Jump to content

Frossen sommer diesel på common rail motor.


pipe

Recommended Posts

Startet opp motoren i dag men den startet trekt og gikk røft i ett minutt eller to på tomgang
På andre forsøk så gikk den røft i 30 sek og hadde ikke gassrespons.
Siden var den ikke villig til å starte noe mer.
Da slo det meg att tanken var full av sommer diesel og i følge IR måler var tempen -16 grader rundt motor/tank.

Noen som har meninger eller erfaring om veien videre?
Blander dieselen seg tilbake til opprinnelig form når det blir varmere eller har jeg nå tank/filter og dyser full av partikeler på varig basis slik att jeg må til med fysisk rens av hele systemet?

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 10 minutter siden:

Det som hulda sier.

Pluss at jeg ville satt en varmeovn i motorrom som frostvakt, når du har fått litt lunk, kan du fyre opp maskinen igjen og sjekke at alt er greit, så slipper du å vente til juli.

Tok det her da jeg antar det er samme svaret for båt og bil men i dette tilfelle var det bilen til min gamle mor.
Hun klagde over flatt batteri før jul så først i dag hadde jeg tid til å hjelpe.
Joda, batteriet var dårlig men mer problemer ble det. 
Hun fylte sist tanken 22/9 så antar hun har sommerdiesel.
Skjønner jo nå etter svarene det ordner seg i juli men tror hun vil kjøre litt før det.
Skal jeg prøve på nytt hvis tempen holder seg lavere enn -10 grader noen dager?

Link to post
Share on other sites

For en gangs skyld er jeg ikke enig i Hulda,sommerdiesel som står på tanken kan brukes til sommeren men når motoren har vært startet er nok problemet litt større,grovfilter og finfilter tetter seg med voks som ikke blander seg igjen,Start med nye filtre og god varme i motorrommet vinterdiesel på kanne inn til filter i stedet for fra tanken så kan du prøve å starte

Link to post
Share on other sites

ok, trodde det var båten, fikk problemer med bilen for noen år siden med -30 på fjellet, krystalisert diesel. Etter et par timer med motorvarmer og lader, så fikk jeg lett start, byttet aldri noe filter pga dette.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 20 minutter siden:

Hun fylte sist tanken 22/9 så antar hun har sommerdiesel.
Skjønner jo nå etter svarene det ordner seg i juli men tror hun vil kjøre litt før det.

 

Sommerdiesel blir levert i perioden 1. april til 15. sep- tember og fungerer ned til minus 11 grader mens vinter- dieselen klarer temperaturer på minst 32 kuldegrader.

har bilen motorvarmer få i gang den, sett en kupevermer  under bilen, legg en presening  over bilen  og varm opp så voksen smelter. på tanken

Er det mye på tanken bør en tappe av en del og fylle på Vinterdiesel.

 

Følgende datoer skjer det endringer på depoene vi får drivstoff fra:

15/9 leveres det høstkvalitet. Denne dieselen tåler ned til -24 grader celsius.

1/11 leveres det vinterkvalitet. Denne dieselen tåler ned til -32 grader celsius.

Ved vår stasjon vil det ta ca 2 uker fra disse datoene til vi er sikre på at vi har fått byttet ut all diesel med tidligere egenskaper.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ser det blir endel varmere i fra midten av uka.
Bare noe få kulde grader på dagen.
Planen nå er å få fylt på 20-25 liter med vinter diesel og prøve på nytt da.
Kommer greit til filterhuset så en bærepose med varmtvann kan settes der om nødvendig.
 

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 1 time siden:

Som jeg nevnte,utskilt voks i filter tiner ikke,oppfører omtrent som stearinlys, anbefaler å starte på ren vinterdiesel ikke blande.

Det er det samme jeg også har hørt før så derfor jeg opprettet denne tråden.
Det jeg ikke skjønner med teorien er att innholdet i tanken går tilbake til diesel når det blir mildt igjen mens innholdet i filter ikke gjør det.
 

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 1 time siden:

Som jeg nevnte,utskilt voks i filter tiner ikke,oppfører omtrent som stearinlys, anbefaler å starte på ren vinterdiesel ikke blande.

Skal du blande bør det væer 50-50 

Det stemmer ikke med min erfaring. voksen forsvinner når det blir nok varmegrader.

 

 

pipe skrev for 2 timer siden:

Planen nå er å få fylt på 20-25 liter med vinter diesel og prøve på nytt da.

