Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 24 minutter siden:

De spylte vel båten rein når du tok den opp?

De hadde litt mye å gjøre, så jeg tok det selv!

 

Om de i det hele tatt får tid til å bytte simringene er jeg mer usikker på, men nye er i alle fall bestilt! Jeg får lese meg opp på området via YouTube-videoer for sikkerhets skyld! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Uvant å sove i båten på land, var redd for at jeg ikke kom til å sove så godt som når det er litt sovehjelp i form av vugging, men jeg sov som en stein til meg å være! Sikkert hjulpet av at det ble en lang dag i går!

 

Uvant også å ligge med utsikt til sjøen og se Byferga passere uten at det vugger i båten! :giggle: Kan jo ikke klage på utsikten fra akterlugaren heller...

 

Blir nok liggende her en stund, og dagen i dag kommer jeg nok til å tilbringe stort sett under båten...

 

IMG_8584.jpg.ad451fdcc6da4d4b985fcd1bdacad4d7.jpg

Link to post
Share on other sites

index skrev 48 minutter siden:

Håper du får hjelp med å skifte tetningene snart, så du får kommet deg på sjøen igjen:smiley:

Akkurat det er et stort usikkerhetsmoment. De har ikke lovet noe annet enn at de skal prøve å se på det når de får tid - og de har bestilt nye simringer. Slik som det ser ut her nå kan jeg nok ikke regne med at de har tid denne uka i alle fall! Her er det fullt kjør!

 

Men jeg er uansett glad til over at jeg har kommet meg på land og kan gjøre en del annet arbeide med båten mens jeg venter på simringskift...

 

Det er nok helt sikkert at jeg blir liggende her over en uke til. Jeg må dra herfra senest søndag ettersom jeg begynner nattuka natt til mandag. Så kommer jeg tilbake hit neste søndag kveld eller mandag morgen. Så får vi se om det har skjedd noe da...

 

Håper i alle fall å få komme på sjøen da, siden jeg da har nok en friuke til disposisjon...

Link to post
Share on other sites

Får satse på at de blir lei av å ha båten liggende der da. Det er jo en overkommelig jobb tidsmessig, så om de får presset deg innimellom så får de jo frigitt en plass på kaien;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 8 minutter siden:

Får satse på at de blir lei av å ha båten liggende der da. Det er jo en overkommelig jobb tidsmessig, så om de får presset deg innimellom så får de jo frigitt en plass på kaien;-)

Det ville vært å foretrekke ja! Men hovedproblemet er nok ikke at jeg tar opp noen plass, mer det at det er mange båter som skal klargjøres og ut på sjøen!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 16 minutter siden:

Men hovedproblemet er nok ikke at jeg tar opp noen plass, mer det at det er mange båter som skal klargjøres og ut på sjøen!

 

Ja, det er jo max uheldig timing sånn sett, rett før alle skal ut på båtferie. Håper det ordner seg likevel, og at det ikke tar så lang tid. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 11 minutter siden:

 

Ja, det er jo max uheldig timing sånn sett, rett før alle skal ut på båtferie. Håper det ordner seg likevel, og at det ikke tar så lang tid. 

Bere alt er i orden til jeg skal ut på langferien i august, så er jeg fornøyd! :thumbsup: Uansett helt fantastisk at jeg kunne få tatt opp båten her hos Ragnar Ringstad - som du er inne på er det ikke så mange som kunne gjort det rundt disse tider, så det er jeg veldig takknemlig for.

 

Så får vi bare ta en ting av gangen. Jeg er i alle fall mye mer optimist og i bedre humør enn jeg var før helga! :lol:

 

Og som Erik har sagt til meg: Mye bedre at dette skjedde nå enn når jeg var ute på langturen!

 

Men nå må jeg ut av båten og fortsette skrapingen og begynne med litt bunnstoff!

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke tid til å hjelpe deg nå @Pequod, men hvis du blir liggende over helgen skal jeg prøve å få kommet nedom og se. Kan kanskje gi deg en prosedyre på hvordan du gjør dette selv. Det kommer litt an på adkomst og konstruksjon i din båt, bla om roret kommer i konflikt. Det å bytte tetningene er vel gjort på et kvarter. 

