Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

Lykke til i morgen! Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg bidratt med noen timer jeg også, selv om jeg ikke har overhalt pakkboks før. Men her må nok mer kortreiste ressurser til for å få det hele til.Ikke prøv deg mer selv, du risikerer å ødelegge mer enn du fikser.

 

 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 11 minutter siden:

Et spørsmål om fasthetsklasse på disse boltene/skruene hvis vi får dem løs, hva er vanlig å ha? @Komodo?


I tilfelle skruene er så slitte at det ikke er mulig å få sett?

Det der er @Komodomat!!!😁😁

Men det skal være merket på bolten hvilken type det er. Og det finnes tabeller som gir svar på moment i forhold til gjengetyper, ståltyper og tykkelse på bolten. Og mye mer! Det er et helt fag det der!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 31 minutter siden:

Det der er @Komodomat!!!😁😁

Men det skal være merket på bolten hvilken type det er. Og det finnes tabeller som gir svar på moment i forhold til gjengetyper, ståltyper og tykkelse på bolten. Og mye mer! Det er et helt fag det der!

Ja, det har jeg forstått! Ser jo at @kjingskrev tidligere her at han mente det var M10x30 - kanskje det er den betegnelsen jeg er ute etter?

 

Vi får uansett se om vi, eller Tore som han heter, klarer å få løsnet disse boltene, så kan jeg vel høre her på RR om de har passende?

 

Nå skal jeg våkne litt og få i meg litt kaffe, så skal jeg begynne på dagen andre donter, for å si det slik... Tror også at jeg tar en tur til Biltema i dag og kjøper noen slike unbrakobits, for jeg tenker det uansett er greit å ha i verktøykassa!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Et spørsmål om fasthetsklasse på disse boltene/skruene hvis vi får dem løs, hva er vanlig å ha? @Komodo?


I tilfelle skruene er så slitte at det ikke er mulig å få sett?

Hei.

Regner det som ganske sikkert at du skal ha fasthetsklasse 12.9.

(Vanlige bolter med utvendig sekskanthode er ofte klasse 8.8). 

 

Dimensjoner (lengde og diameter) finner dere ut etter demontering. 

Link to post
Share on other sites

Disse klemflensene sitter på friksjon. Etter husken er ikke tiltrekkingsmomentet all verden. Derfor er trolig ikke fasthetsklassen til skruen all verden heller. Det som er viktig er å trekke til med riktig moment og riktig rekkefølge på skruene. Dette vet RR alt om, og de har garantert prosedyren fra Sleipner liggende. Som kun er ett papirark.

 

Hvis du ikke vet hva du driver med, sett det bort til profesjonelle. Jobben er enkel å utføre og tar kort tid. Konsekvensen ved å gjøre feil kan bli dramatisk.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 6 minutter siden:

Disse klemflensene sitter på friksjon. Etter husken er ikke tiltrekkingsmomentet all verden. Derfor er trolig ikke fasthetsklassen til skruen all verden heller. Det som er viktig er å trekke til med riktig moment og riktig rekkefølge på skruene. Dette vet RR alt om, og de har garantert prosedyren fra Sleipner liggende. Som kun er ett papirark.

 

Hvis du ikke vet hva du driver med, sett det bort til profesjonelle. Jobben er enkel å utføre og tar kort tid. Konsekvensen ved å gjøre feil kan bli dramatisk.

Spørsmålet er bare når de har tid til det. Har ligget her i to uker nå...

 

Men det kan vel ikke skade å ta halve jobben nå, altså få løsnet klemflensen og deretter ta ut pakkboksen og kanskje håpe på at RR kan montere den korrekt tilbake i løpet av neste uke...?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 9 minutter siden:

Skru fra hverandre, pusse og gjøre rent tar tid og er noe du med fordel gjør selv. Det er sammenmontering med inspeksjon og tiltrekking som er den kritiske jobben. Og tar neppe mer enn en fakturert time.

Høres bra ut.

Er dessverre ikke helt i form i dag heller på grunn av infeksjonen, men skal nå få prøve å få gjort litt.

 

Skal få rur av ror og propell og sparkle litt samt bunnstoffe under kjølen. Så skal det fjernes litt rust og limrester før båten skal vaskes grundig. tror poleringen må vente til neste år, for hendene mine duger akkurat nå ikke til å svinge en poleringsmaskin... Men utelukker det ikke helt...

