Jump to content

Analoge VDO-instrumenter fryser og dør


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Karlsenkystfiske skrev 1 time siden:


@Fantino Ser ut for at jeg trenger noe config greier her. Skulle ikke være enkelt :wink:
Da den gamle kontakten bare hadde 5 pinner i bruk, har jeg satt batteri+ og ignition+ på samme. Har det noe å si om dem får strøm fra samme sted, eller burde ignition+ gå rett på nøkkel?

 

IMG_1513.JPG.1fbff5768fbe1258c2c90def0f6ad0eb.JPG


Så vidt jeg kunne se fra skjemaet du la ut så ble også +24V hentet fra samme kabel på 8-pins connector så det går vel greit. Antar den som skal gå til ignition vil aktivere instrumentet.
 

Ang config så er det et utall typer. Fant ett som ligner og her nevnes det at det suppleres med en ‘push button’ som først brukes for config (ref skjema) og deretter koples opp som mode-button. Fikk du ikke manual med? (Og evt den sagnomsuste ‘push-button’? 😁)

 

IMG_0884.jpeg.0d2a1d8c9e64b4c988c6d1658e47ae3f.jpeg

IMG_0884.jpeg.0d2a1d8c9e64b4c988c6d1658e47ae3f.jpeg

IMG_0886.jpeg.0644db95e0bc01bbfac3adddb57a8d31.jpeg

IMG_0885.jpeg

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 3 timer siden:

 Du tenker det vil være interessant å se spenning i kabelskoen til hvert enkelt instrument? Også dem som fungerer?

 

 

Instrumentet fikk pluss og minus på henholdsvis signal+ og signal-

Det jeg tenker er at du informerer litt bedre hva du gjør og måler . Flere har vel påpekt at det kan mangle pluss eller minus til instrumenter. Da kan du til eksempel skrive at du målte 24 volt til alle instrumenter hvis det er tilfelle. Da slipper andre som vil hjelpe deg og bare anta at du virkelig har målt. Ikke verre enn det :wink:

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden:

Å sjekke om det er strøm der er nå ganske selvsagt? 😄

@Fantinojo det lå noen papirer i pakken. Men slike greier får meg noen ganger til å ville lobotomere meg selv. Kan det ikke bare virka ut av eska?? Det forrige klarte jo det 🤪


Ligger an til lobotomi da 😜 Du la ut et bilde der den viste 3200 rpm+, var det når den ble strømsatt eller var motoren i gang? Om du er heldig står den gjerne ‘default’ i den configen du trenger. Hvis ikke må du nok på med et par ekstra ledningsstumper.. Fulgte det med en bryter også?…

Link to post
Share on other sites

Må vel bare sette meg inn i det. Beklager sytinga! Noen ganger må man bare få klage litt :giggle:
blir sikkert flott med en ekstra bryter i konsollen når den er på plass. Kontaktene på den er imidlertid så små at jeg blir vel nødt å tvinne ledningsendene rundt den. Så småe krympesko ihvertfall aldri jeg hatt i hende.

 

@Fantino Viseren går til maks når motoren går. Ligger rolig når det er strømsatt.

Men hvis "puls" skal settes mellom 0-399 hvor i alle dager skal jeg finne rett verdi??
 

IMG_1541.JPG.dce8c9b3967a8ca7158ac34982c84c18.JPG
IMG_1542.JPG.0db63bd445caf9013069863da6d983af.JPG

Link to post
Share on other sites

Fra et google søk:
 

Sitat


To calibrate the tacho, the number of impulses per engine revolution must be programmed into the instrument.

Determining the Impulses per second

 

If the number of impulses per revolution is not known, measurement must first be made, using a hand held, optical or mechanical tacho to measure the engine speed and a multimeter or oscilloscope to take a reading of the impulses generated.

