Marida Startet 4.Januar Del på Facebook Startet 4.Januar Hei, har en utfordring med den ene motoren. Her røyk Wastegateventilen, den var rustet helt i stykker. Har fått nye turboer av Greg, og han hadde også en Wastegate til en TAMD 75 som jeg har fått låne til den nye kommer. Har bestilt en som skal passe, men det var uhyggelig lang leveringstid, har til nå ventet i 18mnd. Tilbake til utfordringen. Fikk hjelp av Volvo verksted med hyggelig og flink mekaniker til å få overhalt huset denne skal sitte i samt montasje og testing. I Volvo sine manualer står det at justeringsskruen på ventilen ikke skal røres, den er derfor satt helt likt med den andre som er i orden. Resultatet er at babord motor (m/lånt ventil) får alt for høyt turbotrykk. ligger på 2,5 på 2200rpm og det var trykket Greg anbefalte når han gikk på topp, det betyr at jeg har maks turtall på den motoren på 2200. Spørsmålet da er om det kan være mulig å justere på Wastegaten allikevel, selv om Volvo sier at den ikke skal røres. I så fall hvem gjør en slik jobb? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 9.Januar Del på Facebook Svart 9.Januar Vil ikke tro dette er noe hokus pokus. Ventilen du har fått lånt som er til en 75P er justert for akkurat det turbotrykket en 75 gir. Således vil den ikke åpne før trykket på dine 72motorer er oversteget da 75p yter 480 hk mens din er på 430. Det at VP ikke ville røre den har nok med at de er ferdig stilt inn fra fabrikk på x,xx bar til en 75 motor. Vil tro greg og andre som er vant til å fikle med turboer og wastegater ikke vil ha noe problem med å justere dette gitt riktig og nøyaktig måleutstyr samt korrekte data på dine 72 motorer. Pr i dag blir det som du kjører rundt uten wastegate og gjør klokt i å ikke belaste motor mer enn maks turbotrykk på den andre. Ligger denne motoren (den med 75 WG) over den andre i trykk på feks 2000 rpm også? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 11.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar sap_2000 skrev On 9.1.2024 at 22.40: Pr i dag blir det som du kjører rundt uten wastegate og gjør klokt i å ikke belaste motor mer enn maks turbotrykk på den andre. Ligger denne motoren (den med 75 WG) over den andre i trykk på feks 2000 rpm også? Greg sier det har noe med slaglengden på ventilen å gjøre da den ikke egentlig er lik. Har ikke måler på den andre, vi målte kun på den vi byttet. Gir på til 2200rpm innimellom for ikke å sote ned hele greia, men trives best i "Tom Rør fart" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.