Link to post
Share on other sites

Nye simmeringer leveres høyst sannsynlig fra Sleipner, og det er jo ikke mange meterne fra R.R. Kanskje like raskt å hente de selv? Skulle det henge på bestilling fra produsenten til Sleipner, ville jeg vurdert å bytte hele pakkboksen til ny, da det sikkert er hyllevare hos Sleipner/R.R. og er minst "et kvarter" raskere enn å bytte simmeringene i den du har. Og så blir alt nytt. Den gamle kan du ha i reserve (med nye simmeringer som du kan sette inn selv senere) eller la gå på Finn. Uansett vil det være arbeidspenger, løft, landligge og utsett som vil være den største kostnaden her, så for å redusere tidsbruken ville jeg tenkt litt pragmatisk og få fikset dette på raskeste måte hvis det er ventetid på simmeringene. 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 5 minutter siden:

Nye simmeringer leveres høyst sannsynlig fra Sleipner, og det er jo ikke mange meterne fra R.R. Kanskje like raskt å hente de selv? Skulle det henge på bestilling fra produsenten til Sleipner, ville jeg vurdert å bytte hele pakkboksen til ny, da det sikkert er hyllevare hos Sleipner/R.R. og er minst "et kvarter" raskere enn å bytte simmeringene i den du har. Og så blir alt nytt. Den gamle kan du ha i reserve (med nye simmeringer som du kan sette inn selv senere) eller la gå på Finn. Uansett vil det være arbeidspenger, løft, landligge og utsett som vil være den største kostnaden her, så for å redusere tidsbruken ville jeg tenkt litt pragmatisk og få fikset dette på raskeste måte hvis det er ventetid på simmeringene. 

Er nok ikke bare å få hentet på Sleipner lenger. Men simringer kan kjøpes andre steder enn der. Og skal pakkboksen byttes blir den nok levert av andre enn Sleipner😉

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Er nok ikke bare å få hentet på Sleipner lenger. Men simringer kan kjøpes andre steder enn der. Og skal pakkboksen byttes blir den nok levert av andre enn Sleipner😉

Jeg er klar over at Sleipner er grossistledd og ikke selger direkte til sluttbruker. Det fikk jeg smertelig erfart da jeg hadde behov for en rask levering av noen deler til to vinsjer baug/akter før en feriestart. 

Min tanke var at hvis simmeringene ikke var på lager hos Sleipner, men hele pakkboksen (Sleipner forhandler normalt begge deler), vet jeg akkurat hva jeg ville valgt for å få dette kjapt unna. Og hvis delene var bestilt gjennom R.R., kunne de hentes raskt av @Pequod hos Sleipner.

Siden R.R. og Sleipner omtrent er i samme nabolag, tar jeg for gitt at simmeringene ikke sendes med Posten. Da går jo sommeren fort ... 😳.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 17 timer siden:

Har dessverre ikke tid til å hjelpe deg nå @Pequod, men hvis du blir liggende over helgen skal jeg prøve å få kommet nedom og se. Kan kanskje gi deg en prosedyre på hvordan du gjør dette selv. Det kommer litt an på adkomst og konstruksjon i din båt, bla om roret kommer i konflikt. Det å bytte tetningene er vel gjort på et kvarter. 

Takk for tilbud! Båten blir nok etter all sannsynlighet stående her neste uke også, men uten meg om bord siden jeg må hjem for å jobbe sju netter på rad. Deretter kommer jeg tilbake.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fått besøk av @Chilli Solbris som har begynt å støpe luka i forkabinen. Da ser jeg endelig lyset i tunnelen med tanke på å få den ferdig og klar til bruk!

 

IMG_8620.JPG.f6a62ca37c51482fbd52a6651e9cd432.JPG

 

Samtidig ser det nok ut til at det blir bytte til vannsmurt pakkboks likevel, kostet mindre enn jeg hadde fryktet. Når dette kan skje er imidlertid et åpent spørsmål! RR har antakelig ikke tid til å ta dette før uka etter kommende uke...

 

Det skulle jo også være en uke jeg hadde satt av til båttur, men det viktigste nå er å få alt klart til hovedturen, vi får se hva som skjer.

 

Jeg har i det minste fått bunnsmurt litt og gjort noen andre småting, så tiden på land skal i alle fall utnyttes så godt som mulig.

 

Jeg har vel for øvrig skrevet tidligere at jeg fikk en solid regning fra Engelsviken Slipp der de også tok betalt for elektrikerarbeidet. Jeg sendte en epost til dem og sa at jeg ikke syntes jeg burde betale for elektriker siden det var en feil fra deres side som førte til at det ble nødvendig med elektriker.

 

Det har de godtatt, og trekker fra både utgiftene til elektriker samt til nytt startbatteri. Det synes jeg er veldig bra gjort, det var ingen protester og det løste seg raskt! 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært nede og tatt en titt på båten din, men kun utenfra. 