 

With the engine running at a constant speed of at least half the rated engine speed, the engine speed must be measured with the hand held tacho. If no hand held tacho is available, the engine can be run at full throttle under no load, and the engine speed then be assumed to be the rated speed according to the engine manufacturer’s specifications.

 

With the engine still running at the same speed, the signal (impulses per second or Hz) must be recorded.

 

The impulses per second (Hz) must be converted to impulses per minute, i.e. multiplied by 60.  Then the impulses per minute must be divided by the revolutions per minute to give the number of impulses per revolution.  That is the figure required to calibrate the tacho.

 

 

 

I himmelens navn... Er ikke bare å bytte turteller nei. Men virker som at man kan justere seg etter maks turtall da.

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Må vel bare sette meg inn i det. Beklager sytinga! Noen ganger må man bare få klage litt :giggle:
blir sikkert flott med en ekstra bryter i konsollen når den er på plass. Kontaktene på den er imidlertid så små at jeg blir vel nødt å tvinne ledningsendene rundt den. Så småe krympesko ihvertfall aldri jeg hatt i hende.

 

@Fantino Viseren går til maks når motoren går. Ligger rolig når det er strømsatt.

Men hvis "puls" skal settes mellom 0-399 hvor i alle dager skal jeg finne rett verdi??
 

IMG_1541.JPG.dce8c9b3967a8ca7158ac34982c84c18.JPG
IMG_1542.JPG.0db63bd445caf9013069863da6d983af.JPG


Kjenner følelsen. Jeg kjøper stadig dingser fra Kina uten bruksanvisning og avmakten etter 2 uker med prøv og feil kan være stor 😄

 

Ville bare loddet 2 ledningsstumper på den bryteren med passende kabelsko i andre enden så de enkelt kan flyttes fra ‘config’ til ‘mode’ tilkopling. 
 

Hvis viser går til max når motor går må nok antall pulser/rev økes ja. Det er vel ikke verre enn å finne ut antall knaster på svinghjulet som den sensoren føler på, om du har noen tegninger eller manual for motoren? Evt ta en tlf til Nogva og be om dokumentasjon på dette. Har du nøyaktig betegnelse på motoren går det gjerne an å klore frem et bilde/tegning av svinghjulet på Google også?

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg VDO instrumenter for min Yanmar 4JHE, men den har ihvertfall hall-effekt giver som teller tenner på svinghjulet og gir dette til tilpasset originalt viserinstrument uten justeringsmulighet. Men her fra manualen som viser litt av systemet og hvordan sjekke at det funker.

 

tachomete2r.jpg.c11ce141fa6bd9d6f692e536c85e3b74.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nogva sier pulse på min John Deere 4045 skal settes til 30. Så får vi se i morgen om jeg kjenner igjen avlesingen.

 

@FantinoMode ja... Jeg trenger kanskje den hvis jeg vil legge til timetallet fra forrige instrumentet? Er jo litt greit om telleren viser totalt antall timer på motor. Begriper ikke at dem bare lagde instrumentet med knapp på baksiden? Så hadde man sluppet å knote med knapper og ledninger.

Link to post
Share on other sites

Da har du jo dataene du trenger. Jeg _tror_ kanskje ikke du får justert timene uansett. Så vidt jeg kan se kopler du bare om knappen til ‘mode’ når du er ferdig med å sette pulser i ‘config’ og da kan du veksle visning mellom timer, trip-timer, klokke og voltmeter, samt justere belysningssettingen. Den siste er kanskje kjekk å ha. Jeg famler i alle fall alltid med å justere ned alle lys når jeg går i mørket..

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 56 minutter siden:

Nå har nye oljetrykksmåleren og turtelleren fungert i mange dager! Kanskje det var helt tilfeldig at ínstrumentene tok kveld mer eller mindre samtidig? :)


Enten det eller så var det samme hendelse som tok knekken på de. Har aldri vært ute for at slike instrumenter tar kvelden så tenker at de som regel er veldig robuste. Kan dog hende at nye elektroniske er mer sårbare for strømpulser i systemet? Regner med at alle instrumentene får forsyningen sin fra startbatteriet. Er det andre tyngre forbrukere som også er koplet til der? Om en skal gjøre noe med det måtte det være å la hele instrumentpanelet forsynes gjennom en stabilisert strømforsyning. Men det er forsåvidt også en ny dings som kan svikte da. 

