Supermix Startet 5.Januar Del på Facebook Startet 5.Januar Hei, har kjøpt en Yamaha F40BET 2000mod som jeg skal sette på en Buster Big til våren. Starta den opp for vinterkonservering(den gikk fint) og satte den i garasja godt fornøyd. I ettertid kom det olje(antar det er motorolje) ut av dei små hulla overkavitasjonsplaten. Blir å se på dette når det blir litt mildere i været, men tenkte å høre om tips i mellomtiden. Noen som har vert borte i tilsvarende? Hvor er det best å starte? video: https://streamable.com/cscp33 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 15.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar Update: Mistenker at dette bare kommer fra en uorginal tappeskru på for motoroljen, men er ikke 100% sikker enda. Finnes det en måte å trykkteste bunnpanna på? Vet det går and på undervannshuset. Ellers er undervannshuset blegg fast, så får ikke bytta impeller. Akslingen er nok rusta/salta fast i powerhead. Har prøvd med rustløser, og slaghammer, men det sitter alvorlig godt. Neste blir å snu den opp ned og tømme Aceton/ATF på akslingen under powerhead. Noen andre som har gjort tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 16.Februar Del på Facebook Svart 16.Februar Hvis ikke anoder i blokken har vært jevnlig byttet kan du ha korrosjonsskader på adapterplate/bunnpanne/eksos. Ta ut anodene i blokken og sjekk. Når du får av undervannshus kan du sjekke eksosrør ut av bunnpannen. Har inntrykk at eksosrøret er det første som ryker. Er det helt og fint er trolig Aapterplate/bunnpanne OK. Er eksosrøret tæret bort har du sannsynligvis tæringsskader lengre oppe. Men uansett er første bud å få av undervannshus. Det kan sitte fælt i blokken. Snu den opp-ned og kjør på med masse lurium. Ikke slå for hardt på kavitasjonsplaten. De kan knekke. (Vet av erfaring). Får du dritten av så sett aksel inn med marinefett før montering igjen. Du bør også bytte simmerring/hus der akselen går inn i blokken. Har overhalt en F50 med store tæringsskader. Byttet adapterplate/bunnpanne og eksosrør. Selve blokken går omtrent evig med riktig stell. Den oljen du ser KAN være søl fra motor ved oljeskift. Omtrent umulig å bytte olje uten å søle litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 20.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar Takk for tips og delt erfaring! Har byttet de tre anodene i blokka, tror ikke der var noe særlig igjen av de, men litt sink rundt skruen/hullet var der. De gikk i stykker når jeg prøvde å dra de ut, så kom ut i biter det som satt rundt hullet - innenfor så jeg ikke noe mer rester. Snur den på hodet og sprayer på med ATF/Aceton mix nå.. Håper dritten løsner til slutt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Som du selv skriver! Kjøpte du motor løst. Mistenker bare at motor har ligget feil ved lagring frakt. Derfor olje du ser nå. 4takt motorene kan ikke bare leges ned vilkårlig som 2takt motoren. Står som regel et merke med denne side opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 21.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar Forrige eier kjøpte den løst og sjøsatte aldri, så mistenker det samme. Kan ha komt av forflytning eller bare at jeg kjørte opp tilt og ned igjen som han sikkert ikke har gjort. Uansett hadde det vært fint å få byttet impeller og kikket på eksosrøret. Nå henger den oppned etter underhuset i takstol i garasja. Tenker å ta en runde daglig å kakke litt på akslingen under powerhead og spraye med rustløser. Gir det en uke eller to før jeg varmer powerhead med en vifteovn og kjører på med kjølespray på drivaksel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 22.Februar Del på Facebook Svart 22.Februar Får du dette fra hverandre og alt er OK, så kan det være lurt å dra den på starter uten plugger først. Om det har kommet olje/vann i sylindrene ved feil lagring er det lurt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 22.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar (redigert) Lar bildene tale for seg Redigert 22.Februar av Supermix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 22.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar Så er den av. DEILIG!!!!! :-) Eksos ser bra ut, kan ikke se noe tæring. Impelleren er knekt og klar for søpla, så var godt at dette løsna til slutt ellers hadde ikke denne motoren blitt særlig gamlere. Usikker på om det var akselkoblingen eller bussingen som holdt mest men tror kanskje begge deler. Klarte å kile mellom noen skrujern og til slutt brekkjern da løsnet det gradvis, måtte mye kraft til og på rett sted. Plan videre: Bytte impeller og pakiniger. Pusse akslingen med fint sandpapir over der bussingen sitter, er litt tykkelsesforskjell på akslingen her. Smøre godt opp med marine grease. Montere sammen og fylle olje i undervannshus og motorolje+filter. Dra rundt med startmotor uten plugger. Så blir det å montere denne på båt og følge med etter mer oljelekkasjer/ om oljenivået synker på peilepinnen utover året. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 23.Februar Del på Facebook Svart 23.Februar Supermix skrev for 16 timer siden: Så blir det å montere denne på båt og følge med etter mer oljelekkasjer/ om oljenivået synker på peilepinnen Hvis du er usikker på om bunnpanna er tett, så kan du fylle opp med diesel nå som undervannshuset er av. Er det hull i bunnpanna, så vil det begynne å dryppe ganske fort. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 23.Februar Del på Facebook Svart 23.Februar Har mista kjølinga og varm eksos smeltet simring. Var nok simring som satt, ikke så ille den splinen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 24.