Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

Nå blir fet halvannen uke med jobb før ferien begynner for alvor.

 

Og det er en god del som skal gjøres om bord før båten er ferieklar! En skikkelig vask, ikke minst! Og forkabinen skal gjøres beboelig før turen.

 

Så jeg regner nesten med at jeg ikke kommer av gårde 5.august… Vi får se hvor effektiv jeg klarer å være!

Link to post
Share on other sites

Har et batterimonitorspørsmål, det er ikke noe som haster, så jeg tar det her istedenfor å lage en egen tråd.

Jeg fikk jo montert displayet til batterimonitoren mens jeg lå i Gressvik, og jeg har strukket kabelen fra den og fram til shunten, som jeg har festet.

 

Så prøvde jeg i dag å koble den til. Det gikk for så vidt greit helt til jeg skulle koble til forbrukskabelen (rød sirkel), da slo det gnister der jeg satte den på (blå sirkel), så da regner jeg nesten med at den ikke skal dit! Jordingskabelen er montert riktig (gul sirkel)

 

Men hvor skal den da?

 

IMG_8829m.jpg.534b3c3ede06864bb984948ae621619b.jpg

 

Appen til Victron viser for øvrig korrekt når det gjelder volt, men resten er blank, fordi jeg ikke har fått koblet til den røde kabelen, regner jeg med. Men er litt overrasket over at den viser volt for startbatteriet, for det har jeg ikke koblet til? Muligens det er for forbruksbatteri nummer to?

IMG_8830.PNG.06f43bcd99ce2d8600cbec2423799cea.PNG

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

Rød kabel er vel pluss hos deg! Shunt skal kobles på negativ (minus). Og det skal ikke være noen uttak av strøm mellom minuspol og shunt.

Ja, den er den sorte kabelen som har gul ring rundt seg som er koblet til negativ (minus). Men hvordan kobler jeg da den røde (pluss)? Den skal kobles til load/charger. Det er vel siden den ikke er koblet til at den ikke viser A og Ah? Mulig det også må settes opp i appen for at det skal bli riktig.

Link to post
Share on other sites

Jo, men hvor går den røde kabelen med rød ring rundt? Går den til 'system pluss'? Hvis den gjør det, så har du laget en kortslutning. Det blir nokså uoversiktelig når det er så mange kabler koblet til hver batteripol. Fra batteri minus ser jeg to kabler som er koblet nedstrøms shunten.

 

Min anbefaling er å sette inn en 'bus bar' på minussiden oppstrøms shunten og så kjøre alle minuser ut derfra. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 8 minutter siden:

Jo, men hvor går den røde kabelen med rød ring rundt? Går den til 'system pluss'? Hvis den gjør det, så har du laget en kortslutning. Det blir nokså uoversiktelig når det er så mange kabler koblet til hver batteripol. Fra batteri minus ser jeg to kabler som er koblet nedstrøms shunten.

 

Min anbefaling er å sette inn en 'bus bar' på minussiden oppstrøms shunten og så kjøre alle minuser ut derfra. 

Den røde kabelen er på bildet ikke koblet til siden jeg skjønte at jeg hadde gjort noe feil. Jeg trodde den skulle kobles til på plussiden slik at den registrerer de forskjellige forbrukerne som er koblet til, men der tok jeg visst feil!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 11 timer siden:

... mens jeg lå i Gressvik,

på Gressvik :giggle:

 

Pequod skrev for 11 timer siden:

og jeg har strukket kabelen fra den og fram til shunten, som jeg har festet.

 

Så prøvde jeg i dag å koble den til. Det gikk for så vidt greit helt til jeg skulle koble til forbrukskabelen (rød sirkel), da slo det gnister der jeg satte den på (blå sirkel), så da regner jeg nesten med at den ikke skal dit!

Klarer ikke helt å se hvordan du har koblet opp dette, men du har minst en feil. 

