Pequod Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Hulda skrev for 15 timer siden: Relativt til 5 knop Hulda, langt. Været blir mer normalt til uken. Jeg ligger vel i gjennomsnitt stort sett på mellom 6,5 og 7,5 knop, så jeg driver ikke akkurat og råkjører heller! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Chilli Solbris skrev for 11 timer siden: Helt herlige bilder!!!??? Bare å nyte!!! Det kan jeg love deg at jeg gjør! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Flid Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Hvis du fremdeles er på Donsø har du kanskje sett hva grønn diesel koster? Link to post
tom Cognac Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Pequod skrev On 5.10.2024 at 17.10: Skulle bare kjøpe Baileys prøv også Braastad likør, KNALLGOD, minner om Baileys, men med lengre og bedre ettersmak - kan anbefales Prøver å følge deg på Marine Traffic Global Ship, men vet ikke helt hvordan jeg bruker siden God tur videre jeg tørker ut på land....! Link to post
Pequod Svart 7.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Flid skrev for 16 timer siden: Hvis du fremdeles er på Donsø har du kanskje sett hva grønn diesel koster? Hei! Så ikke så nøye etter, men på nærmeste pumpe, som var merket diesel, var prisen 19.10. Men vet ikke om det var vanlig eller grønn. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 7.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 tom Cognac skrev for 14 timer siden: prøv også Braastad likør, KNALLGOD, minner om Baileys, men med lengre og bedre ettersmak - kan anbefales Prøver å følge deg på Marine Traffic Global Ship, men vet ikke helt hvordan jeg bruker siden God tur videre Takk for tips! Er på vei hjemover nå! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 7.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Gårsdagen ble brukt på besøk i Göteborg, ikke med egen båt, men med ferge. Tok lenger tid enn planlagt, så det ble en ny overnatting på Donsö. Tidlig start i dag siden det skal blåse opp, men får det meste akterfra. Oppdaterer om gårsdagen og dagens etappe når jeg er framme ved dagens mål, som jeg som vanlig ikke helt har bestemt meg for hvor er… Jeg har dog et bestemt sted i tankene, men det kan like godt hende at jeg ombestemmer meg… Bildet under er fra gårsdagen, i dag er det gråvær, og de neste dagene er det meldt mye nedbør… Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tom Cognac Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 - se der er du jo jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 God tur hjem jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Fungerer båten bra etter siste vedlikeholdsoppdrag på land? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 7.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Komodo skrev for 2 timer siden: Fungerer båten bra etter siste vedlikeholdsoppdrag på land? Absolutt, tørr og fin i motorrommet. Bare forkabinen som lekker... Legger ikke så mye merke til det når det regner vanlig, men når det kommer skikkelige regnskyll begynner det å dryppe... Så det prosjektet er nok ikke helt ferdig ennå... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Pequod skrev 2 minutter siden: Absolutt, tørr og fin i motorrommet. Så bra Pequod skrev 2 minutter siden: Bare forkabinen som lekker... Litt pussig, de fleste vinduene ble jo tatt ut og pakket om. Kanskje @Chilli Solbris har en forklaring på dette? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 7.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Komodo skrev 2 minutter siden: Så bra Litt pussig, de fleste vinduene ble jo tatt ut og pakket om. Kanskje @Chilli Solbris har en forklaring på dette? Har ikke tittet så nøye etter før det begynte å lekke, men ser at det mangler en del skruer på innsiden, det kan nok ha noe med det å gjøre? Og når det gjelder luka foran, så skyldes nok det at gummilista rundt ikke passer helt, samt at jeg lurer på om jeg kanskje ikke har fått tettet godt nok rundt skruehullene da jeg monterte tilbake på plass festene til låsemekanismen. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Pequod skrev 13 minutter siden: ser at det mangler en del skruer på innsiden, det kan nok ha noe med det å gjøre? Ja, det er helt klart. Da mister man jo klemkraften på vindusrammene. Jeg var ikke med på å montere disse, så jeg kan ikke si noe mer om det. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 7.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 I dag ble det en normaletappe på meg, rett over fire timer. Jeg følte meg overraskende godt opplagt, så jeg kunne nok ha fortsatt et par timer eller mer, men jeg har jo ikke noe hastverk, så jeg dro inn og la meg i Skärhamn denne gangen. Siden det var meldt at det skulle blåse kraftig opp i dag, så startet jeg tidlig og var av gårde rett for klokka åtte! Dro på innsiden av Björkö denne gangen - det tror jeg er første gang - og det var det i alle fall såpass dypt at det ikke var mange hummerteineblåser å se! Deretter tok jeg vel den vanlige ruta inn Albrektsundskanalen og gjennom Marstrand og forbi Åstol. Jeg lurte litt på om jeg skulle legge til på Stora Dyrön, men syntes turen var litt for kort til det, så da fortsatte jeg til Skärhamn. Neste gang jeg er i Marstrand må jeg få tatt en omvisning inne i festningen! Strengt for sesongen nå, som det meste annet. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ligge på Donsö i to netter, meningen var å ta ferge inn til Göteborg og rote litt rundt i gatene der før jeg dro tilbake og dro videre til Fotö eller Grötö. Men jeg feilberegnet litt på tiden det tok å gå rundt fra der jeg lå til fergeleiet, så jeg måtte ta en senere ferge, og da gikk tiden plutselig veldig fort! Må jo ta med en litt morsom greie som skjedde mens jeg lå på Donsö. På lørdagskvelden kom det inn en snekke - en eldre Marex 24 - som jeg hjalp med å ta tampen til, siden han var alene om bord. Søndag ble jeg tipset av Claes om et innlegg på en Facebookgruppe jeg er medlem av - Vi som älskar båtar och västkusten - der en svenske hadde lagt ut noen bilder av sin "panoramautsikt" når han sto opp om morgenen... Det viste seg å være han i Marexen! Så jeg svarte på innlegget på gruppa, og nå har jeg visst en ny bloggleser! Viser seg at han har satt inn en elmotor i båten. Tilbake til Göteborg: Tok altså ferga til Saltholmen, der det går trikk inn til sentrum. Tok med vilje den ferga som gikk "feil vei", slik at jeg ble med flere stopp enn nødvendig, både til Vrangö og et par små øyer i tillegg, før den satte kurs mot Saltholmen. Da var det innom Styrsö Bratten, og der synes jeg det så veldig koselig ut, så jeg har notert meg den havna i bakhodet... Trikken viste seg å ikke gå mellom Saltholmen og Långedrag på grunn av reparasjoner av trikkesporet, så det gikk buss to stoppesteder før overgang til trikken. Det som gjorde meg litt forundret var at den omtrent tomme trikken som sto der da bussen ankom, ikke ventet på den fulle bussen, men gikk videre mens vi i bussen var på vei over gata... I Göteborg ruslet jeg litt rundt og rakk å stikke innom bymuseet der. Har vært på en del andre museer i byen ved tidligere besøk, men ikke akkurat der. Var litt både og, men med en inngangsbillett på bare 70 svenske så var det verdt et par timers rusletur! Var mye informasjon om hvordan Göteborg oppstod og hvorfor byen ble lagt akkurat der den ligger. Også litt populærkultur, ikke minst utstillingen med en av de første Volvoene som ble bygget - faktisk den eldste Volvoen i verden - fra 1926! Mens jeg dro fra Donsö på en litt eldre, klassisk ferge, dro jeg tilbake med en av hurtigbåtene, som ble bygget av brødrene Aa