Jump to content

Analoge VDO-instrumenter fryser og dør


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Nå har snart alle motorinstrumentene her ombord avått med døden og viserne frosset fast. Har vanligvis brukt å se at viserne faller ned, men ikke her.

Har kjøpt nye, men ble litt bekymret når nye oljetrykksmåleren bare virket i to dager før den også frøs fast. Tenker at jeg kanskje burde vente med å bytte resten før jeg har undersøkt et og annet. Noen som har vært borti dette her?

 

IMG_1248.JPG.c27185f1ea103aa82191bf8350cf7d3b.JPG

 

Koblingsskjemaet til panelet

Skjermbilde2023-12-22kl_09_11_03.png.0e0f09588956bbfa4125bb78dbd4cb37.png

Link to post
Share on other sites

Uten å vite noe som helst om hvordan man fikser dette. Altså hvis du kjøper nye ting med garanti og det står på dem at de tåler kulde, så burde det ikke dævve og fungere inntil oppgitt temperatur. Ellers så kan du jo reklamere det hos forhandler hvis du har koblet alt helt riktig og etter instruksjonen.

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel rimelig å anta at han viser til at de blir stående fast, ja. Kulde har formodentlig ingenting med saken å gjøre.

 

At de blir stående sånn kan bare bety at nåla er drevet med steppermotor heller enn som et gammeldags viserinstrument. Er de helt døde alle sammen ville jeg startet med å sjekke strømtilførsel, både + og jord. Du kan evt ta ut ett og åpne det for å se om du ser noe åpenbart galt inni der. En annen test er å koble det fra og sette på jord og + fra en strømforsyning eller et batteri du stoler på og se om de(t) returnerer til hvileposisjon.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 22.12.2023 at 13.38:

Uten å vite noe som helst om hvordan man fikser dette. Altså hvis du kjøper nye ting med garanti og det står på dem at de tåler kulde, så burde det ikke dævve og fungere inntil oppgitt temperatur. Ellers så kan du jo reklamere det hos forhandler hvis du har koblet alt helt riktig og etter instruksjonen.

 

Ikke snakk om kulde nei. Mente at nåla står fast. Tenkte ikke over at det kunne taes bokstavelig ;)
Har garanti, men forhandler(marineshop), "har kontaktet fanbrikkant", og har ikke tilbydt meg noen ting. 

 

Edit: Får ikke til å sitere flere poster her. Sitering av/på, men hvordan får jeg limt sitater inn i innklegget?

 

Iallefall, @subwoofer: Jeg stoler på batteriene mine. Dessuten virker jo noen av instrumentene, og alle er ifølge skjema tilkoblet felles + og - 

Ser ingenting på instrumentene som tilsier at dem kan åpnes med annet enn hammer?

 

Link to post
Share on other sites

For orden skyld: disse instrumentene sveiper frem og tilbake når du skrur på tenninga, ikke sant? Da de virket som de skulle altså? I så tilfelle betyr det at de har steppermotor på nåla og en av to ting har skjedd: enten har de mista strømtilførsel - enten pluss eller minus - eller så har mikrokontrolleren takket for seg i samtlige. Det siste ser jeg som lite trolig med mindre du har en generator som gir alt for høy spenning.

 

Så da må panelet ut og alle koblinger bak/inni kontrolleres. Siden flere instrumenter er rammet er det mer enn tenkelig at det er dårlig kontakt i et fellespunkt, som f.eks ei rekkeklemme.

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett at dem har gjort noe sveipebevegelser nei. Dem stiger rolig vil jeg si. Ingen rekkeklemmer bak der. Bare kontakter og kabelsko.

IMG_1455.jpeg.60dcfa48209dc56a1ebb4c935af8b062.jpeg

litt svart på kontakten til turtelleren. Var litt sånn bakkelitt lukt der også. Skal sende den inn til en fyr som reparerer slike. Kanskje han kan se hva som har skjedd. Koster 500kr for en sjekk

IMG_1454.jpeg.16b9d4a29286b4276658975b3f7b0116.jpeg


 

Har 24V. Ny dynamo med java sea ekstern regulator. Cerbo og smartshunt for overvåkning. Aldri sett noe jeg vil kalle overspenning. Lader med i overkant av 28V

Link to post
Share on other sites

Slike instrumenter er vel av og til både for 12 og 24V men skal monteres med sammen med en motstand dersom de brukes på 24V? 
 


 

(Dersom det er enkle analoge spoleinstrumenter skal de heller ikke ha noen ‘sveiping’ ved oppstart)

IMG_0805.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ser det som lite sannsynlig at det er enkle spoleinstrumenter, skal en del til at de stopper med mindre det fysisk har kommet en gjenstand inn i instrumentet, at det skjer med flere enn ett instrument er ganske usannsynlig.