Ikke å anbefale. kjøp en kanne med Vinterdisel.

Hvis du ikke får varmet motoren,  skift filter og ta vinterdisel fra en kanne og luft systemet og start opp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 6 minutter siden:

Det jeg ikke skjønner med teorien er att innholdet i tanken går tilbake til diesel når det blir mildt igjen mens innholdet i filter ikke gjør det.

Skal ikke påberope meg å ha superpeiling på akkurat dette. Men det jeg tenker er at dieselen begynner å skille ut voksklumper, og at disse samles opp i filteret. Når temperaturen øker er det ikke nok flytende væske til stede for at voksen løses opp. Voks som skilles ut i tanken vil være i så små mengder at det løses opp i flytende diesel når temperaturen øker. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 49 minutter siden:

Ikke å anbefale. kjøp en kanne med Vinterdiesel.

Hvis du ikke får varmet motoren,  skift filter og ta vinterdiesel fra en kanne og luft systemet og start opp.

Kan sikkert kjøpe en kalesje til bilen og sette en kupevifte

under som du har foreslått.
Bilen står i kjelleren på ett leilighetskompleks uten port å så er det bare halv vegg opp så temp forskjellen var bare 5 grader ute og inne i park kjelleren i dag
Tenker kanskje det er bedre å bestille bilberging og få bilen hjem til meg.
Skal ikke mye til å få 20 grader pluss i garasjen.   

 

Tror det nesten blir umulig å komme til og lage en direkte kobling i fra en dieselkanne og inn på høytrykkpumpe nedi motoren
Er jo en lavtrykkpumpe i tanken som sikkert trykker på med noen bar mens en frifall løsning ikke får ett slikt trykk.                                     

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 3 timer siden:

For en gangs skyld er jeg ikke enig i Hulda,sommerdiesel som står på tanken kan brukes til sommeren men når motoren har vært startet er nok problemet litt større,grovfilter og finfilter tetter seg med voks som ikke blander seg igjen,Start med nye filtre og god varme i motorrommet vinterdiesel på kanne inn til filter i stedet for fra tanken så kan du prøve å starte

 

Til midt forsvar. Dette er et båtforum. Ikke et forum for gamle damer som bruker en tank diesel i året. Fysikken tar imidlertid verken hensyn til båter eller gamle damers manglende forstand på forskjellen mellom vinter- og sommerdiesel. Jeg ville nok lukta lunta om TS hadde vært en tanke mer informativ. Det blir som med data, shit in- shit out.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 34 minutter siden:

Men det jeg tenker

Det høres jo ut som en plausubel forklaring.
Får jeg liv i den blir sikkert diesel så varm att den løser opp voksen i filtret når motoren går.
På den ene bilen min har jeg dieselkjøling som går mot kjølingen på motoren så kjølingen er vel egentlig en varmer det meste av tiden men kjøler hvis diesel blir veldig varm.
Det er jo ikke sikkert att filtret er klogget med voks heller det kan jo like gjerne være andre problemer med diesel leveringen grunnet viskositet på levret diesel

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd at motoren har fått skader av sommerdiesel så får du start er problemet borte.En av de jeg startet i 30 blå fikk bare nytt grovfilter og ny diesel,startet og ble kjørt kontinuerlig i tre døgn .Etter det byttet jeg finfilter før neste start delte filter for å sjekke tilstanden fremdeles halvveis fylt med voks så voksen løser seg ikke opp ved kjøring.Hadde fremdeles nok flow til kjøring 

Link to post
Share on other sites

Voksing er kun temperaturbetinget. Dra bilen inn i en garasje, få opp temperaturen og start opp. Og fyll vinterdiesel neste gang. Ikke gjør ting så vanskelig da, folkens!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke forsøk på å gjøre ting vanskelig,index har tydeligvis varmere garasje enn meg, smeltepunktet på voksen som blir skilt ut er lik parafinvoks og er mellom 59-70 grader.Jeg har startet mange motorer som har stoppet pga sommerdiesel har det tettet seg må det byttes.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ny på forumet, og skal prøve meg på et ikke altfor kjemiteknisk innlegg:

 

Diesel er en blanding av komponenter med ulik krystalliseringstemperatur. De fraksjonene som krystaliseres først vil i små mengder kunne ha et smeltepunkt som parafinvoks på rundt 60 grader, men løseligheten av disse i resten av dieselen vil øke med temperatur. Det er derfor ikke nødvendig å varme opp til 60 grader for å bli kvitt problemet.

