Jump to content

For høyt turbotrykk i en TAMD72A


Marida

Recommended Posts

Hei, har en utfordring med den ene motoren. Her røyk Wastegateventilen, den var rustet helt i stykker. Har fått nye turboer av Greg, og han hadde også en Wastegate til en TAMD 75 som jeg har fått låne til den nye kommer. Har bestilt en som skal passe, men det var uhyggelig lang leveringstid, har til nå ventet i 18mnd.

Tilbake til utfordringen. Fikk hjelp av Volvo verksted med hyggelig og flink mekaniker til å få overhalt huset denne skal sitte i samt montasje og testing. I Volvo sine manualer står det at justeringsskruen på ventilen ikke skal røres, den er derfor satt helt likt med den andre som er i orden. Resultatet er at babord motor (m/lånt ventil) får alt for høyt turbotrykk. ligger på 2,5 på 2200rpm og det var trykket Greg anbefalte når han gikk på topp, det betyr at jeg har maks turtall på den motoren på 2200.

 

Spørsmålet da er om det kan være mulig å justere på Wastegaten allikevel, selv om Volvo sier at den ikke skal røres. I så fall hvem gjør en slik jobb?

Link to post
Share on other sites

Vil ikke tro dette er noe hokus pokus.

 

Ventilen du har fått lånt som er til en 75P er justert for akkurat det turbotrykket en 75 gir. 

Således vil den ikke åpne før trykket på dine 72motorer er oversteget da 75p yter 480 hk mens din er på 430.

 

Det at VP ikke ville røre den har nok med at de er ferdig stilt inn fra fabrikk på x,xx bar til en 75 motor. Vil tro greg og andre som er vant til å fikle med turboer og wastegater ikke vil ha noe problem med å justere dette gitt riktig og nøyaktig måleutstyr samt korrekte data på dine 72 motorer.

 

Pr i dag blir det som du kjører rundt uten wastegate og gjør klokt i å ikke belaste motor mer enn maks turbotrykk på den andre. Ligger denne motoren (den med 75 WG) over den andre i trykk på feks 2000 rpm også?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

sap_2000 skrev On 9.1.2024 at 22.40:

Pr i dag blir det som du kjører rundt uten wastegate og gjør klokt i å ikke belaste motor mer enn maks turbotrykk på den andre. Ligger denne motoren (den med 75 WG) over den andre i trykk på feks 2000 rpm også?

Greg sier det har noe med slaglengden på ventilen å gjøre da den ikke egentlig er lik. Har ikke måler på den andre, vi målte kun på den vi byttet.

 

Gir på til 2200rpm innimellom for ikke å sote ned hele greia, men trives best i "Tom Rør fart"

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...