 

Ser at du har ganske god klaring mellom propell og ror, så jeg tror ikke du trenger å ta av roret. Prosedyren blir da som følger:

  • Skru av propellmutteren, den bygger et par centimeter bakover. Da får du akselen litt lenger bak.
  • Løsne på slangeklemme som holder pakkboksen og løsne pakkboksen fra den tykke gummislangen. 
  • Løsne på alle skruene på klemflensen. Bruk ei skralle med unbrakobits til dette. 
  • De to bakerste tar du helt ut og skrur dem inn feil vei, men da med en tynn stålplatebit i slissa i klemflensen. På den måten åpner den seg litt. Ellers går det som regel helt greit med å bare slå inn to skrutrekkere for å sprenge opp flensen litt.
  • Gå ut av båten og trekk akselen bakover og helt til den tørner i roret.
  • Gå inn i båten og trekk pakkboksen av akselen. Løft pakkboksen opp i høyde med oljebeholderen, og ta av oljeslangene. 
  • Ta med pakkboksen på en arbeidsbenk og bytt simmerringer. 
  • Skyv akselen helt inn.
  • Kontroller akselen nøye for riper eller skarpe grader.
  • Trekk akselen litt tilbake og monter pakkboksen i motsatt rekkefølge av beskrivelsen over. 
  • Dersom unbrakoskruene på klemflensen ikke går helt ledig i gjengene må gjengene renskes opp med en gjengetapp. Vurder å bytte skruene. 
  • Trekk til skruene på klemflensen med moment og rekkefølge iht. produsenten. 
  • Husk å montere tilbake propellmutteren. Den mangler også anode ser jeg.

Ser også at propellen og roret ditt har veldig grov og ru overflate, det gir deg litt mye uønsket vannmotstand. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 16 minutter siden:

Hadde ikke denne båten et sånt CV ledd og støttelager? Da er det kanskje litt mer å løse?

Jo, men som du kan se av dette bildet, så sitter det leddet lengre fram. Så vidt jeg kan forstå skal det holde med å trekke akselen ut av klemflensen.

tacan skrev On 20.6.2024 at 20.23:

image.png.006d6d602c849f69c272a7bd97f91ec9.png

 

Men jeg glemte en ting, og det er at klemflensen må vekk. Hvis ikke får man nok ikke av pakkboksen uten å ta av roret. 

 

Link to post
Share on other sites

I tresfjorden min går aksel sånn ca helt igjennom klemflensen, og ender en plass mellom der thrustelager er montert og flensen til cv-leddet. Jeg måtte av med roret da pakkboksen ble byttet ut. Men er roret bygget likt på denne som på min, er det fort gjort å demontere.

Link to post
Share on other sites

larsern87 skrev 4 minutter siden:

Jeg måtte av med roret da pakkboksen ble byttet ut. Men er roret bygget likt på denne som på min, er det fort gjort å demontere.

Roret er skrudd oppe, men nede i flyndra var det tredd ned i ei foring. Vet ikke om det kan skrus av oppe, vippes litt ut, og løftes opp?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Da har jeg vært nede og tatt en titt på båten din, men kun utenfra. 

 

Ser at du har ganske god klaring mellom propell og ror, så jeg tror ikke du trenger å ta av roret. Prosedyren blir da som følger:

  • Skru av propellmutteren, den bygger et par centimeter bakover. Da får du akselen litt lenger bak.
  • Løsne på slangeklemme som holder pakkboksen og løsne pakkboksen fra den tykke gummislangen. 
  • Løsne på alle skruene på klemflensen. Bruk ei skralle med unbrakobits til dette. 
  • De to bakerste tar du helt ut og skrur dem inn feil vei, men da med en tynn stålplatebit i slissa i klemflensen. På den måten åpner den seg litt. Ellers går det som regel helt greit med å bare slå inn to skrutrekkere for å sprenge opp flensen litt.
  • Gå ut av båten og trekk akselen bakover og helt til den tørner i roret.
  • Gå inn i båten og trekk pakkboksen av akselen. Løft pakkboksen opp i høyde med oljebeholderen, og ta av oljeslangene. 
  • Ta med pakkboksen på en arbeidsbenk og bytt simmerringer. 
  • Skyv akselen helt inn.
  • Kontroller akselen nøye for riper eller skarpe grader.
  • Trekk akselen litt tilbake og monter pakkboksen i motsatt rekkefølge av beskrivelsen over. 
  • Dersom unbrakoskruene på klemflensen ikke går helt ledig i gjengene må gjengene renskes opp med en gjengetapp. Vurder å bytte skruene. 
  • Trekk til skruene på klemflensen med moment og rekkefølge iht. produsenten. 
  • Husk å montere tilbake propellmutteren. Den mangler også anode ser jeg.

Ser også at propellen og roret ditt har veldig grov og ru overflate, det gir deg litt mye uønsket vannmotstand. 

Takk for grundig liste, jeg blir nesten inspirert til å prøve selv! Tross alt har jeg jo et verksted rett ved siden av, så går det gæli er det jo ikke lange veien til å spørre om hjelp! Får dog se først om jeg har det verktøyet som skal til... Så spørs det om motet synker litt når jeg står der og kikker ned i motorrommet...:giggle:

 

Når det gjelder propell og ror så skal det selvsagt pusses ned, er ikke ferdig med det arbeidet da ryggen min var så dårlig etter å ha tatt bunnstoffingen at jeg ikke dugde til noe særlig dagen etter. Restene av anoden på propellen er fjernet og det skal selvsagt monteres ny.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...