 

Så har jeg tenkt å halvveis montere en Victron batterimonitor , det vil si, montere displayet og strekke kabelen bort til batterirommet. Selve tilkoblingen og feste av shunt og kabler får jeg en båtelektriker til å gjøre senere. Men jeg kan i alle fall begynne! Irriterer meg litt at den bare har blitt liggende i båten i to år! :giggle:

 

Så jeg har vel noe å pusle med... Skal tilbake på jobb tirsdag, så jeg har jo noen dager på meg. Erfaringsmessig blir jeg bedre etter en dag eller to på penicillin.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 11 timer siden:

Lykke til i morgen! Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg bidratt med noen timer jeg også, selv om jeg ikke har overhalt pakkboks før. Men her må nok mer kortreiste ressurser til for å få det hele til.Ikke prøv deg mer selv, du risikerer å ødelegge mer enn du fikser.

 

 

 

 

Takk for tanken, og takk for tips! Skal prøve å ødelegge minst mulig! :giggle: Mangler totalt mekaniker-genet, men kan gjerne bygge en PC fra bunnen! Eller spille en trommesolo... og skrive reisekildringer! Godt at jeg kan brukes til noe! :lol:

 

SUN960 skrev 1 time siden:

Hei.

Regner det som ganske sikkert at du skal ha fasthetsklasse 12.9.

(Vanlige bolter med utvendig sekskanthode er ofte klasse 8.8). 

 

Dimensjoner (lengde og diameter) finner dere ut etter demontering. 

Takk for det1 Etter det Hulda nevnte, så skal jeg se om RR kan ta tilbakemonteringen slik at alt blir riktig! Da finner de nok fram de korrekte boltene også!

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev Just now:

Senk skuldrene, båten overlever greit en sesong uten polering. Det er om å gjøre å senke ambisjonsnivået til det som er gjennomførlasegbart.

Ja, og etter behandlingen båten fikk for to år siden, så er den fortsatt skinnende blank, faktisk! Men trenger en god vask. Spesielt over fenderlista!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Et spørsmål om fasthetsklasse på disse boltene/skruene hvis vi får dem løs, hva er vanlig å ha? @Komodo?


I tilfelle skruene er så slitte at det ikke er mulig å få sett?

Ser at skruene er litt rustne, det gjør ikke noe. Når dere tar ut skruene, så børster du litt på skruehodet med en stålbørste, da ser du merkingen. Normalt er de svarte unbrakoskruene 10.9 eller 12.9. Men de er nok ikke slitte, for dette er skruer som bare står i ro etter at de er trekt til, og ingenting som gnager. På slike gamle skruer pleier jeg å sette dem i skrustikka og børste gjengene rene med en stålbørste. Mest sannsynlig så er skruene dine helt fine. Men dersom de er så rustne at de går tregt i gjengene selv etter att dere har dratt en gjengetapp gjennom hullet, så bør du bytte skruene. Hvis ikke får du feil klemkraft på flensen. 

 

Pequod skrev for 3 timer siden:

Ja, det har jeg forstått! Ser jo at @kjingskrev tidligere her at han mente det var M10x30 - kanskje det er den betegnelsen jeg er ute etter?

Nei, det er noe annet. M10 betyr at skruen har metriske gjenger, og at skruens ytterdiameter er 10mm. x30 betyr at den er 30mm lang, målt fra undersiden av skruehodet. 10.9 eller 12.9 er skruens fasthetsklasse, dvs. kort fortalt hvor sterk den er. Dette er herdede skruer, og må ikke forveksles med skruer i lavere fasthetsklasse.

 

Pequod skrev for 3 timer siden:

Vi får uansett se om vi, eller Tore som han heter, klarer å få løsnet disse boltene, så kan jeg vel høre her på RR om de har passende?

Tror jeg kan si med 90% sikkerhet at RR ikke har slikt liggende, men man skal aldri si aldri. Skruene er uansett lagervare hos maskinforretninger, så det ordner seg. Det samme gjelder for så vidt innfestningen av klemflensen videre framover. Den er vel skrudd i en fleksibel kobling?

 

Pequod skrev for 3 timer siden:

Tror også at jeg tar en tur til Biltema i dag og kjøper noen slike unbrakobits, for jeg tenker det uansett er greit å ha i verktøykassa!

Ja, et slikt sett er greit å ha. Kjøp gjerne "kraft-varianten", den er sterkere. Lite er så irriternde som å runde av en unbrakobits i skruehodet, og kanskje samtidig ødelegge skruen. Ser du for deg å ligge nedi der og bore ut den skruen :worry: ?

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/kraftpiper/kraftpipesett-12-unbrako-9-stk-2000046757?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwhb60BhClARIsABGGtw_oD-nLlOZE2bzGsw6nQWVnRc1IsZ5xpdNFEM1XLyHf3t7mEvE8sDUaAohxEALw_wcB

 

SUN960 skrev for 2 timer siden:

Hei.

Regner det som ganske sikkert at du skal ha fasthetsklasse 12.9.

(Vanlige bolter med utvendig sekskanthode er ofte klasse 8.8). 

Jeg tror også det, men er ikke sikker. Er nok smart å sjekke skruehodet. 