Ser at du har en svart og en rød ledning koblet til shunten. Shunten skal kobles i serie med minuspolen, så både inn og ut av shunten skal være en tykk, svart ledning. Alt forbruket på minussiden skal gå gjennom shunten. Dette gjelder altså de to tykke ledningene, ikke de to tynne signalledningene.

 

Pequod skrev for 11 timer siden:

Jordingskabelen er montert riktig (gul sirkel)

Litt flisespikkeri, men ikke bland jord inn i likestrøm. Du har pluss og minus, ikke jord. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

på Gressvik :giggle:

 

Klarer ikke helt å se hvordan du har koblet opp dette, men du har minst en feil. 

Ser at du har en svart og en rød ledning koblet til shunten. Shunten skal kobles i serie med minuspolen, så både inn og ut av shunten skal være en tykk, svart ledning. Alt forbruket på minussiden skal gå gjennom shunten. Dette gjelder altså de to tykke ledningene, ikke de to tynne signalledningene.

 

Litt flisespikkeri, men ikke bland jord inn i likestrøm. Du har pluss og minus, ikke jord. 

 

PÅ Gressvik ja! :lol:

 

Mulig jeg blander litt begreper ja, men Biltema kaller de ferdiglagede svarte kablene for jordingskabel og de ferdiglagede røde kablene for batterikabler. Er det forskjell på de ferdiglagede og de løse svarte og røde ledningene som de selger som heter plusskabler og minuskabler? Jeg kjøpte de som kom ferdig med slike tilkoblingspunkter/kabelsko siden det så enklest ut!

 

Den svarte kabelen på bildet er koblet riktig ifølge koblingsskjemaet, mens den røde, som altså også skal være svart, er jeg nå blitt litt usikker på. Den skal kobles til LOAD/CHARGER, og her har jeg altså rotet litt.

 

Jeg blir litt forvirret ettersom det er flere røde ledninger koblet til på plussiden, blant annet solcellepanel, radio etc. På minussiden kommer det en kabel fra ankervinsjen. Jeg trodde alt som var koblet til plussiden var forbrukere og trodde derfor at den røde kabelen skulle på plussiden, men ser jo nå at det var galt tenkt.

 

Det er kanskje best at jeg utsetter dette og bestiller en båtelektriker, slik jeg egentlig tenkte...

Link to post
Share on other sites

Du har nok koblet feil. Glemt at forbruket skal kobles etter shunten.

 

Om shunten er den på veggen til høyre med den løse røde kabel så lager du 

en kortslutning ved å koble den til pluss som du prøvde.

 

En shunt er en liten motstand og ved å måle spenningen over den kan man og få strøm forbruket.

Om f.eks shunt motdtanden er 1 ohm og man måler spenningen over den vil spenningen kunne bli omregnet til strøm A (Ampere) med Ohms lov. I=U/R, som skjer i batterimonitoren. I eksemplet med 1 ohm vil 10 volt tilsvare 10A . 

Vet ikke motstand på Victron shunt, men kan kanskje være o,1 ohm.

 

Så ut i fra bildet og shunten er til høyre på veggen, så må du koble all forbruk minus over på shunten så en kabel går fra batteri minus til shunt merket minus om det er den sorte kabel og all forbruk minus ut fra den andre kontakten på shunt der den røde kabelen er som ikke er tilkoblet. Der du kobler til samlings skinnen.

Da har du batteri monitoren koblet over shunten.

 

Manualen til BMV702 er her, der vil det stå bedre forklart med tegninger.

På side 12 er det forklart med ett batteri tilkoblet som blir forbruk.

Startbatteriet kan du koble til ekstra på aux kontakten.

https://www.victronenergy.com/upload/documents/BMV-702/9172-Manual_BMV_and_SmartShunt-pdf-en.pdf

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Mulig jeg blander litt begreper ja, men Biltema kaller de ferdiglagede svarte kablene for jordingskabel og de ferdiglagede røde kablene for batterikabler.