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar bmwmaxi skrev for 10 timer siden: Har mista kjølinga og varm eksos smeltet simring. Var nok simring som satt, ikke så ille den splinen. Enig i at splinen ikke så veldig ille ut. Tenker du at den har mista kjøling pga knekt impellerfinne? Bør vel bytte denne simring/bushingen midt på akslingen da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 24.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar @bmwmaxi mener du at oljelekkasjen da også muligens kommer av brent simmering oppe i powerhead? Må vel av med Powerhead for å bytte den simmeringen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 24.Februar Del på Facebook Svart 24.Februar Den F50 eg overhalte så var det adapterplaten og eksosrør som hadde fått smellen. Bunnpannen var hel, men måtte knuse den for å få av adapterplate. Eksosrør var det bare rester av bolter igjen av. Intet mer. Så er eksosrør helt så tipper jeg du har absolutt en motor framover. Mitt tips er at bunnpannen er helt ok hos deg. Husker ikke simmerring i topp av aksling hvordan det var. Eg plukket jo alt fra hverandre og måtte ut med mye kronasje i deler. Men dette ser jo absolutt lysere ut. At akslingen ruster fast er helt normalt. Bare pass på å pusse vekk rust og smøre godt. Men ser ikke saltavleiringer i splines så ser ikke ut som den har trekt vann opp. Eg tror eg hadde skrudd alt ihop med ny impeller og anoder så er det tut og kjør. Som tidligere sagt så er det helt normalt å få oljesøl ved oljebytte. Tror ikke adapterplaten eller bunnpanne er kaputt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 24.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar Var litt vann i oljen(hvit) i undervannshuset og ser at den øverste pakningen under impellerplaten er gåen. Så får ta en trykktest og bytte litt pakninger der. Tenker det er lurt med det dieseltrikset til @Komodo for å sjekke bunnpanna og tetning rundt drivaksel. Og forhpåentligvis tut og kjør deretter! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 25.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar Testa med diesel i steden for motorolje i dag, det såg heldigvis tett og fint ut det. Noen som vet om jeg må lufte/flushe med olje før jeg fyller vanlig motorolje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 26.Februar Del på Facebook Svart 26.Februar Ja det kan være lurt å skylle noe billigolje gjennom Vil du være like petimeter som meg så tar du en oppstart og kjører den varm. Kjører så innvendig motorvask og ny skylling før du hiver på ordentlig olje. Husk disse skal ha 10-40 mineralolje. Ikke syntetisk. Står spesifisert i Yamaha sin manual. Det finnes en spesialolje for Outboard som har andre tilsetninger enn bil-olje. Når så alt er ok tar du en ventiljustering og. Gode gamle ventiler her med mutter på justeringsskruen. Da maler den som en katt etterpå. Du bør kanskje og skifte termostat. De er kjent for å sette seg. Begge mine F50 i mitt eie har hatt termostater som har eiret fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 18.Mars Del på Facebook Svart 18.Mars Kordan går det med TS og Yamahaen? Lenge siden vi har hørt fra deg. Alltid kjekt å høre enden på historien.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 18.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars @jerognal Sagaen fortsetter.. :D Undervannshus: Fant en lekkasje(trykktest) i undervannshus øvre simmeringer så har bytta desse. Ny trykktest ok. Jeg monterte fornøyd sammen motoren igjen, flushet med olje + biltema motorrens og flyte på ny olje og testkjørte. Men - Observerte det samme igjen med lekkasje i ettertid av testkjøring. Så da ble det å ta av powerhead, fant da en dårlig simmering i nedre del av crankshaft, samt en litt stiv og romslig simmering i bunnpanna der akslingen stikker opp. Har bestilt desse nå, regner med å få de i løpet av uka. Jeg er ganske sikker på at jeg må splitte crankcase på grunn av at det er en ytre "leppe" på simmeringen der så den ikke kan trekkes ut/ slides inn som vanlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 18.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars Her er simmeringen med "leppe". Video som viser montering, fra Dangar Marine: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 18.Mars Del på Facebook Svart 18.Mars Takker for oppfølging. Ja dette får du jo til. Blir konge dette. Ser jo ikke ut som det er noe tæring på adapterplate så du slipper billigere unna enn eg gjorde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 10.April Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April Da er motoren komt på båten og båten på sjøen og prosjektet ble en suksess. Etter bytte av simmeringen ble det tett. Var noe tegn til tæring rundt denne simmeringen så jeg la på godt med pakningspasse også der for å være sikker. Legger ved noen bilder av prosessen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Det gratuleres. Selvgjort er velgjort. Nå er det bare å sjekke anoder hvert år og kjøre i ferskvann så har du motor i mange år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Termostaten? Byttet den og? De gror fast og er 5 års intervall på sammen med reg.reim Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 15.April Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April Takker :) Håper den holder i mange år nå ja! Termostaten fikk jeg rensa i ultralydvasker og testa i vannbad. Fungerte fint, men kan nok gjerne bytte den ved neste service. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.