Link to post
Share on other sites

Med to digre AGM batterier som startbank, så burde vel forsyninga være ganske stabil? Vet ikke hva slike "pulser" kommer av? Fikk bilder fra han som tok en titt på den gamler turtelleren. Den var visst brent opp. Det kunne forsåvidt jeg også slått fast hadde jeg tatt meg bryet med å åpne det ;)

 

e234dc4e-7138-404c-951e-8c4461d92067.jpeg.b246ece4677bc6ed613bbfea8eebb228.jpeg909df4af-1125-4fde-bcee-9b7fb25997c6.jpeg.9af869d0592dc6476e68b3cb7ab25cda.jpeg

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 5 timer siden:

Med to digre AGM batterier som startbank, så burde vel forsyninga være ganske stabil? Vet ikke hva slike "pulser" kommer av? Fikk bilder fra han som tok en titt på den gamler turtelleren. Den var visst brent opp. Det kunne forsåvidt jeg også slått fast hadde jeg tatt meg bryet med å åpne det ;)

 

e234dc4e-7138-404c-951e-8c4461d92067.jpeg.b246ece4677bc6ed613bbfea8eebb228.jpeg909df4af-1125-4fde-bcee-9b7fb25997c6.jpeg.9af869d0592dc6476e68b3cb7ab25cda.jpeg


Enig med subwoofer. Det der stinker overspenning. Komponenten som er svidd ser ut til å være en varistor, som antakelig skal ta støyten men ikke har klart jobben..

 

Ang ‘pulser’ så mente jeg om det var andre store forbrukere på startbatteriene, som thruster, vinsj eller lignende, som kan gi spenningspulser på systemet. Ut fra dette bildet kan en stabilisert strømforsyning/24V DC-DC til instrumentkonsoll være en rimelig forsikring mot flere svidde instrumenter. Er antakelig enklere enn å endre på resten av oppsettet, og starter blir en jo ikke kvitt uansett.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nei det er lite og ingenting som går på startbanken! Men ser jo at det er høy spenning inn på den når dynamo sviver. Regulatoren er en Java sea, nylig montert. Men da blir det en victron DC-DC som får forsyne panelet heretter! Høres lurt ut.

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 52 minutter siden:

Nei det er lite og ingenting som går på startbanken! Men ser jo at det er høy spenning inn på den når dynamo sviver. Regulatoren er en Java sea, nylig montert. Men da blir det en victron DC-DC som får forsyne panelet heretter! Høres lurt ut.


Merkelig, for det der skjer ikke av seg selv. Kan det være andre tunge forbrukere på båten som lager krøll kanskje? Alt har vel felles minus så en kraftig elektromotor i feks teinehaler el?

Link to post
Share on other sites

Tyngste forbrukeren jeg har er den gode gamle multiplussen på 3000kva. Når den legger inn hender det spenningen dropper litt! Noen ganger blir den ikke helt enig med seg selv når den skal assistere, og ligger å svitsjer mellom nett(landstrøm) og batteri. Det høres veldig usunt ut for å si det sånn. Den er av den eldste typen. Har lurt på om ikke nyere modeller er litt "tregere på avtrekkeren".