Biltema sier mye rart, ikke alt en skal høre på :wink: Som sagt så var akkurat det der med jordkabel og minusledning kun flisespikkeri fra min side. Men jeg synes generelt det er greit å i alle fall forsøke å bruke riktig terminologi, derav flisespikkingen. Jordledning har du i huset ditt der du har 230V vekselspenning. På et 12V batteri er det likespenning. I det systemet har du pluss og minus, men ikke jord. Merk også at i et likestrømsanlegg som det vi har i båtene våre, så går det alltid like stor strøm i plussledningen som i minusledningen. 

 

Her har jeg laget en enkel skisse for å illustrere dette. Øverst ser du en "tegning" av en krets som består av et batteri og ei lyspære. I er symbol for strømmen i kretsen som måles i ampere (A). I er altså symbolet, A er benevningen. I- er altså strømmen i minuslederen, I+ er strømmen i plusslederen. Og strømmen i kretsen er like stor på begge sider. 

Under tegningen er akkurat det samme framstilt, men denne gang skjematisk med symboler, ikke tegning. I et elektrisk koblingsskjema vil man normalt bruke symboler, og ikke tegninger av batterier, forbrukere osv. 

 

Lyspreogbatteri.jpg.c9081492bc526099942d921add5b6220.jpg

 

Videre kan man også diskutere bruken av begrepene "kabel" og "ledning". Ikke det at det betyr så mye, for vi skjønner stort sett hva vi snakker om uansett. Men i min verden er forskjellen på en ledning og en kabel i tråd med denne definisjonen fra Wikipedia:

Kabelellerledning.PNG.6a147db07ddf38594b94b7b91a7b520d.PNG

 

Her har vi altså ledninger:

Ledning.PNG.480f0d2aec62df5903787b660246a1fe.PNG

 

Og dette er en kabel. Og for å gjøre forvirringen komplett blir denne kabelen markedsført og solgt som en ledning :giggle:

Kabel.PNG.6e3c461758f04bab834c62a7bacd4574.PNG

 

 

Pequod skrev for 2 timer siden:

Jeg blir litt forvirret ettersom det er flere røde ledninger koblet til på plussiden, blant annet solcellepanel, radio etc. På minussiden kommer det en kabel fra ankervinsjen. Jeg trodde alt som var koblet til plussiden var forbrukere og trodde derfor at den røde kabelen skulle på plussiden, men ser jo nå at det var galt tenkt.

Det er lett å la seg forvirre når man skal koble opp en batterimonitor. Slike jobber bør derfor gjøres av en som har litt over gjennomsnittet kontroll på strøm og spenning. Men i korte trekk er det altså slik at shunten skal kobles i serie med minuslederen rett etter minuspolen på batteriet. 

 

Her har jeg klippet ut en illustrasjon fra bruksanvisningen som @Chris284 linker til. "Load & Chargers" er i dette tilfellet akkurat det samme som lyspæra i eksempelet mitt over. Du har altså pluss og minus fram til forbruker og lading. Legg derfor merke til at shunten er koblet til minuspolen med en kort ledning, og har deretter en minusledning som går videre til forbrukeren. På plussiden er det tegnet inn en sikring. Den tynne røde ledningen som er koblet inn på shunten er en signalledning som Brukes for å måle batterispenningen og gi beskjed til instrumentet hva den er:

Koblingavshunt_kunettbatteri.PNG.36d3a93ac6935e6d7ec8d956d449c5e7.PNG

 

Men siden du har to batteribanker (start og forbruk) er det denne tegningen du skal forholde deg til. Den eneste forskjellen her er egentlig at minusen på startbatteriet er koblet til, og det koblingspunktet er etter shunten! Minusene er altså koblet sammen, men det er kun strømmen som går til og fra forbruksbatteriet som skal måles i shunten. Videre er det her  to tynne røde ledninger, det er for at du skal kunne overvåke spenningen på både start og forbruksbatteriet. 

