Jump to content

Erfaring med Suzuki Dt60??


Rolfbåtmann

Recommended Posts

  Rolfbåtmann skrev On 8.1.2024 at 16.34:

Bare hørt at Parsun er Yamaha kopi, og det er jo derfor jeg har sett på de 3 merkene. E-tec blir for dyrt

Vis hele sitatet  

 

Somregel så får du det du betaler for, etec er dyrt, men de virker bra, er spreke og billige i drift. 10 000kr dyrere i innkjøp er fort 10 000kr mindre i drivstoffutgifter 

 

Parsun 60 har ett oppgitt maks forbruk på 25.5 liter i timen, med dagens bensinpriser så er det 17timer på full fart. 60 etec har ett maksforbruk på 18liter i timen. Det er nesten 200kr forskjell i timen 

Link to post

Ja, ser der blir bare +-50 timer kjøring da i forskjell pris messig. Men eneste e tec jeg finner som hadde vært halveis innafor er jo 40hk 2006 modell til 20.000 eller 40hk 2007 til 25.000, eller 75hk til 27.000, 75hk hadde jo egt vært innafor men har ikke pengene til det nå desseverre. Begynner og helle litt over på en 55 Yamaha til 12.000. Ettersom jeg har søka litt rundt og funnet ut at de virker som at er et bra kjøp. Eneste ulempen er det ikke er powertrim/eltilt

Link to post
  Rolfbåtmann skrev On 8.1.2024 at 17.46:

Ja, ser der blir bare +-50 timer kjøring da i forskjell pris messig. Men eneste e tec jeg finner som hadde vært halveis innafor er jo 40hk 2006 modell til 20.000 eller 40hk 2007 til 25.000, eller 75hk til 27.000, 75hk hadde jo egt vært innafor men har ikke pengene til det nå desseverre. Begynner og helle litt over på en 55 Yamaha til 12.000. Ettersom jeg har søka litt rundt og funnet ut at de virker som at er et bra kjøp. Eneste ulempen er det ikke er powertrim/eltilt

Vis hele sitatet  

 

En 40etec med en 13.5-14x21" vil gi deg en toppfart på 40-43knop og en marsjfart på 25knop, med ett maks forbruk på 12liter i timen, det er halvparten av det den 55'n bruker i timen. 

 

Det du holder på med nå, er å lure deg selv til å kjøpe gammel drit med samme tørsthetsgrad som en full sjømann. Vinninga, går opp i spinninga for og si det på den måten, men det er mange måter og spare seg til fant. Men det er også dyrt og være fattig. Mange ordtak her nå, som burde gjøre at du tenker deg om før du kjøper en 55 til 12k vs en sterk 40 til 20k. 

 

Jeg har gått i samme fellene, som jeg prøver og råde deg vekk ifra nå. Når jeg var 18, så farta jeg rundt i en 14foter med 90hk, den brukte mer suppe pr Nm enn de båtene jeg har nå på 18-25fot med 250-300hk 

 

Bensinforbruket kan fort ødelegge gleden av og ha en båt liggende ved brygga  

Link to post
  Eika skrev On 8.1.2024 at 18.01:

 

En 40etec med en 13.5-14x21" vil gi deg en toppfart på 40-43knop og en marsjfart på 25knop, med ett maks forbruk på 12liter i timen, det er halvparten av det den 55'n bruker i timen. 

 

Det du holder på med nå, er å lure deg selv til å kjøpe gammel drit med samme tørsthetsgrad som en full sjømann. Vinninga, går opp i spinninga for og si det på den måten, men det er mange måter og spare seg til fant. Men det er også dyrt og være fattig. Mange ordtak her nå, som burde gjøre at du tenker deg om før du kjøper en 55 til 12k vs en sterk 40 til 20k. 

 

Jeg har gått i samme fellene, som jeg prøver og råde deg vekk ifra nå. Når jeg var 18, så farta jeg rundt i en 14foter med 90hk, den brukte mer suppe pr Nm enn de båtene jeg har nå på 18-25fot med 250-300hk 

 

Bensinforbruket kan fort ødelegge gleden av og ha en båt liggende ved brygga  

Vis hele sitatet  

Ja hører hva du sier, men da blir det plutselig sein start på sesongen med tanke på at det ikke er veldig mye jobb på båtverksted før mot tidligst mars, og når jeg da bare kan jobbe etter skolen tar det for 2mnd og få spart opp det siste som trengs. Og hvis motoren i det hele tatt ikke er solgt inna da er prisen steget pga sessong. Men når du nevner det så begynner man faktisk og tenke på og kanskje prøve og få spart opp til noe bedre.

