Jump to content

Lære å sveise - for hobby og litt nytte. Hvilket apparat, og finnes det gode videoer?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg synes det er moro å se på noen slike småprosjekter på YouTube, og kunne egentlig tenke meg å prøve litt selv. Har aldri sveist. Bare sett på noen andre gjøre det. Men vet jo at det er gode ressurser her på forumet, så spør derfor her.

Hvis jeg skal ha et lite sveiseapparat, hva bør jeg da velge?

I garasjen har jeg bare 10A kurs, men kan evt legge skjøtekabel med 16A fra utekontakt på huset.

Samt noen som vet om noen gode videoer på YouTube som viser sveising steg for steg?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Hvis jeg skal ha et lite sveiseapparat, hva bør jeg da velge?

Det kommer an på hva du skal sveise. Den billigste inngangsbilletten er pinne (MMA), den enkleste er MIG/MAG, den beste hvis du skal sveise noe til båten i rustfritt er TIG.

Kona ville lære seg å sveise, så jeg kjøpte et lite rørtrådapparat på Jula. Hun har ikke prøvd ennå, men jeg har brukt det en del. En hendig liten sak til husholdningsbruk, lett å sveise med. Jeg har pinneapparat også, men det blir litt grovt når man holder på med mindre ting. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jannmar skrev 4 minutter siden:

Så sveise-transformator, inverter og omformer er altså samme greie?

Dvs. likegyldig hva man kjøper av disse tre?

Gamle sveiseapparater er som regel av trafotypen. Tunge, bråkete og ofte utfordrende å jobbe med om man ikke kan det. Invertere er lettere og enklere å ha med å gjøre. Det tekniske får noen andre forklare. Men både trafo og inverter er vel en slags omformer:crazy:

Valget står vel i praksis mellom pinne, MIG/MAG (kan også brukes med rørtråd, da slipper du gassflaske), og TIG. Eller ren gassveis, for spesielt interresserte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er en fin video som jeg synes var til stor hjelp i min start som hjemmesveiser, den tar for seg sveising med pinner.

https://youtu.be/ftV7UTc9ZyA?feature=shared

Sveising i tynnplater er fremdeles ikke for meg, så da tyr jeg til hjelp fra kompis som kan og har proff utstyr.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Hva du bør skaffe deg kommer helt an på hva du skal sveise, hvor du skal sveise og hvilket budsjett du har. Uansett ville jeg sett meg om i bruktmarkedet etter et skikkelig apparat framfor å kjøpe noe billig på Jula, Biltema eller Clas Ohlson. Merker å se etter er ESAB, Kemppi, Lincoln, Migatronic. Kvalitet er ikke veldig billig, men du vil merke forskjellen - ikke minst når du må få tak i reservedeler.

Inverterapparater er snillere mot strømnettet enn trafobaserte apparater så du kan kjøre mer sveisestrøm for en gitt sikringsstørrelse samtidig som de er mye lettere. De er også tradisjonelt ganske mye dyrere, men det har skjedd veldig mye med prisnivået på kraftelektronikk de siste ti åra.

MIG kalles av onde tunger "limpistol", det er såpass enkelt å få ting til å henge sammen. Ikke dermed sagt det er like enkelt å få en brukbar sveis men veldig enkelt å komme i gang. Har selv et ESAB OrigoMag150-apparat, kjøpt brukt. Fungerer veldig bra til tynnplatesveising gitt at du har riktig gass. Gass får du på Jula, forresten. Ikke kjøp små engangsflasker, invester heller i en 5 eller 10/11 liters. Det er dyrt første gangen men blir billig etter det.

Det er masser av sveisevideoer på YouTube, WeldingTipsAndTricks er en veldig seriøs kanal med mye innhold. Kanskje ikke helt nybegynnernivå på det, men du finner masse på det også hvis du leter litt.

Selvblendende sveisemaske er et must!

Jeg kjøpte meg et Kempi Evo 200

Automatikk-innstilling hvor man bare stiller inn materiale og platetykkelse. Genialt for nybegynnere!
Rustsveisa flere kvadratmeter på flere bilprosjekt med det, nesten uten bannskap.
Kan også brukes til rustfritt (med egnet tråd) og laga bl.a. ny badestige med det.

Kjøpte til en flaske med Mison18 gass, og den bruker jeg både på svartstål og rustfritt.

Ikke billigste apparatet, men skal du sveise endel som amatør, så anbefales det på det sterkeste!
Fikk god pris på det og flaske hos Tess.

subwoofer skrev 51 minutter siden:

Selvblendende sveisemaske er et must!

Absolutt og samtidig bør en også ha godt arbeidslys siden masken dimmer ned litt selv når den er "av".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg var i samme båt for et år siden, ønsket et sveiseapparat til å kunne sveise tynt (f.eks karosseri på bil) og middels til hobbybruk. Fikk råd av en kollega om å kjøpe et apparat som selv setter strømstyrke og matehastighet basert på material-tykkelse, bare for å unngå at man gir opp lenge før det blir moro når man skal lære det selv. Da koster apparatet litt, men tror det lønte seg for min del. Ulempen med hobby-bruken er jo også at det kan gå litt tid mellom hver gang man prøver, så man glemmer halvparten av hva man lærte sist. Da er det kjekt at apparatet ihvertfall ikke er innstilt "helt utpå viddene". Har foreløpig bare prøvd meg med flus-tråd, så har ikke prøvd å sveise tynnplate enda. Skal nok snart få anskaffet gass og riktig tråd til å gå løs på det også.

Angående videoer om temaet, synes jeg det er en jungel å ta seg frem i. Søkte mer etter videoer om temaet før jeg kjøpte meg apparatet, enn etter. 

Grimme Elling skrev 5 minutter siden:

Har foreløpig bare prøvd meg med flus-tråd, så har ikke prøvd å sveise tynnplate enda. Skal nok snart få anskaffet gass og riktig tråd til å gå løs på det også.

Rørtråd går forbausende bra også på tynnplater synes jeg. Jeg hadde Esab MIG dengang jeg sveiste mye bil, og irriterte meg på flaskeleie etc. Nå når jeg sveiser relativt skjelden ser jeg at jeg kan gjøre nesten det samme med rørtråd som med gass. Godt nok for meg i alle fall. 

Jannmar skrev for 5 timer siden:

Hiver meg innpå @Grand Banks jrsin tråd her med et spørsmål:

Hva er forskjellen på:

1.   Sveise-transformator

2.   Sveise-inverter

3.   Sveise-omformer

Ser alle disse tre betegnelsene blir brukt, men hva er det som skiller de fra hverandre?

Ser du fikk et litt i overkant forenklet svar lenger opp om at dette er det samme. Det som er hovedforskjellen er at en sveisetrafo er en gammeldags transformator som transformerer ned spenningen til det du vil ha. En inverter er elektronisk styrt. Teknologien brukes i alle apparater, men når vi snakker om sveisetrafo så tenker vi nok stort sett på et gammeldags apparat til pinnesveising, eller elektrisk sveising som jeg er vant til å kalle det. Elektrisk sveising er jo en noe feilaktig betegnelse, da også tig og mig/mag er elektrisk. Begrepet kom nok inn i industrien den gang det var pinnesveis eller gass-sveising som dominerte.

Altså:

Elektrisk sveising = pinnesveis = MMA = sveising med dekkede elektroder = elektrisk lysbuesveising.

Hvis du dkal ha deg et sveiseapparat for pinne, så for all del skaff deg en inverter. De gamle sveisetrafoene er for så vidt gode, men ikke noe fine å lære seg å sveise med. En inverter har en mye høyere tomgangsspenning, og får ikke det karakteristiske spenningsdroppet i det man tenner elektroden. Det gjør at det er mye lettere å tenne elektroden med et moderne sveiseapparat. 

Når det gjelder MIG/MAG så er dette i prinsippet det samme, det er bare dekkgassen som avgjør. Når folk flest snakker om MIG så mener de som regel MAG. I er forkortelse for "inert gass", og A er forkortelse for "aktiv gass".  Når man bruker ren argon som dekkass heter det MIG. Dersom man bruker Mison (vanlig gassblanding som inneholder argon og CO2) heter det MAG. Når man sveiser aluminium eller rustfritt er det vanlig å bruke ren argon, altså MIG. Når man sveiser vanlig svartstål / karbonstål bruker man gjerne en blanding som inneholder CO2, altså MAG. 

TIG er en forkortelse for tungsten inert gass. Dette er en veldig vanlig metode for bla. rørsveising, og brukes nesten alltid på rustfritt til båt som blir synlig og skal være pent. Man sveiser da med en ikkesmeltende eletrode av wolfram, og tilsetter tråd manuelt med den andre hånda. Dette fungerer i prinsippet akkurat som gammeldags gassveising (autogen), bare at man har en elektrisk flamme, ikke gassflamme. 

Dette er de vanligste sveisemetodene for garasjesveising på hobbybasis.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Takker. Da har jeg blitt klokere ved å lese svarene, så da skal jeg ikke "okkupere" Grand-Banks tråd videre. Bare følge nysgjerrig med.

Ingen okkupering. Tror vi har samme ønske om info. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Legger til en ting til. For å grovsortere litt kan man enkelt si at pinnesveising egner seg til tykt gods (4mm og oppover), mens MIG/MAG og TIG egner seg til tynt gods. Til rustsveising på bil er MAG en klar favoritt, til rørsveising og rustfrie detaljer på båten som skal poleres er TIG vinneren. 

Den store fordelen med pinne er at du ikke trenger beskyttelsesgass. Det trenger man vel for så vidt ikke med det rørtrådapparatet fra Jula som @index fortalte om lenger opp, men der har jeg ingen erfaring å bidra med. 

Ellers har sveising blitt diskutert på forumet før:

https://baatplassen.no/i/topic/123618-sveiseapparat-til-syrefast-stål/

https://baatplassen.no/i/topic/89797-sveise-syrefast-hva-trenger-man-og-hvordan-gjør-man-det/

I signaturen min finner du link til to tråder med sveising. Den ene er om bygging av badeplattform. Der brukte jeg TIG. Den andre handler om et hjemmelaget anker, der brukte jeg MMA. Hvert til sitt bruk. 

Komodo skrev 3 minutter siden:

Den store fordelen med pinne er at du ikke trenger beskyttelsesgass. Det trenger man vel for så vidt ikke med det rørtrådapparatet fra Jula som @index fortalte om lenger opp, men der har jeg ingen erfaring å bidra med. 

Det er jo egentlig et MIG/MAG apparat som man bruker rørtråd med flussmiddel i for å slippe å bruke gass. Med 0,8mm tråd så sveiser man mye tynnere materiale, og ikke minst så er den mye lettere å bruke enn pinnesveis. Så til mitt beskjedne bruk synes jeg den er et greit kompromiss. 

index skrev 54 minutter siden:

Kan man gjøre det på rørtråd?

På mitt apparat fra Lincoln er det ikke mulig å endre polaritet. 

Om man skal sveise noe av styrke, vær obs på at rørtråd går kjapt ut på dato. Jeg brukte Lincoln Innershield til platesveisingen på Hulda. 0,9 mm tråd og 4- til 6 mm plater. For konstrusjonssterke detajer, likeretter pinnessveis ( Baso 120 ?) 2,5 mm. Et eller annet billigapparat. Fungerte helt utmerket.

Nå har jeg sveiset med skitdyre apparater, og billige møkkaapparater. For meg er den største forskjellen på hvor lenge siden det er jeg sist utførte en sveisejobb. 

Skulle jeg kjøpt nytt apparat i dag, ville jeg sjekket Biltema og Jula. Jeg får i hvertfall det jeg trenger der. Sveisepinner betaler jeg gjerne mer for. For meg er det der håndterbarhet og kvalitet ligger. 

Det siste jeg sveiset var pinnesveis av septiktanken til Hulda. 2 mm AISI 316L plate med 1,25 mm pinne. Det gikk helt greit. Men det er vel ikke noe man starter sveisekarrieren med.

Jeg ville vel startet med vanlig karbonstål og rutile elektroder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...