Jump to content

Frossen sommer diesel på common rail motor.


pipe

Recommended Posts

Her er noen bilder av frossen diesel (voks) som lå på toppen av filteret på traktoren min i minus 20. 

Samme symptom, motoren stoppa. Tidspunkt for når tilstanden inntraff, er uvisst. 

 

Men voksen smelta etter å ha oppholdt seg i plussgrader i kjelleren et døgn. 

Jeg byttet begge filtre og hadde litt parafin på tanken, og det startet igjen. 

Men det blir en ganske tjukk graut å få gjennom rør og filter, dvs umulig. 

 

Vil ikke anbefale parafin på 1200 liters tank i båten, men det er kanskje noen her som har prøvd. 

 

20221222_144340.jpg.b2b4c7350b23e7b807c215783c40dece.jpg

 

 

20221222_144432.jpg.799a2769f49c81437b8b99d1b35ebaa2.jpg

20221222_144423.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Til lørdag skal det bli plussgrader på dagen så prøver igjen da.
Skal se om jeg klarer å få samlet i sammen nok skjøteledninger til å kunne varme litt på filter og høytrykkpumpe.
Kjøper kanskje med ett filter også men føler egentlig ikke for å holde på med det i kulden da det er klips låser i plastikk på drivstoffslangene så det kan være vanskelig nok å få de til ikke å ryke i romtempratur

Link to post
Share on other sites

Da startet motoren lett og gikk helt fint når gradestokken hadde ekspandert opp til 2 blå.
Hadde på en flaske "snake olje" på tanken som skulle gjøre mange gode ting blant annet løse opp voks og senke temperaturen der dieselen skiller seg.
Bilen gikk lyttefritt til nærmeste drivstoffstasjon der den fikk vinterdiesel oppi den 1/4 tanken med sommerdiesel som var der før.
Hadde leitet frem mange meter med skjøtekabel og virkelig lagt en innsats i å finne BT varmepistolen som ikke var noe sted å finne den første timen.
Det ble ikke noe leting den andre timen...brukte isteden tiden på å kjøpe en ny.
Så ny ble det og det første jeg kommer til å snuble over meget snart er den gamle
Ble nesten litt skuffet att det var bare å vri på nøkkelen så startet den etter alt utstyret jeg hadde med som ikke ble brukt.

Kjøpte 3 flasker til med snake oil for en kamerat som har en traktor tank som det er forsteinet voks i som med ujevne mellomrom tetter sila slik att motoren stopper.
Virker det blir jeg så positivt overasket att det dukker opp navn og bilde på stoffet her inne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...