Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

Komodo skrev 1 time siden:

Roret er skrudd oppe, men nede i flyndra var det tredd ned i ei foring. Vet ikke om det kan skrus av oppe, vippes litt ut, og løftes opp?

Ja ok. Hos meg er det skrudd nede også, så det bare kan skyves bakover.

Men ikke utenkelig at det kan demonteres greit slik du beskriver. Kan såklart være at akselen ikke stikker like langt inn i klemflensen i @Pequod sin båt, og at det lar eg gjøre å få skjøvet aksel langt nok bak.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å prøve selv - i alle fall hvis RR ikke har fått gjort noe før jeg selv er tilbake på mandag. Jeg jobber natt på jobben til og med natt til søndag, og natt til mandag har jeg vakt i båthavna, og etter at jeg har sovet ut etter den, så blir det avgang.

 

Skal kontakte RR i mrogen og høre om de har bestilt/har simringer på lager, hvis ikke kjøper jeg selv og tar med meg, så setter jeg i gang umiddelbart etter ankomst. Som jeg tidligere skrev, får jeg det ikke til, så er det ikke kort vei til hjelp! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 1.7.2024 at 19.50:

Roret er skrudd oppe, men nede i flyndra var det tredd ned i ei foring. Vet ikke om det kan skrus av oppe, vippes litt ut, og løftes opp?

 

Sånn er de på min Viksund. Akkurat plass til å presse det til sides og løfte det opp av foringen. Så det er enkelt å ta av. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 8 timer siden:

Jeg har bestemt meg for å prøve selv - .

...

Skal kontakte RR i mrogen og høre om de har bestilt/har simringer på lager, 

Jeg var innom Ragnar Ringstad igjen i går for å bestille dysespisser til min Yanmar. Snakket da med verksmesteren, og de har ikke bestilt simmerringer til pakkboksen din. Litt usikker på om du må demontere pakkboksen først og sjekke dimensjonene. Husk å sjekke akselen for riper og skader hvis du gjør dette. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Jeg var innom Ragnar Ringstad igjen i går for å bestille dysespisser til min Yanmar. Snakket da med verksmesteren, og de har ikke bestilt simmerringer til pakkboksen din. Litt usikker på om du må demontere pakkboksen først og sjekke dimensjonene. Husk å sjekke akselen for riper og skader hvis du gjør dette. 

Akslingen er 35 mm, Da skal jeg vel ha ringer som er 35mm? Eller er det selve pakkboksen som må måles?

Link to post
Share on other sites

kjing skrev 4 minutter siden:

Varenr. 12240-92 hos Maritim.

Ja, har sett på den, tenkte å dra til butikken og kjøpe selv, slik at jeg har med meg når jeg kommer tilbake til båten og kan sette i gang. Men nå har jeg altså fått det inntrykket at det er selve pakkboksen som må måles?

 

Hvordan skal jeg gjøre det? I mot akslingen vil den jo uansett være 35 mm skulle jeg tro, så skal jeg måle den på utsiden? Det er så trangt i motorrommet at jeg nok rett og slett må ta ut pakkboksen før jeg får målt den... Så da må jo innkjøpet av simmeringer uansett utsettes til jeg er tilbake...

Link to post
Share on other sites

Standard oljesmurt pakkboks for 35 mm aksel fra Sleipner etter bildene å bedømme. Har samme selv og har brukt dette når jeg skiftet( 2 ganger på 13 år,en gang i forbindelse med vedlikehold og en gang pga.vann i olje).

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye som har skjedd med skuta siden sist. Den har ligget på land i Fredrikstad mens jeg har gjort meg ferdig med mine sju nattevakter på jobb.

 

Nå sitter jeg på den åttende nattevakta på rad, men denne gangen er det som vakt i båthavna.

 

 

 

450168217_10159722917112032_7027232578782577792_n.jpg.2b17efd518fd87c3675fcc942cafaa0d.jpg

 

Er jo litt rart å gå runden og gå forbi min egen plass... Er liksom noe som mangler! 

 

450075111_10159722942657032_2808354259967706464_n.jpg.41a21d651cfdbe2f0eaeb796e3d45a78.jpg

 

Men i morgen, etter at jeg har fått sovet noen timer, og stukket innom Maritim og hentet simmeringer, så er det avgang til Fredrikstad slik at skipper og skute kan bli gjenforent!

 

Så skal jeg gyve løs på det som kanskje blir min største utfordring hittil... Jeg har i alle fall lyst til å prøve å få det til!

Klarer jeg det ikke har jeg i alle fall en propell og et ror som skal rubbes for rur og dritt før det skal på bunnsmøring, så npe har jeg jo å drive på med...

 

 

Link to post
Share on other sites

Det ble støping i dag. Og det blir mer i morgen!

 

 

 

 

IMG_6280.jpeg

 

IMG_6281.jpeg

 

IMG_6282.jpeg

 

IMG_6283.jpeg

Det ble ingen etter støping bilder. 
Stigen forsvant under meg og det ble litt andre ting å tenke på. Men støpt ble det😂😂
 

IMG_6276.jpeg

IMG_6277.jpeg

IMG_6278.jpeg

IMG_6279.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

index skrev for 8 timer siden:

Voksen kar i stige er ingen spøk! Håper det gikk bra med deg!

Det gikk veldig greit. Ble et par sting i hånda. Selvsagt den hånda jeg bruker mest!😜

Men jeg fikk bekreftet at jeg fortsatt er i stand til å holde 120 kilo svende i lufta!😁😁

Pequod skrev 18 minutter siden:

Han har i alle fall måtte ta seg en hvilepause idag!

 

Nå er det jeg som skal til pers nede i motorrommet. Han mistet litt troen på at jeg kommer til å klare det, men skal nå prøve!

 

Bare å prøve! All prøve g er læring!👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 14 minutter siden:

Hvis jeg har forstått det riktig, så er det den grønne greia på bildet som jeg skal løsne og ta av, slik at jeg får ut pakkboksen? Eller må jeg også løsne den fra selve motoren? @Komodo

IMG_8669.jpeg.ed53d2cdd8361161d400785d2ecc96de.jpeg

Under den slangen som er i bildet er det en klemflens. Der vil du se tre skruer langs med akslingen på hver side. Altså seks skruer. Jeg mener å huske at det er umbrakoskruer. De skal løsnes slik at du kan dra selve akslingen bakover. Du skal ikke skru av de skruene du viser til. Ikke noe på motoren heller. Du skal kun løsne den blå klemflensen som er skrudd mot propellakslingen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 20 minutter siden:

Under den slangen som er i bildet er det en klemflens. Der vil du se tre skruer langs med akslingen på hver side. Altså seks skruer. Jeg mener å huske at det er umbrakoskruer. De skal løsnes slik at du kan dra selve akslingen bakover. Du skal ikke skru av de skruene du viser til. Ikke noe på motoren heller. Du skal kun løsne den blå klemflensen som er skrudd mot propellakslingen. 

Den så grønn ut på bildet, men når jeg bruker lykt ser jeg at den nok er blå ja!:giggle:

 

IMG_8672.jpeg.5f9d157a1e63f2e0a5f2334d62193700.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...