Jump to content

Kan jeg koble to dynamoer til en batteribank?


PanzerHans

Recommended Posts

Jeg forsøker å planlegge et opplegg for en hybrid mellom blybatteribank (b1) for start og vinsj, et separat batteri for baugthruster (b2) og en LifePObank for forbrukere (b3). Tenkte å gjøre det enkelt å lade b1 med dynamoene fra motoren og så ha to DC-DC mellom b1-b2 og b1-b3.

 

Men, kan jeg kjøre to generatorer på samme batteribank (dette er dobbeltinstallasjon av KAD43 med Valeo 60amp)? Er det bare å koble rett på?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Eg gjer som Hulda, og fortel kva eg har i båten.

To motorar.

Kvar motor med kvar sin 80 amp dynamo.

Desse dynamoane ladar kvart sitt startbatteri.

(Altså eit startbatteri til kvar motor.)

Frå kvart startbatteri er det ein 30 amp DC-DC ladar som ladar forbruksbanken.

Forbruksbanken er LifePO.

 

Dette funkar bra, men baksida er at DC-DC ladarane kostar, og at dei medfører eit tap på minst 10 %.

 

Eg har ein brytar til nødstart. Altså ein brytar som parallellkoplar startbatteria.

Med den er det mogeleg å lada 2*30 amp frå ein motor.

Link to post
Share on other sites

Ja du kan koble dynamoene i parallell.

 

Som et alternativ til to DC/DC-ladere kan du bruke en Victron Argofet (https://seatronic.no/victron-energy-argofet-200-2-skillerele-200a-til-2-batterier) eller Quick ladeseparator (https://seatronic.no/quick-ladeseparator-160a), og dermed få full kapasitet fra dynamoene til de respektive batteribankene når 

Da kobler du dynamoer på input sammen med b1, - og så b2-out A og b3-out B. 

Link to post
Share on other sites

PanzerHans skrev for 2 timer siden:

 

 

bellen skrev 5 minutter siden:

Henter motorene turtall fra dynamo eller egen sensor på svinghjulet? Om motorene henter turtall fra dynamo, så vil du mest sannsynlig miste turteller på den ene motoren som har lavest settpunkt på spenningen når batteriene er fulladet og dynamoen kobler ut. 

 

Mine turteljarar får info frå dynamoane. Fullada batteri verkar ikkje inn på kva turteljarane viser. Dette korkje på dei nye dynamoane, eller på dei gamle.

 

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 9 minutter siden:

Om motorene henter turtall fra dynamo, så vil du mest sannsynlig miste turteller på den ene motoren som har lavest settpunkt på spenningen når batteriene er fulladet og dynamoen kobler ut. 

Hvorfor? W-utgangen teller vel rpm uavhengig av om den lader eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget en prinsippskisse som jeg håper viser hvordan jeg grovt skissert ser for meg oppsettet. Jeg har forstått at Argofet normalt kobles til dynamo, men kan jeg gjøre slik som på tegningen, å ha input fra B1 og dele ut til B2 og B3?

Bommer jeg på funksjonsmåten for Argofet slik?

Båt (1).jpg

Link to post
Share on other sites

PanzerHans skrev 17 minutter siden:

Jeg har laget en prinsippskisse som jeg håper viser hvordan jeg grovt skissert ser for meg oppsettet. Jeg har forstått at Argofet normalt kobles til dynamo, men kan jeg gjøre slik som på tegningen, å ha input fra B1 og dele ut til B2 og B3?

Bommer jeg på funksjonsmåten for Argofet slik?

 

Problemet er vel at du med den koblingen tømmer startbatteriene når du ligger med forbruk uten lading. En DC-DC lader har løsninger for å slutte å trekke strøm når motor stoppes, eller spenningen faller. Det har ikke ArgoFET og lignende. 

