Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

Pequod skrev 1 time siden:

Det er nok ikke helt riktig. Det er en grå ledning som skal kobles til displayet, ingen av de røde.

Ja, mente kobles til shunten. Men de går videre til dispalyet via den grå, de senser spenning, eller hva mener du.

Da er det bare å følge skjema.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

På bildet under har jeg satt en ring rundt de to minusledningene.

 

Den ledningen med rød ring er så vidt jeg forstår minusledningen fra laderen?

 

Mens den med gul ring rundt er minusledningen fra startbatteriet?

 

Jeg regner med at den tykke røde ledningen med sikring - som jeg har fått beskjed om å se bort fra - er den som kommer fra sikringsboksen (har egen sikring til forbruksbatteriene) og deretter er koblet til pluss på forbruksbatteriene.

 

Det er mulig jeg kommer med dumme spørsmål, men det får nå være! :giggle:Koblingavshunt.PNG.026d47ac974cfc642df56b437af93f8b.png.0dc936269ef201de7d5ea0cf4bea30c8.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Den svarte med rød ring rundt er minus til alt som er tilkoblet forbruksbanken som dynamo landstrømslader og alt forbruk som lamper, vindusviskere osv osv . . .

 

Den tykke røde ledningen fra forbruksbanken går oftest via en hovedbryter og så til sikringer for forbrukere og til ladere, landstrøm, dynamo ol. Den skal du som du sier ikke gjøre noe med ifb. montering av battmeter.

 

Den med gul ring rundt er minusledningen fra startbatteriet som du sier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Strengt tatt er det dette skjemaet jeg skal gå ut i fra, ettersom jeg har to forbruksbatterier?

IMG_8689.jpeg.19e3b29a8485e8ca2eb22ca9a3a5925a.jpeg

Nå har allerede @Lars H. svart deg på dette, men allikevel...

 

Nå har du forsøkt å koble shunten med en rød, tykk ledning rett på plusspolen (ren kortslutning = veldig farlig!), og du legger inn et skjema som antyder at du ikke vet forskjell på serie- og parallellkobling. I tillegg virker det ikke som om du leser svarene du får spesielt nøye 😉 

 

Jeg er derfor litt i tvil om dette er noe du bør gjøre selv. For i tillegg til å gjøre dette iht skjema er det også viktig at ledninger blir faglig riktig terminert, det samme med krymping av kabelsko. Dessuten er det noe som heter forlegning av kabel, det kan være veldig viktig i forhold til sikkerhet mot kortslutning ved f.eks mekanisk slitasje osv. 

 

Jeg vil seriøst anbefale deg å kjøpe og lese ei bok som heter Strøm ombord. Der får du en grunninnføring i litt av hvert om strøm og spenning og vanlige utfordringer i båt. Lita bok som er fort gjort å pløye gjennom. Tror det kan være en fin måte å øke forståelsen for temaet. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Jeg vil seriøst anbefale deg å kjøpe og lese ei bok som heter Strøm ombord. Der får du en grunninnføring i litt av hvert om strøm og spenning og vanlige utfordringer i båt. Lita bok som er fort gjort å pløye gjennom. Tror det kan være en fin måte å øke forståelsen for temaet. 

 

Den boken har jeg faktisk liggende hjemme, fikk den av en kar for 30 år siden. Er den fremdeles i salg, og hva med oppdatering av innholdet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Nå har allerede @Lars H. svart deg på dette, men allikevel...

 

Nå har du forsøkt å koble shunten med en rød, tykk ledning rett på plusspolen (ren kortslutning = veldig farlig!), og du legger inn et skjema som antyder at du ikke vet forskjell på serie- og parallellkobling. I tillegg virker det ikke som om du leser svarene du får spesielt nøye 😉 

 

Jeg er derfor litt i tvil om dette er noe du bør gjøre selv. For i tillegg til å gjøre dette iht skjema er det også viktig at ledninger blir faglig riktig terminert, det samme med krymping av kabelsko. Dessuten er det noe som heter forlegning av kabel, det kan være veldig viktig i forhold til sikkerhet mot kortslutning ved f.eks mekanisk slitasje osv. 

