Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

Jonas skrev 50 minutter siden:

Skru inn to av skruene motsatt vei i hull lengst fra girkassen, med en metallplate i sprekken. Da åpner trolig flensen seg litt.

Det var nettopp det han gjorde - og da gikk det til slutt!

IMG_8696.jpeg.fb044e88d46298112ceb2a53d55d05be.jpeg

 

Han kommer tilbake i morgen og skal slipe litt på akslingen før han tar pakkboksen ut og setter på nye simmerringer.

 

Men han anbefalte å la RR skru til klemflensen da de har proft utstyr til det. Det tar tross alt ikke mye tid! Og jeg kommer jo heller ikke ordentlig til.

 

Så da blir det slik. Motorrommet i Tresfjorden er nemlig veldig trangt, og adgangen til klemflens og pakkboks er mildt sagt vanskelig. Det kan nok @Chilli Solbris bekrefte!


 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Det var nettopp det han gjorde - og da gikk det til slutt!

IMG_8696.jpeg.fb044e88d46298112ceb2a53d55d05be.jpeg

 

Han kommer tilbake i morgen og skal slipe litt på akslingen før han tar pakkboksen ut og setter på nye simmerringer.

 

Men han anbefalte å la RR skru til klemflensen da de har proft utstyr til det. Det tar tross alt ikke mye tid! Og jeg kommer jo heller ikke ordentlig til.

 

Så da blir det slik. Motorrommet i Tresfjorden er nemlig veldig trangt, og adgangen til klemflens og pakkboks er mildt sagt vanskelig. Det kan nok @Chilli Solbris bekrefte!


 

Kan definitivt bekrefte at det er trangt i motorrommet til Tresfjord 29 AC. 
Og så går jeg min idiot bort og finner båt med enda trangere motorrom!😳😳😳🫣🫣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pakkboksen er kommet av med god hjelp fra en veldig hyggelig ung fyr som svarte på en Facebook-post! Bor i området og har i tillegg jobbet hos Sleipner tidligere, så dette var noe han kunne!

 

IMG_8709.jpg.fb3918c2a10c5489447578c940e1534f.jpg

 

Måtte som jeg skrev tidligere slipe litt på akslingen fordi det kom noen riper mens han jobbet for å få pakkboksen av, ellers så den fin ut. Også pakkboksen ser fin ut, skal gi den litt TLC før den skal settes inn igjen.

 

IMG_8708.jpg.cff8626ede70a7b0220dd0e1f2974b8a.jpg

 

Etter anbefaling så kommer jeg til å stikke ut på mandag og kjøpe nye skruer til klemflensen, for å være på den helt sikre siden. Så håper jeg som sagt å få gutta på RR til å gjøre ferdig jobben i løpet av uka, siden jeg uansett må dra hjem for å jobbe i fire dager før jeg kommer tilbake.

 

Hjelpemannen sa at hadde det vært hans egen båt skulle han satt inn simmeringene og pakkboksen selv, men han anbefalte at jeg fikk RR til å sette den inn med de nye ringene og feste klemflensen siden de har utstyr til det som jeg ikke har. For å ikke snakke om kunnskapen!

 

Det har jo vært en fin uke egentlig. Først kom en tidligere jobbkollega innom (bildet under) og klarte å få løsnet skruene fra klemflensen, han sluttet for fire år siden, så det var jo hyggelig å se ham igjen, og så kom altså hjelpemann nummer to og fikset resten av biffen!

 

IMG_8679.jpg.35229849b31a0e5f266a35a088e81c18.jpg

 

Planen min nå er å komme tilbake enten etter jobb fredag eller lørdag morgen. Da kan jeg gjøre ferdig det andre som er igjen å gjøre i løpet av helga, og håpe på utsetting mandagen etter, altså den 22. Da synes jeg virkelig at jeg har ligget lenge nok på land!

 

Men det er jo som skrevet avhengig av at RR får tid til å sette ting på plass igjen!