 

Men når det er sagt så har jo den stått ombord siden båten var ny(14 år), og instrumentene har jo holdt helt til nå, så det tyder kanskje på at den ikke er synderen? Men så tror jeg heller ikke inverteren har vært så mye i bruk da det bare var to vanlige blysyrebatterier ombord da jeg overtok båten, og gubben helst hadde invertern slått av. Han var redd den skulle tappe batteriene. Noe den også gjør veldig raskt hvis man ikke har kontroll :)

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 53 minutter siden:

Tyngste forbrukeren jeg har er den gode gamle multiplussen på 3000kva. Når den legger inn hender det spenningen dropper litt! Noen ganger blir den ikke helt enig med seg selv når den skal assistere, og ligger å svitsjer mellom nett(landstrøm) og batteri. Det høres veldig usunt ut for å si det sånn. Den er av den eldste typen. Har lurt på om ikke nyere modeller er litt "tregere på avtrekkeren".

 

Men når det er sagt så har jo den stått ombord siden båten var ny(14 år), og instrumentene har jo holdt helt til nå, så det tyder kanskje på at den ikke er synderen? Men så tror jeg heller ikke inverteren har vært så mye i bruk da det bare var to vanlige blysyrebatterier ombord da jeg overtok båten, og gubben helst hadde invertern slått av. Han var redd den skulle tappe batteriene. Noe den også gjør veldig raskt hvis man ikke har kontroll :)


Ville trodd at Multiplussen hadde en ‘softere’ start enn en kraftig elektrisk motor uansett, men jeg ser det samme selv når inverter slås på (Victron Phoenix av enkleste modell). Et par sekunder med lav spenning, så stabiliserer det seg. Vanskelig å finne noen hovedmistenkt så kanskje beste strategi å få stabilisert spenning inn. En slik varistor som var brent bak på turteller brytes vel sakte ned og svikter til slutt (har jeg lest meg til, ikke erfaring med å svi de selv), så det kan jo stemme med at den svikter etter mange år. Det jeg hengte meg opp i var at oljetrykksmåler sviktet 2 ganger på kort tid, om jeg husker rett? Da er det jo naturlig å begynne å tenke ‘hva er endret i systemet i det siste som kan være årsaken til dette’.. 

 

Ikke direkte sammenlignbart men en kamerat har holdt på med å skifte mikrobryter som styrer et vekslende spjeld på ventilasjonsanlegg i huset det siste halvåret. De ble spist opp/brent ila kort tid. Skiftet ørten komponenter osv men ingenting endret seg før 2 små kondensatorer som begrenser inrush-strøm på til viftemotorene ble skiftet. De var åpenbart uttørket etter 15 års drift. Da fønket alt fint igjen. Så var derfor jeg tenkte litt i slike baner, dvs om det var en eller annen ‘tung’ forbruker som hadde svikt i lignende anordning, men hvilke som er utstyrt med noe slikt aner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 1 time siden:

Tyngste forbrukeren jeg har er den gode gamle multiplussen på 3000kva. Når den legger inn hender det spenningen dropper litt! Noen ganger blir den ikke helt enig med seg selv når den skal assistere, og ligger å svitsjer mellom nett(landstrøm) og batteri. Det høres veldig usunt ut for å si det sånn. Den er av den eldste typen. Har lurt på om ikke nyere modeller er litt "tregere på avtrekkeren".

 

Men når det er sagt så har jo den stått ombord siden båten var ny(14 år), og instrumentene har jo holdt helt til nå, så det tyder kanskje på at den ikke er synderen? Men så tror jeg heller ikke inverteren har vært så mye i bruk da det bare var to vanlige blysyrebatterier ombord da jeg overtok båten, og gubben helst hadde invertern slått av. Han var redd den skulle tappe batteriene. Noe den også gjør veldig raskt hvis man ikke har kontroll :)

 

Spenningen dropper når lasta kommer på, men det du må være obs på er at det motsatte skjer når lasta forsvinner! Avhengig av regulatoren kan spenninga overskyte voldsomt ved bortfall av last.

 

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Tyngste forbrukeren jeg har er den gode gamle multiplussen på 3000kva. Når den legger inn hender det spenningen dropper litt!

Hvis du har en inverter på 3000kva tror jeg nok at spenningen dropper mer enn litt når den slår inn. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...