Jump to content

Hvor kommer båten fra?


Kapteinen, han uten båt!

Recommended Posts

Da vi hentet en 52 Furuholmen fra Oslo i -99 ble vi liggende værfast i Stavern et par dager. Dette var i november men det var da litt folk nede på kaiene, og de var påfallende lite interessert i å prate med svogeren og meg ombord i den eneste båten som lå der. Vi begynte jo å lure på om det grodde utvekster i ansiktet vårt eller om pumpelukta var så fremtredende at lokalbefolkningen var engstelige for å få denne illeluktende pesten som holdt på å fortære oss.

Mens vi sto og beundret tonnasjen aktenfor tvers slo det oss: Det lyser PLIMSOLL IV, OSLO flere kabler oppi gatene, skulle vi prøve å fjerne hjemstedet og se om det utgjør en forskjell? Det skal jo vekk uansett. Operasjonen "Fjern Oslo" ble iverksatt og snart låg fartyget uskyldsrent langs kai.

Da ble det folksomt gitt, det sto til stadighet mennesker på kaien og ville slå av en prat. Det var til tider litt for mye av det gode, vi kunne bare ane snevet av hvor mange timer vi skulle komme til å bruke langs kaiene for å legge ut om historikk og spesifikasjoner til interesserte de kommende årene.

Denne historien viser hvertfall at hjemstedshavnen ikke er uten betydning, men jeg håper at de fleste båtfolk har et edlere sinn enn å dømme etter hjemstedshavna.

 

Og bare for å ha sagt det, dette er ikke til forkleinelse for Oslofolk.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

For fritidsbåter registrert i NOR, er det ikke noe krav at hjemmehavnen endres når båten selges. Vet ikke hvordan det er for yrkesfartøy.

Jeg måtte bytte hjemmehavn, Drøbak var ikke godkjent lenger og forøvrig ikke interessant.

 

 

Og bare for å ha sagt det, dette er ikke til forkleinelse for Oslofolk.

Jeg har fått et intrykk av at hvis det står Oslo, Asker, KNS eller en hjemmehavn i Bærum

blir ting og tang fort litt dyrere når mam kommer forbi Drøbak. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte bytte hjemmehavn, Drøbak var ikke godkjent lenger og forøvrig ikke interessant.

Når du sier "måtte bytte", hva mener du da? Ble det krevet av Sjøfartsdirektoratet? Det høres i såfall merkelig ut. For Lyngør er situasjonen at det ikke lenger tildeles som hjemmehavn, men eldre fartøy som i sin tid ble registrert der, beholder det som min hjemmehavn. Vil tro det samme gjelder for Drøbak?

 

Hvis du flytter, er det ikke noe krav i NOR at du forandrer hjemmehavn for båten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Når du sier "måtte bytte", hva mener du da? Ble det krevet av Sjøfartsdirektoratet? Det høres i såfall merkelig ut. For Lyngør er situasjonen at det ikke lenger tildeles som hjemmehavn, men eldre fartøy som i sin tid ble registrert der, beholder det som min hjemmehavn. Vil tro det samme gjelder for Drøbak?

 

Hvis du flytter, er det ikke noe krav i NOR at du forandrer hjemmehavn for båten.

Hei

Jeg fikk beskjed om det fra Skipsregisteret NOR når båten ble kjøpt.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...