 

Jeg ville prøvd å gi enkeltinstrumenter spenning og se om de falt tilbake til 0 før jeg sendte det avgårdre. Men det var litt av et reir baki der, så kanskje lettere sagt enn gjort. Særlig hvis du ikke har særlig erfaring med å mekke på slikt.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev for 1 time siden:

Ser det som lite sannsynlig at det er enkle spoleinstrumenter, skal en del til at de stopper med mindre det fysisk har kommet en gjenstand inn i instrumentet, at det skjer med flere enn ett instrument er ganske usannsynlig.


 

Hvorfor er det usannsynlig at det er enkle spoleinstrumenter? Om du studerer koplingskjema så vil jeg si det motsatte..

 

subwoofer skrev for 1 time siden:

Jeg ville prøvd å gi enkeltinstrumenter spenning og se om de falt tilbake til 0 før jeg sendte det avgårdre. Men det var litt av et reir baki der, så kanskje lettere sagt enn gjort. Særlig hvis du ikke har særlig erfaring med å mekke på slikt.


Enig, men om det ikke henger motstander på ville jeg brukt 12V for testen. Gi instrumentet pluss og minus og prøv pluss og minus inn på sensorinngangen samtidig. Er de døde da ville jeg ikke brukt penger på å sjekke de..

 

Link to post
Share on other sites

Gitt at voltmeteret er gradert 18-36V bør hele kladasen være satt opp for 24V i utgangspunktet.

 

Om det er dreiespole eller steppermotor synes ikke på utsiden, men dreiespole mener jeg krever mer presisjon for å fungere og er dermed mest sannsynlig dyrere å produsere. I tillegg til at de fort oppfører seg litt forskjellig avhengig av orientering og område i skalaen, ihvertfall etter et liv i hardt miljø. At alle sammen kiler seg samtidig lukter litt svidd.

 

Når det er sagt ville det være rimelig å anta at det skal være nok kapasitans i instrumentene til å returnere dem til 0 når strømmen forsvinner åkke som, særlig voltmeteret burde sluppet seg tilbake siden det bare har to terminaler (+ lys).

 

Står instrumentene sånn at de får mye vann på seg? Er det tegn til vann på baksiden av glasset? Da kan det hende mekanismen korroderer fast?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har allerede sendt inn turtelleren.

Prøvde å sette 24V på signalledningene til oljetrykksmåleren, men den reagerer ikke.

 

subwoofer skrev On 3.1.2024 at 10.48:

Gitt at voltmeteret er gradert 18-36V bør hele kladasen være satt opp for 24V i utgangspunktet.

 

Om det er dreiespole eller steppermotor synes ikke på utsiden, men dreiespole mener jeg krever mer presisjon for å fungere og er dermed mest sannsynlig dyrere å produsere. I tillegg til at de fort oppfører seg litt forskjellig avhengig av orientering og område i skalaen, ihvertfall etter et liv i hardt miljø. At alle sammen kiler seg samtidig lukter litt svidd.

 

Når det er sagt ville det være rimelig å anta at det skal være nok kapasitans i instrumentene til å returnere dem til 0 når strømmen forsvinner åkke som, særlig voltmeteret burde sluppet seg tilbake siden det bare har to terminaler (+ lys).

 

Står instrumentene sånn at de får mye vann på seg? Er det tegn til vann på baksiden av glasset? Da kan det hende mekanismen korroderer fast?

Hele kladasen er jo satt fra Nogva, og har fungert i 13 år, så det er nok satt opp som det skal være.

 

Står montert inne i styrhus i en knusketørr konsoll. Oljetrykksmåleren er dessuten bare noen uker gammel ;)

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 3.1.2024 at 7.55:

Slike instrumenter er vel av og til både for 12 og 24V men skal monteres med sammen med en motstand dersom de brukes på 24V? 
 


 

(Dersom det er enkle analoge spoleinstrumenter skal de heller ikke ha noen ‘sveiping’ ved oppstart)

IMG_0805.jpeg

 Er vel ikke sikkert at det er samme for VDO? Er nå ihvertfall helt forskjellig plugg på dem.

Link to post
Share on other sites

Fått ny turteller, men VDO har visst gått vekk fra den typen plugg som det forrige brukte. Nå er det visst 8 og 14 pin "MQS" som gjelder. Er vel greit nok om jeg bare setter slike spader på den nye kontakten, og så stikker dem i den gamle kontakten?

IMG_1490.jpeg.e7f72b94e989fd2473169af684a36329.jpeg

 

IMG_1489.jpeg.3b75effbc347ec5f72f67769f53126b6.jpeg

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

 Er vel ikke sikkert at det er samme for VDO? Er nå ihvertfall helt forskjellig plugg på dem.

Koplingskjemaet du la ut tydet på ‘gammel’ type og de har vært temmelig like men dersom de har 8/14 pins plugger (ref ny turteller) så er du nok over på en annen patent. 

Link to post
Share on other sites

Fikk dette skjemaet fra Noga. 8 og 14 pins plugger som du sier.

 

Resized_20240111_145539.jpg.c961445e6cf7d7883ef012603ceaaef1.jpg

 

Vet du hva man egentlig skal kunne måle fra turtalls giver? Fikk ikke noe spenning. Fikk derimot kontakt mellom signal og jord når motoren går. Er kanskje motstand som endrer seg da?

