Jump to content

Kan jeg koble to dynamoer til en batteribank?


PanzerHans

Recommended Posts

PanzerHans skrev 54 minutter siden:

Da har jeg laget to nye skisser. En for DC-DC og en for ArgoFET. 
I begge tilfellene må jeg bytte landstrømsladeren min (men den er moden for utskiftning etter 20 år uansett.

Ut fra tidligere kommentarer er det vel opplagt at jeg vil støtte den øverste. Da har du fordelen med å ha dynamoene direkte koblet til startbatteriene, og du kan styre dynamobelastningen og ladingen til lithiumbatteriene betydelig bedre.  Du kan for eksempel sette ned ladespenningen, så de bare lades til 80%, hvis de skal stå lenge.

 

Det trengs jo endel brytere og sikringer i tillegg.  Det er greit å kunne koble fra thrusterbatteriet, og å koble sammen startbatteriene. Siden du nå har to startbatterier, så er det jo ikke direkte krise om du tømmer det ene startbatteriet med thrusterene. Men det er endel anbefalinger som går på å ha thrusterbatteri frakoblet startbatteri når thrustere går, for å unngå å sende støy inn på motorelektronikken. 

 

En landstrømlader med tre utganger vil vanligvis ikke ha separate ladeprogrammer for hvert batteri. Så som tidligere nevnt kan det være bedre å ha en egen lader med lithiumprogram for LifePO banken. Så kan heller thrusterbatteriet få den tredje utgangen. 

 

Hvis det er tynne kabler fram til thrusterbatteriet, så vil det opplagt være bedre å ha en DC-DC framme ved det batteriet.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

…..

 

Men til spørsmålet fra Gullfisk:

Hvor tykke ledninger ligger det fram til trusteren nå?

 

 

Jeg har ikke sjekket, det er orginalkablene fra båten var ny. Tipper 50mm2, men hadde håpet på mer. Merk det er ikke batteri der idag.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 5 timer siden:

Nei, jeg har ikke sett noe spesifikt for den. Men det var bl.a. nevnt her for VP D6/370

D-serien blir noe helt annet. Trådstarer skrev innledningsvis at han hadde KAD 43. Meg bekjent er det en mekanisk motor uten den elektroniske styringen D-serien har. Men korriger meg gjerne om jeg har feil. På en D-serie motor skal ikke truster få strøm fra startbatteriene. 

 

 

PanzerHans skrev for 4 timer siden:

Jeg har ikke sjekket, det er orginalkablene fra båten var ny. Tipper 50mm2, men hadde håpet på mer. Merk det er ikke batteri der idag.

Ok. Det betyr i alle fall at kablene som ligger der er beregnet på å fore trusteren med strøm. Setter du inn et batteri framme, så vil du garantert få god drahjelp fra de bak med å holde spenningen oppe. Og hva slags truster var det du hadde? Du er litt ordknapp her :wink:

Link to post
Share on other sites

PanzerHans skrev for 23 timer siden:

Da har jeg laget to nye skisser. En for DC-DC og en for ArgoFET. 
I begge tilfellene må jeg bytte landstrømsladeren min (men den er moden for utskiftning etter 20 år uansett.

DC-DC:

Båt-DC-DC.jpg

 

ArgoFET:
Bat-ArgoFET.jpg.c6a29aab4e735d197e2dfb35e0ea7235.jpg

 

Ad ArgoFET, er utgangene balanserte i forhold til hva de leverer. Altså slik at jeg ikke ender med å sende alt til Lithiumbanken som vel tar imot mye mer strøm enn blybatteriene?


Med utgangspunkt i nederste skisse, som jeg ville foretrekke:

 

Du trenger i grunnen ikke kjøpe ny landstrømlader. Den kan bare koples på inngangen til den ene ArgoFETen. En landstrømlader med 3 utganger er oftest dyr og består egentlig bare av en enkel lader med en mini-ArgoFET på utgangen.

 

MPPT ville jeg vurdert å kople inn på inngang på den andre ArgoFETen. Lithium vil likevel få mesteparten av strømmen men fordelen er at du holder alle blybatteriene toppladet og slipper å dille med landstrøm unødvendig.

 

(Det hadde nok vært tilstrekkelig med en ArgoFET også, men jeg oppfatter ønske om redundans)

 

Med originalkabel fram til baugpropell burde det være grei skuring å sette ekstra batteri fremme, men du burde ha en fjernoperert hovedbryter der, for å kunne bryte strømmen dersom baugpropell eller ankervinsj henger seg opp (det skjer etter min erfaring oftere enn at ArgoFET tar kvelden). Bryter kan være felles for baugpropell/ankervinsj selvsagt. Jeg ville sjekket spec på strømtrekk baugpropell for dimensjonering av både batteri fremme og hovedbryter. BEP har vel en 500A utgave om jeg husker riktig. Denne kan også overstyres manuelt.

Link to post
Share on other sites

PanzerHans skrev for 2 timer siden:

Det er en 3 bladers QL. Er usikker på effekten, men antar 2kw. 

Ok.

Jeg kjenner ikke til QL trusterene. Men i profilen din har du oppgitt at du har en Viksund 360 St. Cruz, da høres det ut for meg som om du har en litt liten truster. Min SE80 er oppgitt til å trekke 4,4kW, og det er nok en truster som hadde passet i den båten. 

