten. Lurte første gangen jeg var med på å sveise inn et 6" grenrør på et 20" gasstør under drift (Hot tapping). En bør ha rutinekontroll på alt av ting som kan gå galt. Ikke mange punktene 5-6 skroggjenomføringer og sjekk av motor med tilbehør, trøster, Varmeapprater, trykkltest av gassopplegg årlig. og en vannalarm i hver seksjon. Bruk øyne og fingre hver og se over ting når en er der og kryss av på lista. Litt mer på seilebåt over dekk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Jeg har alltid lurt på hvorfor dieselrøret kommer inn så tett på eksosrøret. I min båt har jeg lagt på slik glassfiber-strimmel som er laget for å isolere eksosrør og turboer, slik at det ikke skal være så varmt for dieselrøret. Godt du oppdaget dette før det utartet seg Bitteliten! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arne Henriksen Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 shitty patent det der ja, likt på kinakopien min og jeg har vært veldig nøye med å styre den lengst mulig unna eksosen. Men det som gjorde det ekstra ille her er at eksos/innsug er feilmontert/krysset, dermed er det omtrent håpløst å få tilstrekkelig avstand mellom diesel og eksos. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Bitteliten skrev for 17 timer siden: Diesel røret har ligget inntill eksos slangen. Vet noen om dette er normal installasjon? Montert av profft verft 2016ish. Nei, dette er ikke normalt! Montert av proffe, men ikke proft montert mons skrev for 15 timer siden: Gummien mellom plastslange og varmeren kan bøyes 90 grader slik at den svinger bort fra eksosen. Dette er en god tanke, viktig å få nok avstand slik at plastrøret til dieselen ikke blir utsatt for varme og eldes. Men istedenfor å bøye gummislangen ville jeg satt inn et lite 90 graders bend. Det har også kommet inn forslag om å bøye til et kobberrør. Gjør du det tilfører du ekstra vekt, da må du se på mulighetene for å klamre røret. Men du skal være forsiktig med å bøye gummislangen i en krapp bøy og stripse den fast. Det er greit for en kortere periode, men på sikt vil slike gummislanger morkne veldig fort der den er bøyd i 90 grader. Det avhenger selvsagt av bøyeradien, men her blir den liten. Bitteliten skrev for 15 timer siden: 8-9 års drift 2000 timer. Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Egentlig utrolig at den har holdt så mange timer... Den slangen kan vel umulig ha ligget inntil eksosrøret hele den tiden? Som Rogerjo skriver vil jo slangen smelte når det slutter å strømme diesel i den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Schanty Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Denne er feilmontert, selve brenneren skulle vært snudd 180 grader ser det ut som , da kommer luft inn på riktig side og eksos ut på motsatt side. Bra dette har gått bra i så mange år. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Er retningen på den oppvarmede lufta stillbar? Hvis ikke forklarer jo det hvorfor den står "bak fram". Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Man trenger ikke isolere eksosrøret under varmeren om røret er vinklet rett vei. Avstanden fra eksosrøret til gummislangen er stor nok til at det går bra om alt er korrekt montert. Kilde: Ca 40.000 driftstimer. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mons Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Den lille gummislangen er myk og svært tykk i godset beregnet akkurat til dette formålet. Tipper Eber har funnet rett kvalitet til at det holder. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 En avslutning på tråden kan være greit varmeren har gått minst 10 timer etter reparasjonen. Alt er OK. Før luktet det litt eksos/smeltet plast fra varmluften. Denlukten er borte nå. :rolleyes: Juleferie i Biltemaland ga mulighet til å kjøpe litt isolasjon. Jeg valgte denne enkle løsningen, klippe til er stykke varmeisolasjon til eksos og legge mellom eksos og dieselslange. Dette i tillegg til tiltakene over. Da er installasjonen mer varmesikret enn manualen angir. Bildet er opp ned... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.