 

 

Link to post
Share on other sites

Diesel eller bensin? På en diesel henter du signal fra generatoren (før likeretter), på en bensinmotor av eldre type henter man signal fra - på coilen, på nyere får man et pulstog fra motorstyringa. Setter du multimeteret på VAC skal det vise 0 når motor ikke går og noen til et titalls volt når den går.

Link to post
Share on other sites

Det spørs vel hvilken type rpm sensor denne motoren har. Det gamle skjemaet viser jo at turteller bare har ‘tradisjonell’ W-inngang fra dynamo i tillegg til strømforsyning og lys. Men jeg ville forvente å se et pulset signal fra en hallgiver mellom sensor + og -, evt at en forer spenning gjennom sensor + og dermed får et pulse signal når sensor bryter kretsen.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev On 12.1.2024 at 11.08:

Diesel eller bensin? På en diesel henter du signal fra generatoren (før likeretter), på en bensinmotor av eldre type henter man signal fra - på coilen, på nyere får man et pulstog fra motorstyringa. Setter du multimeteret på VAC skal det vise 0 når motor ikke går og noen til et titalls volt når den går.

Diesel. John Deere. vekselstrøm altså? Prøvde med likestrøm jeg! Prøvde igjen nå, og ganske riktig: Fra 5 til 15V! Det hadde jeg ikke sett for meg :D

 

Signalet kommer herifra:

IMG_1491.jpeg.19e2588e0660a9ce013df12d6479acae.jpeg

hegra skrev On 12.1.2024 at 11.34:

Har du målt pluss og minus inngangene på instrumentene? Rød og sort ledning etter det jeg ser av skjemaet i første innlegg. Det hjelper lite å bytte instrumenter om det ikke er strøm til dem .

 

Joda, det er riktig spenning der!

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 14 minutter siden:

Diesel. John Deere. vekselstrøm altså? Prøvde med likestrøm jeg! Prøvde igjen nå, og ganske riktig: Fra 5 til 15V! Det hadde jeg ikke sett for meg :D

 

Signalet kommer herifra:

IMG_1491.jpeg.19e2588e0660a9ce013df12d6479acae.jpeg

 

Joda, det er riktig spenning der!


Det der er vel en hallgiver/induktiv giver på svinghjulskransen så om du får vekselstrøm ut der så er sikkert den ok. Det gamle skjemaet indikerte turteller som får W-signal fra dynamo og er åpenbart ikke korrekt. Ut fra nytt koplingsskjema må du vel lage en liten ‘kabelsalat’ da ingen av de gamle pin-nummerere stemmer overens med de nye. Ser også ut for at det trengs to eksterne små brytere for å bruke ‘config’ og ‘mode’ funksjon. Mulig det siste er overflødig, antar det fremgår av manual?

Link to post
Share on other sites

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, og ikke ta det ille opp, men hvorfor bytte turteller når det er flere instrumenter som ikke fungerer. Det er vel neppe turteller som gir feil i alle, eller ? Ser det diskuteres litt om instrumenter skal drives av 12 eller 24 volt. Da kunne det  vært greit og vite hvilken spenning du målte på pluss og minus til hvert instrument.

Karlsenkystfiske skrev On 11.1.2024 at 16.59:

 

Prøvde å sette 24V på signalledningene til oljetrykksmåleren, men den reagerer ikke.

Bare for og oppklare litt, men mener du pluss og minus til instrumentet? Signalledning tenker jeg er giverledning og den skal ikke ha spenning.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 17 timer siden:

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, og ikke ta det ille opp, men hvorfor bytte turteller når det er flere instrumenter som ikke fungerer. Det er vel neppe turteller som gir feil i alle, eller ? Ser det diskuteres litt om instrumenter skal drives av 12 eller 24 volt. Da kunne det  vært greit og vite hvilken spenning du målte på pluss og minus til hvert instrument.

Bare for og oppklare litt, men mener du pluss og minus til instrumentet? Signalledning tenker jeg er giverledning og den skal ikke ha spenning.

Fordi det kan jo hende at instrumentene bare har død av naturlig årsak. Å her jeg sitter så er det ikke så mye annet jeg får til å gjøre. ny oljetrykksmålet fungerer enda, så får vi se om den lever lengre enn de 3 dagene den forrige holdt. Du tenker det vil være interessant å se spenning i kabelskoen til hvert enkelt instrument? Også dem som fungerer?

 

 

Instrumentet fikk pluss og minus på henholdsvis signal+ og signal-

@Fantino Ser ut for at jeg trenger noe config greier her. Skulle ikke være enkelt :wink:
Da den gamle kontakten bare hadde 5 pinner i bruk, har jeg satt batteri+ og ignition+ på samme. Har det noe å si om dem får strøm fra samme sted, eller burde ignition+ gå rett på nøkkel?

 

IMG_1513.JPG.1fbff5768fbe1258c2c90def0f6ad0eb.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...