 

Jeg vil seriøst anbefale deg å kjøpe og lese ei bok som heter Strøm ombord. Der får du en grunninnføring i litt av hvert om strøm og spenning og vanlige utfordringer i båt. Lita bok som er fort gjort å pløye gjennom. Tror det kan være en fin måte å øke forståelsen for temaet. 

Jo, jeg leser svarene jeg får, men er usikker på mye, så det er mulig jeg framstår som om jeg ikke leser så nøye. Dette er ny og upløyd mark for meg, derfor spør jeg mye og prøver å forstå.

 

Den boka har jeg faktisk om bord.

 

Det med den røde på pluss var en ren misforståelse - jeg tenkte rødt på rødt og svart på svart - men misforstod koblingskjemaet. 

 

Det er greit med oppkoblingsskjemaer, men det er når jeg skal "oversette" dette til det jeg ser foran meg i båten at jeg blir usikker. Nå har jeg fått svar på omtrent alt, men er fortsatt usikker på hvor den første minuskabelen sitter! Jeg blir vel litt forvirret av begrepet Load/Charger...

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 3 minutter siden:

 

Den boken har jeg faktisk liggende hjemme, fikk den av en kar for 30 år siden. Er den fremdeles i salg, og hva med oppdatering av innholdet?

Ja, den er i salg ennå. Innholdet er nok noe revidert, bla med batterimonitor og slikt. Har en utgave selv, men neppe den siste.

 

Det grunnleggende om strøm og spenning er jo uansett like aktuelt nå som for 30 år siden. 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 13 minutter siden:

Jo, jeg leser svarene jeg får, men er usikker på mye, så det er mulig jeg framstår som om jeg ikke leser så nøye. Dette er ny og upløyd mark for meg, derfor spør jeg mye og prøver å forstå.

Jeg skjønner det. Det handler nok kanskje i større grad om å forstå de svarene du får.

 

Pequod skrev 13 minutter siden:

Den boka har jeg faktisk om bord.

Så bra, da har du jo mulighet til å få en alle tiders start med å gå gjennom den.

Foreslår at du leser boka fra perm til perm, og spør her inne om det er noe du ikke forstår. Det er mange dyktige mennesker her inne som kan hjelpe deg med dette, F.eks @Lars H..

 

Pequod skrev 13 minutter siden:

Det med den røde på pluss var en ren misforståelse - jeg tenkte rødt på rødt og svart på svart - men misforstod koblingskjemaet. 

Ser den 😄  Greia her er at det ikke skal en rød, tykk ledning inn på shunten. Der er det svart inn og svart ut, og begge er minus. 

Men poenget mitt er at når du misforstår skjemaet på en så grunnleggende måte, så tyder det på at du trenger litt dypere forståelse av det grunnleggende. 

 

Pequod skrev 13 minutter siden:

Jeg blir vel litt forvirret av begrepet Load/Charger...

Akkurat dette forsøkte jeg å forklare deg lenger opp med den enkle tegningen og skjemaet av ett batteri og en lyspære. 

 

Load/Charger representerer forbrukerne dine samt ladekildene (dynamo, solcellepanel, landtrømslader etc.). Hvis du ser på mitt forenklede skjema av en lyspære (en forbruker altså), så ser du at det går pluss og minus helt fram til denne. Sånn er det også med den "boksen" som de kaller "Load/Charger".

