Jump to content

12 volts kaffetrakter - funker det egentlig?


larole

Recommended Posts

Maika skrev for 5 timer siden:

En plate som varmer opp en gryte som så varmer opp vannet har dårligere effektivitet enn en vannkoker som har varmeelementet rett i vannet. (Selvfølgelig avhengig av mange ting), så tar det vel ca dobbelt så lang tid å varme opp vann i gryte sammenlignet med vannkoker, gitt samme effekt.

En induksjonstopp har en typisk effektivitet på 85%, en keramisk topp typisk 75%. En vannkoker har også noe tap til luft. Før jeg kjøpte induksjonskomfyr så brukte jeg vannkoker for å varme vannet når jeg skulle koke noe i vann på komfyren, det gjør jeg ikke lenger siden induksjon har høy effektivitet og også høyere effekt enn både vannkoker og konvensjonell komfyr. 

Link to post
Share on other sites

Induksjon utnytter effekten bedre enn keramisk, som vel er bedre enn gammeldags plate, men jeg har vanskelig for å forstå at induksjon, som tross alt varmer opp noe som bare delvis er i kontakt med vannet er mer effektivt enn et element som er omsluttet av vannet. 
(At det er raskere er ikke rart hvis effekten er høyere nok.)

Link to post
Share on other sites

Er vi nå hjemme på kjøkkenet i huset vårt ? Er det vanlig med induksjon i båter? Da har vi isåfall beveget oss fra 12V kaffetrakter i båt til full fres hjemme :smiley:

 

Mange interessant innlegg, dog.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 27 minutter siden:

Er vi nå hjemme på kjøkkenet i huset vårt ? Er det vanlig med induksjon i båter?

Det er vel en del som har skaffet seg en liten induksjonsplate som supplement til gasskomfyren. 

Har lurt litt på det selv, kjøpte en mini airfryer på 800W i våres, stekt rundstykker nesten hver morgen i den. Mye raskere og jevnere enn gassovnen. Tar vel 7 minutter å steke 2 rundstykker. Trekker ca 50A når den varmer, varmer ca 50% eller mindre av tiden den er i gang. Blir ikke mange Ah ut av dette...

Slik tenker jeg for å koke noe også, vil gå på maks i noen minutter, men hvor mye effekt trengs for å holde en kjele med lokk inneholdende 1 liter vann på kokepunktet? Ikke sikkert det blir så mange Ah/Wh ut av å koke en runde med litt grønnsaker for eksempel. (Drikker ikke kaffe...😅)

Må finne en liten portabel induksjonstopp på maks 1000W, evnt en av de som selges som er på 1800-2000W og kjøre på et lavere trinn. Inverteren er på maks 1000W kontinuerlig.

 

Noe slikt, bare ikke i nedfellbar utgave:

https://xl-storkjokken.no/no/products/koketopp-induksjon-nedfellbar-1-sone-1000-w-fine-dine-230v-1000w-350x350x-h-mm

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 11 minutter siden:

Noen med lithium har induksjon, men volt er uansett irrelevant så lenge vi snakker om watt. 

Nå er vel ikke dette forbeholdt de med lithiumbatterier, min bly/syre forbruksbank på nesten 700Ah har ingen problemer med å levere 80A til min 1000W inverter. (Maks strømtrekk jeg har observert)

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 13 timer siden:

Har du link til dette? hvor får man kjøpt sånnt?

https://www.clasohlson.com/no/Kaffefiltertrakt/p/44-2066?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAj_CrBhD-ARIsAIiMxT-YbHr-eyKAXV-zE0StIYf1wjqdHDoyac__5QA_rHqGPFwQIlmOwgUaAjD7EALw_wcB 

 

Her er link til den vi bruker. 50 kroner på Clas Ohlson. Setter holderen over en termos og så lenge du sørger for at du heller jevnt på med vann, går det vesentlig raskere enn med trakteren. 😊

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 18 timer siden:

En plate som varmer opp en gryte som så varmer opp vannet har dårligere effektivitet enn en vannkoker som har varmeelementet rett i vannet. (Selvfølgelig avhengig av mange ting), så tar det vel ca dobbelt så lang tid å varme opp vann i gryte sammenlignet med vannkoker, gitt samme effekt.

