Jump to content

12 volts kaffetrakter - funker det egentlig?


larole

Recommended Posts

Hadde en 12V vannkoker. Tok vel 20 minutter å koke opp 0,5 liter vann. Brukte den når jeg ikke hadde hastverk med å få kokt vann og gjerne når det var overskudd av lading fra solcellepanelene.

Fungerer vel like ok med kaffetrakter. 

(Har nå inverter som slår seg automatisk på ved strømtrekk, og både 230V kaffetrakter og vannkoker, noe som jo er betraktelig raskere.)

Link to post
Share on other sites

Det avgjørende for brukeropplevelsen er antakelig hvilken effekt trakteren leverer, dvs evnen til å varme opp vann hurtig. 

For å sammenlikne: Billigste Moccamaster (ca kr 2.000) trekker ca 1520 W på 230 volt. 

 

Ser du istedet på en Dometic trakter for 5 kopper så trekker den 170 Watt på 12 volt. Den har altså ca 11 % av ytelsen til en Moccamaster (som antakelig er mest utbredte trakter i norske hjem). Ikke derved sagt at Dometicen er dårlig, men det vil av naturlige årsaker ta mye lenger tid å varme opp vann for noen kopper. Vanskeligere er det ikke.

 

Hvis du har nok strøm i batteriene og du kan finne en kraftigere 12-volts trakter eller vannvarmer, så vil det naturligvis gi raskere oppvarming. Forøvrig er jo energimengden du trenger fra batteriet lik, uavhengig av hvor raskt du varmer opp vannet.

Link to post
Share on other sites

Tenker at det er bare å glemme alt som skal varme noe fra 12V anlegg, nettopp av årsaken @HansH forklarer. Utstyr som fungerer har høy effekt, og da er det hensiktsmessig å kjøre på 230V landstrøm, eller via inverter om man har batteribank til det. Strømmen blir bortimot 20 ganger så høy på samme effetk på 12V, som igjen ville kreve et grovt tverrsnitt på ledninger på 12V.

Link to post
Share on other sites

12V kaffetrakter blir vel oppskriften på dårlig kaffe.

 

Fra "kaffe.no":

Traktetemperatur 92-96°C. Temperaturen på vannet som kommer i kontakt med kaffen bør være mellom 92° – 96°C. Da trekker vannet til seg nøyaktig den riktige mengde smaks- og aromastoffer fra den malte kaffen. Blir temperaturen lavere, får ikke drikken den fylde og aroma kaffen har å by på. Blir den høyere, vil vannet trekke ut mer koffein og klorogensyre som gir kaffen en bitter og besk smak.

 

 

Ved filterbrygging er kontakttiden 4-6 minutter

 

https://kaffe.no/generelle-tilberedningsregler/

 

 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

Vurderer denne jeg! Noen som har erfaring?

Må bli plunder og heft mer å rengjøre og stue vekk eller sikkres på benken,

Kaffekjele store Melitafilter 1x6 trakte rett i termosen, som er forvarmet med litt av vannet fra kaffekjelen.

Lettere kan det ikke bli.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kaffetrakter i båt ble jo også diskutert litt på den andre tråden her ... skal man ha strandparty med trakterkaffe kan man kjøpe et batteri med innebygd inverter :-)

 

Er man virkelig så avhengig av trakterkaffe at man må ha strøm for å brygge seg kaffe?  Er ikke litt av sjarmen med å være på tur at man får en annen type kaffe?  Det finnes så mange alternativer ... kokkaffe, presskaffe, kaffen blandet med varmt vann rett i koppen, pulverkaffe for de som liker dét, bripe for de som vil skille seg ut, siden jeg var i italia kjøpte jeg en espressokanne - den passer litt dårlig på gassblusset, men jeg har mannskap ombord som bruker den daglig :-)

 

Og forøvrig er det helt riktig som det blir sagt, fysikkens lover etc ... det går selvfølgelig an å brygge kaffe på 12V, men da må man enten ha god tid eller god kabling.  Det er mulig (men ikke anbefalt) å trekke 100W fra et standard sigarettenneruttak, da kan man i teorien (hvis jeg har regnet riktig) varme opp en desiliter vann fra 5C til 95C på litt over seks minutter..  Mine besteforeldre hadde en vannkoker med sigarettenneruttak til bruk i bil.  Begredelige greier.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Kaffetrakter i båt ble jo også diskutert litt på den andre tråden her ... skal man ha strandparty med trakterkaffe kan man kjøpe et batteri med innebygd inverter :-)

Er man virkelig så avhengig av trakterkaffe at man må ha strøm for å brygge seg kaffe?  Er ikke litt av sjarmen med å være på tur at man får en annen type kaffe?  Det finnes så mange alternativer ... kokkaffe, presskaffe, kaffen blandet med varmt vann rett i koppen, pulverkaffe for de som liker dét, bripe for de som vil skille seg ut,

 

Du glemte filterkaffe...den de fleste drikker her i landet...

Forskjellen på å lage den på en moccamaster hjemme, og koke vann å helle over filterholder, og rett i termoskanne i båten, er mer eller mindre samme "jobben", om det er arbeidet som bekymrer... smaken blir identisk ..

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ida Marie III said:

 

Du glemte (...)