 

 

Link to post
  Eika skrev On 8.1.2024 at 18.53:

Måk snø for naboene, ta deg en jobb på rema1000 etter skolen nå på vinteren også, de fleste båtopplag vasker og polerer båter til den store gullmedalje i disse dager. Det er mange måter og tjene penger på før sommeren starter, sånn så du er klar til sesongstart 

Vis hele sitatet  

Måker allerede snø, men nå ser det ut til og være opphold en god stund. Får prøve og selge unna litt av vært også nå framover. Har foresten en yamaha 30hk 3syl, men den vil ikke suge bensin til filteret, vet noen av dere hva feilen kan være? Bensinslange og tank er nytt, så ikke slangene som er tette. Har også gått over slangen før og etter filteret. Og de er også åpne. Forrige eier snakka om at han hadde hatt pumpa åpen og rensa før salg, men ikke prøvd motoren etter det. Er det mulig at han har satt noe sammen feil inni der? Eller er den en annen feil? Har ikke fiksa noe på bensinpumper før så er usikker hva jeg evt skal se etter

 

Link to post
  Rolfbåtmann skrev On 8.1.2024 at 19.15:

Sugde falsk luft ved reedventilene før jeg kjøpte ny pakning, kan fort hende det er flere plasser da. Hvor burde jeg begynne og leite?

Vis hele sitatet  

 

Hvis den ikke vil suge bensin til filteret, så hadde jeg sjekka filteret først om den suger luft inn der, så bensinslangene, så hadde jeg sjekka pumpa. Reedventilene er på andre siden av pumpa og burde ikke ha noe og si på sugesiden av pumpa 

Link to post
  Kallethekid skrev On 8.1.2024 at 19.23:

Jeg synes ikke du skal vurdere motor uten powertrim til en slik båt. Du kan kjøre mye mer aktivt hvis du kan endre trimvinkel.

Vis hele sitatet  

enig , har kjørt mye båt uten PT, og savnet det mange ganger

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Noen av fordelene med overkill stor motor, hopper i plan nesten uansett hvor mange som er ombord, høy marsjfart på lavt turtall gir ett lavt forbruk og man har krefter nok i fleng til at det blir en skikkelig villbass når man trøkker på det man kan. Og hvis den blir for tung i ræva, så kan du flytte batteri/tank/styrekonsoll litt fremover for og balansere den rett 

 

Du bruker nok mindre bensin i 30-40knop med en 115hk, enn du gjør med en 60-70hk 

Link to post
  • 2 uker senere...
  Eika skrev On 16.1.2024 at 13.50:

Noen av fordelene med overkill stor motor, hopper i plan nesten uansett hvor mange som er ombord, høy marsjfart på lavt turtall gir ett lavt forbruk og man har krefter nok i fleng til at det blir en skikkelig villbass når man trøkker på det man kan. Og hvis den blir for tung i ræva, så kan du flytte batteri/tank/styrekonsoll litt fremover for og balansere den rett 

 

Du bruker nok mindre bensin i 30-40knop med en 115hk, enn du gjør med en 60-70hk 

Vis hele sitatet  

Tja. Hørt av flere her i byen som har jobba mye på e-tec at 3syl’ene ikke er så bra. Har vist endel mer problemer enn 2syl utgavene. Uansett i første omgang blir d ikke over 100hk på den. Får se til neste sesong da evt

Link to post
  • 2 måneder senere...

Skriver her igjen nå 2 mnd senere, da det nærmer seg kjøp av motor nå som man nesten ser enden på oppussing av båten. Vet hvertfall at jeg har ca 25-30k og bruke på kun motor, pluss litt ekstra til propell og resten av oppsette. Vil ha en motor jeg kan kjøre med bare 2 strekkfisker og alu plater uten og være livredd for akterspeilet. Går det med 60-70 da? Eller må jeg støpe stringers?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...