 

Uansett. Poenget mitt var at du har tegnet inn et batteri i baugen med 750CCA, det synes jeg kanskje var litt snaut. Det kommer jo an på trusteren, men de motorene er strømsultne saker. Og på en båt i din størrelse ville jeg jo gjettet at du hadde litt større truster, og da trenger du strøm. Støtte fra startbatteriene vil derfor være en stor fordel for å få så høy spenning, og dermed effekt, som mulig på trusteren. Spenningsfall på trustermotoren gir deg en voldsomt redusert skyvekraft. Derav forslaget om å parallellkoble startbatteriene når trusteren går. Kablene fram til trusteren er tydeligis beregnet på å forsyne trusteren med strøm, så da er de tykke nok til dette formålet også. 

 

Under har jeg tegnet inn hvordan batteriene kan laskes med et rele.

 

ElskjemaArgofettodynamolithiumforbruk.jpg.2df31a0f6d1562d11911872f40438c23.jpg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Ok.

Jeg kjenner ikke til QL trusterene. Men i profilen din har du oppgitt at du har en Viksund 360 St. Cruz, da høres det ut for meg som om du har en litt liten truster. Min SE80 er oppgitt til å trekke 4,4kW, og det er nok en truster som hadde passet i den båten. 

 

Jeg har noen bilder jeg tok av thrusteren i forrige sesong. Tror det har hengt en lapp på motoren med detaljer, men den er borte. Mulig noen som kjenner QL-serien bedre enn meg ser hvilken modell det er fra bildene. Når jeg ser på kablene, så er det neppe mer en 50mm2....

IMG20220603162945.jpg

IMG20220603162951.jpg

IMG20220603162940.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til den trusteren der, men det er det kanskje andre som gjør. 

 

Det du uansett kanskje bør gjøre er å måle litt. Sett et multimeter med krokodilleklemmer og lange ledninger på trustermotoren, heng på et amperemeter på en av ledningene, og kjør den i 30 sekunder. Da får du en pekepinn på hvor mye strøm den drar, og om du har akseptabel spenning fram til motoren. Da blir det også lettere å si noe om hva du bør gjøre. 

 

Du kan også måle diameteren på ledningene uten isolasjon, da kan du finne ut hvilket tverrsnitt du har. 

Link to post
Share on other sites

Har selv båt med 2x kad 32 (like motrorer uten elektronik men 4 sylindret) som fint tåler spenningsdropp fra baugpropellen. 

Skal til våren montere Lithium forbruk og 

vil gjøre det så enkelt og trygt som mulig, for enkel event. feilsøking i fremtiden og mindre duppeditter som kan feile.

 

Disse motorene har relativt små dynamoer og derfor mener jeg det er enklest og tryggest å:

Koble begge D+ fra dynamoene inn på + hovedbryter start. (har gjort dette også på en kamerat sin båt og det fungerer utmerket.

 

Koble Dc-Dc lader mellom start hovedbryter og forbruk hovedbryter.

Dc-Dc laderene mener jeg er tryggere for dynamoene da de ikke suger så mye ut av de, og man får riktig spenning til lithium ,Det får man vel kansje ikke med Argofet,uten at jeg har satt meg inn i de.

Montere en ca 40 amp lithium landstrøm lader til lithium forbruksbatteriene og solselleregulatoren på samme , og mulig en liten 5 amp lader på optima startbatteriet.

Fortsette å ha start begge motorene,baugtruster og vinsj foran og bak på startbatteriet. (dette har vært sånn i 5 år og aldri hatt noe problem med det. 55 amp Optima Yellow top med ca 800 cca. Begge motorene lader jo når dette brukes.

Link to post
Share on other sites

Windy 32 skrev for 2 timer siden:

Koble Dc-Dc lader mellom start hovedbryter og forbruk hovedbryter.

Dc-Dc laderene mener jeg er tryggere for dynamoene da de ikke suger så mye ut av de, og man får riktig spenning til lithium ,Det får man vel kansje ikke med Arofet,uten at jeg har satt meg inn i de.

Montere en ca 40 amp lithium landstrøm lader til lithium forbruksbatteriene og solselleregulatoren på samme , og mulig en liten 5 amp lader på optima startbatteriet.top med ca 800 cca. Begge motorene lader jo når dette brukes.

Denne kombi-enheten kunne passet rett inn hos deg, men jeg vet for lite om den til å kunne anbefale den. Prisen må mer ned også:

https://www.batteributikken.com/products/votronic-vbcs-6040430-triple---batterilader-dc-dc-mppt

https://www.12voltplanet.co.uk/user/Votronic-VBCS-triple-charger-instructions.pdf

 

Det er gjerne bedre å gå for separate Victron enheter med bluetooth. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 15 minutter siden:

Denne kombi-enheten kunne passet rett inn hos deg, men jeg vet for lite om den til å kunne anbefale den. 

https://www.batteributikken.com/products/votronic-vbcs-6040430-triple---batterilader-dc-dc-mppt

https://www.12voltplanet.co.uk/user/Votronic-VBCS-triple-charger-instructions.pdf

 

Det er gjerne bedre å gå for separate Victron enheter med bluetooth. 

Ja den er absolutt et godt alternativ. har sett litt på Victron sine med bluetooth også , og de ser enkle og greie ut. er ikke ofte jeg bruker landstrømladeren jeg har i dag , da jeg har solcelle som alltid står på når båten ligger i hjemmehavn. tror den jeg har nå er på 15 amp og det har fungert fint de få gangene jeg har hatt behov for det , oftest høst og vår på land under båtpuss med litt varme og radio på . men tenkte det kunne være greit å gå opp til ca 40 amp når den først skal skiftes .

Lithiumbanken blir nok 2x100 amp. 

Men nok om det og tilbake til TS igjen ,...vil ikke kuppe tråden ;-)

Poenget mitt var at det er fort å gjøre det litt mer avansert enn man egentlig har behov for:-):-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...