Link to post
Share on other sites

Signil skrev for 2 timer siden:

De fraksjonene som krystaliseres først vil i små mengder kunne ha et smeltepunkt som parafinvoks på rundt 60 grader, men løseligheten av disse i resten av dieselen vil øke med temperatur.

Og der er du vel inne på kjernen i problemet. Man må skille på smeltetemperatur, og ved hvilken temperatur voksen løses i en væske.

 

Signil skrev for 2 timer siden:

Det er derfor ikke nødvendig å varme opp til 60 grader for å bli kvitt problemet.

Men her stopper enigheten opp. For at voksen skal løse seg må det være et visst forhold mellom voks og væske (diesel). Dersom voks har samlet seg opp i filteret vil det ikke være nok væske til stede for å løse opp voksen, det ville i så tilfelle krevd sirkulasjon gjennom filteret over en viss temperatur. Hvis det er mye voks i forhold til væske vil den lille væskemengden fort bli en mettet løsning. Det skjer ikke i tanken der væskevolumet er stort, men det kan skje i et filter der det har samlet seg voks. 

 

Signil skrev for 2 timer siden:

Hei,

 

Ny på forumet,

Og velkommen til forumet forresten :flag_bp:

 

mawilu skrev for 15 timer siden:

En av de jeg startet i 30 blå fikk bare nytt grovfilter og ny diesel,startet og ble kjørt kontinuerlig i tre døgn .Etter det byttet jeg finfilter før neste start delte filter for å sjekke tilstanden fremdeles halvveis fylt med voks så voksen løser seg ikke opp ved kjøring.

Men hva var temperaturen den tiden motoren var i drift? Hvis det hadde vært varmt ute slik at dieselen på tanken var varm, så ville kanskje denne voksen ha løst seg opp?

Link to post
Share on other sites

Hvis folk har lite å gjøre, og lyst på et eksperiment. Ta mat-olje, raps, solsikke eller det du har, sett det i kjøleskapet, eller på trappa, ta noen kopper kaffe, se hva som skjer. Den vil da klompe/levre seg. Sett den så ut i romtemperatur, ta et par kopper kaffe til, så vil den returnere til normal form. Min påstand, og egen erfaring, er at det samme skjer med fyringsolje, diesel. 

 

Problemet når diesel leverer seg i kulde er at den tetter seg der det er trangest. I filteret. På åttitallet var det en norsk oppfinnelse for å løse dette problemet, et elektrisk varmeelement som ble tredd over drivstoff-filteret. 

 

Basert på de to eksemplene, og egen erfaring, så vil levringen/klumpungen av diesel i kulden, løse seg med varme. 

Link to post
Share on other sites

I referanse til forrige post. 

 

Ser det fortsatt selges oppvarmede dieselfilter. Det drives av 223v. Ser dette er beregnet til byggvarmer. Så basert på dette så vil jeg påstå at litt varme kurerer tett dieselfilter i kulda. 

 

https://duab.no/garasje-verksted/varme-kjoling-ventilasjon/varmeaggregat/varmekanoner/fag-elektisk-oppvarmet-filter-til-dieselolje

Link to post
Share on other sites

Delvis enig,hvis varmeelementet brukes forebyggende før start ,med vokset filter hjelper det ikke .De maskinene jeg byttet filter å kjørte med gikk hele tiden i minus 30 ,satte de tette filtrene i bøtte over motoren så fremdeles ut som kubbelys etter flere dager,raccorfilter.Sommerdieselen som kom med maskinene fra Spania ble brukt når temp var pluss fem igjen.Voksen kommer som finpartikkler ikke klumper måtte i en av motorene demontere slange fra tank til filter å stake opp.Til info 550 hk Cat motor common rail i støydempende container 20 stk totalt så dette har jeg prøvd skikkelig 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Men her stopper enigheten opp. For at voksen skal løse seg må det være et visst forhold mellom voks og væske (diesel). Dersom voks har samlet seg opp i filteret vil det ikke være nok væske til stede for å løse opp voksen,

Helt enig i Det, men erfaring sier at såpass mye løser seg opp så det blir gjennomstrømming i filteret og resten av voksen forsvinner etter hvert,

har en 220v og en hårføner får en start, eller 2m varmekabel runt filter og H-trykpumpe.

!2 V varmekappe til filter

https://www.utahbiodieselsupply.com/fuelfilterheater.php

Det fines dieselfilter med 12V element.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...