Jump to content

Hvor kommer båten fra?


Kapteinen, han uten båt!

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hva den grepa gjengen her på Båtplassen mener om hvilket stedsnavn som skal stå på båten. For mitt vedkommende skal båten ligge i Oslo, men selv er jeg fra Lillestrøm. Oslo er da hjemmehavna, mens Lillestrøm er "min" by :cheers: . Jeg er ikke spesielt glad i Oslo :boxing: , men det ser kanskje dumt ut å skvalpe rundt i en båt fra Lillestrøm? Jeg er selvsagt klar over et til tider yrende båtliv på Øyeren, som kunne gi meg et alibi, men hva mener dere?

Redigert av Kapteinen, han uten båt! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men det ser kanskje dumt ut å skvalpe rundt i en båt fra Lillestrøm?

Enig :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hva den grepa gjengen her på Båtplassen mener om hvilket stedsnavn som skal stå på båten. For mitt vedkommende skal båten ligge i Oslo, men selv er jeg fra Lillestrøm. Oslo er da hjemmehavna, mens Lillestrøm er "min" by :cheers: . Jeg er ikke spesielt glad i Oslo :boxing: , men det ser kanskje dumt ut å skvalpe rundt i en båt fra Lillestrøm? Jeg er selvsagt klar over et til tider yrende båtliv på Øyeren, som kunne gi meg et alibi, men hva mener dere?

Kan du ikke kalle båten for "kanarifugelen" da? og lakke den gul/svart...

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke kalle båten for "kanarifugelen" da? og lakke den gul/svart...

Jeg har vært inne på tanken å kalle båten et-eller-annet med Kanari /Fugla/LSK, men funnet ut at den bør i anstendighetens navn gis et kvinnenavn. Lakkerer jeg båten i gult og svart får jeg aldri lurt den på en Vif patriot, og skal jeg "lure" noen, så gjør jeg det gjerne med en Vif patriot. :lol:

Link to post
Share on other sites

På hekken av Kornelia står det Oslo. Det var det eneste fornuftige når vi skulle ut på langtur. Det er greit å slippe lange diskusjoner med en toller på Kapp Verde fordi "Asker" eller "Husvik" ikke står på hans liste over godkjente hjemmehavner. På gøy kaller vi båten "Kornelia af Blåsenborg" fordi vi bodde der når vi kjøpte den (Blåsenborg består av 10-15 hus på Storhaug i Stavanger) Dette står ikke på noen papirer eller på båten. Ingen kan jo nekte oss å ha en offisiell, og en uoffisiell hjemmehavn.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Sett Lillestrøm med god samvittighet. På en fritidsbåt så er det vel ingen faste regler om hva som skal stå på akterenden. Eller om det skal stå noe der i det hele tatt.

 

Har forøvrig arbeidet ombord på en båt som var registrert i Luxenburg. Ganske sikkert at den båten ville ha forholdsvis store problemer med å besøke "hjemmehavnen" sin.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at det var vanlig å sette navnet på havnebyen til båten som hjemby. Men i sommer så jeg faktisk en havseiler med sveitsisk flagg og Zurich som havneby(!!!??? ) liggende på Vågen i Bergen. Må si at jeg fikk meg en spørrende latter... :eek:

Hei

Jeg var ombord i en Rassy fra Basel en gang.

Jeg lå da i Horten.

Skipperen fortalte at båten var eid av en klubb i Basel

og medlemmene kunne hyre på noen uker i året.

Det er vel ikke noe problem å gå Rhinen til åpen hav?

Rhinen

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

...... i sommer så jeg faktisk en havseiler med sveitsisk flagg og Zurich som havneby(!!!??? ) liggende på Vågen i Bergen. Må si at jeg fikk meg en spørrende latter...

Du skal ikke le så veldig mye, Blåsa - Sveits har faktisk en ikke helt ubetydelig handelsflåte!! :o) Og de fleste båter der er "hjemmehørende" i Zürich, Bern, o.s.v. selv om de selvfølgelig aldri kommer til sin hjemmehavn.

 

Dessuten tror jeg at det tilsammen finnes omtrent like mange - om ikke flere - fritidsbåter registrert på innsjøene i Sveits, som her på Mjøsa. Utrolig nok er det mange seilbåter, både i halvtonn klassen (mitt gamle utdaterte størrelsesmål) og større. Og hvem var det som tok hjem Americas Cup, nå sist......?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kommersielle fartøy, er det vel REDERIETS adresse som bestemmer hjemmehavnen. Det er jo meningsløst at en 200.000 tonner skal ha en "hjemmehavn", den går jo rundt på havet i hele sin levetid. Rederiet kan man jo legge hvor som helst, gjerne i Bern. For fritidsbåter registrert i NOR, er det ikke noe krav at hjemmehavnen endres når båten selges. Vet ikke hvordan det er for yrkesfartøy.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Et rederi kan registrere sine båter hvor hen i verden de vil. Jeg har jobbet i rederier med adresse Norge, mens bak på båtene har det stått både Monrovia, Nassau.

 

Så jeg tror ikke Rederiets adresse har noen betydning for hjemmehavn.

Derimot kostnadene ved de forsjellige lands register spiller nok en vesentlig rolle her!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...