 

Lagt til:

Husk at dette er forenklede og generaliserte tegninger. Et anlegg i en båt er mye mer komplekst. Det du må fokusere på er at shunten skal stå i serie på minussiden. Og for å forstå det må du ha 100% kontroll på hva som er en seriekobling og hva som er en parallellkobling.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tittet flere ganger i denne boken siden jeg kjøpte den for noen år siden, og nå er den plukket med hjem fra skipsbiblioteket og skal studeres på nytt... :giggle:

 

IMG_8839.jpg.b989115140a0453fe6611e5cc6502816.jpg

 

Jeg lar den halvveis ferdige batterimonitoroppkoblingen stå som den er nå, i det minste får jeg enkelt tilgang til å sjekke at spenningen på forbruksbatteriene er OK - uten å måtte ta fram multimeter for å måle...

 

Jeg har noe annet båtelektrisk som skal gjøres om bord etter hvert, og tenker jeg foreløpig venter med å få koblet opp monitoren 100 prosent til jeg leier inn en båtelektriker senere i høst eller i løpet av våren.

 

I dag skal jeg ned i båten og begynne å rydde og vaske forkabinen for å gjøre den klar til neste prosjekt....så får vi se om det er noe jeg klarer! Har lest mye, kikket på andre blogger og YouTube og fått tips fra @Chilli Solbris, så jeg begynner i alle fall på dette, så får vi se om jeg fikser å lime isolasjon og skrogtrekk...:eek::giggle:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått gjort litt i dag! Ryddet i forkabinen og gjort den klar til støvsuging og vask i morgen.

 

I morgen skal jeg også kjøpe lim og utstyr til selve leggingen av isolasjon og skrogtrekk. 
 

Har lest en del, kikket på YouTube og fått tips av @Chilli Solbris, så jeg er optimistisk! Skjønt, det har jeg jo vært før…

 

Jeg tar litt om gangen, og nå må jeg hjem for å prøve å sove noen timer før ukens første nattvakt.

 

Har ikke tenkt å stresse med dette, men tar det med ro og går forsiktig fram.

 

IMG_8843.jpeg.fd91b79fc9c88cc2c1a50ab2c99387c9.jpeg

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 7 timer siden:

Jeg har tittet flere ganger i denne boken siden jeg kjøpte den for noen år siden, og nå er den plukket med hjem fra skipsbiblioteket og skal studeres på nytt... :giggle:

 

IMG_8839.jpg.b989115140a0453fe6611e5cc6502816.jpg

 

Så bra at du hadde den boka 👍

Begynn med å sette deg inn i hva strøm, spenning og motstand egentlig er, og gjør deg kjent med hva seriekobling og parallellkobling er for noe. Studer enkle koblingsskjemaer, og ta gjerne en titt på ohms lov. Når du har fått kontroll på de tingene har du kommet langt. Spør her hvis det stopper opp på noe, eller opprett en egen tråd om temaet. 

 

Det er meningsløst å koble elektriske anlegg hvis man ikke har kontroll på de elementære tingene der. Elektriske anlegg er ofte årsak til båtbrann. 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 14 timer siden:

Jeg er optimistisk - men det er jeg jo alltid fram til det går til helvete og jeg havner i kjelleren igjen!  :giggle:

😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sukk. I går var jeg på fotballkamp med ungene og deretter rakk jeg innom Clas Ohlsson for å handle inn noen malerruller, maskeringstape og slikt, og deretter rett på jobb for nattvakt.

Da jeg dro hjem i dag tidlig glemte jeg å ta med posen! 

 

Men mangler uansett noen ting før jeg kan sette i gang. Nå har jeg fått sovet skikkelig ut og skal ned i båten en gang til, og tenker jeg skal gjøre meg ferdig med en skikkelig vask av kabinen i dag. Jeg skulle vel egentlig også ha boret hull og festet lukelåsene, men det trenger jeg vel kanskje en slagboremaskin til? Har bare disse batteridrevne Bosch 18V batteridrillene, og de er vel ikke kraftige nok?