Tja...har riktignok ikke brukt stoppeklokke...men i båten har jeg gass og EL vannkoker...bruker sistnevnte når vi ligger i havn med EL. lager alltid 1 liter kaffe når vi først lager... jeg vil påstå at gassen er minst like rask som vannkokeren på 1 liter vann.. (tynnbunnet kjele på gass)

Men ingenting slår induction platene hjemme.. de er mye raskere en både gass og vannkokere..

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 19 minutter siden:

Tja...har riktignok ikke brukt stoppeklokke...men i båten har jeg gass og EL vannkoker...bruker sistnevnte når vi ligger i havn med EL. lager alltid 1 liter kaffe når vi først lager... jeg vil påstå at gassen er minst like rask som vannkokeren på 1 liter vann.. (tynnbunnet kjele på gass)

Men ingenting slår induction platene hjemme.. de er mye raskere en både gass og vannkokere..

 

Men du har brukt mer energi/hatt mer varmetap ved å ikke bruke et varmeelement som ikke er i direkte kontakt med det du skal varme opp ;)

 
(Om det blir dyrere avhenger jo hva man betaler for gass vs strøm. Og hva som er mest energieffektivt og miljøvennlig total sett avhenger av produksjonmetode, frakt etc.)

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Lars Hansen said:

Det er vel en del som har skaffet seg en liten induksjonsplate som supplement til gasskomfyren. 

Har lurt litt på det selv, kjøpte en mini airfryer på 800W i våres, stekt rundstykker nesten hver morgen i den. Mye raskere og jevnere enn gassovnen. Tar vel 7 minutter å steke 2 rundstykker.

Air-fryer ja! Det ønsker vi oss også. Vi har hjemme, men den er litt stor. Har du en link til din du kunne ha lagt ut ved anledning?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Air-fryer ja! Det ønsker vi oss også. Vi har hjemme, men den er litt stor. Har du en link til din du kunne ha lagt ut ved anledning?

Kjøpte på Jula, den er knøttliten, men går akkurat 2 små rundstykker...

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskiner/tillagingsapparater/frityrgryter-og-fonduer/varmluftsfrityrkoker-014199/

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Lars Hansen said:

Den har jeg også - knall liten sak og "nesten gratis".

Induksjon ja...  jeg syntes det var noe stort kødd å bruke gass når man ligger på landstrøm, som jeg ofte gjør. Fant et avkapp fra da jeg monterte IKEA-kjøkkenet i 2007, og den passet akkurat over gasskomfyren etter litt tilpasning.

Kjøpte en Wilfa 1800w induksjonsplate og felte den ned. Om jeg trenger gassbluss og/eller skal lage mat på skrå er det bare å løfte hele greia av og slenge i køya.
Har 1200w inverter så kan brukes uten landstrøm også, må bare justere ned litt.
IMG_1610.jpeg.1873efa38e1e47d292bf792f4403f53d.jpegIMG_1779.jpeg.643cce22e57611c975a04a35fc6f3730.jpeg

 

343925531_719744199897902_8208568263495085063_n.jpg.cecaebf1e020388a6e64866ac33d51b7.jpg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 26 minutter siden:

Vannkoker fra Biltema og pulverkaffe. Ferdig.

Pulverkaffe er nødkaffe, ok om den får stå og godgjøre seg en stund men ekte kokekaffe er en annen historie.. og koke må den... lenge...

 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 15.12.2023 at 21.44:

men jeg har vanskelig for å forstå at induksjon, som tross alt varmer opp noe som bare delvis er i kontakt med vannet er mer effektivt enn et element som er omsluttet av vannet. 

Hadde jeg drukket kaffe så hadde jeg vist hva jeg skulle bruke det Defa elementet jeg ikke fikk montert til.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev for 6 timer siden:

men ekte kokekaffe er en annen historie.. og koke må den... lenge...

 

Interessant...!    Jeg tar god kokekaffe framfor både presskanne og trakterkaffe.  

 

Å la den koke - lenge, strider mot det man tidligere har lært.  Min erfaring er at kaffen virker bitrere når den ble stående å putre noen minutter ekstra - kanskje den ikke  kokte lenge nok?  :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 2 timer siden:

Å la den koke - lenge, strider mot det man tidligere har lært.

For meg og... Litt lang den videoen jeg la ut men verdt å se.

ivar skrev for 2 timer siden:

Min erfaring er at kaffen virker bitrere når den ble stående å putre noen minutter ekstra - kanskje den ikke  kokte lenge nok?  :giggle:

Prøv å fosskoke i 5 minutt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...