 

Den nye DC-DC omformeren til Victron har veldig lavt tap.  DC-DC koster litt mer, men gir mye bedre kontroll på ladingen, ved at spenningen tilpasses hvert batteri. Etter min mening gir DC-DC også mye mindre risiko for feil, ved at de beskytter seg selv mot overbelastning (men det er det delte meninger om)

https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-xs-12-12-50a-dc-dc-battery-charger

 

Jeg synes også det fungerer best med separat landstrømlader for hvert batteri. Landstrømladere med flere utganger har ofte ikke separat styring for hver utgang. 

Link to post
Share on other sites

PanzerHans skrev 1 time siden:

Selvsagt, da må jeg vel inn med 2 stk DC-DC for at dette skal gå opp. 

Ja, eller 3 kanskje, hvis du skal ha to startbatterier og thrusterbatteriet i tillegg (Edit, ser at du har tenkt å ha èn stor startbatteribank).  DC-DC for thrusterbatteri kan med fordel plasseres nær batteriet, så vil ikke spenningsfall i kablelen påvirke ladespenningen. 

 

Men det er ikke ideelt å ha landstrømlader på startbatteriene, og satse på at DC-DC laderen skal lade forbruksbatteriet. Når startbatteriet er fullt, og laderen går ned på "float" spenning så vil DC-DC gjerne oppfatte det som at motor har stoppet, og stanse lading av forbruksbatteriet. Det er også ofte unødvendig å ha lading stående på hele tiden på startbatteriene.

 

Da ville jeg heller hatt en litt stor landstrømlader rett på forbruksbatteriet, og en liten vedlikeholdslader på startbatteri og thrusterbatteri. Blybatteriene kan gjerne dele en lader med flere utganger, mens et litiumbatteri skal ha litt annen lading, og bør ha sin egen. Gjerne en med konfigurerbar ladespenning, så du kan velge å lade litumbatteriet til f.eks. 80% når det skal stå lenge. Eksempel: https://www.victronenergy.com/chargers/blue-smart-ip67-charger-waterproof

Link to post
Share on other sites

PanzerHans skrev for 2 timer siden:

Jeg har laget en prinsippskisse som jeg håper viser hvordan jeg grovt skissert ser for meg oppsettet. Jeg har forstått at Argofet normalt kobles til dynamo, men kan jeg gjøre slik som på tegningen, å ha input fra B1 og dele ut til B2 og B3?

Bommer jeg på funksjonsmåten for Argofet slik?

Båt (1).jpg

 

Du kan koble det slik om du med tegningen mener at pluss fra dynamoer og B1 er koblet på Input på Argofet. Og så kobler du B2 og B3 på hver sin utgang på Argofet. Da vil dynamoene alltid har B1 som belastning, mao vil de prioriteres og sikres at alltid er oppladet, og deretter fordeles effekt til B2 og B3. Når du stopper motorene så er det ikke lenger noen forbindelse gjennom Argofet og du kan tømme B2 og B3 fullstendig uten at det skjer noe med B1.

Link to post
Share on other sites

Mon tro om det ikke er en ulempe til. Har surfet litt rundt på nettet for flere perspektiver og det kan virke som dette ikke vil gå. Årsaken er, om jeg forstår det korrekt, at dynamoene sjelden er helt identiske i effekt og spenningsregulering. Dermed vil det i praksis bare bli en dynamo som jobber, og den andre vil sense at batteriet er fullt og avslutte ladingen selv om dette ikke er tilfelle. Jeg kan ha forstått dette helt feil, og er ikke ekspert på dynamoer/likestrømsgeneratorer. 

Link to post
Share on other sites

PanzerHans skrev 1 minutt siden:

Mon tro om det ikke er en ulempe til. Har surfet litt rundt på nettet for flere perspektiver og det kan virke som dette ikke vil gå. Årsaken er, om jeg forstår det korrekt, at dynamoene sjelden er helt identiske i effekt og spenningsregulering. Dermed vil det i praksis bare bli en dynamo som jobber, og den andre vil sense at batteriet er fullt og avslutte ladingen selv om dette ikke er tilfelle.