Link to post
Share on other sites

Ellers fikk jeg en litt dårlig nyhet fra jobben i går - de klarer ikke å få gitt meg fri den nattuka jeg skal ha fra 22. september - veldig vanskelig å få vikarer til å jobbe natt - så på returen fra årets hovedferie har jeg istedenfor planlagt å legge igjen båten et sted den uka, jobbe nattuka i Oslo, og deretter dra tilbake og fortsette båtferien et par uker...

 

Hvis jeg kommer meg av gårde som opprinnelig planlagt førstkommende mandag (som jeg tviler meget sterkt på...), så blir det nesten sju ukers tur, deretter en ukes pause og deretter to uker til (avspaserinsguke pluss at jeg har fått innvilget feriedager på dagtid uka etter). Så totalt blir det ni uker på tur, kan jo ikke si noe annet enn at det er akseptabelt, tross alt! :lol: Men jeg tror nok jeg må vente litt med avgangen uansett, så det reelle blir vel mellom åtte og åtte og en halv, kanskje?

 

Hvis alt går som planlagt blir vel det på Sørlandet et sted, et eller annet sted mellom Grimstad og Risør, at jeg må legge igjen båten, kan jeg tenke meg. tar gjerne imot gode forslag til hvor jeg kan ligge trygt, er i utgangspunktet ikke helt trygg på tanken å la en båt like uten tilsyn i en gjestehavn i en uke...

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått støvsuget og vasket forkabinen siden sist, og kjøpt inn en del småsaker jeg skal bruke, og har som mål å få på plass noe av isolasjonen i dag etter at jeg har sovet ut etter nattvakta.

 

Er fristet til å friske opp litt på den treplata som er festet i baugen, men det ser ut som om den er delvis støpt inn i glassfiberen, så jeg tror jeg dropper det i denne omgangen.
 

IMG_8890.jpeg.3bb72f77a8b261f6ca46976cf1ffcd9d.jpeg

 

Har løsnet på to trelister der som kanten av isolasjon og skrogtrekk skal inn under, men den ene skruen løsner ikke, så den må vel bores opp? Litt usikker på om jeg prøver meg på det, vi får se. 

 

Bildene er for øvrig tatt før vask!
 

IMG_8886.jpeg.804beb90a1821aa3e3eb1b20f5e54c19.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Tilbake fra båten og snart avgang til nattvakt igjen.

 

Har prøvd å få limt isolasjonen på den ene siden i forkabinen. Synes jeg traff overraskende godt på utskjæringen, men tror nok jeg må lime på nytt ettersom det ikke ser ut til at isolasjonen ble sittende fast. 

 

Hvor tykt skal man smøre på limet? Kanskje jeg ventet for lenge eller for kort tid? Bruker Casco våtromslim.

 

Bildet under er tatt før limingen.

IMG_8894.jpg.a623364dfd0a6234527fded07bd5d18d.jpg

 

Dumt spørsmål kanskje, men når jeg skrur av vindusrammene (de svarte øverst) løsner da også rammene på utsiden?

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Dumt spørsmål kanskje, men når jeg skrur av vindusrammene (de svarte øverst) løsner da også rammene på utsiden?

Det er overhode ikke noe dumt spørsmål, for det kommer an på hvordan rammene er montert. @Chilli Solbris er nok mannen til å svare på dette, da det var han og @Familiesnekke som monterte de rammene. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 17 minutter siden:

Det er overhode ikke noe dumt spørsmål, for det kommer an på hvordan rammene er montert. @Chilli Solbris er nok mannen til å svare på dette, da det var han og @Familiesnekke som monterte de rammene. 

Jeg var faktisk med på å sette den ene vindusraden på plass også, men så er det dette med meg og mins kortidshukommelse samt min korte langtidshukommelse...:giggle:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 8 minutter siden:

Jeg var faktisk med på å sette den ene vindusraden på plass også,

 

Ok, det tror jeg ikke at jeg fikk med meg. Solbris husker nok uansett dette, men det gjør vel @Familiesnekke også. Mener en av rammene ble limt med MS-Polymer (av en eller annen årsak).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...