Jump to content

Opplag på Østlandet - må finne noe billigere til en 30foter

R.O

Recommended Posts

Fikk faktura på opplaget denne uken, 25.000kr. Det et under tak(skur), og med løft opp/ned. Drøye 2timer fra hjemmehavn i Oslo(20knop). Har vært her i flere år da de er fleksible og hjelpsomme.  Kan f.eks ta båten opp og ut på kort varsel. Under tak så sparer jeg presenning og stativ. Alt av servicer kommet i tillegg. 

Lurer på om det et uforholdsmessig dyrt å ha den under tak. Samtidig vil jeg helst slippe å holde krybbe, stativ mm selv. 

Et dette prisen i dag, eller bør jeg enkelt kunne kutte kostnader her..? 

R.O skrev On 16.12.2023 at 12.23:

Fikk faktura på opplaget denne uken, 25.000kr.

Er opplegget slik at du setter båten i vinteropplag og så får du senere vite hva det koster?

Jeg som betaler ca 100 kr/fot for hele vinteropplaget synes nok den prisen din virket noe drøy, men så er det visst vanlig at Oslofolk som ikke skal gjøre noe selv og ha båten i det trangest befolkede området må betale endel mer enn vi som bor ute på landet og kan ordne ting selv må betale.

Selv tar jeg opp båtene mine selv og betaler 1500 kr for 15-foteren og 2000 kr for 19-fotereren. Da står de i en bygning hvor det er tørt og de er innelåst (og jeg har egen nøkkel). Dette er et stykke fra saltvann så båtene må på henger. Har hatt minste båten der i ca 15 år og prisen har bare stått i ro den tiden (for gamle kunder som han sa).

Men hvis man skal vurdere om prisen din er høy eller lav kan det kanskje også være relevant hvilken høyde (nødendig takhøyde på lokalet) og bredde (plassbehov) båten din har og hva den veier (løftekapasitet kan jo sette visse begrensninger). Så kan det også være relevant om det er forsikring eller strøm osv inkludert. Der jeg leier vet jeg ikke om det er noe forsikring som dekker mine båter, men jeg har egen forsikring på båtene hele året (brann og tyveri og ansvar). Strøm i båtene skal være frakoblet sier utleier, så det gjør jeg (og det er jo et bra krav synes jeg, forutsatt at også andre følger det), har aldri hatt behov for å bruke strøm der til til noe annet enn at jeg slår på lyset når jeg er innom for å levere eller hente båter.

Har ikke betalt noe ekstra utover 1500+2000 kr med unntak av at jeg tilbød meg å betale ekstra for brøyting i forbindelse med uttak i vår. Klarte å komme frem med pickupen (4-hjulstrekk, differensialsperre og 24 cm bakkeklaring og gode vinterdekk) i dypsnøen, men en bobil stod utafor den båten jeg ville ha ut til påske, så da ble det traktorbrøyting så bobilen kunne komme seg ut før påske og slippe båten min ut, 200 kr ekstra betalte jeg for det og det synes jeg var helt ok. Det hadde snødd ganske mye da, så det ville nok blitt noen timer med snøfreser og spade ellers.

Jeg har både sommerplass og plass på land om vinteren utendørs hos Sonskilen båthavn. Der koster vinteropplag kr.399,- pr m² Dette inkluderer opptak og utsetting (med truck) og høytrykksspyling ved opptak. For motorbåter holder havnen bukker.

For vår Saga 27 med lengde 8,15m og bredde 2,75m (22,41m²) ble det iår kr.8941,60. Jeg har tilgang til strøm med måler.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sjekk med Vidar Ørseng Industriservice på Greåker. Har ikke båt der selv(for liten) men kjenner flere som har båt der og er godt fornøyd. Lagring både inne og ute. Er ca 20-30 minutter opp Glomma fra Fredrikstad avhengig av hvor fort du tør å kjøre… da får du gjennomspylt alt i ferskvann tilsvarende lenge. Vet ikke prisnivå, men etter hva jeg har hørt er det bra priser siden de ligger litt opp i elva og ikke midt i sentrum. Glomma båt er en annen aktør litt lenger ned, men de har jeg ikke kjennskap til. Som alternativ til der alle andre ligger 😊

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...