Ida Marie III Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 Maika skrev for 13 timer siden: Kona er ekstremt fornøyd med at hun nå fra sengen kan slå på en bryter med en gang hun våkner som gir strøm til kaffetrakteren Jeg liker også slike brytere ved køyen... og har derfor også en slik...men den starter dieselvarmeren... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 hanto1 skrev for 3 timer siden: Ellers, ar man et nyere dieselagregat ombord med dempet eksos så bråker dette ikke mye. Fatter ikke at dette kan irritere andre. Om noe så demper det prat, popmusikk og ungeskrål fra andre båter. Bråker ikke mye, det er jeg enig i. Men bråker alt for mye til å fyres opp en stille morgen eller kveld. Der er vi nok bare litt forskjellige. Er kanskje litt forskjell på hvor man ferdes også, på Singeløya, Tordenskiold osv. på Hvaler er det mange som fyrer opp, men jo lenger ut i skjæra man kommer, jo lengre er det mellom hver aggregatbåt... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 Lars Hansen skrev 56 minutter siden: Bråker ikke mye, det er jeg enig i. Men bråker alt for mye til å fyres opp en stille morgen eller kveld. Der er vi nok bare litt forskjellige. Jeg hadde aldri startet ett aggregat i en uthavn. Barneskrik er godlyd i forhold. Med solceller og litium er det også unødvendig. Sitter litt i glasshus når jeg sier dette. I morgen er jeg ombord en båt som bruker generator. Uten Aircondition og watermaker er solceller nok. Kjører nok generator sammen med dykkerkompressor, men liker det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 Slettet pga dobbel post. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 12V kaffetrakter funker dårlig. Mulig de har blitt bedre nå, men den jeg kjøpte til hytta for ca. 10 år siden gikk i retur. Ikke bare tar det laaang tid å varme, men det blir ikke varmt heller. Dårlig brygging, lunka skvip. God forklaring på hvorfor lenger opp i tråden. Trenger ikke kW sol for å lage kaffe på 230V inverter. Min maskin bruker ca 2 Ah pr. kopp. Tilsvarer ca 12 minutter med 10A lading. 370 W panel holder i massevis til luksusstrøm i sommerhalvåret. Har en sånn kaffemaskin på hytta og, fordi det er akkurat den kaffen jeg vil ha. Men der er det blybank, så der fyrer jeg aggregat. Ingen som hører, 6 km til nærmeste nabo, men det kjennes liksom litt...primitivt? Lithium rules. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
tobixen Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 6 hours ago, Ida Marie III said: Jeg liker også slike brytere ved køyen... og har derfor også en slik...men den starter dieselvarmeren... Vinterstid har jeg et rituale hvor jeg tvinger meg opp fra senga, skrur på dieselvarme, skrur på gassbluss for tevann på lav effekt og kryper tilbake for å kose meg under dyna i fem-ti minutter til. Pipekjele - men det er muligens noe risiko der i tilfelle jeg sovner skikkelig og pipingen ikke er tilstrekkelig til å vekke meg opp. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 1 hour ago, Steihy said: Mulig de har blitt bedre nå, Fysikkens lover er vel de samme i dag som den gang da. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chiefengineer Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 En av de helt grunnleggende formlene jeg lærte i innledningen til mine sjøingeniørstudier var Q=M*C*∆ T Men denne i hand kan du veldig enkelt kalkulere hvor attraktiv denne trakteren er kapasitetsmessig. Tips er å ta utgangspunkt i en temperaturøkning på 80K, Spesifikk varmekapasitet for vann er slik den har vært siden tidenes morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2023 Del på Facebook Svart 14.Desember.2023 Jeg har selv mange ganger kommet med formler for både det ene og det andre, men her er det nok med litt hoderegning. Jeg kokte nettopp en halv liter vann på komfyren her hjemme. Platen var på 1500W og vannet 20°C ved start. Det tok 4 minutter før vannet kokte opp. Med en vannkoker/trakter på 150W vil det dermed ta 10 ganger så lang tid, altså 40 minutter. Dødfødt prosjekt om man er kaffetørst. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Man trenger vel 93Wh for å øke temperaturen på 1 liter vann fra 20 til 100 grader. Den 12V vannkokeren jeg brukte tidligere er på 170W, så uten noe tap skulle den teoretisk klare å koke opp én liter på en drøy halvtime. Den rommer 0,75l, men jeg fylte den vanligvis bare opp til 0,5l, og da brukte den 20 minutter. (Brukte den i hovedsak bare når det var lading på solcellene, og jeg har godt dimensjonert ledningsopplegg. Med dårligere spenning vil effekten gå ned.) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Lars H. skrev for 9 timer siden: Jeg har selv mange ganger kommet med formler for både det ene og det andre, men her er det nok med litt hoderegning. Jeg kokte nettopp en halv liter vann på komfyren her hjemme. Platen var på 1500W og vannet 20°C ved start. Det tok 4 minutter før vannet kokte opp. Med en vannkoker/trakter på 150W vil det dermed ta 10 ganger så lang tid, altså 40 minutter. Dødfødt prosjekt om man er kaffetørst. Men hvordan forholder dette seg om en bruker induction plater...?? de er jo mye raskere.. får knapt snudd meg rundt før eggene fosskoker her hjemme.. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 -morten- skrev On 13.12.2023 at 9.00: https://www.maritim.no/kaffetrakter-for-gassbluss Vurderer denne jeg! Noen som har erfaring? Hei. :-) Jeg har flere års erfaring av denne. Syntes lenge den fungerte bra. Brukte ca 20 min på full kanne (tok gjerne morgenbad mens kaffe ble traktet..., men gikk over til filterholder og kokende vann rett i termokanne da vi byttet båt. Synes det fungerer mye bedre og det går raskere. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Folk lar seg lure, derfor finnes håpløse produkter som kaffetraktere og vannvarmere på 150W. Noe annet sikket mange lar seg lure av er annonsene for en liten varmeovn man putter rett i kontakten hjemme, denne gir "massevis av varme og bruker nesten ikke strøm" og er utviklet av norske ingeniører!! Forbausende mange folk som ikke skjønner at med en varmeovn / vifteovn/ panelovn etc så får man ikke ut mere varme/energi enn man putter inn. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Ida Marie III skrev 37 minutter siden: Men hvordan forholder dette seg om en bruker induction plater...?? de er jo mye raskere.. får knapt snudd meg rundt før eggene fosskoker her hjemme.. Da jeg testet å varme opp 0,5 liter her hjemme, var det på komfyr med keramisk topp. Jeg ventet med å sette på kjelen til platen var varm. Tar en med denne oppvarmingen av platen, er det nok en del forskjell i tid om man har induksjonstopp, keramisk topp eller gammeldagse jernplater. Men uansett, tiden på oppkoking vil ta mye lengre tid med 170W enn 1500W. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
-morten- Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 1 hour ago, Elmer said: Hei. :-) Jeg har flere års erfaring av denne. Syntes lenge den fungerte bra. Brukte ca 20 min på full kanne (tok gjerne morgenbad mens kaffe ble traktet..., men gikk over til filterholder og kokende vann rett i termokanne da vi byttet båt. Synes det fungerer mye bedre og det går raskere. Har du link til dette? hvor får man kjøpt sånnt? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sunnmøre Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Varmer vatn på gassovnen, og har i tillegg denne geniale løysinga. Fungerer heilt greitt! https://www.clasohlson.com/no/Kaffefiltertrakt/p/44-2066 Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 23 hours ago, Ida Marie III said: Jeg liker også slike brytere ved køyen... og har derfor også en slik...men den starter dieselvarmeren... Åja. Henger i leselampa. Vinterstid er det så digg å trykke på ON og døse videre til temperaturen passerer 20C. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Maika Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Lars H. skrev for 4 timer siden: Da jeg testet å varme opp 0,5 liter her hjemme, var det på komfyr med keramisk topp. Jeg ventet med å sette på kjelen til platen var varm. Tar en med denne oppvarmingen av platen, er det nok en del forskjell i tid om man har induksjonstopp, keramisk topp eller gammeldagse jernplater. Men uansett, tiden på oppkoking vil ta mye lengre tid med 170W enn 1500W. En plate som varmer opp en gryte som så varmer opp vannet har dårligere effektivitet enn en vannkoker som har varmeelementet rett i vannet. (Selvfølgelig avhengig av mange ting), så tar det vel ca dobbelt så lang tid å varme opp vann i gryte sammenlignet med vannkoker, gitt samme effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Maika skrev 49 minutter siden: En plate som varmer opp en gryte som så varmer opp vannet har dårligere effektivitet enn en vannkoker som har varmeelementet rett i vannet. Jo da, men det tar ikke mange sekundene før varmen i platen har blitt overført gjennom en 3 - 4 mm tykk bunn i kaffekjelen min. Frem med popcorn (ikke i kaffekjelen altså)! Nå er det helg! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Litt seriøst. Mitt Wallas ceramic kokeapparat gir ca. 1000W varme på venstre kokeposisjon, ca. halvparten på høyre. Hva er effekten på vanlige gassapparater? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Min gasskoketopp hjemme har 1-4.2 kW pr bluss. 1kW blusset er ganske lite med brennerdiameter rundt 4.5cm mens 3kW er rundt 9 cm. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Maika Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Lars H. skrev 48 minutter siden: Jo da, men det tar ikke mange sekundene før varmen i platen har blitt overført gjennom en 3 - 4 mm tykk bunn i kaffekjelen min. Frem med popcorn (ikke i kaffekjelen altså)! Nå er det helg! Jo da, men kjelen fortsetter å tape varme i tillegg ut til i luften der den ikke er i kontakt med vann ;) Dobbel hastighet med vannkoker mener jeg er en grei tommelfingerregel. (Gass mister vel mye effekt på vei over til å varme opp en gryte, 1kW bluss leverer nok langt fra det til gryta, så det er vel minst effektivt) God fredag! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 Jeg gir opp. Men uansett så tar det mye lengre tid å varme opp vann til noen kopper kaffe med elektrisitet om varmeelementet er en dedikert 12V koker på 150W enn om det er 1500W som hjemme. Og glem ikke at det tapper batteriet med rundt 10Ah. Det er ikke alle som har litiumbatterier. Mange av oss sliter nok med blybatterier på 100 - 200Ah som ikke bør tappes ned mer enn til 50%. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 9 hours ago, hanto1 said: Forbausende mange folk som ikke skjønner at med en varmeovn / vifteovn/ panelovn etc så får man ikke ut mere varme/energi enn man putter inn. Ja, jeg ble også noe paff en gang jeg hørte noen klage over at panelovnen måtte byttes ut fordi den brukte for mye strøm. Klart, en 1000W-ovn bruker dobbelt så mye som en på 500W, men gir også dobbelt så mye varme. Eller eventuelt likt forbruk og lik varme om man har en velfungerende termostat. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.Desember.2023 Del på Facebook Svart 15.Desember.2023 2 hours ago, Maika said: Dobbel hastighet med vannkoker mener jeg er en grei tommelfingerregel. (Gass mister vel mye effekt på vei over til å varme opp en gryte, 1kW bluss leverer nok langt fra det til gryta, så det er vel minst effektivt) Avhengig av størrelse og utforming av kjelen - men effekttap ved bruk av aggregat og inverter er nok uansett høyere. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.