Mistenker at dette er en teoretisk tilnærming, ikke en praktisk. Så vidt jeg har forstått er det mange her på forumet som har koblet begge dynamoer rett på ett batteri.

 

PanzerHans skrev 1 minutt siden:

Jeg jan ha forstått dette helt feil, og er ikke ekspert på dynamoer/likestrømsgeneratorer. 

En moderne dynamo er en vekselstrømsgenerator, ikke en likestrømsgenerator. Vekselstrømmen blir likerettet til likestrøm i diodebroa.

 

Ellers, har du sett spørsmålet mitt lenger opp?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

Eneste ulempen jeg ser ved ren paralellkobling er at du gjør en solid redundant løsning om til singel. I praksis så kan en singel feil ødelegge begge geratorer. (F,eks om generatorer blir koblet fra batteriet under drift, eller ledningsbrudd/vakkelkontakt mrllom batteri og generatorer)

 

Eg forstår det slik at dette innlegget truleg sikta til mitt innlegg/ mi løysing. Det er nok rett at parallellkopling vil redusera redundansen i opplegget.

Dette er nok korrekt.

 

Hovudbrytaren som parallellkoplar startbatteria er montert for å kunne starta sb motor på bb startbatteri og omvendt.

Eg har ikkje freista å køyra ein motor med parallellkopla startbatteri over lengre tid. Banken blir lada fort opp uansett.

 

Eg kan òg nemna at eit par solcellepanel ladar òg ladar forbruksbanken.

 

 

Link to post
Share on other sites

PanzerHans skrev for 2 timer siden:

Mon tro om det ikke er en ulempe til. Har surfet litt rundt på nettet for flere perspektiver og det kan virke som dette ikke vil gå. Årsaken er, om jeg forstår det korrekt, at dynamoene sjelden er helt identiske i effekt og spenningsregulering. Dermed vil det i praksis bare bli en dynamo som jobber, og den andre vil sense at batteriet er fullt og avslutte ladingen selv om dette ikke er tilfelle. Jeg kan ha forstått dette helt feil, og er ikke ekspert på dynamoer/likestrømsgeneratorer. 

 

På vår båt så viser victronbattmeteret at begge motorane ladar samstundes.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 3 timer siden:

Eneste ulempen jeg ser ved ren paralellkobling er at du gjør en solid redundant løsning om til singel. I praksis så kan en singel feil ødelegge begge geratorer. (F,eks om generatorer blir koblet fra batteriet under drift, eller ledningsbrudd/vakkelkontakt mrllom batteri og generatorer)

 

Sannsynligheten for dette får man ta med seg i egen risikovurdering. For bruk i en fritidsbåt er det nok mer en teoretisk problemstilling. Men det er sagt ut i fra båtbruk i langs svenskekysten hvor det er flust av VP-forhandlere og en dynamo i hylla i enhver gjestehavn. Har respekt for at det ikke er slik overalt.

 

Det som da kan gjøres er å kjøre to stk Argofet eller Quick ladeseparatorer. Imho fremdeles en bedre og mer effektiv løsning enn DC/DC-ladere som både er dyrt, ineffektiv form for spenningsregulering og dårlig utnyttelse av dynamokapasitet. 

 

PanzerHans skrev for 2 timer siden:

Mon tro om det ikke er en ulempe til. Har surfet litt rundt på nettet for flere perspektiver og det kan virke som dette ikke vil gå. Årsaken er, om jeg forstår det korrekt, at dynamoene sjelden er helt identiske i effekt og spenningsregulering. Dermed vil det i praksis bare bli en dynamo som jobber, og den andre vil sense at batteriet er fullt og avslutte ladingen selv om dette ikke er tilfelle. Jeg kan ha forstått dette helt feil, og er ikke ekspert på dynamoer/likestrømsgeneratorer. 

 

Det går helt fint, det er ikke bare én dynamo som jobber. Dette er ikke binært, og en forskjell i dynamoer som i utgangspunktet er av samme modell vil fortone seg relativt proporsjonalt med differansen. 
 