 

Ja, sikkert mye mer jeg har glemt. Kaffe på tradisjonell arabisk vis, kaffe hjemmefra på termos, oppvarma "kallkaffe", lunka espresso fra termos blandet med varmt vann, etc, etc   ... :-)

 

1 hour ago, Ida Marie III said:

Forskjellen på å lage den på en moccamaster hjemme, og koke vann å helle over filterholder, og rett i termoskanne i båten, er mer eller mindre samme "jobben", om det er arbeidet som bekymrer... smaken blir identisk ..

 

Forsåvidt, jeg ser den.  Det må da være bedre med slik manuell "trakting" enn å vente på en alt for svak 12V-trakter (og som det ble hintet til ovenfor, dersom vannet sildrer for sakte gjennom kaffen, så blir kanskje vannet såpass nedkjølt at kaffen ikke blir god).  Og smaken blir vel kanskje til og med bedre enn på trakteren hjemme, det er ikke særlig stas med siste skvetten med trakterkaffe som er passelig svidd etter å ha stått lenge på varmekolben :-)

Link to post
Share on other sites

Som sagt på den tråden du linker til, @tobixen, så ser det ut som om seilbåten min er konstruert omkring en Moccamaster siden plasseringen til trakteren er så bra. Det eneste jeg mangler er en inverter, stor nok batteribank, eller en av de nye powerbankene :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det mest artige med slike tråder er hvor sterkt endel mener at man burde mene det de mener, uten å klare å innse at folk har forskjellige behov og ønsker.

 

Kona er ekstremt fornøyd med at hun nå fra sengen kan slå på en bryter med en gang hun våkner som gir strøm til kaffetrakteren (som er gjort klart dagen før), slik at hun kan ligge og våkne til lukten og lyden av kaffe, og så ta med seg kannen opp på dekk og nyte en kopp før og etter morgenbadet. 
Jeg er fornøyd med å slippe å koke opp vann og lage kaffe manuelt, men mest av alt fornøyd med at kona er fornøyd :D

Link to post
Share on other sites

Enig @Maika Jeg så trådstart igår, og tenkte at nå kommer det lite med kritikk av hvor dårlig det er med en 12V kaffetrakter, men mye om alternative måter å lage kaffe på. Og mye enklere, ikke minst. Koke vann osv.

 

Jeg koker en kaffekopp for liv i Moccamasteren i uthavn :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Maika said:

Det mest artige med slike tråder er hvor sterkt endel mener at man burde mene det de mener, uten å klare å innse at folk har forskjellige behov og ønsker.

 

Jeg mener alvorlig at folk bør vurdere alternativer, ulemper og kostnader. Alt for ofte greier man ikke å tenke utenfor boksen, og atter andre ganger evner man ikke helt å se alle ulempene. Av og til rammer også ulempene tredjepart.

 

Dersom man har gjort en grundig vurdering og fortsatt kommer frem til at kaffetrakter i båt er en god idé, så for all del - kjør på. Men jeg tror jo at svært mange bare tenker ... kaffe, det må jeg ha, derfor trenger jeg en kaffetrakter - men det er altså fullt mulig å lage kaffe uten å ha en trakter.

 

Så er det ulempene. På en båt har man ofte dårlig plass, trakteren er nok en ting som tar plass.  Kaffegrut kan man i hovedsak bare kaste på sjøen, men kaffegrut med filter - da har man plutselig vått, grisete avfall som man må ta vare på.  For ikke å glemme strømforbruket. Dersom man må kjøre generator på kvelden for å dekke opp, så irriterer man kanskje naboen. 

 

3 hours ago, Maika said:

 

Kona er ekstremt fornøyd med at hun nå fra sengen kan slå på en bryter med en gang hun våkner som gir strøm til kaffetrakteren (som er gjort klart dagen før), slik at hun kan ligge og våkne til lukten og lyden av kaffe, og så ta med seg kannen opp på dekk og nyte en kopp før og etter morgenbadet. 
Jeg er fornøyd med å slippe å koke opp vann og lage kaffe manuelt, men mest av alt fornøyd med at kona er fornøyd :D

 

Det er vanskelig å argumentere i mot, men jeg formoder at dette ikke er en 12v-trakter.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 4 timer siden:

For ikke å glemme strømforbruket. Dersom man må kjøre generator på kvelden for å dekke opp, så irriterer man kanskje naboen.

Vi ligger nesten kun i uthavner, og det er ikke sjelden det er en eller flere som kjører aggregat også på morgenkvisten for å lage kaffe eller steke rundstykker. Så lar de det gå litt ekstra slik at det blir varmt vann til en dusj samt at gjerne batteribanken gjerne nærmet seg 11 volt slik at de bare måtte lade litt også.

 

I fare for å erte på meg noen; i 90% av tilfellene er vel dette gjerne motorbåter med ikke-nordisk opprinnelse har jeg inntrykk av. Propan vil de gjerne ikke ha i båten...

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 7 timer siden:

jeg formoder at dette ikke er en 12v-trakter.

Stemmer, bryteren slår inverteren på i "sense" modus, og trakteren starter da automatisk å trekke strøm/trakte. Kannen en av termostypen, så kaffen holer seg varm selv om kona skulle finne på å sovne igjen Trakteren slutter automatisk å trekke strøm når den er ferdig, og da går også inverteren automatisk tilbake i pause-modus.

Det tar vel kanskje to minutter å trakte kaffen, så dette koster ca ((1000W/12V)/60minutter)*2minutter = snaut 3A + litt varmetap i inverteren. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...