 

Nå har jo Hulda lagt inn en prosedyre fra Sleipner som viser momentet som skal brukes, og det er 75Nm på M10. Denne enkle tabellen tilsier at det er 12.9 skruer. Den sier at en 10.9 skrue vil bli overtrekt med 75Nm:

Tiltrekningsmoment-ProffPartner.PNG.d1cd84a1d28fb034e2694ed4e357059e.PNG

 

Mens denne litt mer avanserte tabellen som også tar høyde for friksjonskoeffesient hinter om at det også kan være 10.9.

Tiltrekningsmoment-Tingstad.PNG.99ec3c04b20ac1697d7c60b086dbb256.PNG

 

Konklusjon: Jeg ville brukt de gamle skruene dersom det er vanskelig å lese av fasthetsklassen. 

 

 

Pequod skrev for 1 time siden:

Spørsmålet er bare når de har tid til det. Har ligget her i to uker nå...

Hvis det er noe trøst så har heller ikke jeg klart å få noen av båtene våre klare til bruk. Bortsett fra slepejolla da, der har motoren fått seg en service og blitt montert :giggle: Foreslår at du koser deg med båten i den situasjonen du måtte være, og ta en ting om gangen. Du har jo alltids noe som skulle vært gjort, og det er aldri feil å lære seg noe nytt om vedlikehold og utstyr :thumbsup:

 

Pequod skrev for 1 time siden:

Men det kan vel ikke skade å ta halve jobben nå, altså få løsnet klemflensen og deretter ta ut pakkboksen og kanskje håpe på at RR kan montere den korrekt tilbake i løpet av neste uke...?

Høres ut som en plan :thumbsup:

 

Pequod skrev 1 time siden:

Ja, og etter behandlingen båten fikk for to år siden, så er den fortsatt skinnende blank, faktisk! Men trenger en god vask. Spesielt over fenderlista!

Hvis du vasker båten med en god og kraftig såpe (anbefaler deg kraftvask fra Europris, den er billig og god) og ikke har tid/overskudd til å polere, så er det allikevel en fordel om du smører på litt voks. Den krever ikke hard manuell bearbeiding, men du får allikevel et vokslag som beskytter gelcoaten mot videre forvitring av sol og sjø. Så kan du jo polere ved neste anledning, men da har du i alle fall konservert gelcoaten litt. 

Link to post
Share on other sites

Gjengetapp for rensing får du vel låne av RR. Det kalles rensetapp og brukes for å rense gjenger for gørr, rust og ujevnheter. En vanlig tapp gjør naturligvis også nytten. Etter husken brukte vi tre tapper for gjenging, der tapp 3 mer eller mindre var en rensetapp. Uansett, det er ikke superpresisjon i de gjengene. Skru skruen ut og inn noen ganger til den går lett, er vem greit nok.

Link to post
Share on other sites

Slike skruer som har sittet en stund er ikke alltid like bra. Da jeg hadde løs akslingen fra klemflensen etter 30 år så de slik ut. De skreik fælt da jeg skrudde de ut. Jeg byttet alle sammen.

 

klemflens_bolter.jpg.e708a6ba02fcc09d139780a87bbda780.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 5 timer siden:

Men det kan vel ikke skade å ta halve jobben nå, altså få løsnet klemflensen og deretter ta ut pakkboksen og kanskje håpe på at RR kan montere den korrekt tilbake i løpet av neste uke...?

Jeg regner med du sikkert har jevnlig kontakt med RR, men min erfaring med å ligge sånn å vente er at det lønner seg å være aktiv og frempå i forhold til om de kan få jobben gjort raskt. Snakk med både ledelse og de du ser rundt på området og hvis at du er interessert i å få ting gjort. Det er fort gjort å bli glemt på et slikt sted når det er travelt, og ved å vise deg litt innimellom og "mase" litt så tror jeg kanskje sjansen er større for å få ting gjort kjapt. 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Må vel kjøpe sånn gjengetapp også - får jo nesten doblet verktøykassa mi i dag! :lol:

Gjengetapp bør du vel ikke kjøpe. Selv om RR kanskje ikke har de skruene du trenger, så har de mest sannsynlig en gjengetapp du kan låne. Antagelig får du aldri bruk for den igjen etter dette. Dessuten vet du jo ikke hvilken dimensjon du har på skruene... 

Link to post
Share on other sites

Har kommet lenger enn jeg hadde håpet på, men på grunn av manglende verktøy måtte vi gi ppp å få løsnet propellmutteren, så det stoppet litt opp der.

 

Men jeg er uansett noe mer optimistisk og får se om det er mulig å få lånt noe her? Har ikke mast noe på RR, og jeg har jo vært borte i åtte dager, så har ikke fått snakket særlig med dem.

 

Den tidligere arbeidskollegaen min måtte slite med de boltene, men det gikk til slutt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...