Om du parallellkobler to vidt forskjellige dynamoer, f.eks Valeo 60A som TS har med en Mitsubishi 115A som jeg har så vil fremdeles begge to levere effekt. Men den store vil dra mer av lasset enn den lille.

Link to post
Share on other sites

I et DC-nett kan man ha så mange DC-kilder som man vil. Det som avgjør belastningen på de respektive kildene er potensialforskjellen mot det aktuelle spenningsnivået, og selvsagt deres utgangseffekt. 

 

Vi kan jo ta båten min som eksempel siden det jeg har gjort er det mange sier ikke fungerer:

  • 2 stk 115A dynamoer parallellkoblet direkte sammen med startbanken på en Quick ladeseparator (mangel på redundans sier noen, simplicity is king sier jeg)
  • startbanken er 2 stk AGM-batterier i motorrom, pluss 1 stk AGM-batteri ved baugpropell (parallellkoblet)
  • forbruksbanken er lithium som er koblet på en av ladeseparatorens utganger
  • Av 12V ladere har jeg 2 stk 60A og 3 stk 25A som er koblet på forbruksbanken, - i tillegg har jeg 1 stk 7A lader som er koblet på startbanken

I følge mange skal det ikke være mulig å parallellkoble ladere. Så lenge det er et kraftunderskudd, dvs at batteriene kan ta i mot mer enn laderne kan levere vil alt gå for fulle mugger. Jeg kan se hva alle laderne trekker fra 230V-siden, og jeg ser den akkumulerte effekten inn på batteriene på DC-siden. Her leverer alle maks så lenge batteriene kan ta i mot mer enn hva laderne samlet kan gi. Når man passerer kraftparitet (punktet da laderne samlet sett klarer levere mer effekt enn batteriene kan absobere) og forholdet snus (og samtidig spenningen stiger, går fra bulk til absorption) vil man kunne oppleve at en lader mener den er ferdig med sitt og går i standby, men da er det samtidig ikke behov for den kraften lenger og det blir mer å jobbe med for resten av laderne. Med lithium lader man med svært høy effekt til svært høy State-of-Charge, og det er ikke før ved >90-95% SoC hvor forbruksbanken ikke lenger har lyst på 195A. Da slår jeg av ladere og lar ikke flere stå på enn det som trengs for å dekke det jeg eventuelt har av gjenværende ladebehov pluss aktuelt forbruk i båten. 

 

Det går også helt fint å kjøre for motor og lade via dynamoene, samtidig som jeg kjører strømgenerator for å gi 230V til 12V-laderne, og så la disse lade parallelt med dynamoene.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 1 time siden:

 

Sannsynligheten for dette får man ta med seg i egen risikovurdering. For bruk i en fritidsbåt er det nok mer en teoretisk problemstilling. 

Det trådstarter spør om er, er det greit å koble sammen to generatorer fra hver sin motor. Da er det greit å svare på hva eventuelle konskvenser det har.

Her er vi nok litt uenig. Enten så har man redundans eller så har man det ikke. Med adskilte generatorer og batterier, lever hver motor i sin egen verden. En feil kan aldri slå ut mer enn en motor. Å kalle dette en teoretisk problemstilling blir som sagt feil for meg.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 3 minutter siden:

 Med adskilte generatorer og batterier, lever hver motor i sin egen verden. En feil kan aldri slå ut mer enn en motor. Å kalle dette en teoretisk problemstilling blir som sagt feil for meg.

Enig. Hvis man har to startbatterier så kan de gjerne være direkte koblet til hver sin dynamo og starter.  Så kan man ha en nødbryter for å koble de sammen.

 

Og så to DC-DC til forbruksbatteriet slik @Ask har det. Da har en  god redundans.

 

Å ha  ArgoFET mellom dynamo og startbatteri ser jeg som en uheldig billigløsning. Hvis den utgangen ryker så kan dynamo ende opp med  å gå ubelastet. Og skal en bruke ArgoFET så mener jeg startbatteriet må stå på en egen  utgang, ikke på inngangen @Sequoia . 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...