Koblingavshunt.PNG.026d47ac974cfc642df56b437af93f8b.PNG

 

Håper dette var litt oppklarende. Dersom du følger dette helt slavisk kan du gjøre ferdig oppkoblingen selv :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Koblingavshunt.PNG.026d47ac974cfc642df56b437af93f8b.PNG

 

 

 

Det eneste denne figuren ikke viser, er minusledningen som går til motorblokka. Den skal på samme punkt som minuspolen på startbatteriet om jeg ikke husker helt feil. Forbruksbatteriet skal ikke ha noe annet på minuspolen enn shunten.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Men siden du har to batteribanker (start og forbruk) er det denne tegningen du skal forholde deg til. Den eneste forskjellen her er egentlig at minusen på startbatteriet er koblet til, og det koblingspunktet er etter shunten! Minusene er altså koblet sammen, men det er kun strømmen som går til og fra forbruksbatteriet som skal måles i shunten. Videre er det her  to tynne røde ledninger, det er for at du skal kunne overvåke spenningen på både start og forbruksbatteriet. 

Koblingavshunt.PNG.026d47ac974cfc642df56b437af93f8b.PNG

 

Håper dette var litt oppklarende. Dersom du følger dette helt slavisk kan du gjøre ferdig oppkoblingen selv :thumbsup:

Absolutt oppklarende! Det jeg gjorde feil var at den røde ledningen på tegningen over ble koblet til shunten. Minusen til venstre på shunten er koblet riktig, det er også de to små røde ledningene, så vidt jeg kan forstå. Også selvsagt kabelen til displayet.

 

Men jeg er fortsatt i tvil når det gjelder det to minusene ut fra høyre side av shunten, samt den røde ledningen med sikring.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

 

Men jeg er fortsatt i tvil når det gjelder det to minusene ut fra høyre side av shunten, samt den røde ledningen med sikring.

 

 

Ut i fra fig på side 12 om det er det du mener, så er den røde fra batteriet +

til forbruk og eventuell lader, den trenger du ikke røre.

Liten rød leder med sikring går til displayet, så er det strømforsyning (spenning) til displayet, den ser det ut som du allaerede har koblet.

Så er de de to minusene, den ene som kommer fra forbruksbatteriets minus som går til shunt, den andre vil være fra startbatteriet  - og kobles etter shunten. Sens ledning (tynn rød) kobles fra + start til aux klemmen på shunten.

I appen angir du hva som er forbruk og start batteriet. Nå måler du på  forbruk og endrer

navnet fra start til forbruk.

 

Nå har ikke jeg oversikt over hva du har av batterier og hva som er koblet til.

Så det enkleste er å gå ut ifra manualen og koble så du har med allt.

.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev 42 minutter siden:

Ut i fra fig på side 12 om det er det du mener, så er den røde fra batteriet +

til forbruk og den trenger du ikke røre.

Liten rød leder med sikring går til displayet, så er det strømforsyning (spenning) til displayet, den

ser det ut som du har koblet.

Så er de de to minusene, den ene som kommer fra forbruksbatteriets minus som går til shunt, den andre

vil være fra startbatteriet  - og sens ledning (tynn rød) kobles til aux klemmen på shunten.

 

Det er nok ikke helt riktig. Det er en grå ledning som skal kobles til displayet, ingen av de røde.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 7 minutter siden:

Det er nok ikke helt riktig. Det er en grå ledning som skal kobles til displayet, ingen av de røde.

Yepp, hold deg til skjemaene til Kommodo, da blir det korrekt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 minutt siden:

Strengt tatt er det dette skjemaet jeg skal gå ut i fra, ettersom jeg har to forbruksbatterier?