i Norge i 2010. Ikke noen bilder av den ferga dog, for da var det allerede blitt mørkt! Var tilbake i båten i god tid til å rekke å ta en cowboystrekk i akterlugaren før kvartfinalen mellom Vålerenga og Fredrikstad, som dessverre ikke endte opp slik jeg hadde håpet... Da jeg kom tilbake til brygga var de fleste andre rene gjestebåtene borte. De fleste var vel helgebesøkende, regner jeg med. På turen i dag fikk jeg turens andre selobservasjon, og denne gangen fikk jeg filmet litt og knipset litt bilder. Men bildet under er forstørret en del og ser ikke så bra ut, men nok til at man ser det er seler som ligger der i alle fall! Jeg bruker jo bare iPhonen når jeg knipser, ettersom jeg solgte speilreflekskameraet mitt for noen år siden. Men vurderer å kjøpe et litt bedre kamera igjen... Når jeg skriver dette begynner det å regne her i Skärhamn... og slik vil det vel være resten av turen. Men jeg klager ikke, har vært utrolig heldig med været den første uka, så da får jeg tåle litt nedbør på returen!,... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tom Cognac Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Det er en ting jeg lurer på: Alle disse bryggene du legger til ved, er alt gjestebrygger..........................eller? Hvordan vet du at du kan legge til ved en brygge hvis det ikke er en gjestebrygge? Jeg snakker litt mtp "ekspedisjonen" jeg har tenkt å ta til neste år: Larkollen - Son - Drøbak- Nesodden (Oksval?) - Oslo (Aker brygge?) - Vestfjorden - Middagsbukta - Sandspollen - Horten - Tønsberg - Bollærene til Fredrikstad - og så hjem Har du tips til brygger hvor jeg kan legge til - og som ikke koster skjorta? Forøvrig: God seilas videre jeg tørker ut på land....! Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Pequod skrev 27 minutter siden: Tok altså ferga til Saltholmen, der det går trikk inn til sentrum. Tok med vilje den ferga som gikk "feil vei", slik at jeg ble med flere stopp enn nødvendig, både til Vrangö og et par små øyer i tillegg, før den satte kurs mot Saltholmen. Da var det innom Styrsö Bratten, og der synes jeg det så veldig koselig ut, så jeg har notert meg den havna i bakhodet... Og sporet av den turen ble fanget opp av Marine Traffic iom. at du ikke hadde slått av AIS på mobilen, he he. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 7.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Lars H. skrev for 4 timer siden: Og sporet av den turen ble fanget opp av Marine Traffic iom. at du ikke hadde slått av AIS på mobilen, he he. Ikke første gang jeg har glemt å slå den av, nei! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 7.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 tom Cognac skrev for 4 timer siden: Det er en ting jeg lurer på: Alle disse bryggene du legger til ved, er alt gjestebrygger..........................eller? Hvordan vet du at du kan legge til ved en brygge hvis det ikke er en gjestebrygge? Jeg snakker litt mtp "ekspedisjonen" jeg har tenkt å ta til neste år: Larkollen - Son - Drøbak- Nesodden (Oksval?) - Oslo (Aker brygge?) - Vestfjorden - Middagsbukta - Sandspollen - Horten - Tønsberg - Bollærene til Fredrikstad - og så hjem Har du tips til brygger hvor jeg kan legge til - og som ikke koster skjorta? Forøvrig: God seilas videre I Sverige er omtrent alt gjestebrygger ja, rett og slett fordi de ikke har noe særlig med slike tilrettelagte uthavner med brygger slik som vi har i Norge. Nå langt ut i oktober er det også helt andre priser på å ligge ved en slik brygge de fleste steder enn det er i toppsesongen. I Norge er det jo massevis av tilrettelagte uthavner der man kan legge til, og de aller fleste er det gratis å ligge. Kan komme tilbake med noen tips om steder på ruta di. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Men nå har du turen med fergen dokumentert, jeg regner med at det var en fin tur. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Jeg, som sikkert mange andre følger turen din på Marine Traffic. At du ikke alltid følger E6-an vet jeg, men idag tok du et valg som ihvertfall ikke jeg fille tatt da du kom opp mot Gullholmen. Å gå opp mot Stokken sydfra hadde ikke jeg tatt sjansen ut fra mine kart på OpenCPN. Hvordan ser det ut på dine kart? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Magne_F Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Jeg gikk samme rute med seilbåt som stikker 1,8 i sommer. Tok det riktig nok veldig sakte og forsiktig. Ut fra hva jeg kan huske var det et skjær på 2 meter som jeg måtte holde unna (Raymarine Axiom). Men når jeg ser på Gule sider sine sjøkart så ser det skummelt ut :-) Link to post
Pequod Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Lars H. skrev 1 time siden: Jeg, som sikkert mange andre følger turen din på Marine Traffic. At du ikke alltid følger E6-an vet jeg, men idag tok du et valg som ihvertfall ikke jeg fille tatt da du kom opp mot Gullholmen. Å gå opp mot Stokken sydfra hadde ikke jeg tatt sjansen ut fra mine kart på OpenCPN. Hvordan ser det ut på dine kart? Magne_F skrev 50 minutter siden: Jeg gikk samme rute med seilbåt som stikker 1,8 i sommer. Tok det riktig nok veldig sakte og forsiktig. Ut fra hva jeg kan huske var det et skjær på 2 meter som jeg måtte holde unna (Raymarine Axiom). Men når jeg ser på Gule sider sine sjøkart så ser det skummelt ut :-) Ikke noe problem å dra gjennom der. Sjekket godt på forhånd, både beskrivelser i havneguider og på kart. Hadde god plass, synes jeg! Bildet under er tatt fra Navionics på mobilen, brukte ikke OpenCPN på denne korte turen, men skal sjekke hvordan det ser ut der etterpå. Bildene under er også fra Stocken. Tok ikke så mange bilder denne gangen, både fordi det var ganske så grått vær og fordi turen var over på rett under to og en halv time! Litt strøm i sundet her, men ikke noe problem. Uvant å se Gullholmen fra denne posisjonen, drar jo vanligvis forbi rett ved! Måtte legge meg på utsiden, men vindretning og styrke i kveld og i natt gjør at jeg nok kommer til å ligge rolig. Er ikke så veldig mye trafikk utenfor heller. Nå skal jeg på land og se meg litt rundt. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Jeg trodde kartene jeg har på OpenCPN var bra, men ditt kart var da utrolig nøyaktig, hva er det du har? Om du ikke har vært på Elløs før, håper jeg du har nok Pepsi Max, det er langt til butikken. Der du ligger på utsiden kan det bli heftig med feil vindretning. Vi legger oss alltid på innsiden av moloen med line. Da er det bare å spasere i land og vi ligger trygt for storm. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Lars H. skrev for 4 timer siden: Jeg, som sikkert mange andre følger turen din på Marine Traffic. At du ikke alltid følger E6-an vet jeg, men idag tok du et valg som ihvertfall ikke jeg fill……….: Pequod skrev for 2 timer siden: Ikke noe problem å dra gjennom der. Sjekket godt på forhånd, både beskrivelser i havneguider og på kart. Hadde god plass, synes jeg! Bildet under er tatt fra Navionics på mobilen, brukte ikke OpenCPN på denne korte turen, men skal sjekke hvordan det ser ut der etterpå. Bildene under er også fra Stocken. Tok ikke så mange bilder denne gangen, både fordi det var ganske så grått vær og fordi turen var over på rett under to og en halv time! I SXK permer (spesialer) er denne rutten med…… der finnes litt ”overetter” eller enslinjer som det heter på svensk…..en av de hvite merkene er langt opp på en steinmur på Stocken siden……. nå ligger jeg på ett hotellrom nede i Aten, på veg hjem etter 2 måneder seilas her i Hellas, så jeg har ikke tillgang til SXK-permene….skall sjekke da vi kommet hjem S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn