Jump to content

Sveise syrefast - hva trenger man og hvordan gjør man det ?


Mizar

Recommended Posts

Jeg er ganske grønn når det gjelder sveising, men kunne tenkt meg å lære meg kunsten, samt å sveise noe syrefast til båten selv. Jeg har lest i noen andre tråder om emnet og det er flotte resultater folk kan vise fram.

 

-Hvor vanskelig er dette for en uerfaren, men dog relativt nevenyttig person?

 

Hva bør man helst ha av sveiseutstyr? Jeg har ikke noe slikt utstyr fra før (tror jeg), hvor dyr er inngangsbilletten tro?.

 

Er det noen spesielle hensyn eller riktig sveiseteknikk man bør kjenne til med syrefast stål, for å få en pen og sterk sveis? Styrken er viktig. Jeg har bl.a. tenkt å lage nye braketter for rekkestøtter, inspirert av en annen tråd her på BP.

 

Noen med erfaring her, som er villig til å bidra med en enkel steg-for-steg forklaring av typen "Sveising for Dummies: Slik gjøres det" ?

Link to post
Share on other sites

Sveiser endel syrefast på jobben,der bruker vi kun tigapparat og ren Argon gass.

 

Ved tigsveising holder man pistolen med ene hånden og mater tråd med den andre,trengs litt øvelse får å mestre teknikken.

Men når teknikken sitter får du veldig pene sveiser med dette.

Det er meget viktig at alt man bruker er helt rent,altså rene hansker,materiale man sveiser på osv.

Tig apparatene fås med både med ac\dc og kun dc,(vekselstrøm\likestrøm) og man bruker dc ved sveising på syrefast.

Ac bruker man på aluminium.

Et rent dc apparat er som regel billigere enn et med ac\dc på,har du begge kan du sveise både aluminium og syrefast.

Link to post
Share on other sites

Sier meg enig med "haugi". Med et vanlig "pinneapperat" og rustfrie elektroder blir resultatet helt greit. Det er det billigste utstyret å skaffe og er enkelt for en amatør å bruke. Sveisene blir glatte og relativt pene.

Jeg er helt ufaglært som sveiser, og gjør det bare på hobbybasis. Kjøpte mitt første pinneapperat for en billig penge som 20-åring og brukte dette i 20 år før jeg byttet dette i et som kostet noe mer.

Hvis du, som meg, bare trenger å sveise en skjelden gang så kjøp et billig apperat, øv deg litt på noe jernskrammel og sett i gang...

Link to post
Share on other sites

Sveiser endel syrefast på jobben,der bruker vi kun tigapparat og ren Argon gass.

 

Ved tigsveising holder man pistolen med ene hånden og mater tråd med den andre,trengs litt øvelse får å mestre teknikken.

Men når teknikken sitter får du veldig pene sveiser med dette.

Det er meget viktig at alt man bruker er helt rent,altså rene hansker,materiale man sveiser på osv.

Tig apparatene fås med både med ac\dc og kun dc,(vekselstrøm\likestrøm) og man bruker dc ved sveising på syrefast.

Ac bruker man på aluminium.

Et rent dc apparat er som regel billigere enn et med ac\dc på,har du begge kan du sveise både aluminium og syrefast.

 

Takk til deg og dere andre for svar, da ser jeg lysere på dette. Det blir vel en tur til Jula og/eller Biltema straks butikkene åpner tenker jeg!

 

Jeg forstår det slik at tig-sveising også er sveising med strøm, og ikke gass ???

-Men hvor kommer da bruken av Argongass inn? Snakker du om to forskjellige sveisemetoder?

 

Jeg fant ikke igjen tråden til ham som viste hvordan han lagde nye rekkestøtter, men han nevnte noe om syrevask før man polerer.

Hva slags syre er det snakk om ved syrevask, og hvor viktig er dette før polering?

Kan stålet bli misfarget av sveisingen? Jeg har sett en overopphetet dieseldyse...og den var blå. Men det er sikkert en annen legering.

 

Tar gjerne imot flere erfaringer!

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tig sveising er en ikkesmeltende elektrode av Wolfram. Argongassen brukes til å fjerne all oksygen fra sveisebadet og derfor får du et godt resultat ved litt øving. Men apparatene er dyrere i innkjøp enn vanlig elektrode apparat. Syrevasking brukes til å fjerne all skit som legger seg i og rundt der du sveiser. Syrevasken tar misfarging også. Men du blir kjapt våken hvis du drar inn den gassen det blir i nesa. Husker ikke hva slags syre det er men det kan jeg sjekke til tirsdag når jeg skal vaske en del syrefaste rør jeg har sveiset.

Link to post
Share on other sites

Syrevask er i hovedsak for å gjenopprette egenskapen til stålet. Ved bearbeiding av rustfritt og syrefast, f.eks. boring og sveising, vil du få tilløp til rust/ anløping hvis du ikke syrevasker det bearbeidede området. Men husker desverre ikke noe produktnavn. Mener det var noe fra Norsk Prool vi brukte når jeg jobbet med dette.

Link to post
Share on other sites

Tig sveising er en ikkesmeltende elektrode av Wolfram. Argongassen brukes til å fjerne all oksygen fra sveisebadet og derfor får du et godt resultat ved litt øving. Men apparatene er dyrere i innkjøp enn vanlig elektrode apparat.

 

OK. - Og med bedre resultat tenker du da på at det ser ekstra pent ut, og ikke styrken?

 

Relingskanten på min båt er rund på toppen, så jeg tenker å bøye til festeplater som følger denne rundingen og skru fast på hver side, med et solid mothold på innsiden. Så er spørsmålet om det blir sterkt nok å bare skråskjære støtten nederst og sveise den rett på siden av festeplaten, på yttersiden av relingen.

 

Alternativet er: På Bauhaus har de rekkeføtter som man kan stikke støttene ned i. Dette er ikke den typen med trekantet fot, foten på disse er rektangulær og har en ca 2x4cm anleggsflate som normalt skulle stått på et flatt underlag. Opprinnelig tenkte jeg å bruke disse rekkestøttene på toppen av det buede beslaget som følger den buede toppen formen på relingen. Det blir altså en flat fot mot et rundt underlag som skal sveises sammen. I såfall kan jeg kanskje "fylle opp" med sveisetråd mellom den innkjøpte rekkestøtten og det buede beslaget rett under. Selv om det blir vel penere å sveise røret rett på, men på den annen side mister jeg friheten til å ta av rekkestøttene på en lettvint måte.

-Synspunkter?

 

VAnskelig å se for seg/dårlig forklart kanskje, men jeg har naturlig nok ingen bilder å vise til, da jeg ikke har laget noe av dette ennå.

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planlegger også litt sveising av syrefaste rør. Har kjøpt MIG apparat på BT og er såvidt begynt å øve på litt skrap. Legg gjerne ut bilder/video av det du gjør. Også det du eventuelt ikke fikk til.

 

Skal ta med fotoapparatet i garasjen. -Men du som har kjøpt MIG (MIG =TIG???) apparat, hvordan var utvalget, hva kjøpte du osv.

Legg gjerne også ut bilde av dine egne øvelser du også, inkludert tabber... :blush::giggle:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en utgått modell MIG135 for 1500kr. Prøvde litt sveising på noe bandjern jeg hadde liggende med flusstråd og det sprutet noe forferdelig. Har lånt ei flaske argon og byttet til vanlig tråd og da blei prosessen noe renere og sveisefugen så jo etterhvert brukbar ut. Neste øvelse blir å skaffe noen stålrør og vinkelstål. Youtube har mye om sveising forresten,

virker som en som har greie på TIG ihvertfall.
Link to post
Share on other sites

Jeg fant ikke igjen tråden til ham som viste hvordan han lagde nye rekkestøtter, men han nevnte noe om syrevask før man polerer.

Hva slags syre er det snakk om ved syrevask, og hvor viktig er dette før polering?

 

Det var ikke denne du tenkte på vel?

https://baatplassen.no/i/topic/89734-vaarens-prosjekt-nye-rekker-paa-viksund-futura/

 

Syrevaskingen er for å unngå rust etter at man har sveiset. Syren gjenoppretter en korrosjonsbeskyttende oksidhinne på stålet. Det er det som gjør stålet passivt og ikke aktivt. Derav passivisering. Passisv og aktivt rustfritt stål ligger langt fra hverandre i spenningsrekkene.

 

spenningsrekke.png

 

Når det gjelder sveising av rustfritt har du i grove trekk tre metoder å velge mellom:

 

1 Tig sveising (tungsten inert gass).

Foregår ved at man lager en elektrisk "flamme" som smelter stålet samtidig som man tilsetter sveisetråd manuelt. Det brukes argon samtidig for å holde en beskyttende atmosfære rundt smeltebadet og hindre at oksygen og vanndamp (hydrogen) fra lufta trenger inn og ødelegger sveisen. Tungsten er den ikkesmeltende elektroden av wolfram, og inert gass er beskyttelsesgassen (argon).

Ulempen med tig sveising for hobbybruk er at man må ha en gassflaske (koster penger) og at apparatet er dyrere enn et elektrisk apparat (MMA). Fordelene med tig er at man har mer kontroll på smeltebadet og lettere kan sveise tynnere materialer. Det gir heller ingen sprut, som er et større problem med de to andre metodene. Dersom man har en god fuge kan man også smeltesveise sammen to deler uten å bruke tilsatstråd.

 

2 MMA sveising (manuel metal arc) Også kalt elektrisk sveising eller "pinnesveis".

Du setter en elektrode i klypa, og så er det bara å sveise i vei! Veldig anvennelig til det meste bortsett fra til tynt gods (tynnere enn 3 eller 4 mm.) Den store fordelen med el.sveis er at apparatene er relativt billige og at man ikke trenger gassflaske, noe som også gjør at apparatet er lett å ta med seg rundt om kring. Beskyttelsesgass rundt smeltebadet dannes når elektrodedekket brenner.

 

3 Mig sveising (metal inert gass)

Du klemmer på en knapp, så kommer det sveisetråd fra en trådspole ut av en "pistol". Når tråden treffer grunnmaterialet kortsluttes en elektrisk krets og tråden smelter. Også her er man avhengig av argon som beskyttelsesgass. Egner seg for både tynne og tykke materialer (dersom apparatet er stort nok).

 

Håper dette var litt til hjelp for å orientere seg i "sveisejungelen" :smiley:

 

Når det gjelder til båtbruk ville jeg ikke vært i tvil, velg tig. Elektrisk sveising av små duppeditter til båten blir bare knot og klin såsant man ikke har årelang erfaring. For eksempel er rørene i rekker og pulpiter som regel 1,5mm i godset, noen ganger bare 1. Hvis du skal sveise et rør som er 1,5mm i godset mot en brakett ender det bare med at du brennner hull i kanten på røret. I tillegg får du skjemmende sveisesprut rundt området du sveiser.

 

Til grovere gods, f.eks. motorfester, flyndre, ror o.l. ville jeg utvilsomt valgt pinne. Raskt i bruk, lite tilrigging og pent resultat :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Mig er ikke noe å gå på syrefast med.

Ehh...

 

Mig blir mye brukt i produksjonssammenheng, f.eks. tanker. Vesentlig raskere metode enn tig.

 

 

Vi bruker et Avesta produkt til syrevask (syrebeising)

Bruker den samme, men husker ikke i farta hvilken syre den inneholder. Var det saltsyre tro?

Link to post
Share on other sites

Og da gjerne mig apparat med puls program for mindre sprut. (koster skjorta)

 

Men for tynnere gods som skal se bra ut er nok tig å foretrekke.

Man får jo kjøpt manuelle slangesett med manuell krane til dekkgassen, som eg selv brukte privat i mange år. Må ripetenne da man ikke har

høgfrekvent tenning men det funker jo greit nok til småting. Da treng man kun ett ok dc sveiseapparat apparat i tillegg + argon.

Sikkert mulig å mekke en magnetventil/rele selv også for den del, men nå er vel kanskje ikke de minste tig apparatene så dyre heller lenger?

Her ett par linker til beisepasta.

http://www.sveisehuset-vest.no/doc/datablad_Avesta%20Beisepasta%20101%20og%20Beisev%C3%A6ske%20204.pdf

http://www.controlledproductsgroup.com/datasheets/avesta/3014.pdf

Link to post
Share on other sites

Ennå en link - tydeligvis mer å velge i enn jeg var klar over

http://www.avestafinishing.com/products/pickling-paste/redone™-140.aspx

 

Jeg har også et en tilsatspakke for sveise tig med et vanlig MMA apparat. For nybegynnere er vel ikke dette det letteste å starte med. Vil absolutt anbefale et apparat med høyfrekvent tenning. For det første er de leie å tenne uten å ødelegge wolframen, for det andre skal man holde styr på gassen, for det tredje har man ikke "down-sloop", så det blir alltid et krater eller hull der man avslutter sveisen.

Link to post
Share on other sites

Er jo enig i det meste du skriver, men noe trening må man regne med for å få det pent.

Tig sveis er i mine øyne noe av det enkleste å lære, men det kommer ikke av seg selv.

Sloope down kan man til en viss grad kompensere med å trekke volfarmen litt vekk ifra sveisebadet, kombinert med litt mye

dekkgass og tilføre litt ekstra tråd på slutten så kan dette se ganske så bra ut.

Men helt klart best med høgfrekvens etc. (kanskje ett unntak, ekstremt tynne materialer)

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Vil absolutt anbefale et apparat med høyfrekvent tenning. For det første er de leie å tenne uten å ødelegge wolframen, for det andre skal man holde styr på gassen, for det tredje har man ikke "down-sloop", så det blir alltid et krater eller hull der man avslutter sveisen.

Jeg har prøvd BT's MIG apparat på rustfritt. Det ble heller dårlig resultat. Nå ønsker jeg meg TIG utstyr. Vil sveise rustfrit ca. 1 - 4 mm på høbbybasis. Legger STOR vekt på pene sveiser.

 

Vil gjerne ha forslag til brukbart utstyr til en overkommelig pris.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst, bare for å presisere: Jeg er ingen sveiser! Men jeg har fusket litt i faget for mange år siden. Tig sveising har jeg bare drevet med på hobbybasis.

 

Men helt klart best med høgfrekvens etc. (kanskje ett unntak, ekstremt tynne materialer)

Tenker du at man blåser gjennom når høyfrekventen tenner? I tilfelle hjelper det kanskje med "sloop up"?

 

 

Kan beisepasta / syrebeis brukes på gamle sveisesjøter også?

Javisst. Den er også ypperlig dersom man har noen skjemmende rustrenner på syrefast/rustfritt utstyr som er montert runt om på båten. Den tar både rusten og rustrennene på gelcoaten :yesnod:

 

 

Nå ønsker jeg meg TIG utstyr. Vil sveise rustfrit ca. 1 - 4 mm på høbbybasis. Legger STOR vekt på pene sveiser.

 

Vil gjerne ha forslag til brukbart utstyr til en overkommelig pris.

 

Jeg kjenner ikke prisene på de forskjellige leverandørene, men min favoritt er Kemppi http://www.sveisesenteret.no/sveisemaskiner-kemppi/tig-maskiner/minarctig-evo/minarctig-evo-200 pga. klypa er utrolig god og lar seg stille inn i alle mulige posisjoner. Esab klypene er bøyelige, men har et kobberrør inni som knekker dersom den blir bøyd for mye fram og tilbake.

 

En kamerat som er proff på området sverger til maskinene fra Selco http://www.selco.it/?q=en/node/210

Han bruker et Esab på jobben, men er ikke like fornøyd med det.

 

Det jeg ville sett etter hvis jeg skulle kjøpt meg nytt apparat er om det har høyfrekvent (must), downsloop (must), puls, frekvensstyrt vifte (Esaben er en bråkemaker!) og evt AC dersom du har behov for å sveise aluminium. AC/DC apparatene kalles gjerne dobbeltstrømsmaskiner og er vesentlig dyrere enn DC apparatene :easter:

Link to post
Share on other sites

 

Det var den jeg tenkte på, ja! Inspirerende bilder og takk for god gjennomgang av sveiseteknikkens "mysterier".

Jeg ser at det må bli TIG-sveising for penest resultat, så da gjenstår det bare å finne ut om jeg har råd til å kjøpe inn utststyr, eller evt. må få lånt/leid noe. Jeg kunne selvsagt bruke en proff, men da tror jeg faren for misforståelser blir en risikofaktor, eller behovet for justeringer under veis blir praktisk omfattende. Dumt å betale en mann for å gjøre perfekt faglig arbeid, og så oppdage at man ikke har kommunisert godt nok om detaljene. Jeg har nå båten liggende i haven og kan prøve ut alle tilpasninger under veis. Er det noe problem å bruke lange ledninger til komfyrkontakten inne, jeg har nemlig ikke 16 A i garasjen. -Tror ikke det, da man bare forlenger 230V AC.

 

Ellers skal jeg gjøre nesten som deg, men jeg utelater vel buen nederst på rekkestøttene og skråkutter i stedet. Ellers har jeg samme problem med at bredden på dollbordet ikke bør reduseres. Men jeg tenker som så at det er lenger opp at man er bredest, så jeg vurderer å skrå støttene utover litt, omtrent så langt at loddlinjen fra toppen av støttene treffer midt på fenderlisten. Da kan det vel hende at man kan sende fremover noen med litt bredere hofter også, uten at støttene blir revet av i festet. Men med tanke på det, så vil det vel bli en enorm brekk-kraft mot festene hvis man angriper rekkestøttene fra toppe? Jeg skal ha netting og wire, ikke rør som du, da bikkja skal kunne gå fram og bæsje på fordekket også, de gangene jeg ikke rekker i land i tide for slikt... Heldigvis har han funnet på dette bæsjestedet helt av seg selv, så tepper i cockpit og kabinen forøvrig blir skånet for slikt. Så arveidet med å installere rekkestøtter/nett har en stor bruksverdi til slutt, for å si det slik!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...