 

NEI! Det skjemaet er for et 24V system med to stk. 12V batterier i serie.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Biltema sier mye rart, ikke alt en skal høre på :wink: Som sagt så var akkurat det der med jordkabel og minusledning kun flisespikkeri fra min side. Men jeg synes generelt det er greit å i alle fall forsøke å bruke riktig terminologi, derav flisespikkingen. Jordledning har du i huset ditt der du har 230V vekselspenning. På et 12V batteri er det likespenning. I det systemet har du pluss og minus, men ikke jord. Merk også at i et likestrømsanlegg som det vi har i båtene våre, så går det alltid like stor strøm i plussledningen som i minusledningen. 

 

Her har jeg laget en enkel skisse for å illustrere dette. Øverst ser du en "tegning" av en krets som består av et batteri og ei lyspære. I er symbol for strømmen i kretsen som måles i ampere (A). I er altså symbolet, A er benevningen. I- er altså strømmen i minuslederen, I+ er strømmen i plusslederen. Og strømmen i kretsen er like stor på begge sider. 

Under tegningen er akkurat det samme framstilt, men denne gang skjematisk med symboler, ikke tegning. I et elektrisk koblingsskjema vil man normalt bruke symboler, og ikke tegninger av batterier, forbrukere osv. 

 

Lyspreogbatteri.jpg.c9081492bc526099942d921add5b6220.jpg

 

Videre kan man også diskutere bruken av begrepene "kabel" og "ledning". Ikke det at det betyr så mye, for vi skjønner stort sett hva vi snakker om uansett. Men i min verden er forskjellen på en ledning og en kabel i tråd med denne definisjonen fra Wikipedia:

Kabelellerledning.PNG.6a147db07ddf38594b94b7b91a7b520d.PNG

 

Her har vi altså ledninger:

Ledning.PNG.480f0d2aec62df5903787b660246a1fe.PNG

 

Og dette er en kabel. Og for å gjøre forvirringen komplett blir denne kabelen markedsført og solgt som en ledning :giggle:

Kabel.PNG.6e3c461758f04bab834c62a7bacd4574.PNG

 

 

Det er lett å la seg forvirre når man skal koble opp en batterimonitor. Slike jobber bør derfor gjøres av en som har litt over gjennomsnittet kontroll på strøm og spenning. Men i korte trekk er det altså slik at shunten skal kobles i serie med minuslederen rett etter minuspolen på batteriet. 

 

Her har jeg klippet ut en illustrasjon fra bruksanvisningen som @Chris284 linker til. "Load & Chargers" er i dette tilfellet akkurat det samme som lyspæra i eksempelet mitt over. Du har altså pluss og minus fram til forbruker og lading. Legg derfor merke til at shunten er koblet til minuspolen med en kort ledning, og har deretter en minusledning som går videre til forbrukeren. På plussiden er det tegnet inn en sikring. Den tynne røde ledningen som er koblet inn på shunten er en signalledning som Brukes for å måle batterispenningen og gi beskjed til instrumentet hva den er:

Koblingavshunt_kunettbatteri.PNG.36d3a93ac6935e6d7ec8d956d449c5e7.PNG

 

Men siden du har to batteribanker (start og forbruk) er det denne tegningen du skal forholde deg til. Den eneste forskjellen her er egentlig at minusen på startbatteriet er koblet til, og det koblingspunktet er etter shunten! Minusene er altså koblet sammen, men det er kun strømmen som går til og fra forbruksbatteriet som skal måles i shunten. Videre er det her  to tynne røde ledninger, det er for at du skal kunne overvåke spenningen på både start og forbruksbatteriet. 

Koblingavshunt.PNG.026d47ac974cfc642df56b437af93f8b.PNG

 

Håper dette var litt oppklarende. Dersom du følger dette helt slavisk kan du gjøre ferdig oppkoblingen selv :thumbsup:

Så da skal den ene av de små røde ledningene med sikring kobles på startbatteriet?


 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...