Jump to content

Erfaring med Suzuki Dt60??


Rolfbåtmann

Recommended Posts

hvor gammel er denne motoren?  

Kjenner flere som har hatt 90-talls 3syl DT55  , det har vært gode motorer.      
DT60 - da tenker jeg mer på 80-talls årgang..  og tenker at da bør man ha deletilgang osv i bakhodet, o tillegg til generell alder 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
ivar skrev On 13.12.2023 at 13.02:

hvor gammel er denne motoren?  

Kjenner flere som har hatt 90-talls 3syl DT55  , det har vært gode motorer.      
DT60 - da tenker jeg mer på 80-talls årgang..  og tenker at da bør man ha deletilgang osv i bakhodet, o tillegg til generell alder 

Var 82-3 modell. Men var og så på den, blir ikke den motoren hvertfall. Den var sliten for og si det pent

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev for 16 timer siden:

Ikke tilfeldigvis en med snorstart og kultstyring vel?

 

Nope, motoren er porta som bare det, toppen er fresa nesten 10mm lavere for skikkelig komp, større "Dubai" forgassere uten choke, større eksospipe (skal gi ca 115hk) men en med lift, 10" setback, dobbel sidemontert sem styring, nosecone, fotgass og 14x27" propell. Rigga som en racerbåt med andre ord 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 22.12.2023 at 11.35:

Budsjett på motor ? Kan hende vi her inne vet om noe fornuftigt 

 

Kamerat av meg har lik båt, den gjør faenma 58 ærlige gps knop med en gammel 3b 90 Yamaha 

Tenkte meg i første omgang minst 50 maks 70-80. Helst under 20 løk med tanke på at jeg skal ha lett sykkel å

Link to post
Share on other sites

Det som er problemet, er at en bra motor i den størrelsen, koster mer enn 20k, så er det propell til 3-5k sånn at du faktisk får mest mulig kjøreglede og ett fornuftigt forbruk. 

 

Du kan kun velge 2 av de 3 under her: 

Billig, holdbar, morsom. 

 

Billig og morsom, da er den ikke holdbar. Morsom og holdbar, da er den ikke billig, billig og holdbar, da er den ikke morsom. 

Link to post
Share on other sites

hadde en kjapp titt på finn i går, så ut til å være etpar 40hk i rett prisklasse. I minste laget for å få båten til å bli leken, men kan jo være litt morro om man får satt opp båten skikkelig godt slik at man kjører fra båter med større motor.. :giggle:

 

Mener å huske @Eika fikk ganske så god fart på muslingen sin med 40 etec..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 31.12.2023 at 14.54:

hadde en kjapp titt på finn i går, så ut til å være etpar 40hk i rett prisklasse. I minste laget for å få båten til å bli leken, men kan jo være litt morro om man får satt opp båten skikkelig godt slik at man kjører fra båter med større motor.. :giggle:

 

Mener å huske @Eika fikk ganske så god fart på muslingen sin med 40 etec..? 

 

Jeg fikk 43knop med den lille etec'n og en 13 7/8x21". Brukte 200m for å komme i plan, men når den først kom opp, så gikk den som en kule og var skikkelig leken med ett herligt forbruk

 

Men det må også sies at jeg brukte 10k kun på modifisering av propellen over flere runder. Slipa tynnere, skarpere, endra raket på propellbladene, cuppa den og kappa "trompet". Fjerna 25% av egenvekta på propellen 

Link to post
Share on other sites

Rolfbåtmann skrev for 8 timer siden:

Kikka på en mariner 50hk 4 takt, ligger kun for 6000. Men er tæra/rusta hull i adapterplate. Er det vansklig og fikse? Har tilgang på det meste verktøy og maskiner med tanke på at jeg går på tip.

 

Den motoren egner seg nok best til å slakt, selger powertrim uniten og girhuset, sånn at du får mer kroner å putte inn i en god motor 

 

Gamle firtaktere, er både tunge og daue 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 5 timer siden:

 

Den motoren egner seg nok best til å slakt, selger powertrim uniten og girhuset, sånn at du får mer kroner å putte inn i en god motor 

 

Gamle firtaktere, er både tunge og daue 

Ikke no særlig og kjøpe altså? Ikke noe og selge etter man evt har sveisa igjen og satt på ny pakning?

Link to post
Share on other sites

Det er tæring flere steder på de motorene, så fikser du en plass så er det bare spørsmål om tid før det tærer de andre plassene 

 

Yamaha 55 er vel en gammel og god konstruksjon som ikke veier så mye, med en skikkelig propell så kan det absolutt bli morro. Men bensinforbruket på en gammel forgassermotor er for spesielt interesserte. Men det er det beste alternativet jeg har sett til nå, hadde du økt budsjettet litt, så hadde det plutselig åpna seg ennå flere muligheter, men hvis man skal ha både stor moped/lett mc i tilegg til båt, samme sesong, så må man gjerne svelge noen kameler for og få til begge deler, hvis ikke man er bortskjemt og kan peke på begge delene til noen rike foreldre 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

Det er tæring flere steder på de motorene, så fikser du en plass så er det bare spørsmål om tid før det tærer de andre plassene 

 

Yamaha 55 er vel en gammel og god konstruksjon som ikke veier så mye, med en skikkelig propell så kan det absolutt bli morro. Men bensinforbruket på en gammel forgassermotor er for spesielt interesserte. Men det er det beste alternativet jeg har sett til nå, hadde du økt budsjettet litt, så hadde det plutselig åpna seg ennå flere muligheter, men hvis man skal ha både stor moped/lett mc i tilegg til båt, samme sesong, så må man gjerne svelge noen kameler for og få til begge deler, hvis ikke man er bortskjemt og kan peke på begge delene til noen rike foreldre 

Er desseverre ikke heldig nok til og ha rike foreldre😂. Men hvor mye tipper dere en 55 Yamaha bruker i forhold til 30hk Yamaha 3syl

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 20 timer siden:

Det dobbelte sånn ca


Men med en større motor, så bruker du mindre av totale krefter for og holde en god marsjfart, så forbruke pr NM blir gjerne leverende overmotoriserte båter vs undermotoriserte

Ok, vet du om en Parsun 60hk hadde vært bedre enn Yamaha 55? Han som selger den skulle bare ha 6000 og mente d var 2020 modell. Gått på rescue boat i Arendal 

Link to post
Share on other sites

en slik? : https://www.parsunpower.com/4-stroke-outboards/f60-efi-outboard-motor.html

 

Det er vel en kinesisk Yamaha F60 (lisensbygd eller kopi?) ser det ut som.     Hvordan denne funker kan jeg ikke uttale meg om.   Men tenker jo fort at det kan være noe greier når en 3 år gammel motor selges til en sånn pris.. 

 

Men uansett, om du går på TIP og har tilgang på verktøy og utstyr så er det jo mye god læring om du må plages litt ekstra :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis noe virker for godt til og være sant, så er det somregel ikke sant. 

 

Men det er mange ganger man kan ha flaks, jeg kjøpte en 2011mod etec 225ho for 11k siden den var "vrak" bytta en temp sensor på styrbord topp, så virka den igjen 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...