 

Jeg må jo ta meg noen turer med byferga innimellom for å bøte på abstinensene!:giggle:

 

Har ikke fått gjort så mye som jeg hadde planlagt å få gjort disse siste dagene på grunn av infeksjonen - formen har vært litt opp og ned, og nå når jeg endelig begynner å føle meg litt bedre, så begynner det å pøse ned igjen...

 

Men heldigvis er det ikke så mye mer å gjøre (fjerning av rur på propell og ror, bunnstoffe de, fjerne rustflekker på overbygget og vaske båten samt gi den litt voks), så om jeg ikke får gjort så mye i morgen, så er det ingen katastrofe. Været neste helg ser, foreløpig, ikke så ille ut!

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

I natt (og resten av dagen ifølge Yr) har jeg fått testet kalesjen..og kan konstatere at den fortsatt er tett!

 

Jeg mener jeg skrev tidligere da jeg lå i gjestehavna på Værste, at det så ut som jeg hadde en lekkasje fra vinduene i cockpiten. Nå har jeg funnet ut hvor den kommer fra, og det er ikke vindusfugene det skyldes, men det kommer vann inn ved den midtre vindusviskeren. Altså gjennom der selve viskeren er montert, gjennom glasset.
 

Vet ikke om det kan tettes med Captain Tolley eller noe klar silikon rundt festet? Noen som har tips?

 

Får ikke gjort så veldig mye mer i dette øsregnet som pågår nå, så i dag skal jeg slappe litt av, kanskje rydde litt.

 

Båten må jo vaskes grundig også på innsiden, men siden det gjenstår en del arbeide innvendig, så er det noe jeg har tenkt å gjøre når jeg er tilbake i hjemmehavna og etter at jeg er ferdig med forkabinen.

 

@Chilli Solbris har jo begynt å støpe på vindusluka foran, og selv om det er en liten glippe fortsatt og luka også mangler gummilister og ikke er lukket siden lukelåsene ikke er montert, så kan jeg konstatere at det er MYE mindre vann som kommer inn der enn tidligere!

 

Så det går absolutt framover!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder lekkasjen fra vinduspusseren så hadde jeg åpner mutteren som strammer pusseren mor ruta og lagt en tynn stripe Sika 291 rundt stammen og strammet til igjen. Det kan også være at det er nok å stramme til mutteren som holder pussermotoren på plass. Det kan være at pakningen ikke for nok klem mot glasset. Silikon er ikke noe som skal brukes. Det blir hardt og harskner. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Når det gjelder lekkasjen fra vinduspusseren så hadde jeg åpner mutteren som strammer pusseren mor ruta og lagt en tynn stripe Sika 291 rundt stammen og strammet til igjen. Det kan også være at det er nok å stramme til mutteren som holder pussermotoren på plass. Det kan være at pakningen ikke for nok klem mot glasset. Silikon er ikke noe som skal brukes. Det blir hardt og harskner. 

:thumbsup: Takker!

 

Og nå har værmeldingen endret seg til oppholdsvær resten av dagen, så kanskje jeg får gjort noe fornuftig i dag likevel!

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Når det gjelder lekkasjen fra vinduspusseren så hadde jeg åpner mutteren som strammer pusseren mor ruta og lagt en tynn stripe Sika 291 rundt stammen og strammet til igjen. Det kan også være at det er nok å stramme til mutteren som holder pussermotoren på plass. Det kan være at pakningen ikke for nok klem mot glasset. Silikon er ikke noe som skal brukes. Det blir hardt og harskner. 

Har ikke noe sika om bord, i så fall noe som er utgått på dato, men jeg sjekket muttere på utsiden og den var faktisk veldig løs. Så jeg skrudde den litt fastere i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Fant noe Tec7, men etter en test med slange kan jeg ikke se tegn til at det kom inn noe. Kan det virkelig være så enkelt?

 

Må kanskje ha en sterkere oppløsning på denne Rust & Rør fra Extreme. Virket ikke nevneverdig på roret, men ser en klar forbedring etter bare én runde på gelcoaten!

