Jump to content

Tips til Volvo Penta mekaniker? Oslo Sør-Øst.


Torsen67

Recommended Posts

Hei

Volvo Penta D4-260. Har båten liggende på land innerst i Bunnefjorden. Skulle hatt ut motoren på vårparten. Det har vært vann i belgen/drevet, så kåpe, demperplate, starter etc bør inspiseres for rust. (starter virker)Lager der drevet kommer inn i kåpa må også byttes. Samtidig skal det byttes tiltslanger fra oljebeholder til transom. Bytter også oksosrør til ny type med anode. Eksos og slanger tenker jeg å bytte selv.

 

Vinteropplagringsplassen har tårnkran, så det å få ut motor for en som kan det, bør være enkelt.

Noen som har tips til en god mekaniker i området?   

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev On 4.1.2024 at 7.33:

LaSa finner du i Oslo og Son og har erfarne VP-mekanikere.

 

Verksteder skal jo normalt ha betalt for reise også så ta det med i totalsum.

 

LaSa feildiagnostiserte et drev til en bekjent til de grader, de var nok interessert i å lage seg arbeid på en tid av året der det var lite å gjøre.

 

LaSa mente drevet var helt utslitt etter kontroll av aksling og frarådet all videre bruk. De fikk imidlertid ordre fra kunde om å sette sammen drevet igjen som normalt, da utvidede oljeprøver som var tatt og analysert de 2 siste oljeskiftene (ikke gjort kjent for LaSa) ikke viste noen antydning til partikler i olja, og nå har drevet gått 200 nye timer etter sammenstilling uten noen felisymptomer.

 

Ville fulgt nøye med om de skulle utført jobb på noe.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 32 minutter siden:

LaSa mente drevet var helt utslitt etter kontroll av aksling og frarådet all videre bruk.

 

Interessant tilfelle! 

Fikk du noe innsikt i hvordan de diagnostiserte drevet som utslitt ved å kontrollere akslingen?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutter siden:

 

Interessant tilfelle! 

Fikk du noe innsikt i hvordan de diagnostiserte drevet som utslitt ved å kontrollere akslingen?

 

 

LaSa mente at tannhjulene var utslitte men dokumentasjonsgrunnlaget viste egentlig ikke noe annet enn det man kan anse for normal slitasje jfr. det forholdsvis lave timetallet.

 

At øvre gearhus hadde vært varmt (lakk) ble også reagert på, forøvrig ikke unaturlig men med oljeprøver dekkende for flere hundre timer tilbake i tid uten antydning til forhøyet partikkelinnehold samt de erfaringer man har med at denne driftsproblematikken er ikke uvanlig for DPH som blir benyttet på marsjfart over lengre strekninger var det ikke aktuelt å foreta seg noe mer fra kundens side.

 

Og etterfølgende oljeprøver og driftserfaringer sannsynliggjør at det var korrekt å kjøre videre på drevet uten å koste en potensielt svært kostbar overhaling på dette tidspunktet, drevet kan nok fint kjøre doblet driftstid jfr. de timene det hadde på inspeksjonstidspunktet før det er aktuelt med en planlagt overhaling eller utbytting.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 2 minutter siden:

LaSa mente at tannhjulene var utslitte men dokumentasjonsgrunnlaget viste egentlig ikke noe annet enn det man kan anse for normal slitasje jfr. det forholdsvis lave timetallet.

 

Ok. Men det som fasinerer meg er at de kunne si dette ut fra å kontrollere akslingen. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Bellil skrev On 4.1.2024 at 7.33:

LaSa finner du i Oslo og Son og har erfarne VP-mekanikere.

 

Verksteder skal jo normalt ha betalt for reise også så ta det med i totalsum.

 

Ja, derfor jeg ser for meg en som ikke er så langt unna. Ser for meg at motor tas ut. Så skal jeg ordne litt i motorrommet. Så må mekaniker komme tilbake når motor skal inn igjen. Kjedelig å måtte betale store summer i kjøring. Men noe kjøring må man selvsagt reine med.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 5.1.2024 at 17.57:

 

 

LaSa mente at tannhjulene var utslitte men dokumentasjonsgrunnlaget viste egentlig ikke noe annet enn det man kan anse for normal slitasje jfr. det forholdsvis lave timetallet.

 

At øvre gearhus hadde vært varmt (lakk) ble også reagert på, forøvrig ikke unaturlig men med oljeprøver dekkende for flere hundre timer tilbake i tid uten antydning til forhøyet partikkelinnehold samt de erfaringer man har med at denne driftsproblematikken er ikke uvanlig for DPH som blir benyttet på marsjfart over lengre strekninger var det ikke aktuelt å foreta seg noe mer fra kundens side.

 

Og etterfølgende oljeprøver og driftserfaringer sannsynliggjør at det var korrekt å kjøre videre på drevet uten å koste en potensielt svært kostbar overhaling på dette tidspunktet, drevet kan nok fint kjøre doblet driftstid jfr. de timene det hadde på inspeksjonstidspunktet før det er aktuelt med en planlagt overhaling eller utbytting.

 

Hmm, en ting som bekymrer meg litt. Var dette mekaniker ansatt i Lasa? Er redd for at det leies inn uavhengige mekanikere i tider med høyt trykk? (Kjenner meg litt igjen fra håndverksbransjen) 

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Ragnar Ringstad i Fredrikstad. Min fabrikknye B39 brukte jeg fem år på å få iorden, og det innebar bytte av 2 stk D4-260. Jobben ble gjort i Horten den ene gangen (høyt oljeforbruk) og i Fredrikstad den andre gangen (havari). Du kan jo ringe de og spørre. Jeg vet også at et annet medlem her fikk god hjelp av Ringstad isommer med et tilsvarende havari som det jeg hadde på min ene motor (gjennomslag i en sylinder).

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 18.1.2024 at 20.41:

Jeg har god erfaring med Ragnar Ringstad i Fredrikstad. Min fabrikknye B39 brukte jeg fem år på å få iorden, og det innebar bytte av 2 stk D4-260. Jobben ble gjort i Horten den ene gangen (høyt oljeforbruk) og i Fredrikstad den andre gangen (havari). Du kan jo ringe de og spørre. Jeg vet også at et annet medlem her fikk god hjelp av Ringstad isommer med et tilsvarende havari som det jeg hadde på min ene motor (gjennomslag i en sylinder).

 

Ja, vi er flere som kan bekrefte topp service og kvalitetsjobbing fra gutta på det verkstedet.

Jeg sendte fortvilet epost med rop om hjelp etter havari på søndag i ferien og fikk første tilbakemelding mandag morgen. "Vi skal hjelpe, regnet med å ha mekaniker ombord til lunchtid" Og det stemte. Havari ble konstatert og vi fikk slep inn til Fredrikstad. De bygget motoren opp med nye stempler på halvannen uke midt i ferien. Makaløst spør du meg. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...