 

Før:

IMG_8714.jpeg.9d6770a243d643d3ce4ece185ac2ac59.jpeg

 

Etter:

IMG_8715.jpeg.19ff229b65e1671c02f71d376238fd91.jpeg

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Må kanskje ha en sterkere oppløsning på denne Rust & Rør fra Extreme. Virket ikke nevneverdig på roret, men ser en klar forbedring etter bare én runde på gelcoaten!

Kjenner ikke til det produktet, men ren utynnet saltsyre fra fargehander tar den misfargingen der. Det jeg lurer mer på er hvor rustfargen kommer fra? Det ser jo ut som om det er noe som har rent nedover vinduet. 

 

Når det gjelder vindusviskermotoren så ville jeg kanskje skrudd ut hele motoren, rengjort og lagt på ny fugemasse. Da er du sikker på at det blir bra. 

 

Men gratulerer med demontert pakkboks :thumbsup: Måtte dere ha av klemflensen eller roret for å få den av, eller gikk det uten?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 19 minutter siden:

Kjenner ikke til det produktet, men ren utynnet saltsyre fra fargehander tar den misfargingen der. Det jeg lurer mer på er hvor rustfargen kommer fra? Det ser jo ut som om det er noe som har rent nedover vinduet. 

 

Når det gjelder vindusviskermotoren så ville jeg kanskje skrudd ut hele motoren, rengjort og lagt på ny fugemasse. Da er du sikker på at det blir bra. 

 

Men gratulerer med demontert pakkboks :thumbsup: Måtte dere ha av klemflensen eller roret for å få den av, eller gikk det uten?

Rusten kommer fra vindusviskerfestene. Og de må nok tas ut, i alle fall den i midten, for jeg oppdaget at det fortsatt kommer inn litt vann. Mindre enn før, men fortsatt litt. Kan Tec7 brukes?

 

Rust & Rur er uten saltsyre, men hvis den ikke virker i et kraftigere blandingsforhold, så skal jeg kjøpe med meg saltsyre til neste helg. Må dra hjem for å jobbe i morgen og er ikke tilbake før tidligst fredag ettermiddag.

 

Når det gjelder pakkboksen kom den av uten at vi behøvde å ta av roret, det holdt å trekke den så langt ut som vi kom. Hjelpemannen jobbet litt for å få klemflensen så løs at den slapp akselen, men behøvde ikke å ta den helt av.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 20 timer siden:

Fant noe Tec7, men etter en test med slange kan jeg ikke se tegn til at det kom inn noe. Kan det virkelig være så enkelt?

 

Må kanskje ha en sterkere oppløsning på denne Rust & Rør fra Extreme. Virket ikke nevneverdig på roret, men ser en klar forbedring etter bare én runde på gelcoaten!

 

Før:

IMG_8714.jpeg.9d6770a243d643d3ce4ece185ac2ac59.jpeg

 

Etter:

IMG_8715.jpeg.19ff229b65e1671c02f71d376238fd91.jpeg

Rust og rur inneholder blant annet oksalsyre. Det er mye mindre voldelig enn saltsyre. Men på propell og ror nytter det ikke med rust og rur. Der må saltsyre til. Har en flaske jeg kan ta med bort. 
Ja, det er så enkelt som å skrustikke muttere noen ganger. Men er gummien i pakningen gammel og stiv så vil ikke det være nok. Tec7 evner seg ikke til dette. Er ikke UV-bestandig og blir for hardt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 58 minutter siden:

Rustbygget rur inneholder blant annet oksalsyre. Det er mye mindre voldelig enn saltsyre. Men på propell og ror nytter det ikke med rust og rur. Der må saltsyre til. Har en flaske jeg kan ta med bort. 
Ja, det er så enkelt som å skrustikke muttere noen ganger. Men er gummien i pakningen gammel og stiv så vil ikke det være nok. Tec7 evner seg ikke til dette. Er ikke UV-bestandig og blir for hardt. 

Prøvde den på roret siden den heter Rust & Rur! Tenkte det var verdt et forsøk!

 

I morgen skal jeg stille innom Tools og få kjøpt nye bolter til klemflensen, og deretter velge ut hvilken t-skjorte jeg skal ha på meg når jeg skal be RR-gutta pent om de kan ta monteringen…

 

Deretter må jeg dra hjem for denne gang. I kveld blir det EM-finale i fotball!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 19 minutter siden:

når jeg skal be RR-gutta pent om de kan ta monteringen…

 

Ja det må du se å få gjort, her nytter det ikke å være beskjeden. Det er jo ikke den store jobben for dem. Lykke til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg straks på vei med byferga og buss for å kjøpe nye skruer til klemflensen. Ser at både Wurth og Tools ligger i nærheten av hverandre.

 

Noen lokalkjente her som kan anbefale noen av disse, eller er det ikke noen stor forskjell?

 

Tar med de gamle slik at jeg får riktig.

 

Tror forresten jeg venter litt. Ikke fristende å gå til brygga når det pøser ned som nå…:giggle:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 14.7.2024 at 1.22:

Måtte som jeg skrev tidligere slipe litt på akslingen fordi det kom noen riper mens han jobbet for å få pakkboksen av, ellers så den fin ut.

Det kan være lurt å kjøpe en litt lengre gummihylse så tetningen ikke kommer på samme plassen, sjekk akslingen så det ikke er skader på den. 

vannsmergel på tvers, ikke langsetter akslingen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 time siden:

Det kan være lurt å kjøpe en litt lengre gummihylse så tetningen ikke kommer på samme plassen, sjekk akslingen så det ikke er skader på den. 

vannsmergel på tvers, ikke langsetter akslingen.

Det er fikset!

 

Og RR skal ta monteringen i løpet av uka, så da begynner ting å løse seg!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Da er jeg straks på vei med byferga og buss for å kjøpe nye skruer til klemflensen. Ser at både Wurth og Tools ligger i nærheten av hverandre.

 

Noen lokalkjente her som kan anbefale noen av disse, eller er det ikke noen stor forskjell?

Skjønner ikke helt hvorfor du vil bytte skruene, men hvis du leser noen poster tilbake så ser du at jeg allerede har gitt deg et tips på ei sjappe som ligger nærmere deg, dvs. i nærheten av RRs filial på Floa. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutter siden:

Skjønner ikke helt hvorfor du vil bytte skruene, men hvis du leser noen poster tilbake så ser du at jeg allerede har gitt deg et tips på ei sjappe som ligger nærmere deg, dvs. i nærheten av RRs filial på Floa. 

Begynner å bli en lang tråd dette her, så husker ikke alt! :lol:
 

Men @Chilli Solbris kjørte meg til Tools, så da løste det seg greit. De hadde dog ikke nøyaktig den samme lengden (satt 35 i, de hadde 30 og 40), så jeg kjøpe de sistnevnte for sikkerhets skyld.

 

Jeg har tenkt at det var like greit å få byttet til nye når jeg først hadde anledning, men ifølge RR så var de gamle helt fine, så det er opp til dem å bestemme hva de vil gjøre. 
 

Gleder meg til denne tråden skal handle kun om båtturer, ikke pakkbokser, skruer, klemflenser og betente tær! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ok, men da løste det seg jo greit :thumbsup: Så bare for meg at det var tungvint for deg å ta bussen fra byen og opp til Tools, når du kanskje får skruene på Fossum på Floa. Fossum ser dessuten ut til å være vesentlig billigere...

 

Men av nysgjerrighet, hvilken fasthetsklasse var det på skruene?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 58 minutter siden:

Ok, men da løste det seg jo greit :thumbsup: Så bare for meg at det var tungvint for deg å ta bussen fra byen og opp til Tools, når du kanskje får skruene på Fossum på Floa. Fossum ser dessuten ut til å være vesentlig billigere...

 

Men av nysgjerrighet, hvilken fasthetsklasse var det på skruene?

Hvilken fasthetdgrad det er på de gamle aner jeg ikke, kunne ikke se noe på dem, vet ikke hvor det skal stå heller. De nye jeg kjøpte er på 12,9.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...